پیام فارس

آخرين مطالب

گوردخمه ساسانی زیر تیغ حفاری‌های غیرمجاز فرهنگي

گوردخمه ساسانی زیر تیغ حفاری‌های غیرمجاز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - یک فعال میراث فرهنگی از تخریب "گوردخمه ساسانی" در فیروزآباد فارس توسط حفاران غیرمجاز و جویندگان گنج خبر داد. - اخبار اجتماعی -
  انجام حفاری‌های غیرقانونی توسط قاچاقچیان اشیاء تاریخی و حفاران غیرمجاز به قصه‌ای پرغصه و متأسفانه تکراری در عرصه میراث فرهنگی کشور بدل شده که از هرچند از گاهی در صدر اخبار روز قرار گرفته و خاطر شیفتگان و علاقمندان به تاریخ و تمدن این مرز و بوم را آزرده و مکدر می‌کند.
  در حالیکه ادوات و ابزارآلات لازم برای انجام این حفاری‌های غیرقانونی در سایه ضعف و نبود سازوکارهای نظارتی درست در دسترس عموم قرار گرفته است، اما ضمانت اجراهای قانونی متقن و کارآمدی به موازات آن در نظام قانون‌گذاری کشور وضع نشده است تا شرایطی فراهم آورد که به اتکا آن یگان حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان متولی مستقیم مبارزه با این پدیده شوم و نامبارک بتواند به صورت قاطعانه ایفای نقش کند.
انجام کاوش‌ها و حفاری‌های غیرمجاز به مثابه تیری زهرآگین است که قلب تپنده میراث فرهنگی این آب و خاک را نشانه می‌رود و بیش از هرچیز مانعی جدی در راستای حفظ و حراست از ابنیه و سایت‌های تاریخی و باستانی ایجاد می‌کند.
بر همین اساس در تازه‌ترین از اخبار این تخریب‌ها، سیاوش آریا؛ فعال میراث فرهنگی با انتشار مطلبی در صفحه مجازی خود خبر از تخریب "گوردخمه ساسانی" شهر میمند به واسطه انجام حفاری‌های غیرمجاز داد و نوشت: "تاراجگران میراث فرهنگی به بهانه‌های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج که هیچ وجود خارجی ندارد به گوردخمه ساسانی شهر میمند پارس یورش برده و چندین جای درون گوردخمه را با مته برقی و ادوات حفاری غیرمجاز شکسته و آسیب‌های برگشت‌ ناپذیری را برجای گذاشته‌اند.
تنهاترین و ارزشمندترین گوردخمه ساسانی شهر میمند و پیروزآباد که تاکنون شناخته شده است از سوی تاراجگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه‌های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج مورد دستبرد قرار گرفته و آسیب‌های برگشت ناپذیری به آن وارد شده است که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد می‌آورد.
این چپاولگران نابخرد میراث فرهنگی زیر گوردخمه را خالی کرده و کند و کاوهای غیرمجاز انجام داده‌اند. همچنین بر روی سنگی که گوردخمه بر روی آن تراشیده شده، با مته برقی و پیکور و ادوات حفاری غیرمجاز چندین سوراخ به شکل دایره روی اثر پدید آورده و به آن آسیب‌های بزرگی رسانده‌اند.

پیام فارس

پیام فارس

بااین همه، نگارنده برپایه وظیفه ملی و میهنی و مسئولیت اجتماعی خویش، موضوع را به آگاهی مسئولان یگان حفاظت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مرکز استان رسانده و خواستار پیگیری و رسیدگی به یادگار ساسانیان شده است.

پیام فارس

باید دانست که گوردخمه شهر میمند تنها گوردخمه شناخته شده‌ای است که تاکنون در شهر میمند و پیروزآباد شناسایی شده است و یکی از بی‌همتاترین و یگانه‌ترین یادمان‌های تاریخی و فرهنگی کشور به شمار می‌آید. همچنین به انگیزه فرم و شکل این گوردخمه در جنوب استان فارس که آن را منحصربه فرد کرده است، حفاظت و پاسداری از آن بسیار دارای اهمیت است و جا دارد تا مسئولان میراث فرهنگی شهر پیروزآباد که میمند بخشی از زیرمجموعه میراثی آنان به شمار می‌آید به گونه ویژه به یادگار ساسانیان پرداخته و از آن به درستی نگاهبانی و محافظت کنند.
گوردخمه شهر میمند در دامنه یکی از کوه‌های شهر میمند جای دارد و بر پایه ریخت و هم‌سنجی با دیگر گوردخمه‌های استان به ویژه در شهر مرودشت می‌توان آن را به اوایل دوره ساسانی نسبت داد. این گوردخمه بر روی یک سنگ منفرد بزرگ به گونه یک اتاقک کوچک بیرون آمده، نمایان است.
پهنای ورودی گوردخمه 65 سانتی‌متر و بلندای آن 90 سانتی‌متر است. عمق آن 1 متر و 87 سانتی‌متر و پهنای آن یک 1 متر و 60 سانتی‌متر است. فضای درونی آن به وسیله یک تیغه نازک به 2 بخش تقسیم شده است. تمامی سنگی که گوردخمه در آن پدید آمده است، 5 متر و 98 سانتی‌متر پهنا و ارتفاع کلی سنگ 5 متر است. دهانه این گوردخمه رو به سوی شرق قرار دارد.
همچنین این گوردخمه به پناهگاه معتادان و ولگردان تبدیل شده است که شوربختانه با آتش زدن بخشی از پایین یادگار ساسانیان به آن آسیب رسانده و سیاهی سنگ همچنان برجای مانده و صحنه زشت و زننده‌ای را به نمایش گذاشته است".

پیام فارس

علت جولان حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیاء تاریخی در کشور چیست؟ گفتنی است گور دخمه در واقع فضایی است که در دل صخره‌ها و یا کوه‌ها کنده می‌شود و در آن متوفیان به خاک سپرده می‌شوند. در واقع گور دخمه را می‌توان به منزله‌ی آرامگاه دانست که معمولاً دارای فضای بزرگ و به شکل اتاقکی هستند که یک یا چند قبر در آنها نگهداری می‌شود.
علاوه بر آن نوع معماری گوردخمه‌ها به صورتی بود که علاوه بر یک یا چند قبر، در آن اشیاء فرد متوفی هم نگهداری می‌شد. افزون بر آن نیز گور دخمه‌ها فضایی برای نشستن هم دارند.
البته هنوز اطلاعاتی دقیقی از قدمت و آغاز پیدایش این گورها کشف نشده است و به نظر می‌رسد که در دوره‌های مختلف این مکان‌ها ساخته شده‌اند. البته در یک حالت کلی می‌توان این گورها در 3 دوره ی مادها، هخامنشیان و بعد از هخامنشیان دسته‌بندی کرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/295836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند