پیام فارس - ساره صالحی، معلم نمونه استان:معلم در جریان آموزش فقط راهنما باشد
ساره صالحی معلم کلاس دوم در شهر لار است. وی همچنین مدرس ماده 28 دانشجو معلمان نیز هست و درس کارورزی بهت آنها میدهد.
به گفته این معلم جوان، معلمان باید پیوسته مخاطب شناسی را دستور کار خود قرار دهند و در جریان تدریس حس خوب و حال خوبی به مخاطبان خود منتقل کنند و در جریان آموزش فقط باید نقش راهنما داشته باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با بیان اینکه دیگر روش صرف سنتی پاسخگو نیست، تاکید دارد: مدیریت کلاس باید طوری باشد که هم دانش آموزان ابتدایی و هم دانشجو معلمان و هم سایر مقاطع تحصیلی اغنا شوند و این کار میسر نمیشود مگر اینکه نیاز مخاطبان را بشناسیم.

مثلاً کار در ابتدایی باید با چاشنی بازی همراه باشد و در شرایطی که بچههای امروز با هوش مصنوعی اینترنت و اطلاعات علمی بالایی به واسطه آشنایی با فضای مجازی همراه هستند، باید معلمان تلاش زیادی در همراهی آنها داشته باشند و نیازها و علایق مخاطب خود را بشناسند تا کارها پیش برود، همچنین آشنایی با محتوای کتابهای روانشناسی و مدیریت کلاسها میتواند به نوعی مددکار آموزگاران باشد.
علایی جهرمی معلم نمونه استان :سیستم آموزشی آینده باید بر پرورش نوآوری، تفکر انتقادی، و تواناییهای عملی متمرکز باشد
زهرا علایی جهرمی آموزگار ابتدایی از کوار با انتقاد از کمبود های آموزشی می گوید:
سیستم آموزشی امروز با چالشهای مهمی روبروست که به کیفیت آموزش ضربه میزند. از جمله چالشها میتوان به نبود منابع آموزشی کافی، تمرکز بیش از حد بر حفظیات به جای مهارتهای کاربردی، کمبود زیرساختهای دیجیتال، و شکاف بین نیازهای بازار کار و مهارتهای آموزش دادهشده اشاره کرد. همچنین، نابرابری در دسترسی به آموزش برای مناطق محروم و کمبود بودجه برای توسعه سیستم آموزشی از دیگر مشکلات عمده هستند.برای ارتقای کیفیت آموزش، استفاده از تکنولوژی در یادگیری و تدریس میتواند بسیار مؤثر باشد.

ایجاد روشهای آموزشی مبتنی بر مهارتهای زندگی و کاربردی به جای تمرکز بر حفظیات، تقویت زیرساختهای آموزشی دیجیتال، و توسعه برنامههای درسی که با نیازهای بازار کار همخوانی داشته باشد، از جمله راهکارهای پیشنهادی هستند. علاوه بر این، تخصیص بودجه بیشتر به آموزش و ارائه دسترسی برابر به امکانات آموزشی برای مناطق محروم میتواند تغییرات بزرگی ایجاد کند. همچنین، فراهم کردن فرصتهای توسعه حرفهای برای معلمان و مربیان، به کیفیت و اثربخشی آموزش کمک میکند.سیستم آموزشی آینده باید بر پرورش نوآوری، تفکر انتقادی و تواناییهای عملی متمرکز باشد تا نسلهای بعدی بتوانند به چالشهای جهانی پاسخ دهند.
معتمد، معلم نمونه استانی:معلمین فاقد تخصص باعث کاهش کیفیت آموزش شده اند
الهام معتمد دیگر معلم نمونه استانی، آموزگار ابتدایی از داراب می گوید: با توجه به جایگاه آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت و نقش بسیار مهم معلم در تربیت آینده سازان کشور و نسلی که قرار است در جامعه عهدار دار مسئولیت های اجرایی وکلیدی و فرهنگی باشند بسیار حائز اهمیت است که اولیای امر توجه ویژه در انتخاب و گزینش، معلمان عزیز داشته باشند.

وی می افزاید :متاسفانه در سالهای اخیر عزیزانی که به استخدام آموزش و پرورش در آمده اند ، بدون هیچ گونه آموزش تخصصی بر سرکلاس های درس حاضر شده اند که این باعث کاهش کیفیت آموزش شده است، چه بسا عزیزانی که با داشتن استعداد و توانایی بعلت ندیدن آموزش صحیح نتوانستند در کلاس درس نقش درست خود را ایفا کنند، به نظر می رسد بهترین راه ورود به آموزش و پرورش تحصیل در دانشگاه فرهنگیان می باشد، نه صرفا از طریق ازمون استخدامی چرا که نباید به معلمی بعنوان شغل نگریست، زیرا اگر چنین باشد کیفیت آموزش نزول کرده، معلم باید عاشق باشد و با عشق و علاقه به تدریس در کلاس درس حاضر شود، چرا که این خود موجب خلاقیت در آموزش و کشف استعداد بالقوه و بالفعل دانش اموزان عزیز میشود و نسلی تربیت می شود که چه از نظر علمی و چه فرهنگی دارای پتانسیل می باشند و می توانند کشور را به بالاترین درجات علمی و فرهنگی برسانند.
http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/951233/گفتگوی-خبرجنوب-با-معلمان-نمونه-استان-فارس