پیام فارس

آخرين مطالب

گسلِ برف‌فروشان زیر پای مطالبه‌گران / تردید ایمانیه بر ایمنی ساخت وساز در دراک مقالات

گسلِ برف‌فروشان زیر پای مطالبه‌گران / تردید ایمانیه بر ایمنی ساخت وساز در دراک
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  خردادماه امسال بود که افسانه خواست‌خدایی حقوقدان و عضو شورای شهر شیراز، در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر ضمن تشبیه هتل آسمان شیراز به متروپل آبادان، وجود چنین سازه‌هایی را نه نماد تخلف مالک بلکه نماد تخلف مسئولان وقت و نشان بی‌تدبیری و بی‌کفایتی برخی مسئولان شهری دانست.
 
اشاره وی علاوه بر ساخت این سازه غول پیکر در حریم ارگ کریمخان زند و مخدوش کردن منظر بصری این میراث تاریخی، ناظر بر سست بنیادی این سازه پس از آتش‌سوزی مرداد 98 بود.
خواست‌خدایی در بخش دیگری از نطق خود، صریحا از شهرداری خواست جلوی ساخت و سازغیرمجاز در منطقه برف‌فروشان را بگیرد تا مانع از وقوع فجایع احتمالی شود و علاوه بر وی غلامحسین اسکندری نیز از ساخت و ساز بی رویه در این محدوده انتقاد کرد.
خواست خدایی در ادامه با اشاره به ساختمان‌های لوکس شهرک برف‌فروشان در بلوار حسینی‌الهاشمی نیز گفت: ساخت و ساز در این محدوده به سبب قرارگیری در خط گسل زلزله، تخلف و بازی با جان شهروندان است.
مطالبه‌گری وی اما بی پاسخ نماند و با واکنش تند وکیل موقوفه حاج ملا محمدعلی برف‌فروش شیرازی همراه بود و وی این قبیل اظهارنظرها را بدون توجه به اقدامات کارشناسی و بررسی‌های زمین شناسی گذشته دانسته و بیان آن از تریبون شورای شهر شیراز را مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و موجب بروز خسارت به مردم و ایجاد رعب و وحشت در میان اهالی منطقه برشمرد و از احتمال شکایت از عضو شورا سخن گفت.
طبق اخبار واصله به خبرگزاری فارس گویا در نهایت این شکایت از عضو شورا انجام شده و حقوقدان جوان شورای شهرچند ماهی است که درگیر این شکایت است و وقت و زمانی که باید در خدمت شهروندان قرار بگیرد صرف حضور در دادگاه و پاسخگویی به این مطالبه‌گری می‌شود.
سنگ تمام ایمانیه برای مطالبه‌گران
صحبتهای روز شنبه محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در نشست شورای مسکن استان فارس اما بارقه‌های امید را اندکی در دل مطالبه‎‌گران این موضوع روشن کرد.
ایمانیه در این نشست عنوان کرد: آن دسته از مدیرانی که به رغم اعلام ممنوعیت ساخت و ساز اماکن بلندمرتبه در این محدوده اقدام به صدور مجوز کرده‌اند باید به دادگاه معرفی شوند.
وی تاکید کرد: نمی توان در مقطعی مجوز ساخت در این محدوده را صادر کرد و امروز که عده‌ی دیگری برای مجوز مراجعه می‌کنند به آنها بگوییم که این کار خلاف قانون است.
ایمانیه تاکید کرد: در صورتی که از نظر اداره کل راه و شهرسازی استان احداث منازل مسکونی در حاشیه‌ی بلوار حسینی الهاشمی مورد تایید نمی باشد، مجوزهایی که در گذشته در این زمینه صادر شده مورد بررسی قرار گیرد و مسوولان سابق که این مجوزها را داده اند به دادگاه معرفی شوند.
با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیا پای یکی از نمایندگان مجلس که خود از مدیران شهری نیز بوده و با حمایت وی برجی مشهور و بلندمرتبه در این محدوده مجوز ساخت گرفته هم به دادگاه باز خواهد شد یا سخنان انقلاب استاندار در همین حد و در حرف باقی خواهد ماند و نهایتا بایگانی خواهد شد؟
وقتی خواستِ خواست‌خدایی سر از دادگاه در می‌آورد
از سوی دیگر باید از استاندار فارس پرسید چه کسی پاسخگوی اظهارات غیرفنی مدیر کل فنی استانداری خواهد بود که نظارت بر ایمنی سازه‌ها و در واقع جان مردم در دست او است؟ آیا این خطاب و عتاب استاندار دامن معاونین شهرسازی وقت شهرداری که مجوز ساخت و ساز در این محدوده داده‌اند را هم خواهد گرفت؟
سوال دیگری که این وسط پیش می‌آید این است که با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب بر مطالبه‌گری و تایید آن توسط استاندار فارس، چرا عضو شورای شهر که نه مطالبه‌ای شخصی که خواستی عمومی یعنی بررسی فنی ساخت و ساز در این محدوده را مطرح کرده باید اینگونه درگیر حواشی قضایی شود وحال در نظر بگیرید دیگر مطالبه‌گران که نه تریبونی دارند و نه دستشان به جایی بند است و برخلاف خانم خواست‌خدایی که حقوقدان است شهروند عادی باشند چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد یالااقل چه تصوری از مطالبه‌گری و چه تصویری از کشور پیدا خواهند کرد؟
حرف برف‌فروشان درست است یا منتقدین؟
بسیاری از کارشناسان معتقدند قرار گرفتن این محدوده شهری بر روی گسل سبزپوشان به عنوان یکی از گسلهای فعال ایران به اندازه کافی مخاطره‌آفرین است و حتی تصور وقوع یک زلزله شبیه آنچه که مرتب در خانه زنیان رخ می‌دهد آن هم در این محدوده به قدر کافی وحشتناک خواهد بود.
اشاره این کارشناسان به ساخت یکی از بزرگترین شهرک‌های مسکونی بلندمرتبه جنوب کشور در دامنه کوه دراک است که با توجه به روند رو به رشد سست شدن زمین در این محدوده به سبب جنس خاک آن و مستعدبودن این محدوده جغرافیایی به لغزش، رانش و فرسایش خاک و فرونشست زمین در کنار وقوع زمین لرزه‌های مکرر در استان فارس ریسک ساخت وساز در این منطقه را به شدت بالا می‌برد.
این دسته کارشناسان همچنین بر این عقیده اند که به سبب انبوه‌سازی و افزایش ساخت و ساز روی جنس ضعیف خاک و لایه های گچی و مارنی و افزایش فشار بر سطح خاک و به دلیل وجود غارهای گچ و آهکی و خاک رس و به تبع آن احتمال فرونشست زمین باید منتظر وقوع هر فاجعه‌ای انسانی باشیم.
این دسته از کارشناسان معتقدند با ادامه این روند بعید نیست سرنوشتی شبیه گسل دیندارلوی فسا و ایج استهبان در انتظار این منطقه باشد و عجیب نیست روزی روزنامه ها تیتر بزنند زمین دهان باز کرد و صدها برج با هزاران انسان را بلعید.
غلامعلی ترابی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر ششم یکی از کسانی است که در این خصوص در گفت و گو با فارس تصریح کرد: مصوبه سال 88 شورای عالی شهرسازی در خصوص طرح جامع شهر شیراز، هم به واسطه مسائل زیست محیطی و آب و هوا، هم مسائلی مثل نوع خاک و شرایط ژئوتکنیک، ساخت و ساز در شمال شهر شیراز را ممنوع اعلام کرده و توسعه شهر، از جنوب قلمداد شده است.
انتقادات از ساخت وسازها در این محدوده محدود به جنس زمین آن نبوده و کارشناسان هواشناسی هم از دریچه نگاه خود به این مساله نگاه کرده و معتقدند این برج‌های بتنی و ساختمانهای بلندمرتبه در بلندمدت به این سبب که جلوی بادهای محلی را می‌گیرند و مانع تهویه طبیعی هوا می‌شوند باعث تشدید آلودگی هوای شیراز نیز خواهند شد و هوایاک شیراز را به خاطره‌ها خواهند سپرد تا فقط از آن نوستالژی در خاطرمان بماند.
دسته دوم اما معتقدند این ساخت و سازهای شهرداری ظاهرا با مجوز و بر اساس معیارهای کارشناسانه و تخصصی انجام شده و ساخت‌وسازهای شهرداری در این محدوده براساس طرح جامع و تفصیلی شیراز صورت گرفته و سازه‌های نیز آن براساس مقاومت و جنس زمین ساخته شده و بسیاری از آزمایش‌‎ها و موارد لرزه نگاری شوررا گذرانده و در یک کلام با مجوز صورت گرفته‌اند.
استدلال این عده این است که ساخت بسیاری از شهرهای آمریکا روی گسل یا ساخت شهرهای ژاپن روی آب و وقوع زلزله‌های 9 ریشتری بدون تلفات نشان می‌دهد که در صورت مطالعات کافی و استفاده از دانش روز شهرسازی می‌توان همه این موارد که اثبات هم نشده‌اند را رفع کرد.
ساخت و سازهایی با فنداسیون مستحکم بر روی خاکی سست
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس یکی از حامیان نسبی ساخت و ساز در این محدوده شهری است و جمشیدی اخیرا در گفتگو با فارس در موضوع شهرک برف‌فروشان، با بیان اینکه برف فروشان یک توافق میان متولی و شهرداری شیراز بوده افزود: چند قطعه زمین را به شهرداری شیراز تحویل دادند و این اراضی به مسکونی، تغییر کاربری داده شد و از نظر علمی ما در هر نوع زمینی می توانیم ساخت و ساز کنیم اما تمهیدات خاص خود را باید داشته باشد و حتی در سست ترین زمین‌ها هم امکان ساخت و ساز از نظر مهندسی وجود دارد و همه ساخت و سازهایی که در برف‌فروشان انجام شده آزمایش‌های مکانیک خاک و ژئوتکنیک را گذرانده و محاسباتشان هم درست است.
وی با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای برف‌فروشان در مقایسه با سایر نقاط شهر به ویژه در زمینه فنداسیون، مستحکم‌تر است افزود: با توجه به جنس خاک، فنداسیون‌های ایجاد شده مستحکم است و مهندسین ژئوتکنیک هم مهندسین محاسب روی این کار نظارت دارند اما اذعان داریم که از نظر خاستگاه، خاک آنجا، خاک مناسبی نیست.
با وجود صحبت‌های استاندار محترم و مدیر متبوع وی و تاکید بر سست بنیادی خاک این محدوده باید پرسید دلیل اصرار انبوه‌سازان بر ادامه ساخت و ساز در این محدوده و ساخت ساختمانهایی سر به گردون سای و بلند مرتبه وخانه‌هایی که از پای بست ویران است چیست؟
خاطرنشان می‌شود فارس پذیرای دیدگاه موافق و مخالف کارشناسان و متخصصان در خصوص این پرونده خواهد بود اما ای کاش مساله‌ای با این سطح از پیچیدگی و دارای ابعاد فنی، زیست‌محیطی، زمین شناسی و عمرانی به جای اینکه سر از پله‌های دادگاه در آورد در جلسات تخصصی بررسی می‌شد و ای کاش استاندار فارس حمایت از مطالبه‌گران را به سمتی پیش می‌برد که به جای اینکه پای دو عضو اصلی و علی البدل شورای شهر به دادگاه باز شود مدیران متخلف محاکمه شوند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/296465/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن