پیام فارس

آخرين مطالب

3 میلیارد دلار بر درآمد نفت ایران افزوده شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش اتاق خبر به نقل از اقتصاد نیوز :ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.
26 مهر 1352؛ 3 میلیارد دلار بر درآمد نفت ایران افزوده شد دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی ایران پس از بازگشت از کویت و عرض گزارش ملوکانه در یک کنفراس مطبوعاتی گفت: با رهبری شاهنشاه آریامهر یک موفقیت بزرگ دیگر نفتی نصیب کشورهای خلیج فارس گردید. 6 کشور خلیج فارس برای اولین بار قیمت نفت خلیج فارس را رأسا تعیین و اعلان کرده‌اند.
شاهنشاه فرمودند بعد از قرارداد جدید فروش نفت و گاز دلیل و موجبی ندارد که ما هر چند یک بار به بحث و جدل بپردازیم و برای تعیین قیمت نفت با کمپانی‌های نفتی صحبت کنیم. از آن گذشته در اوپک یک بام و دو هوا نباید باشد.
چرا وقتی ونزوئلا حق دارد که قیمت نفت خود را خودش تعیین و اعلام کند و کمپانی‌های نفتی هم آن را قبول دارند، ما در خلیج فارس نتوانیم این کار را بکنیم.
وزیر دارایی تصمیمات 6 کشور خلیج فارس را مشروحاً مورد بحث قرار داد و گفت: قیمت نفت در خلیج فارس 17 درصد افزایش پیدا کرد مثلا قیمت حقیقی نفت سبک آغاجاری و عربستان سعودی که 2.99 دلار بود از شانزدهم اکتبر 3.64 دلار خواهد شد این رقم 17 درصد بیشتر از قیمت فعلی است که مصرف‌کنندگان نفت در جهان خریداری کنند.
وزیر دارایی اضافه کرد: این افزایش برای ما حیاتی و ضروری بود چون قیمت کالاهای غرب هر روز ترقی می‌کند و 17 درصد مذکور را که غرب به ما تحمیل کرده است، جبران می‌سازد، ما نمی‌توانیم شاهد بالا رفتن قیمت در غرب باشیم ولی قیمت نفت را ثابت نگه داریم.
آموزگار توضیح داد: از این پس قیمت نفت را نه ما و نه کمپانی‌ها هیچ کدام تعیین نخواهیم کرد بلکه قیمت حقیقی و عادلانه در بازار، تکلیف آن را معلوم می‌سازد.
مصاحبه وزیر دارایی نشان می‌دهد که قیمت اعلان‌شده نفت 34 درجه در خلیج فارس به 5.09 دلار افزایش یافت که از این مبلغ فقط 3.65 دلار آن از مشتری اخذ می‌شود و 1.44 دلار آن فرضی و غیرقابل دریافت است.
6 کشور خلیج فارس در کویت تصمیم گرفتند درآمد 60.25 درصد سهم خود را از هر بشکه نفت که از 1.75 دلار بود به 3.05 دلار افزایش دهند. و برای آنکه بتوانند 3.05 دلار را وصول کنند، ناچارا قیمت اعلان‌شده را هم به 5.09 دلار بالا بردند. حالا 60.25 درصد سهم کشورهای صاحب نفت از هر بشکه 3.05 دلار می‌شود.
بنابراین کشورهای خلیج فارس برای آنکه قراردادهای موجود را محترم بشمارند، ناچار بودند به جای «قیمت حقیقی» قیمت مجازی «اعلان‌شده» را منتشر کنند والا اوپک مایل نبود چنین رقمی را که حقیقت ندارد و چه بسا کمپانی‌های نفتی با اعلان آن تبلیغاتی ظاهرا کمپای‌های نفتی قبلا هم اصل افزایش را قبول کردند و اگر رقم گفته شده بالاتر از توقعات آنهاست چاره‌ای جز قبول ندارند. در حال حاضر سرمای زمستان اروپا شروع شده کشورهای اروپایی هر کدام بیشتر از 60 تا 90 روز ذخیره ندارند. از چند روز گذشته دو لوله نفتی سوریه و لبنان صدور نفت را قطع کردند و از این محل 1700 میلیون و به اضافه یک لوله دیگر 2 میلیون بشکه نفت در روز به سوی اروپا قطع شده است.
ما اگر بخواهیم قیمت تقریبی امروز را ملاک قرار دهیم، از آنجایی که تولید سال آینده ما قریب 2 میلیارد بشکه خواهد بود، لذا رقمی معادل 2.600 میلیون دلار اضافه درآمد به‌دست خواهد آمد که تازه این رقم را باید حداقل دانست چون حدود 25 درصد نفت تولیدی به‌طور آزاد از طرف شرکت ملی نفت صادر می‌شود که آن نیز ارقام بیشتری نصیب ما می‌کند و با احتساب نفعی که از محل مشارکت خلیج فارس نصیب ما می‌شود پیش‌بینی می‌شود اضافه درآمد سال آینده ایران مبلغی نزدیک به 3 میلیارد دلار باشد.
26 مهر 1362؛ به هر کیلو گندم که به دولت فروخته شود، معادل 10 ریال جایزه پرداخت می‌شود شورای اقتصاد در جلسه اخیر خود در ادامه بحث و بررسی پیرامون تعیین قیمت گندم تولیدی کشاورزان تصویب کرد که علاوه‌بر مبلغ 30 ریال به ازاء هر کیلو گندم خریداری شده که به کشاوران پرداخت می‌شود مبلغ 10 ریال نیز به ازای هر کیلو گندم تحویلی به‌عنوان جایزه شامل مواد اولیه و کالاهای ضروری موردنیاز زارعان گندم کار از طرف دولت به آنها پرداخت شود.
تشخیص نوع جایزه و نحوه تامین و تحویل آن به کشاورزان با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی به عهده ستاد بسیج اقتصادی کشور محول شده و سازمان برنامه و بودجه نیز اعتبار لازم را در لایحه بودجه سال 1362 کل کشور برای این منظور پیش‌بینی خواهد کرد.
26 مهر 1382؛ وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان به تهران می‌آیند اروه لادسوس، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان قصد دارند به ایران سفر کنند.
وی تصریح کرد: این سفر در چارچوب دریافت نشانه‌های روشن و شفاف از سوی تهران برای پاسخگویی به نگرانی ناشی از برنامه هسته‌ای ایران که در سطح بین‌المللی به‌وجود آمده است، صورت می‌گیرد.
در تهران نیز یک مقام بلندپایه ایرانی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: دومینیک دو ویلپن وزیر امور خارجه فرانسه، جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس و یوشکا فیشر وزیر امور خارجه آلمان قرار است هفته آینده به منظور گفت‌و‌گو درباره برنامه هسته‌ای ایران به تهران سفر کنند.
وی تصریح کرد: موضوع چنین سفری مطرح است اما در حال حاضر، هیچ چیز مشخص نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/279770/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان