پیام فارس

آخرين مطالب

بیش از 900 هزار دانش آموز استان فارس در سال تحصیلی جدید حضوری به کلاس می روند/ دریافت وجه اضافه زمان ثبت نام ممنوع است فرهنگي

بیش از 900 هزار دانش آموز استان فارس در سال تحصیلی جدید حضوری به کلاس می روند/ دریافت وجه اضافه زمان ثبت نام ممنوع است
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس

  محمد خلیل عسکری در نشست خبری به مناسبت آغازسال تحصیلی جدید که به مدت سه ساعت درتالار ملاصدرای باشگاه فرهنگیان شیراز به طول انجامید اظهار کرد: در آستانه شروع سال تحصیلی قرار داریم و پس از دو سال آموزش غیر حضوری ناشی از ویروس منحوس کرونا با برنامه‌ریزی های دقیق و همه جانبه‌ای که صورت گرفته و با همکاری که دستگاه‌های بخش‌های مختلف با آموزش و پرورش دارند از 31شهریورماه شاهد حضوری شدن مدارس همراه با روز شکوفه‌ها و روز شنبه دوم مهرماه زنگ آغاز سال تحصیلی در تمامی واحدهای آموزشی سراسر استان فارس به صدا در خواهد آمد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در طول 10 روزی که به آغاز ماه مهر مانده، نواحی شیراز و همچنین تمامی ادارات آموزش وپرورش سراسر استان با شهرداری‌های متناظر خود کار آماده‌سازی مدارس را به صورت جهادی انجام می‌دهند.
عسکری با بیان اینکه آموزش به صورت کامل حضوری خواهد بود، گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد در دوران کرونا با سه درصد افت تحصیلی مواجه بودیم و پنج درصد افت تحصیلی در پایه اول دبستان داشته‌ایم. لذا مشکلات مربوط به دوران کرونا باید با عزم جدی برطرف شود.
وی با اعتقاد به اینکه به سمت آموزش و پرورش پژوهش محور حرکت می‌کنیم‌، گفت: در فضای مجازی و در شبکه شاد به مدت سه هفته طرح چهل روزه‌ای آغاز و کانالی به نام «گل‌های زندگی» راه‌اندازی شد که حدود 30 هزار نفر از مادران دانش‌آموز در این کانال عضو هستند.
عسکری راه‌اندازی این کانال را کاری خلاقانه در استان فارس دانست و گفت: مادران از این طریق اطلاعات نوع تربیت بچه ها و آماده سازی برای آغاز مدارس را کسب می‌کنند. ضمن اینکه آموزش و پرورش استان فارس به منظور مشارکت اولیا در مأموریت تربیتی کتابی را تألیف کرده است که همزمان با جلسات انجمن اولیا در اختیار اولیای دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: افزون بر 40 هزار دانش‌آموز استان فارس در طرح تثبیت و تعمیم یادگیری که از اول مردادماه آغاز شد، شرکت کردند و 3500 معلم فارس در دو ماه تلاش کردند خلأهای آموزشی وتربیتی را پر کنند.
او بیان کرد: یکی از اهداف راه‌اندازی مجمع خیرین تعلیم و تربیت در استان فارس بحث بازماندگان از تحصیل است. بخش عمده‌ای از بازماندگان از تحصیل را در دوران کرونا در مقطع دوم متوسطه داشتیم‌.
وی با اشاره به اینکه در کل استان 23 هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم، گفت: این افراد به صورت نقطه زنی با کد ملی شناسایی شدند که از مدیران مدارس خواسته ایم حتی به درب منازل آنها مراجعه وزمینه تحصیل آنها را فراهم کنند
جان باختن بیش از 100 نفر از فرهنگیان استان فاس در دوران کرونا
عسکری افزود: تعداد بیش از 100 نفر از همکاران فرهنگی شاغل وبازنشسته دراستان فارس در فضایی بی صدا در دوران کرونا جان به جان آفرین تسلیم کردند،
وی با بیان اینکه استان فارس دارای 59 اداره آموزش و پرورش ناحیه، شهرستان و منطقه است، گفت: در این استان 61 هزار و 242 فرهنگی مشغول به کار هستند و 450نفر از این افراد دارای مدرک دکتری و برخی در دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌کنند.
وی گفت: همچنین 13هزار و 500 نفر از شاغلین آموزش و پرورش دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و 35 هزارنفر از مدرک کارشناسی بهره می‌برند. مابقی در مقطع کاردانی، دیپلم و زیر دیپلم در قالب نیروهای خدماتی مشغپل به فعالیت هستند.
عسکری تعداد بازنشستگان در آموزش و پرورش فارس را 75هزار نفر عنوان کرد و گفت: در استان فارس از 9هزار و 436 مدرسه و 43 هزار کلاس درس در استان فارس برخوردار هستیم.
وی بیان داشت: تعداد کل دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی 1401، در مقاطع مختلف تحصیلی وارد کلاس‌های درس دراستان فارس خواهند شد، 941 هزار و 204 نفر است که 482هزار و 939 نفر از این مجموع پسر و 458 هزار و 265 نفر دختر هستند
عسکری عنوان کرد: در استان فارس دارای تنوع مدارس از جمله مدارس استعدادهای درخشان، شاهد و شبانه روزی هستیم و در این استان 2هزار و 128 واحد غیردولتی مستقر هستند که بیشترین این مدارس در نواحی یک و دو شیراز هستند.
وی با بیان اینکه به منظور اجرای عدالت تربیتی؛ توسعه مدارس هیات امنایی در دستور کار تیم جدید آموزش و پرورش قرار گرفته است، گفت: حدود 82 مدرسه هیأت امنایی در استان فارس داشتیم که در سال تحصیلی پیش رو 29 مدرسه اضافه شده است که 9 مدرسه از این مجموع در سطح شهر شیراز است.
عسکری با اشاره به اینکه میانگین تراکم استانی دانش آموز در فارس 24 است، گفت: با توجه اینکه حدود 260 هزار دانش‌آموز در کلانشهر شیراز داریم می‌توان گفت از نظر فضا با مشکل مواجه هستیم.
وی عنوان کرد: از ابتدای مهرماه 1400 که دولت سیزدهم روی کار آمده تعداد 4هزار و 625 نفر وضعیت استخدامی انها تعیین تکلیف شده و در آموزش و پرورش استخدام شدند.
عسکری بیان داشت: هزار و 219 نفر از طریق ماده 28 جذب شدند و دوره آموزشی را گذراندند و سازماندهی شدند و از مهرماه در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه در کنکور اخیر 2 هزار و 219 نفر از طرف سازمان سنجش معرفی شدند، گفت: هزار و 110 نفر از این مجموع در دانشگاه‌های فرهنگیان استان فارس پذیرش خواهند شد.
عسکری به نقل و انتقالات در مدارس فارس اشاره کرد و گفت: امسال 8هزار و 143 نفر متقاضی نقل و انتقالات بودند که از این مجموع 2هزار و 591 نفر مرد و 5هزار و 959 زن بودند؛ در جهت تکریم معلم تلاش بسیاری کردیم و شاخص‌هایی هم تعیین شد و در نهایت 5هزار و 476 نفر منتقل شدند.
وی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اصل و اساس است، افزود: 240 نفرمعلم نیز ازاستانهای دیگر متقاضی ورود به استان بودند که وارد استان شدند و 120 نفر هم از استان خارج شدند.
او به اعتبارات ابلاغی آموزش و پرورش فارس از مهرماه 1400 اشاره کرد و گفت: اعتبارات ملی آموزش ‌وپرورش فارس 831 میلیارد تومان بوده که 100 میلیارد تومان به تجهیزات و 731میلیارد تومان هم به پروژه‌های آموزش و پرورش اختصاص یافت که 392 مدرسه را در قالب 2هزار و 85 کلاس درس پوشش داد.
وی اعتبارات استانی را حدود 67میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این مبلغ 449 کلاس درس پوشش داده شد. همچنین حدود 58 میلیارد تومان در طول سال از سوی خیرین به آموزش و پرورش کمک شد و از این طریق هم خیرین در ساخت 180 کلاس درس همکاری کردند.
دریافت وجه اضافه ممنوع
عسکری با بیان اینکه دریافت شهریه در زمان ثبت نام به جز هزینه کتاب و بیمه ممنوع است، گفت: از دیروز هم برنامه‌های بازدید را در مدارس متمرکز کردیم و من هم شخصا در مدارس حضور پیدا می‌کنم تا نظارت مستقیم در فرآیند ثبت نام ها داشته باشیم.
وی اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تا کنون مبلغ 100 میلیارد تومان از طریق وزارتخانه در قالب سرانه فصل پنج به استان فارس اختصاص یافت که ما هم مستقیما این مبلغ را به حساب مدارس واریز خواهیم کرد؛ تاکنون مبلغ 14 میلیارد تومان را به حساب مدارس استان واریز کردیم.
عسکری یادآوری کرد: از مدیران مدارس خواهشمندم در زمان ثبت نام از اولیا نسبت به دریافت وجه اقدام نکنند. در زمان ثبت نام دریافت هر وجهی ممنوع است و دریافت وجه پس از ثبت نام آن هم پس از تشکیل انجمن اولیا و مربیان وزیر نظر آنها صورت می‌گیرد که در آنجا هم بازاختیاری است؛ در واقع مدیران مدارس اجازه دریافت وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان ندارند.
وی با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی یک شاخص دارند، گفت: در آموزش و پرورش فارس رویکرد آموزش رایگان دنبال می‌شود؛ شهریه مدارس غیر دولتی هم شهریه‌ای ابلاغی است که حداقل و حداکثر اعلام می‌شود و بر اساس جایگاهی که این مدارس دارند این شهریه‌ها دریافت می‌شود.
عسکری در خصوص فعالیتهای فوق برنامه مدارس عنوان کرد: در هرجا که گزارشی دریافت کنیم که مدیران مدارس پول را در حساب خود واریز می‌کنند ورود خواهیم کرد و از دستگاه‌های نظارتی خواهشمندیم به صورت جدی در این مساله ورود کنند تا شاهد تخلفی در این حوزه نباشیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش فارس حدود 92 میلیارد تومان تا سال 1400 از شهرداری مطالبه دارد، گفت: با رویکرد کنونی شهرداری شیراز، بخشی از این مطالبات را دریافت کرده‌ایم. قرار است چهار منطقه محروم شیراز شناسایی و اولویت‌بندی شود و از محل مطالبات آموزش و پرورش از شهرداری به مدارس این مناطق رسیدگی شود.
عسکری شهرداری شیراز در بودجه 1401، 30 میلیارد تومان به تکمیل پژوهشکده معلم آموزش و پرورش اختصاص داده است، گفت: این مبلغ را مشروط به اینکه درب مدارس به روی اولیای دانش‌آموزان باز باشد به آموزش و پرورش اختصاص یافته است. ما هم روی چشم گذاشتیم چراکه معتقدیم مدرسه به عنوان کانون تربیت محله است و همه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
عسکری در رابطه با طرح آدرس برای ثبت‌نام گفت: ما به دلیل تنوع مدارس در استان فارس در فرآیند ثبت نام با مشکلاتی روبه رو هستیم. عمده مسائل مربوط به ثبت نام به فرهنگ‌سازی برمی‌گردد و بخشی هم به توزیع معلم با رویکرد عدالت تقویتی ارتباط دارد.
وی با اشاره به اینکه حدود 30 میلیارد سرانه شبانه روزی‌ها در سال گذشته داشته‌ایم اظهار داشت: 30 میلیارد سرانه فضاهای ورزشی به آموزش و پرورش فارس اختصاص یافت؛ کل فضاهای ورزشی استان فارس تا قبل از مهرماه سال 1400، 240 فضا بود و با تلاش دولت سیزدهم 89 فضا به فضای ورزشی استان اضافه شد؛ در واقع سرانه ورزشی را از 21صدم متر به 27صدم متر رساندیم که در شروع سال تحصیلی دو فضای ورزشی افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.
او افزود: در شروع سال تحصیلی 58 فضا در قالب 347 کلاس درس تقدیم مردم شریف و نجیب استان فارس خواهد داشت.
عسکری با بیان اینکه امسال 14 پایگاه سلامت را در آموزش و پرورش فارس راه‌اندازی شد، گفت: خوشبختانه با تهویه مناسب کلاس‌های درس و بدون هیچ مشکلی آموزش حضوری انجام شد. مناسب‌سازی، ایجاد اماکن و سالن‌های ورزشی و متناسب سازی از اقدامات خوبی بود که انجام شد.
وی یادآور شد: در کشور 8دهکده ورزشی را به آموزش و پرورش اختصاص دادند که به دلیل ظرفیت خوب استان فارس یکی از این دهکده‌ها به استان فارس اختصاص داده شد .
او به طرح دولت در خصوص اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: حدود 17هزار و 475 نفر در این طرح ثبت‌نام کردند؛ در شیراز از هزار نفر، زمین مسکن 686 نفر مشخص شد و در حال آماده‌سازی مقدمات هستیم.
ع سکری عنوان داشت: در برخی شهرستان‌ها هم با همکاری بنیاد مسکن کار ساخت واحد مسکونی فرهنگیان آغاز شده است. به عنوان مثال در شهرستان لار، کار ساخت 200 واحد مسکن فرهنگیان در دستورکار بنیاد مسکن است‌.
وی با بیان اینکه در جهرم کار ساخت 70 واحد مسکونی آغاز شده است، گفت: در مناطق و شهرستان‌هایی هم‌ مانند میمند که فاقد زمین بودند اما زمین با کاربری آموزشی بلااستفاده داشتیم، پیشنهاد دادیم که این زمین‌ها به ساخت مسکن فرهنگیان اختصاص یابد.
او در خصوص رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه بندی معلمان از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم بود که این طرح پس از ده سال توقف در سال نخست دولت سیزدهم در مجلس مصوب شد و آیین اجرایی آن در وزارت آموزش و پرورش تدوین شد و مورد تصویب قرار گرفت و تاکنون حدود 53 هزار نفر از فرهنگیان مشمول این طرح شدند و این طرح برای 5هزار دیگر هم در دست اقدام است؛ البته این طرح فعلا شامل فرهنگیان مامور به خدمت نمیشود.
وی همچنین گفت: براساس اخرین امار هم بیش از 30 هزار تن از معلمان استان در فرایند بارگزاری مدارک خود درسامانه رتبه بندی اقدام کرده اند که پیشنهاد می کنم مابقی نیز فرایند را به روزهای پایانی موکول نکنند.
عسکری با بیان اینکه در خصوص تکریم فرهنگیان و دانش‌آموزان سه برنامه در دستور کار است، گفت: توسعه باشگاه‌ها و کلنگ‌زنی قسمت دوم زائرسرا ویژه دانش‌آموزان در دستور کار است.
وی قرار دادن فضاهای ورزشی به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان و اولیای آنها را از دیگر اقدامات خوب آموزش و پرورش دانست و گفت: مسابقات ورزشی با سطح بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی به میزبانی فارس برگزار شد.
او به راه‌اندازی دو موکب در کربلا راه‌اندازی شد، گفت: به جهت تکریم فرهنگیان و معلمان این دو موکب راه‌اندازی شد؛ فرهنگیان پس از نام نویسی به مدت دو شبانه روز در این موکب‌ها مستقر می شوند
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه هر دستگاه و مجموعه‌ای برای خودش اسناد بالادستی دارد، گفت: آموزش و پرورش هم پس از تلاش‌های فراوانی که در دهه‌های مختلف صورت گرفت، از سال 90سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را که مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی است دریافت کرد و مقرر شد سیاست‌گذاری‌ها حول محور این سند صورت گیرد.
وی ادامه داد: در آن زمان بنا به دلایلی فعالیت به کندی جلو رفت اما یکی از شعارهای رئیس جمهور محترم پیاده‌سازی سند تحول بنیادین بود که این رویکرد در دستور کار وزیر محترم آموزش و پرورش قرار گرفت.
عسکری با بیان اینکه تحول بنیادین آموزش و پرورش یک رویکرد هم جانبه دارد، گفت: ما در سند تحول بنیادین به سمت تربیت شش ساحتی می‌رویم و تمام ابعاد شخصیتی دانش‌آموز را مورد توجه قرار می‌دهیم؛ در واقع نظام آموزش و پرورش در این سند دارای شش زیرنظام است و خوشبختانه استان فارس در اجرای این سند یک استان پیشرو است.
او با بیان اینکه در ذیل این سند در استان فارس با 20 دستگاه تفاهم‌نامه منعقد شده است، گفت: در انعقاد تفاهم‌نامه تنها رویکرد فرهنگی نداشته‌ایم؛ به عنوان مثال با انعقاد تفاهم نامه با شرکت تعاونی؛ 180دانش‌اموز استثنایی ما دارای شغل پایدار شدند که در نظر داریم این تعداد را در آینده افزایش دهیم.
وی با اعتقاد به اینکه رسانه یکی از ارکان برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می‌شود، گفت: رسانه یک ظرفیت بسیار خوب است و نقش موثری در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دارد؛ برنامه‌ریزی می‌کنیم‌ تا سه شبانه روز اسکان اهالی رسانه فارس در مشهد مقدس به عهده آموزش و پرورش باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: امسال طرح حفظ قرآن را اجرا خواهیم کرد و میزبانی اجلاسیه نماز را در سال جدید را نیز بر عهده گرفتیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/277083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!