پیام فارس

آخرين مطالب

ورزشکاران برای سلامت بیشتر باشگاه‌ها کمک کنند ورزشي

ورزشکاران برای سلامت بیشتر باشگاه‌ها کمک کنند
  بزرگنمايي:

پیام فارس- دکتر کاوه باشتی گفت: فدراسیون پزشکی ورزشی هر ساله با ارزیابی فاکتورهای مختلف و ارزشیابی دقیق، هیئت های برتر را انتخاب می کند که در چندسال اخیر، هیئت فارس همواره در بین سه هیئت برتر کشور بوده است و امسال هم توانستیم با کمک همه اعضای هیئت، عملکرد خوبی داشته باشیم و در رتبه دوم را بدست بیاوریم. البته جای پیشرفت قطعا وجود دارد و ما سعی می کنیم همیشه بهتر از گذشته کار کنیم.

باشتی به بحث بازسازی هیئت پس از دوران کرونا پرداخت و گفت: در دوران کرونا هیئت ما هم مانند همه ارکان جامعه، آسیب دید. به خصوص در زمینه اقتصادی، مجبور شدیم خیلی صرفه جویی کنیم، خیلی از همکارانمان از حقوق هایشان صرف نظر کردند و ازاین نظر خیلی متضرر شدیم، اما خوشبختانه امسال توانستیم کسانی را که پاره وقت کرده بودیم، دوباره برگردانیم. بخش قابل توجهی از هزینه ها را پرداخت کنیم و امور را به حالت قبل از کرونا نزدیک کنیم.

وی افزود : البته در همان زمان کرونا، تنها چیزی که هیچ گاه مختل نشد، مسائل مالی و درمانی ورزشکاران بود. یعنی هم سرویس دهی پزشکی به طور کامل انجام شد و هم هزینه ها توسط هیئت پرداخت شد. یعنی شاید ضربه به پیکره هیئت و کارکنان آن وارد شد اما خدا را شکر، ورزشکاران متضرر نشدند.

باشتی با بیان اینکه استان فارس از نظر تعداد بیمه شده ورزشی پس از تهران و اصفهان در رتبه سوم کشور قرار دارد، درباره اهمیت بیمه ورزشکاران گفت: ورزشکارانی که بیمه می شوند، پوشش بهتری از لحاظ پزشکی ورزشی دریافت می کنند و همچنین دغدغه مالی کمتری دارند. یعنی اگر زمانی آسیب ببینند، ما می توانیم خیلی بهتر از آنها حمایت کنیم. در سال های اخیر، تعداد زیادی از ملی پوشان را گاهی بدون عمل جراحی و گاهی با انجام عمل جراحی، به شرایط تمرین و مسابقه بازگردانده ایم و در خصوص ورزشکاران غیرحرفه ایِ بیمه شده نیز تعهدات هیئت به طور کامل انجام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به دوران اوج کرونا، میزان و شدت آسیب دیدگی ورزشکاران کمتر شده است یا خیر، گفت: به نظر می آید آن شدت و میزان آسیب هایی که در زمان کرونا و بلافاصله بعد از بازگشایی اماکن ورزشی شاهد بودیم، کمتر شده است. آن زمان به شکل قابل توجهی مقدار آسیب ها زیاد شده بود اما حالا که یکسالی از آن شدت کرونا گذشته و ورزشکاران به شرایط عادی بازگشته اند، به نظر می رسد آسیب ها کمتر شده است. ضمن اینکه آسیب در ورزشکاران حرفه ای کمتر از افراد غیرحرفه ای است، چون ورزشکاران حرفه ای کارشان را بهتر بلدند و آمادگی بدنی بهتری هم دارند.

سرپرست هیئت پزشکی ورزشی در پاسخ به این سئوال که آسیب های رایج در ورزشکاران، بیشتر مربوط به کدام نقاط بدن است، گفت: بیشترین آسیب ها از ناحیه زانو است. رباط صلیبی آسیبی‌ست که به خصوص در ورزش های توپی بیشتر دیده می شود. پس از آن هم مچ پا و کمر ورزشکاران بیشتر آسیب می بیند. قطعا با تقویت عضله های نقاط مختلف، می توان از آسیب ها جلوگیری کرد اما هر قدر هم که آمادگی جسمانی را بالا ببریم، باز هم در صورتی که فشاری نابجا و غیرمتعارف به نقاط مختلف بدن مثل زانو وارد شود، احتمال آسیب دیدگی وجود دارد. ما کلاس های آموزشی را برای مربیان و ورزشکاران می گذاریم تا متوجه بشوند که برای جلوگیری از آسیب ها، چه کارهایی باید انجام دهند و چه کارهایی را انجام ندهند.

وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود، آمادگی جسمانی کافی قبل از تمرین است. یعنی جدای از آن آمادگی جسمانی که به طور مستمر ورزشکاران سپری می کنند، پیش از انجام تمرینات سنگین یا مسابقات نیز باید به آمادگی مطلوبی برسند و بدن آنها به خوبی گرم شود. حتی استرس روز مسابقات هم در مقدار آسیب دیدگی ها موثر است و ورزشکاران باید از هر لحاظ به آمادگی ذهنی و بدنی برسند تا از وقوع آسیب ها جلوگیری کنند. ضمن اینکه یکی از مهمترین عواملی که باعث آسیب دیدگی ها می شود، خستگی است. خستگی باعث می شود که کنترل ذهن بر اندام کم شده و درصد آسیب دیدگی ها بالا برود.

باشتی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان نظارت بر باشگاه ها کافی و رضایت بخش است؟ گفت: نظارت بر باشگاه ها از طریق ارگان های مختلفی از جمله اداره کل ورزش و جوانان، هیئت پزشکی ورزشی، دانشکده علوم پزشکی، استانداری و نیروی انتظامی انجام می شود. ما هم سعی کردیم که ارتباط خوبی با این ارگان ها داشته باشیم تا نظارت به شکل بهتری انجام شود.

باشتی افزود: از جمله نظارت هایی که انجام می شود، نظارت بر بیمه ورزشکاران است و اطمینان از این مساله که اگر خدای نکرده آسیبی بر ورزشکاری وارد شد، آیا آن ورزشکار می تواند از خدمات بیمه هیئت و فدراسیون پزشکی ورزشی بهره مند شود. ناظران ما هنگام بازدید از هر باشگاه ورزشی، یک فرم به همراه دارد که در آن فاکتورهای مختلفِ نظارتی قید شده است که یکی یکی بررسی و گزارش خواهد شد. نظارت بر مجوزهای مختلف، احتمال استفاده از داروها و مکمل ها، نصب تابلوهای اطلاع رسانی، وضعیت بهداشتی و به طور کلی موازین مورد تایید، از جمله وظایف ناظران ما هستند. با توجه به کمبود نیروی نظارتی، تلاشمان این است که هر باشگاه در طول سال حداقل یک بار بازرسی شده و باشگاه های متخلف زیر ذره بین قرار بگیرند. آنها در صورت تخلف در بازدید دوم، تذکر می گیرند و اگر برای بار سوم هم تخلفشان اثبات شود، گزارش برای پلمب مجموعه به اداره کل ورزش و جوانان ارسال خواهد شد.

وی با اذعان به این نکته که با این نوع نظارت، احتمال به صفر رسیدن تخلفات باشگاه ها وجود ندارد، افزود: لازم است این نکته به تمامی ورزشکاران یادآوری شود که آنها می توانند موارد تخلف یا کم کاری باشگاه ها را به هیئت پزشکی ورزشی یا سایر مراجع مربوطه، انتقال دهند تا در اسرع وقت به این مسائل رسیدگی شود؛ همانطور که قبلا با باشگاه های متخلف برخورد شده و برخی از آنها پلمب شده اند.

این جراح ارتوپد درباره استفاده از دارو در باشگاه های ورزشی گفت: مدیریت یا مربیان هیچ باشگاهی حق ندارند به ورزشکاران، دارویی را توصیه کرده یا بفروشند. داروها و مکمل ها فقط باید توسط پزشک متخصص تجویز و از داروخانه ها دریافت شود. ورزشکاران باید مطلع باشند که اکثر داروهایی که در باشگاه ها توزیع می شوند، به طور قاچاق وارد کشور شده و احتمال اینکه از سلامت کافی برخوردار نباشند، زیاد است. این داروها به محلی برای کسب درآمد باشگاه داران تبدیل شده و ورزشکاران نباید خود را به این دام بیاندازند.

باشتی ادامه داد: یکی از خطرناکترین داروهایی که در باشگاه ها رواج دارد، داروهای لاغری است. داروهایی با بیس آمفتامین که بسیار خطرناک است و باعث تغییرات رفتاری، شخصیتی  و حتی بروز بیماری های صعب العلاج روانی می شوند. به صورت اکید توصیه می کنیم که هرگز از داروهای لاغری بدون نظر پزشک استفاده نشود. در باشگاه ها هم باید تابلوی ممنوعیت هرگونه مواد نیروزا و مکمل، نصب شده باشد. مصرف این داروها ممکن است منجر به جنون و حتی سکته قلبی شود.  یعنی ممکن است باشگاه ورزشی که جایی برای کسب سلامتی است، به دلیل سودجویی عده ای و بی اطلاعی عده ای دیگر، به جایی بر علیه سلامتی تبدیل شود که عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

 


لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/279333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری