پیام فارس
تکریم حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی به مناسبت روز معلم
سه شنبه 23 ارديبهشت 1404 - 15:59:31
پیام فارس - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، در این دیدار، محسن مسچی معاون امور ایران مجمع تقریب ضمن قدردانی با ذکر مقدمه‌ای از تلاش‌های علمی و دینی دکتر بی‌آزار شیرازی و اظهار علاقه خود به استاد، ایشان را عالمی به تمام معنا، متواضع، اخلاق‌مدار و معتدل و عقلانی توصیف کرده و اظهار داشت: دکتر بی‌آزار شیرازی موجب افتخار جامعه علمی و تقریبی ما هستند و تجربیات ایشان خیلی قابل استفاده است.
وی افزود: سلوک و رفتار ایشان، تجلی عملی از عرفان و دیانت است که در آثارشان و در طول سالهای خدمت ایشان کاملا آشکار بوده و بهره‌مندی از تجربیات ایشان بسیار ارزشمند و مغتنم است و ان‌شاءالله برکات علمی و معنوی ایشان همواره جاری باشد.

پیام فارس

در ادامه، دکتر بی‌آزار شیرازی با قدردانی از حضور و اظهار لطف آقای مسچی، به بیان نکاتی درباره تاریخچه تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی و چالش‌های آغازین آن پرداخت و تأکید کرد: در آغاز فعالیت این دانشگاه، برخی با اهداف آن مخالفت می‌کردند و گمان می‌بردند هدف از تأسیس آن، تغییر مذهب افراد است و می خواهند سنی را شیعه و یا شیعه را سنی کنند؛ در حالی که هدف اصلی آن تقریب بین مذاهب اسلامی و تقویت وحدت بود و مذاهب مختلف یک دین بیشتر نیستند و یک کتاب بیشتر ندارند.
وی افزود: تمام مذاهب اسلامی به یک دین و یک کتاب آسمانی معتقدند و در مسائل اعتقادی، تقلید از هیچ فردی نمی‌کنند، بلکه پیرو قرآن هستند. همچنین در مسائل اخلاقی، الگوی همه ما پیامبر اسلام (ص) و اصحاب و شاگردان ایشانند؛ بنابراین در مسائل اخلاقی هم کسی تقلید نمی‌کند.
دکتر بی‌آزار شیرازی در تبیین تفاوت میان مسائل اصولی و فرعی اظهار داشت: در اصول شرعی، اجتهاد و تقلید وجود ندارد؛ اما در مسائل مستحدثه مانند بانک، بیمه و پزشکی و... و به عبارتی در مسائلی که نص صریحی از شارع نداریم، از نظر متخصصان و مجتهدین استفاده می‌شود.همچنین، تقلید ابتدایی از مجتهد مرده جایز نیست.
وی تصریح کرد: استعمار پیوسته تلاش کرده است که بگوید مذاهب اربعه در برابر امام باقر و امام صادق علیهما السلام هستند و این کاملا غلط است.

پیام فارس

دکتر بی‌آزار شیرازی با ذکر مثال‌هایی تاریخی از دوران صفوی و عثمانی، به نقش استعمار در ایجاد تفرقه میان مسلمانان اشاره کرد و نقش دانشگاه مذاهب اسلامی و مجمع تقریب را در مقابله با این تفرقه‌ها بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی گفت: امروزه پیروان هیچ مذهبی، دشمن اهل‌بیت (ع) نیستند و حتی در برخی آثار اهل سنت و وهابیون، از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) تجلیل شده است و عرفا و صوفیان نیز به خلافت باطنی ائمه اطهار(ع) معتقدند.
این استاد تقریبی افزود: اهل تصوف و عرفان که 70 درصد از مسلمان‌ها را تشکیل می‌دهند، به خلافت باطنی حضرت علی علیه السلام و سایر ائمه معتقدند و از دیدگاه ایشان،حضرت امیر(ع) در خلافت باطنی خلیفه بلافصل‌اند و در خلافت ظاهری اول دیگران هستند و حضرت علی علیه السلام خلیفه چهارم هستند.
وی ادامه داد: اهل سنت هم همه عاشق و دوست‌داراهل بیت هستند، شما اگر نگاه بکنید بیشترین اسامی که اهل سنت دارند در همین ایران و ترکیه و مصر و ...بیشتر اسامی اهل بیت(ع) است؛ برخی در میان مردم رایج کردند که اینها هرچقدر اعمالشان خوب باشد، اما چون ولایت ندارند نمازشون صحیح نیست، باید به آنها گفت، آیا شما دستگاه ولایت سنج دارید و رفتید ولایت اینها را اندازه گرفتید، که بگویید اینها ولایت دارند یا ندارند؟ در عربستان حتی دیدم وهابی‌های کتابی در مورد حج پیامبر(ص) نوشته‌اند و در آن از امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) تجلیل کرده‌اند؛ پس حتی آن وهابی‌ها هم این چنین نیست که به اهل بیت(ع) دشمنی بورزند، چه رسد به سایر پیروان مذاهبی که الان در دنیا هستند.
دکتر بی آزار شیرازی در ادامه با ذکر خاطره‌ای گفت: زمانی در مشهد مجلس خیلی مهمی رو مهیا کردند و از من دعوت کردند که به سؤالات حضار پاسخ دهم، یکی از مهم‌ترین سؤالاتشان این بود که مجتهدین مذاهب اربعه چه حقی داشتند در برابر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مذهب تشکیل داده‌اند؟ و چرا وقتی این دو امام بزرگوار هستند، آنها باید حرف بزنند؟ بنده گفتم چون که امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) مجتهد نبودند؛ بلکه آنها مجتهد‌پرور بودند؛ خود امام صادق(ع) 4000 شاگرد پرورش دادند که بروند اجتهاد بکنند و به شاگردانشان می‌فرمودند، ما اصول را بیان می‌کنیم شما بروید فروعاتش را به دست بیارید.

پیام فارس

اینها عیناً همانطور نماز میخواندند، روزه می‌گرفتند و حج به جا می‌آوردند که جدشان علی بن ابیطالب انجام می‌داد و علی ابن ابیطالب(ع) نیز تمام اعمالشان مطابق با اعمال پیغمبر(ص) بود.ایشان از خودشان حرف نمی‌زدند و یا اینطور نبوده است که از خود دینی بیاورند و یا اینکه کتاب فقهی بنویسند، بلکه اعمال و رفتارشان مبین این بود و دیگران به ایشان نگاه می‌کردند و عمل می‌کردند.
استاد بی‌آزار شیرازی خاطرنشان کرد:استعمار همیشه به دنبال تفرقه است، تا بر جوامع اسلامی سلطه یابد و متأسفانه واقعیت‌ها را برای شیعیان یا اهل سنت بیان نمی‌کنند، چون اساس حکومت استعماری بر اساس شرک و سیاست ایجاد تفرقه است. اما دین اسلام دین وحدت است و مجمع تقریب نیز در مسیر وحدت اسلامی گام‌های مؤثری برداشته است.
وی تصریح کرد: در دوره صفوی و عثمانی که اینها با هم جنگ داشتند، از این طرف دولت صفوی سب و لعن به راه انداختند علیه صحابه و علیه مقدسات اهل سنت، آنها هم متقابلاً شیعه را تکفیر کردند، اما شیعیان به پیروی از حضرت علی علیه‌السلام، اهل سنت را تکفیر نکردند.
این شخصیت برجسته تقریبی کشور گفت: از آیت الله وحید استفتاء کردند و گفتند، بعضی از اهل سنت هستند که ما را تکفیر می‌کنند آیا ما حق داریم که آنها رو تکفیر کنیم؟ که پاسخ ایشان منفی بود. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به توصیه ائمه درباره نماز خواندن پشت سر پیروان دیگر مذاهب اشاره کرده و تأکید کرد که همه مذاهب اسلامی در اصول مشترکند و اختلافات، بیشتر در مسائل فقهی فرعی است.
دکتر بی‌آزار شیرازی خطاب به کارکنان مجمع گفت: کاری که شما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انجام می‌دهید، بزرگترین کار الهی است. خیلی‌ها این مسائل را ممکن است به زبان جاری کنند، اما درعمل وقتی به هم می‌رسند، دم از تفرقه می‌زنند؛ حال آنکه امام خمینی(ره) هم می‌فرمودند که وحدت از رحمان و تفرقه از شیطان است.

پیام فارس

وی اظهار داشت: اینکه استعمارگران به ما و دیگران تلقین کردند که " کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ‌ " هر حزبی نسبت به آنچه خود دارد، شادمان و از غیر خودش متنفر باشد؛ مورد مذمت قرآن است.باید بدانیم که در هر مکتبی، هر کشوری، هر شهری،هر قومی و هر قبیله‌ای هم آدم خوب و خوب پیدا می‌شود و نباید عده کمی را به بقیه تعمیم داد. الحمدلله این مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه مذاهب اسلامی در مأموریت خود موفق شده‌اند و الان همه با دید خوب به هم نگاه کنند و متوجه شده‌اند، کسی در پی شیعه کردن سنی یا سنی کردن شیعه نیست.
استاد بی‌آزار شیرازی ضمن بیان سوابق علمی و فعالیت‌های خود، گفتند:هفت فرزند دارم (چهار دختر و سه پسر) و تاکنون 165اثر علمی به چاپ رسانده‌ام. تفسیری به نام "بیان نوین قرآن" در حال تألیف دارم که حدود چهل پنجاه سال بر روی آن کار کرده‌ام و جلد اول آن به زودی منتشر خواهد شد.
وی همچنین از بیش از پنجاه سال همکاری خود با جریان تقریب مذاهب اسلامی و آشنایی اولیه خود با این جریان از طریق آیت‌الله حاج شیخ مجتبى لنکرانى در سامرا ، مکاتباتشان با دارالتقریب و ترجمه بخشی از مجموعه مقالات تقریبی «رساله الاسلام» که شیخ محمد تقی قمی با خود از قاهره آورده بودند، سخن گفت و به سفرهای علمی خود به عراق و کانادا اشاره کردند.
این استاد تقریبی همچنین گفت که کتاب "همبستگی مذاهب اسلامی" محصول چند سال همکاری ایشان با علامه محمد تقی قمی از جمله در زمینه ترجمه مقالات رساله الاسلام بوده است. علامه قمی خاطرات و تجریبات خود از تقریب را برای بنده تعریف می کردند و این خاطرات خوشبختانه بعدا با قلم آقای دکتر محمدعلی آذرشب به عربی چاپ و بعدا به فارسی هم منتشر شد.
استاد بی‌آزار شیرازی خاطرنشان کرد: حین تحصیلات جدید در دانشگاه، دیدم مقالاتی که در رساله الاسلام هست، راجع به مستشرقین چیزهای جالب می‌نویسند و بعد در نظرم آمد که ببینم این مستشرقین چه برنامه‌ای دارند که آقای دکتر بهشتی به من گفتند، تمام دانشگاه‌های بزرگ دنیا در اروپا و آمریکا رشته اسلام شناسی دارند و بنده را تشویق کردند که به یکی از این دانشگاه‌ها بروم. خودم هم میخواستم ببینم، مهم‌ترین اشکالات این‌ها چی هست و اسلام را چطور می‌بینند؟ چه اشکالی به ذهن آنها می‌رسد؟ 
اتفاقاً آنجا که رفتم دیدم، بزرگ‌ترین اشکالی که مستشرقین به قرآن دارند، این است که می‌گویند، آیات قرآن به صورت پراکنده و کلمات قصار است و ما نمی‌تونیم از قرآن استفاده کنیم. تمام کار خود را گذاشتم روی با طروات نشان دادن آیات تا ثابت کنم، این آیات درعین حال که پراکنده نازل شده، ولی نزول دفعی هم داشته است و پیغمبر اکرم(ص) جای آن را تعیین می‌کردند.لذا بر این اساس بنده با استفاده از کتاب‌های یهود و نصاری کتابی نوشتم راجع به تورات و انجیل تا ببینم ارتباط آیات این دو کتاب حول چه محوری است؟
با استفاده از کتاب‌های آنها محور ارتباطی آیات قرآن را پیدا کردم. محوری که پیدا کردم کلمه عهد بود و لذا است که به تورات گفته می‌شود عهد قدیم،به انجیل گفته می‌شود عهد جدید و به قرآن گفته می‌شود عهد اخیر؛این تعبیر عهد اخیر در تفسیر سید قطب آمده است؛ گفتم باید ببینیم که آیا در روایات شیعه هم چنین هست؟ دیدم بله در خطبه تاریخی فاطمه زهرا(س) هم عبارت «و القُرآن عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَیْکُمْ » آمده است.
خلاصه من ارتباط میان آیات هر سوره را کشف کردم و یک کتاب نوشتم که خیلی مورد استقبال قرار گرفت و بعداً هم در ایران یکی از اساتید دانشگاه از بنده اجازه گرفت و به فارسی ترجمه کرد.
*****
در پایان این دیدار، از سوی آقای مسچی معاونت امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی لوح تقدیر و هدیه‌ای به رسم یادبود به حجت الاسلام و المسلمین دکتر بی‌آزار شیرازی اهدا شد.

پیام فارس

انتهای پیام/

http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/955643/تکریم-حجت-الاسلام-و-المسلمین-دکتر-عبدالکریم-بی‌آزار-شیرازی-به-مناسبت-روز-معلم
بستن   چاپ