پیام فارس

آخرين مطالب

هزینه احداث هر واحد مسکن ملی بیش از 650 میلیون تومان است/ مسکن‌های ملی کیفیت بالاتری از مسکن‌های مهر دارند اقتصادي

هزینه احداث هر واحد مسکن ملی بیش از 650 میلیون تومان است/ مسکن‌های ملی کیفیت بالاتری از مسکن‌های مهر دارند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مدیرکل راه‌وشهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت هر متر مسکن ملی در زنجان 5 میلیون تومان است، گفت: در زمان تحویل مسکن‌های ملی، قیمت واحد‌ها بر اساس قیمت روز مصالح محاسبه و مسکن تحویل متقاضیان خواهد شد که بر طبق آخرین برآورد‌ها قیمت هر واحد به 650 تا 700 میلیون تومان خواهد رسید.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود بیات‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بحث هزینه ساخت مسکن ملی بر پایه قانون ساماندهی تولید مسکن است که سال 87 در زمان ساخت مساکن مهر مصوب شده و این مسکن‌ها بر مبنای آن ساخته شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با بیان اینکه قانون جدیدی نیز تحت عنوان قانون جهش تولید مسکن سال پیش ابلاغ شد، افزود: این قانون نیز به لحاظ مبانی همان مبانی قانون گذشته است که قیمت زمین به صورت 99 ساله می‌باشد، به عبارتی در فرایند قیمت تمام شده مسکن که زمین در حدود 40 تا 70 درصد هزینه مسکن را شامل می‌شود در این طرح رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
مدیرکل راه‌وشهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه راه و شهر شهرسازی از قانون ساماندهی و جهش تولید استفاده کرده است، گفت: در قانون جهش تولید؛ دولت یک سری تکالیف بر عهده شرکت گاز، وزارت نیرو، مالیات و راه و شهرسازی قرار داده بود اما آن‌طور که راه و شهرسازی به موضوع ورود یافت، دستگاه‌های دیگر به جز شرکت گاز به موضوع ورود نیافت.
وی با بیان اینکه در کوی زنجان، کوی زیتون، هیدج، خرمدره، آب‌بر، کوی نصر؛ راه‌وشهرسازی پیمانکار انتخاب کرده است ادامه داد: آب و فاضلاب حتی برای تامین آب کارگاه‌ها نیز همکاری و همراهی نداشت. بنابراین ما در تامین آب کارگاه‌ها نیز مجبور بودیم از آب منطقه‌ای مجوز حفر چاه گرفته و اقدام به این امر و تامین آب با تانکر کنیم. با این حال با تمام مشکلات و گله‌مندی‌ها تلاش این بوده تا کار‌ها به سرانجام برسد.
بیات منش با اشاره به اینکه در بحث قیمت تمام شده ما قیمت زمین را صفر گرفته‌ایم و فقط قیمت ساخت را از مردم خواهیم گرفت، ادامه داد: این هزینه شامل هزینه‌های نظام‌مهندسی، پول پروانه و حق انشعابات خواهد بود و مردم تنها پول حق انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب و قیمت ساخت را خواهند داد.
وی با بیان اینکه در خصوص صدور پروانه نیز چالش‌هایی وجود دارد ادامه داد: با اینکه سال گذشته با شهرداری هماهنگی انجام شده بود تا با عوارض سال گذشته پروانه ‌ها را صادر کنند اما این کار را بنا به دلایلی انجام ندادند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه هزینه خدمات مهندسی که زیر مجموعه راه و شهرسازی است تقریبا با یک سوم قیمت ارائه می‌شود و برای یک واحد مسکونی هزینه اجرا، طراحی و نظارت در حد 20 تا 25 میلیون تومان است گفت: هزینه ساخت مسکن از گود برداری تا اتمام ساختمان چیزی است که موثر بر هزینه تمام شده مسکن است. با این وجود بحث قیمت مصالح ساختمانی، کیفیت و بحث دستمزد در داخل هزینه ساخت قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: قیمتی که ما با پیمانکاران و سازندگان تفاهم بسته‌ایم 10 درصد پایین‌تر از قیمت اعلامی وزارت راه و شهرسازی به استان است، بنابراین ما قیمت ساخت مسکن ملی را پایین‌تر بسته‌ایم.
بیات منش افزود: با این حال قیمت مقطوع نیست و قابل تعدیل سازی است و روزی که تعدیل قیمت شامل ساخت و ساز شود موثر بر قیمت‌ها خواهد بود. با این حال قیمت میلگرد از سال گذشته تا به امروز تفاوت زیادی یافته است. در ساخت یک مسکن قریب به 70 میلیون تومان، هزینه مختص میلگرد است بنابراین اگر قیمت‌ها تغییر یابد موثر در قیمت نهایی مسکن خواهد بود که باید در این زمینه تعدیل‌ها دیده شود.
وی با بیان اینکه قیمت ناخالص مسکن‌های ملی در هر متر در حال حاضر 5 میلیون تومان است که این موضوع به وزیر هم اعلام شد، گفت: میانگین مساحت واحد‌هایی که طراحی شده و در اختیار مردم قرار گیرد 140 متر است.
مدیر کل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه متقاضیان باید بر اساس قیمت تمام شده در زمان تحویل هزینه‌های مسکن را پرداخت نمایند، عنوان کرد: معلوم نیست که در آینده چه تغییراتی بر روی قیمت‌ها رخ خواهد و نمی‌توان تضمینی برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها داشت.
وی با اشاره به اینکه ساخت 140 متر مربع مسکن ملی 650 تا 700 میلیون تومان هزینه نیاز خواهد داشت، اذعان کرد: 140 متر مسکن به نام متقاضی سند زده خواهد شد بنابراین در یک واحد مسکونی 25 متر مربع از فضا برای پارکینک و 5 متر به انباری اختصاص خواهد یافت و هر واحد در حدود 10 متر از مشاعات سهم خواهد برد، با این شرایط خالص فضای هر واحد مسکونی در حدود 95 تا 100 متر خواهد شد.
بیات منش بیان کرد: واحد‌های مسکن مهر با اینکه زمین 99 ساله است و در اختیار فرد قرار ندارد، از سویی دیگر چندین سال هم استهلاک دارد در هر متر 12 تا 15 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ما مدعی هستیم که مسکن‌های ملی که در حال ساخت است به لحاظ مصالح، طراحی معماری و شهرسازی با کیفیت‌تر از مسکن‌های مهر هستند که در گذشته احداث شده‌اند. بنابراین در مسکن‌های ملی سعی شده تا واحد‌های ساخته شده کیفیت بالاتری از مسکن‌های مهر داشته باشد چراکه تجربیاتی از ایرادات مسکن‌های مهر به دست آمد که نباید در این مسکن‌ها دوباره تکرار می‌شد. هرچند مسکن‌های مهر زنجان با کمترین ایرادات تحویل متقاضیان شد.
وی با بیان این که کارشناسان می‌توانند آنالیز کنند که هر متر مربع ساخت و ساز مسکن آیا با 5 میلیون تومان حاضر پایین است یا بالا؟ ادامه داد: اگر خود یک شخص اقدام به ساخت مسکن کند نمیتواند با قیمت و کیفیت کنونی راه و شهرسازی، مسکن‌ را ساخته و تحویل دهد.
بیات منش گفت: گاها اتفاق افتاده بتن آماده که برای پروژه‌های مسکن ملی آمده اما ناظر پروژه ‌به دلیل عدم وجود استاندارد مصالح آن را برگردانده است، با اینکه باید بتن بیرون تخلیه شود و از دسترس خارج شود اما متاسفانه همین بتن توسط بخش خصوصی و بساز بفرو‌ش‌ها در ساخت مسکن استفاده شده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/279638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز