پیام فارس

آخرين مطالب

فارس جز سه استان برتر در پایش فضای کسب و کار کشور اجتماعي

فارس جز سه استان برتر در پایش فضای کسب و کار کشور
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شصت و دومین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با رویکرد بررسی مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی در حوزه مدیریت نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی با حضور رئیس اتاق بازرگانی فارس، استاندار فارس، مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی استان برگزار شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در این جلسه دستور جلسه بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی در خصوص کد IRC و ضرورت تفویض اختیار صدور آن به استان، بررسی مشکلات و معضلات سامانه TTAC و ارائه راهکار‌های پیشنهادی، بررسی ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو جهت بهره برداری کارخانجات تولید نمک استان و بررسی مشکلات این واحدها، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی، پیشنهاد اصلاح مصوبه هیات وزیران در خصوص تبصره 2 بند 8 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی، بررسی امکان رفع الزام احداث آزمایشگاه مرکزی در واحد‌های صنایع غذایی کوچک، ضرورت ایجاد مراکز مشاوره تخصصی جهت کمک به حل چالش‌های صنعت غذا و تسهیل و تسریع در روند اخذ مجوز‌های کسب و کار این حوزه مطرح و مورد بررسی کارشناسی مدیران بخش دولتی و نمایندگان بخش خصوصی قرار گرفت.
جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی فارس در این جلسه گفت: بر اساس آمارو گزارش‌های حاصل از پایش ملی فضای کسب و کار کشور، استان فارس در تابستان 1401 جز سه استان برتر کشور که فضای کسب و کار مساعدی دارند، اعلام شد.
او گفت: بر اساس این گزارش در تابستان 1401، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به‌ترتیب سه مؤلفه غیرقابل پیش‏بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‏ثباتی سیاست‏ها، قوانین و مقررات و رویه‌‏های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کردند.
رازقی گفت: بر اساس یافته‌های این طرح در تابستان 1401، استان‌های کرمان، اردبیل و بوشهر به‌ترتیب دارای نامساعدترین وضعیت محیط کسب‏ وکار و استان‌های مرکزی، قزوین و فارس به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب‏وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند که فارس با امتیاز 5.57 رتبه ٣ کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: همچنین بر اساس ارزیابی و گزارش‌های کشور، عملکرد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس توانسته در شش ماهه دوم سال 1400 رتبه 5 کشور را به خود اختصاص دهد که این مهم حاصل همراهی و همدلی بخش دولتی و خصوصی برای راهگشایی و توسعه اقتصادی استان است.
رازقی گفت: صنعت غذا اخیرا با بخشنامه‌ای در هنگام مراجعه واحد‌های صنعت غذا به اداره مالیاتی مواجه شده است. مالیات بر ارزش افزوده غذا‌های آسیب رسان به سلامت از دی ماه پارسال به 16 درصد افزایش یافته است. هیچیک از واحد‌ها اطلاعی از این بخشنامه نداشته اند.
او گفت: به موجب قانون و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعددی که از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری صادر شده است، وزارت بهداشت می‌بایست لیست کالا‌های آسیب رسان را اعلام کند. از تشکل‌های بخش خصوصی می‌بایست مطابق قانون بهبود فضای کسب و کار مشورت صورت گیرد. از سوی اداره مالیات لیستی که شامل مالیات می‌شود ابلاغ نشده است. این مالیات بر ارزش افزوده در شرایط اقتصادی کشور بار سنگینی بر دوش تولیدکننده و مصرف کننده تحمیل می‌کند، چون تولید کننده از آن اطلاعی نداشته بر قیمت نهایی اعمال نکرده است.
رازقی در خصوص مشکلات واحد‌های تولیدی در خصوص کد IRC نیز گفت: طولانی بودنن زمان بررسی و اعلام نظر کارشناسان در خصوص درخواست کد IRC جدید یا درخواست تمدید کد موجود؛ اخذ هزینه‌ها و الام اخذ گواهی حلال از معضلات فعالان این بخش است که پا پیشنهادات کاربردی برای راهگشایی این بخش در سطح کشور را به معاونت غذا و دارو ارائه کرده ایم.
او همچنین با اشاره به دستور جلسه ایجاد مراکز مشاوره تخصصی جهت کمک به حل چالش‌های صنعت غذا و تسهیل و تسریع در روند اخذ مجوز‌های کسب و کار این حوزه گفت: پارلمان بخش خصوصی از ایجاد مراکز مشاوره برای کمک به صنعت و تولید استان حمایت و استقبال می‌کند، اما این نوع خدمت رسانی نباید الزام و اجباری را برای واحد‌ها ایجاد کند.
فرامرز خدائیان مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز گفت: هر ساله وزارت بهداشت کالا‌های آسیب رسان را اعلام می‌کند و این کالا‌ها تقریبا مشخص هستند و اینکه برخی از این کالا‌ها شامل مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند را وزارت بهداشت در جریان نبوده است.
او گفت: نامه‌ای از طرف وزیر به صدا و سیما هرساله ارسال می‌گردد مبنی بر اینکه اجازه تبلیغ کالا‌های آسیب رسان را ندارند. همین لیست احتمالا به امور مالیاتی داده می‌شود. وزارت بهداشت مخالف تولید محصولاتی مانند سوسیس و کالباس نیست، اما در مقدار مصرف ان‌ها باید ملاحظه صورت گیرد.
خدائیان با اشاره به دستور جلسه در خصوص کد IRC اظهارداشت: مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که محصولی که وارد بازار می‌شود، قابلیت شناسایی داشته باشد. زمانی که نشان تجاری اسکن می‌شود مشخصات تمامی موادی که در آن به کار رفته است بایستی مشخص شود.
او گفت: منبع کد‌های IRC حتما بایستی مشخص گردد لذا تولیدکننده موظف است در انبار بر روی تک تک محصولات لیبل گذاری نماید. واردات کالا‌ها بسته بندی بایستی لیبل گذاری گردد که اگر سایز محصول کوچک است تولیدکننده بر روی پالت هم می‌تواند کد IRC را درج نماید و مورد قبول سازمان غذا و دارو است.
خدائیان گفت: در خصوص گواهی حلال، پیش از این فرآورده‌های که وارد می‌شدند مجوز حلال بایستی دریافت می‌کردند، اما در حال حاضر تمام فراورده‌هایی که با برچسب حلال آن هم مجوز حلالی که از کشور مبدا دریافت می‌شود، وقتی وارد کشور می‌شود مورد پذیرش سازمان غذا و داروست.
او گفت: 18 هزار کارخانه در کشور وجود دارد. تولیدکننده مسئول تولید کالای سالم است و دولت ناظر بر این سلامت است. طبق برنامه بایستی نمونه برداری صورت گیرد لذا برای کارخانه در صورت وجود انطباق یک تا دو بار در سال هزینه آزمایش دریافت می‌شود که کل هزینه واحد تولیدی ناچیز است و اگر کارخانه‌ای عدم انطباق داشت چهاربار در سال نمونه برداری و آزمایش صورت می‌گیرد و برای دولت امکان پذیر نیست تمامی کارخانجات را با هزینه خود نمونه برداری و آزمایش انجام دهد.
سید محمد مظلومی مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی علوم پزشکی شیراز نیز گفت: تلاش ما در این مجموعه همراهی جهت فعالیت صنعت است که در این زمینه اقداماتی از جمله کاهش زمان صدور پروانه‌های ساخت – شناسه نظارت کارگاهی و ظرفیت خالی از 13 روز به هشت و نیم روز، صدور- تمدید و اصلاح دو هزار و 709 مورد پروانه‌های بهداشتی، صدور گواهی بهداشت جهت صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی برای چهار هزار و 98 قلم کالا، انجام تعداد دو هزار و 750 بازرسی از واحد‌های تولیدی غذایی آرایشی و بهداشتی امسال انجام شده است.
او گفت: پایش محصولات غذایی در سطح عرضه، ارزیابی شرایط فنی و بهداشتی و برنامه‌های پیش نیازی PRPS، حمایت از واحد‌های تولیدی دارای سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی، هدفمند سازی آزمون‌ها با تمرکز بر مخاطرات و تقلبات و تمرکز بر پایش محصولات با ریسک بالاتر از نظر عوامل ایمنی از مهمترین برنامه‌های پیش بینی شده ما است.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/283196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی