پیام فارس

آخرين مطالب

از پیش بینی تولید بالغ بر 11 هزار تن کلم در کوار تا کاشت انار واندرفول برای نخستین بار در این شهرستان اقتصادي

از پیش بینی تولید بالغ بر 11 هزار تن کلم در کوار تا کاشت انار واندرفول برای نخستین بار در این شهرستان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - عبدالرسول جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار از کاشت آزمایشی انار رقم واندرفول در سطح یک هکتار برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح تعداد 600 اصله از این رقم انار غرس شده است.
او با اشاره به اینکه انار واندرفول یک رقم تجاری و جدید است، تصریح کرد: مقاومت به خشکسالی و زودبازدهی از ویژگی‌های مثبت این رقم به شمار می‌آید که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح، سطح زیر کشت آن در شهرستان کوار توسعه می‌یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه 120 هکتار از باغ‌های شهرستان کوار به کشت ارقام رباب، شیرین، یزدی و میخوش انار اختصاص دارد، اظهار کرد: سالانه نزدیک به هزار و هزار و 200 تن انار در این شهرستان تولید می‌شود که با توسعه کاشت ارقام جدید و تجاری انار میزان عملکرد تولدی نیز بهبود خواهد یافت.
او با بیان اینکه ترویج کاشت ارقام جدید محصولات کشاورزی که سازگار با اقلیم هر منطقه هستند می‌تواند در استفاده بهینه از منابع پایه اثر گذار باشد، اضافه کرد: با این دست برنامه‌های ترویجی می‌توان در شرایط بحران کم آبی بر درآمد کشاورزان افزود.
پیش بینی تولید بالغ بر 11 هزار تن کلم در کوار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: پیش بینی می‌شود بیش از 11 هزار تن انواع کلم از مزارع این شهرستان خبر داد.
عبدالرسول جوکار تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از 11 هزار تن انواع کلم گل، بروکلی، برگ و قمری از سطحی بالغ بر 200 هکتار از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار‌های داخلی و خارجی شود.
به گفته او، برداشت کلم در شهرستان کوار از اواخر مهرماه آغاز شده است و تا اواخر آذر ماه نیز ادامه می‌یابد.
جوکار اظهار کرد: با توجه به کشت نشایی این محصول در بسیاری از مزارع و زود رس بودن بذورکلم، برداشت زود هنگام و صرفه جویی در منابع آبی دارای توجیه اقتصادی برای کشاورزان است.
او با بیان اینکه ایجاد صنایع بسته بندی و صنایع غذایی و تبدیلی، ضمن اشتغال زایی، تاثیر بسزایی در ارزش افزوده محصول دارد، ابراز کرد: با توجه به اینکه شهرستان صنایع ترشی و شوری جات ندارد زمینه برای ایجاد صنایع مذکور فراهم است.
برداشت کنجد در لارستان آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لارستان گفت: برداشت کنجد در این شهرستان، از سطح 2 هزار هکتار آغاز شد.
محمد جواد مظفری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لارستان با بیان اینکه دانه روغنی مذکور هر ساله از ابتدای تیر ماه به صورت کم خاکورزی و بی خاکورزی کشت می‌شود، تصریح کرد: برداشت آن از نیمه دوم مهر تا نیمه آبان ماه انجام می‌شود.
او با بیان اینکه عمده ارقام کشت شده در شهرستان لارستان شامل ارقام محلی و دشتستان است، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی تولید کنجد در این شهرستان بیش از 2000 تن است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لارستان با اشاره به اینکه کنجد برداشت شده به 6 کارگاه فعال تولید ارده و روغن کشی این شهرستان ارسال می‌شود، بیان کرد: مازاد آن به سایر شهرستان‌های استان فارس و استان‌های یزد و تهران نیز ارسال می‌شود.
پیش بینی تولید بیش از 13 هزار تن چغندرقند در بیضا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از برداشت چغندرقند از سطحی بالغ بر 220 هکتار در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر 13 هزار و 200 تن محصول تولید شود.
صدیقه مویدی تصریح کرد: برداشت چغندرقند از نیمه مهر ماه شروع شد و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.
به گفته او، رقم ایزابلا، افسوس و شکوفا از ارقام چغندر قند در این شهرستان است.
مویدی افزود: محصول تولیدی پس از برداشت به کارخانه قند شهرستان‌های کوار و مرودشت تحویل داده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با بیان اینکه کشت و برداشت چغندر قند بهاره در این شهرستان مکانیزه است، افزود: کشت این محصول به روش نشایی انجام می‌شود.
آغاز برداشت انار در فسا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: برداشت انار از هزار و 488 هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شد.
ناصر انصاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر 35 هزار تن انار در این شهرستان تولید شود.
او با اشاره به اینکه برداشت این محصول از مهرماه آغاز شده است و تا پایان آبان ادامه دارد، بیان کرد: رباب، شیشه کپ، شیرین شهوار، فاروق، اشکفتو و می‌خوش از مهم‌ترین ارقام انار تولیدی در شهرستان فسا است.
این مقام مسئول با بیان اینکه انار رقم رباب از ارقام صادراتی است و برای باغداران از درآمد زایی قابل توجه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: بیشترین سطح و میزان تولید انار در شهرستان فسا به این رقم اختصاص دارد و ازطرح‌های ترویجی توسعه باغ‌های انار، جایگزین و اصلاح ارقام صادراتی به جای ارقام کم بازده است.
انصاری با اشاره به اینکه مناطق تنگ ایج، دوگان، تنگ کرم و خیرآباد بیشترین سطوح زیر کشت انار را در شهرستان فسا دارا هستند، اضافه کرد: در طول دوره بیش از دو ماهه برداشت انار در هر هکتار از باغ‌ها بالغ بر صد نفر مشغول به کار بوده اند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا کشور‌های حوزه خلیج فارس و روسیه را از مهم‌ترین مقاصد صادراتی انار فسا دانست و تاکید کرد: این محصول در میادین مختلف کشور از جمله شهر‌های داخل استان و استان‌های همجوار نیز به مشتریان خود عرضه می‌شود.
کشف 31 تن نهاده‌های تقلبی کشاورزی در قیروکارزین
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: 31 تن کود و سم تقلبی و قاچاق، در این شهرستان کشف و ضبط شد.
محمد حیدری سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تصریح کرد: حدود 30 تن کود و نزدیک به یک تن سم تقلبی و قاچاق در شهر قیر مرکز شهرستان قیروکارزین پس از کشف و ضبط، بارگیری و به انبار حفظ نباتات استان انتقال داده شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه پرونده متخلفان به منظور طی مراحل قانونی به مراجع ذی صلاح ارجاع داده شده است، اظهار کرد: شناسایی مذکور به دنبال بازدید‌های دوره ای، در جهت ساماندهی فروشگاه‌های عرضه سموم و کود‌های شیمیایی حاصل شده است.
او با تاکید بر اینکه پایش فروشگاه‌های عرضه سموم و کود‌های شیمیایی به منظور جلوگیری از توزیع سموم و کود‌های غیرمجاز، تقلبی، تاریخ گذشته و گرانفروشی انجام می‌شود، افزود: حدود 60 فروشگاه عرضه‌ی سموم و کود در شهرستان قیروکارزین فعالیت می‌کنند.
حیدری با اشاره به اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، نیرو‌های تعزیرات حکومتی و انتظامی در کشف و ضبط این محموله کود و سم تقلبی و قاچاق نقش داشته اند، افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به جهاد کشاورزی اطلاع دهند.
تولید 3 هزار تن محصول گواهی شده در بیضا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: در 7 ماهه نخست امسال بالغ بر 3 هزار تن محصول کشاورزی گواهی شده در قالب صدور 31 مورد گواهی ICM و 8 مورد استاندارد تشویقی در این شهرستان تولید شده است.
صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به اینکه محصولات گواهی شده شامل گوجه فرنگی، خیار گلخانه ای، مورینگا، سیب درختی، انار، سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای گلخانه ای، خرمالو، پیاز و لوبیا بوده است، اظهار کرد: این محصولات علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های روسیه و حوزه خلیج فارس صادر شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه گواهی‌های ICM و استاندارد‌های تشویقی با همکاری کلینیک‌های گیاهپزشکی و نظارت کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی صادر شده است، تصریح کرد: تا کنون سطح زیر کشت مزارع متقاضی دریافت گواهی در شهرستان بیضا به 640 هکتار رسیده است.
او با بیان اینکه پارسال تنها 36 هکتار از مزارع شهرستان بیضا متقاضی دریافت گواهی مذکور بوده اند، اضافه کرد: مراحل صدور 5 گواهی استاندارد دیگر نیز در این شهرستان در دست اقدام است.
مویدی با اشاره به اینکه توسعه تولید محصولات گواهی شده از جمله برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که در جهت امنیت و سلامت غذایی در کشور و به تبع در شهرستان بیضا دنبال می‌شود، بیان کرد: به متقاضیان دریافت گواهی‌های ICM در صورت منطبق بودن آزمایش‌ها با حد نصاب‌های مجاز، یارانه دولتی برای جبران هزینه‌ها پرداخت می‌شود.
اعتبار بیش از یک میلیارد ریال برای کنترل مگس میوه در ارسنجان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: به منظور کنترل و پیشگیری از افزایش جمعیت و خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های انار این شهرستان اعتبار یک میلیارد و 650 میلیون ریالی صرف شد.
غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با اشاره به سطح هزار و 500 هکتاری باغ‌های انار شهرستان ارسنجان، اظهار کرد: اعتبار مذکور صرف تامین و توزیع 150 عدد تله فرمونی، 77 کیلوگرم قرص سراتنیکس و 260 لیتر پروتئین هیدرولیزات در بین باغداران این شهرستان شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه پیش از این در مرداد ماه گذشته اولین نتایج حاصل از ردیابی مگس میوه حاصل و آفت مذکور در تله‌ها شکار شده بود، افزود: از آنجایی که جمعیت مگس میوه در طول ماه‌های شهریور و مهر به حداکثر خود می‌رسد و بر اساس اطلاعات حاصل از ایستگاه‌های پیش آگاهی اقلام مذکور توزیع شد.
او اضافه کرد: رعایت بهداشت باغ مانند حذف و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن انار‌های آلوده‌ی ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتیمتری خاک در کاهش آلودگی مگس میوه مدیترانه‌ای بسیار موثر است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/280140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403

ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است

روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان