مدیرکل روابط عمومی استانداری فارس مطرح کرد:
نقش و جایگاه روابط عمومی ها باید بازنگری شود
شنبه 6 ارديبهشت 1404 - 10:40:23
|
|
پیام فارس - مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس، با اشاره به ضرورت بازنگری در نقش و جایگاه روابط عمومیها در مواجهه با بحرانهای چندلایه کشور گفت: روابط عمومی امروز، دیگر صرفاً یک نهاد اطلاعرسانی نیست بلکه باید آن را مرجع تحلیل افکار عمومی و ستاد فرماندهی روایت در دوران ناترازی دانست.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، محمدجواد برزگر مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استاندار فارس گفت: در شرایط فعلی کشور، ما با ناترازیهای متعددی از جمله ناترازی انرژی، بودجه، ناترازی اطلاعات و حتی ناترازی انتظارات مواجه هستیم که هر کدام از این ناترازیها اگر به درستی مدیریت نشود، میتواند به بحران بدل شده و سرمایه اجتماعی را فرسایش دهد. وی، عامل اصلی تعمیق ناترازیها را ضعف در نظام ارتباطی کشور دانست و افزود: روابط عمومیها باید قدرت تحلیل و پیشبینی خود را ارتقا دهند چرا که در دنیایی که شبکههای اجتماعی و رسانههای فراملی، روایتساز شدهاند، نداشتن روایت بومی، شفاف و مستند، خود نوعی ناترازی خطرناک است. او با بیان اینکه روابط عمومی باید فراتر از یک بازوی اجرایی عمل کند گفت: اگر روابط عمومی در مرکز طراحی سیاست ارتباطی نباشد، دستگاه اجرایی دچار لکنت رسانهای میشود و این لکنت، آغاز فروپاشی اعتماد عمومی است. مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس، با اشاره به تجربه استان در مواجهه با برخی بحرانهای اجتماعی، رسانهای و زیستمحیطی افزود: در بحرانهایی نظیر آلودگی هوا، کمآبی یا انتقادات اجتماعی به برخی طرحهای توسعهای، زمانی توانستیم آرامش عمومی را حفظ کنیم که روابط عمومیها با صداقت، سرعت و دقت، پاسخگویی شفاف را در اولویت قرار داده و از فرافکنی پرهیز کردند. برزگر، یکی از چالشهای جدی روابط عمومی در ایران را ناترازی انتظارات مخاطب و توان پاسخگویی سازمانها دانست و ادامه داد: مردم امروز، سازمان پاسخگو میخواهند و انتظار دارند مدیران و نهادها به زبان ساده، بیواسطه و شفاف صحبت کنند. او افزود: اگر روابط عمومیها در ترجمه انتظارات مردم به زبان مدیران و انتقال عملکرد سازمان به زبان مردم ناتوان باشند، فاصلهها هر روز بیشتر میشود. وی، ناترازی رسانهای را از پیچیدهترین بحرانهای امروز دانست و گفت: وقتی افکار عمومی در معرض هجمه روایتهای چندگانه و متضاد قرار میگیرد، سردرگمی، خشم و بیاعتمادی ایجاد میشود. در این شرایط، تنها روابط عمومی هوشمند و پیشدستانه میتواند با طراحی پیام منسجم، مدیریت کانالهای توزیع و ایجاد همافزایی بین رسانههای رسمی و محلی، روایت موثر بسازد. مدیرکل روابط عمومی استانداری فارس، هر بحران را یک آزمون برای روابط عمومیها دانست و گفت: اگر روابط عمومی نتواند در زمان بحران، تکیهگاه افکار عمومی باشد، پس کی و کجا باید این نقش را ایفا کند؟ ما باید روابط عمومیها را به سطحی از بلوغ و قدرت برسانیم که نه تنها واکنشگر، بلکه پیشنگر باشند. برزگر، تقویت ساختار و سرمایه انسانی روابط عمومیها در دستگاههای اجرایی را نیز ضروری دانست و ادامه داد: روابط عمومیها باید مجهز به ابزارهای دادهمحور، تحلیلگر و خلاق شوند چرا که میتوان با روشهای سنتی به جنگ بحرانهای مدرن رفت. او اظهار کرد: در استان فارس، تلاش کردهایم با آموزش نیروی انسانی، ایجاد شبکه منسجم روابط عمومیها و ورود به عرصه تحلیل دادههای اجتماعی، گامهای موثری برداریم. وی، بر لزوم ایجاد گفتمان جدید در روابط عمومی ها در کشور نیز تاکید کرد و گفت: آینده روابط عمومی، در گرو جسارت، شفافیت، صداقت و نوآوری است و اگر میخواهیم از بحران ناترازیها عبور کنیم، باید روابط عمومی را از حاشیهنشینی نجات دهیم و آن را در متن تصمیمسازیهای کلان قرار دهیم.
http://www.Fars-Online.ir/Fa/News/949222/نقش-و-جایگاه-روابط-عمومی-ها-باید-بازنگری-شود
|