ریشه مشکلات گمرکی در وزارتخانهها و نهادهای تصمیمگیر است
دوشنبه 22 ارديبهشت 1404 - 12:23:42
|
|
پیام فارس - رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران در واکنش به زمینگیری 5هزار کانتینر گروه بهمن در گمرک گفت: در بحث واردات کالا حدود 25 سازمان دخیل هستند که تاخیر در ابلاغ آییننامهها یا صدور مجوزها منجر به رسوب کالا میشود، ترک فعل وزارت صمت به معنای مشکلات گمرکی نیست. خاموشی چراغ یکی از واحدهای تولیدی گروه بهمن همزمان با هفته جهانی کارگر و بیکاری کارگران به دنبال زمینگیری 5هزار کانتینر در گمرک، منجر به کاهش شدید سطح تولید در آمارها شده است. بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان رسوب کالا در گمرک یکی از چالشهای نظام اقتصادی کشور است که بیش از هر چیزی بخش خصوصی را دچار آسیب کرده و سبد معیشتی کارگران را به لرزه در میآورد. محمدرضا فاروقی، رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران در واکنش به انتشار فیلمهای مرتبط با تعطیلی یکی از واحدهای تولیدی گروه بهمن به دلیل زمینگیری 5هزار کانتینر در گمرک و نبود قطعات مورد نیاز برای تولید، گفت: وقتی صحبت از مشکلات گمرکی میشود، مستقیما نمیتوان سازمان گمرک را دلیل بروز مشکل دانست. گمرک مسئول اعمال قوانین، الزامات، مقررات، بخشنامهها، مجوزها و سایر موارد است. حال اینکه بسته به نوع کالایی که وارد میشود، حدود 25 سازمان در بحث واردات صاحب نفوذ هستند. وی با اشاره به اینکه کالاهایی که در گمرک رسوب کردهاند و گمرک مکلف به تسریع روند آزادسازی آنها است، با سلسه مشکلات دیگری رو به رو هستند، اظهار داشت: یکی از مهمترین موانع قطعیهای مکرر سامانه است. همچنین عدم ابلاغ آییننامهها از سوی وزارت صمت و وزارت اقتصاد دیگر مشکل اصلی گمرک در کشور است. رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: تاخیر در ابلاغ آییننامهها، قوانین خلقالساعه، تغییر دستورالعملها منجر به زمینگیری کالاها در گمرک میشوند که مشکلات از سوی وزارتخانهها و نهادهای تصمیمگیر به وجود میآید. وی با اشاره به زمینگیری 5هزار کانتینر بهمن موتور در گمرک گفت: وقتی ماده اولیه یا تجهیزات تولید در گمرک میمانند، این شایبه به وجود میآید که سازمان گمرک مانع ورود کالا و محصول به کشور است، اما عمده مشکلات ریشه در قوانین و مجوزهای وزارت صمت و نهادهای تنظیمگر دارد. فاروقی تصریح کرد: وقتی کالاهای ثبت سفارش شده در گمرک رسوب میکنند مشمول قوانین قاچاق کالا و ارز شده و وزارت صمت باید نسبت به حل این مشکل اقدام کند. در رابطه با زمینگیری کانتینرهای گروه بهمن نیز وزارت صمت در راستای حمایت از تولید باید وارد عمل شود. وی افزود: البته اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی این آمادگی را دارد که با ورود به این موضوع مشکل را از طریق کمیسیون حقوقی پیگیری کند. به گفته وی، زمینگیری کانتینرها در گمرک نتیجه ترک فعل وزارت صمت است و گمرک به عنوان یک سازمان باید براساس مجوزهایی که وزارتخانهها و نهادهای تصمیمگیر صادر میکنند، عمل کند. وی در پایان گفت: در بحث واردات کالا 25سازمان دخیل هستند که هرکدام از آنها میتوانند با تاخیر در اجرا بخشی از مسیر واردات را با اخلال رو به رو کنند.
http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/955074/ریشه-مشکلات-گمرکی-در-وزارتخانهها-و-نهادهای-تصمیمگیر-است
|