پیام فارس

آخرين مطالب

معطوف به برنامه باشیم نه افراد! ورزشي

معطوف به برنامه باشیم نه افراد!
  بزرگنمايي:

پیام فارس- مرتضی جعفری با این جملات درباره انتخابات هیئت فوتبال فارس را آغاز کرد.

وی که زمانی در پرستاره ترین دوران تیم برق شیراز به عنوان مربی مشغول به کار بود و در سالهای اخیر نیز در مدارس فوتبال مشغول خدمت به فوتبال پایه است، در ادامه این گفت و گو مباحثی را مطرح کرد که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

رای دهندگان به برنامه رای بدهند، نه به فرد!

جعفری گفت: عوامل اصلی انتخاب مدیر، روسای هیئت های شهرستان ها هستند. پس باید ببینیم یک رئیس هیئت شهرستان، به چه چیزی می خواهد رای بدهد؟ به فرد یا برنامه؟ اگر قرار باشد رای ها فرد محور باشند، ما از این چیزی که الان هستیم، بدتر خواهیم شد. رای دهندگان باید به برنامه افراد توجه کرده و به آن رای بدهند.

برای مدیریت در فوتبال، فوتبالی بودن کافی نیست!

این مربی پیشکسوت گفت: وقتی می خواهیم یک مدیر برای فوتبال انتخاب کنیم، همه می گویند مدیر باید ورزشی باشد. یعنی بازیکن فوتبال بوده باشد و خاک خورده این ورزش باشد. اما این حرف ها مال نیم قرن پیش است. حالا دیگر این ملاک است که مدیر، مدیریت بلد باشد. به این شرط هم لازم است که ورزشکار باشد و با محیط ورزشی آشنا باشد، اما کافی نیست. ممکن است یک نفر بیاید که چهره ای محبوب باشد، ورزشکار هم باشد اما مدیریت درستی در کار نداشته باشد؛ آیا به صرف محبوبیت و ورزشکار بودن باید او را انتخاب کنیم؟

سلیقه محوری نباید حکمفرما باشد

او اضافه کرد: اعضای هیئت های فوتبال شهرستان ها باید خیلی هوشمندانه عمل کنند چون فاکتور اصلی انتخابات، همین آقایان هستند و سهم ویژه ای در انتخابات دارند. همانطور که گفتم، این عزیزان باید حتما به برنامه افراد رای بدهند. اما به چه برنامه ای؟ در دوره قبل به چه برنامه هایی رای داده اند و همینطور در دوره های قبل تر؟ من اینجا صحبتم مخالفت با فرد یا افراد به خصوصی نیست. صبحتم این است که هر کسی می آید باید برنامه داشته باشد و رای ها هم بر اساس برنامه ها داده شود. یعنی سلیقه محوری را کنار بگذاریم.

جعفری گفت: باید دید کسی که برنامه ای می خواهد برای این فوتبال بنویسد، این برنامه را با چه کسانی و برای چه کسانی می نویسد؟ برای چه کاری؟ چه آینده ای؟ چه فرآیند و پروسه ای؟ خب طبیعتا اگر مدیریتی در کار نباشد، این برنامه ها هم به جایی نخواهد رسید.

رئیس هیئت باید پاسخگوی اهالی فوتبال باشد

جعفری ادامه داد: مورد مهمی که باید مدنظر باشد این است که کسی که روی صندلی ریاست هیئت فوتبال می نشیند، باید جوابگو باشد. هر کسی در هر مسئولیتی باید پاسخگوی افکار عمومی باشد اما متاسفانه ما در چند سال گذشته، چنین روحیه ای را در فوتبال استان فارس شاهد نبوده ایم. باید تحمل نقد وجود داشته باشد.

او گفت: متاسفانه پیشکسوتان فوتبال فارس طی سال های اخیر، جرات نقد کردن را از دست داده اند، چون بارها و بارها بداخلاقی هایی را به خصوص در فضای مجازی دیده اند. رئیس هیئت فوتبال، مسئول دفتر دارد، مسئول روابط عمومی دارد و خودش هم در آن فضای مجازی حضور دارد، اما می بینیم که عده ای دیگر می آیند جلو سینه چاک می دهند و در مقام پاسخگویی تند و خاموش کردن صدای منتقدان ظاهر می شوند. این یعنی هیچکس حق نقد کردن ندارد. این تصور را می خواهند به وجود بیاورند که ایشان عالی است، برنامه دارد، می تواند کار کند، خیلی خوب می تواند همه چیز را اداره کند... اما ما چنین چیزهایی را ندیده ایم!

جعفری گفت: بله مدیر باید نقدپذیر باشد. حرف های اهالی فوتبال را گوش کند و این را بداند که اگر کسی نقد می کند، قصد مخالفت ندارد. نقد کردن به این معنی است که ضعف و اشتباهی مشاهده شده که باید به گوش مسئول مربوطه برسد. پاسخ را هم باید مسئولان مربوطه بدهند، نه کسانی که معلوم نیست چه منفعتی دارند که اینطور رو در روی اهالی فوتبال قرار می گیرند.

ارائه بیلان کاری

مربی باسابقه شیرازی افزود: در چندسال گذشته، کدام یک از مدیران بعد از اینکه عوض شده اند، بیلان کاری ارائه داده اند؟ آیا گفته اند که چه کاری برای اهالی فوتبال انجام داده اند؟ هیچ یک! ما برنامه ای ندیده ایم. صرف برگزاری چند مسابقه و مشخص شدن تیم قهرمان، نمی شود برنامه ریزی. آن مدیری که آنجا نشسته باید سیاست گذاری کرده و در نهایت برنامه های فوتبال را پیش ببرد. رئیس هیئت باید اهالی فوتبال را ملزم به اجرای برنامه هایی کند که در نهایت به پیشرفت فوتبال کمک کند.

استفاده از گروه کارشناسی برای هر بخش

او اضافه کرد: حالا فرض کنیم کاندیدایی می خواهد برنامه ارائه دهد. او با کدام گروه کارشناسی این برنامه را تدوین می کند؟ فوتبال بخش های جداگانه ای دارد. بخش فوتبال پایه، آموزش، استعدادیابی، بانوان، ارتباطات و خیلی بخش های دیگر. اما برای تدوین و پیشبرد برنامه ها، تا کنون از کدام کارگروه مشخصی استفاده شده است؟ ما که چنین چیزی را تا به حال ندیده ایم.

او اعتقاد دارد که وقتی گروه کارشناسی وجود نداشته باشد، سلیقه محوری حکمفرما می شود. نمی توان تنها یک نفر را به عنوان مسئول فلان بخش گذاشته و گفت حالا برنامه بنویس و کار را انجام بده. چنین چیزی به همان سلیقه محوری منجر می شود.

شفافیت مالی مد نظر رای دهندگان باشد

جعفری گفت: ما هیچوقت شفافیتی در کار ندیده ایم. نه شفافیت مالی، نه شفافیت در سیاست گذاری ها و برنامه ها. از رده های سنی پایه تا بزرگسالان، تیم ها یک ورودی هایی پرداخت می کنند. طبیعتا هیئت فوتبال ممکن است بودجه ای نداشته باشد و بخواهد بودجه را از خود فوتبال در بیاورد. این طبیعی و منطقی است اما شفافیت مالی کجاست؟  زمین های فوتبالی که به تیم های مختلف اجاره داده می شود، چقدر برای هیئت درآمد دارد و این پول ها کجا هزینه می شود؟ کجا بیلان مالی داده شده و شفافیتی صورت گرفته؟ حالا ممکن است بگویند مسائل مالی دست رئیس هیئت فوتبال است اما این پول ها از جیب اهالی فوتبال می رود، پس دوستانی که می خواهند انتخاب کنند باید هوشیار باشند و این نکته را هم در نظر بگیرند.

ارائه تقویم ورزشی

جعفری افزود: فردی که در این مسند می نشیند، قرار است 4 سال فوتبال این استان را اداره کند. فوتبالی که از رده های پایه بگیرد تا بزرگسالانش، رو به نابودی است. هیچ خروجی و پیشرفتی نداریم. نه تنها رو به جلو نبوده ایم، بلکه عقب رفته ایم و این فقط به خاطر بی برنامگی بوده است.

او ادامه داد: اگرحتی مدیر خوبی هم در گذشته داشته ایم، چون کسی از آنها برنامه ای نخواسته، منجر به اتفاق خوبی نشده است. همین حالا دوستانی که کاندید شده اند، کدامشان برنامه ای ارائه داده اند؟ کدامشان یک تقویم ورزشی طراحی کرده اند برای فوتبال این استان؟ در سال های گذشته هیچ گاه تقویمی نداشته ایم که بدانیم مسابقات هر رده ای از چه تاریخی شروع می شود و کی تمام می شود! فقط روزمرگی است و این روزمرگی ما را به عقب رانده است.

شعار توسعه همه جانبه باید عملی شود

او با بیان اینکه همیشه می گوییم در فوتبال باید توسعه همه جانبه اتفاق بیفتد، اما این شعار از کجا باید به صورت عملی شروع شود؟ گفت: از مدیر! وقتی یک مدیر، توسعه همه جانبه در محیط کار خودش ندارد و یک بُعدی به قضیه نگاه می کند، خب ما نمی توانیم این توسعه همه جانبه را تعمیم بدهیم به بقیه محیط فوتبال. مدیر باید نظارت بر کل کار داشته باشد.

جعفری گفت: چرا امتیاز تیم قشقایی از استان فارس خارج شد؟ کسی جوابگو است؟ ممکن است بگویند تیم شخصی بوده، درست. اما چرا آن زمان که این تیم در این شهر فعالیت می کرد، این همه داد و فریاد می کردند که بیاید کمک کنید؟ و استانداری، هیئت فوتبال و اداره ورزش هم کمک می کردند. چرا آن زمان نمی گفتند این تیم شخصی است؟ بله شخصی است اما سهمیه استان فارس است. سهمیه جوانان این شهر است که می خواستند در آینده به یکی از تیم های لیگ برتری یا لیگ یکی بپیوندند. پس اینطور نیست که هیچکس در این انتقال امتیاز مقصر نبوده باشد. مدیر فوتبالی باید بر تمامی بخش ها نظارت کرده و خود را مسئول بداند.

افزایش مدارس فوتبال بدون توجه به کیفیت

او گفت: نگاهی به مدارس فوتبال بیاندازید. مثل قارچ دارند تکثیر می شوند، بدون هیچ کیفیتی، بدون هیچ نتیجه و خروجی. فقط یک تعدادی افتاده اند روی فوتبال. هر کسی می رود یک پولی می دهد برای تاسیس مدرسه فوتبال، بدون در نظر گرفتن صلاحیت فنی و اجتماعی و خیلی موارد دیگر. خانواده ها هم می خواهند بچه هایشان را امانت بدهند دست اینها. ببینید چه اتفاقاتی دارد در فوتبال این استان رخ می دهد.

حرف پایانی

جعفری اضافه کرد: امیدوارم دوستانی که می خواهند در این انتخابات شرکت کنند، خیلی هوشمندانه و با خرد جمعی عمل کنند تا بتوانیم یک شروع دوباره ای در فوتبال استان داشته باشیم. امیدوارم شاهد بازگشت اعتبار و اخلاق به فوتبال استان فارس باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/279855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در یک شهرک صنعتی

درخشش رادیو خاوران در هفتمین جشنواره مردمی مدرسه عشق

نایب رییس فدراسیون جهانی از امکانات هندبال شیراز بازدید می‌کند

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شهرک صنعتی شیراز

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست