پیام فارس

آخرين مطالب

کمبود و گرانی لباس مدرسه، دغدغه‌ای در آستانه مهر/ چوب سودجویان لای چرخ تولیدکنندگان رفت مقالات

کمبود و گرانی لباس مدرسه، دغدغه‌ای در آستانه مهر/ چوب سودجویان لای چرخ تولیدکنندگان رفت
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هر ساله در آستانه ماه مهر، خانواده دانش آموزان خود را برای خرید لوازم التحریر، کیف، کفش و لباس آماده می‌کنند اما موضوع افزایش قیمت‌ها و کمبود لباس فرم، روزهای پراضطرابی را برای آنها به ارمغان آورده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس برای دانش آموزان خاطرات شیرینی را به همراه دارد، این روزها دانش آموزان مشغول تهیه خرید لوازم التحریر، کیف و کفش و یا لباس های فرم مدارس هستند تا خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند.
اما یکی از مهمترین دغدغه والدین در آستانه بازگشایی مدارس، تهیه لباس فرم است، لباس هایی که بیش از دو دهه برای جلوگیری از فاصله طبقاتی و یکدست شدن دانش آموزان تهیه می شود.
استفاده از رنگ ها و طرح های متنوع و شاد می تواند در روحیه دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته باشد در حالی که در بسیاری از موارد این طرح ها چندان جذابیتی ندارند و از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی، امسال قیمت لباس فرم مدارس از 300 هزار تومان به بالا می باشد که بار مالی سنگینی را به خانواده ها وارد می کند.
این تنها ماجرای لباس فرم مدارس نیست چرا که دست های پشت پرده این بار در بازار لباس فرم مدارس رخنه کرده و انحصار در پارچه این لباسها سبب شده تا شاهد کمبود لباس فرم مدارس باشیم به طوری که تعدادی از تولیدی ها می گویند به دلیل کمبود پارچه، لباس فرم به اندازه کافی تولید نشده و هر هفته به صورت تدریجی مقداری پارچه در اختیارشان قرار می گیرد.

پیام فارس

لزوم نظارت مسئولان برای جلوگیری از چند نرخی شدن
رازانی یکی از والدین دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: امسال برگه ای از طرف مدرسه داده شد که با مراجعه به همان تولیدی، لباس فرم را تهیه کنیم ولی وقتی مراجعه کردیم اعلام کردند که تعدادی لباس دوخته اند و تمام شده، شما هم باید در نوبت ثبت نام بمانید تا پارچه تهیه و دوخته و بعدا در اختیار شما قرار می گیرد.
وی افزود: نیاز است که در بحث تولید لباس فرم نظارت بیشتری شود، چرا هنوز دو هفته تا مهر مانده، لباس فرم در بازار نیست؟ مگر برنامه ریزی به گونه ای نیست که لباسها به موقع تهیه شوند؟
این مادر دانش آموز لرستانی تصریح کرد: از طرف دیگر متولیان بر قیمت لباس های فرم نظارت کنند چرا که قیمت لباس فرم در دو تولیدی متفاوت است به طوری که لباس فرم مقطع ابتدایی پسرانه را 350 هزار تومان خریدم در حالی که در یک تولیدی دیگر 400 هزار تومان بود.
وی بیان کرد: با مراجعه به چند تولیدی به راحتی مشهود است که کیفیت پارچه ها هم فرق می کند، اگرچه طرح همه یکی است ولی به وضوح می توان کیفیت پارچه و حتی نوع دوخت را دید که فرق دارند و با توجه به این هزینه گرانی که برای لباس های فرم پرداخت می شود انتظار این است که لباس با کیفیتی تحویل داده شود.
پارچه لباس فرم به صورت تدریجی در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد
مرادی یکی از تولیدکنندگان لرستانی در این راستا به خبرنگار سفیرافلاک گفت: هر ساله از ماه های قبل پارچه را تهیه و شروع به تولید لباس می کردیم ولی امسال پارچه این لباسها به صورت تدریجی به دست ما می رسد که از شهرهای اصفهان و اراک سفارش داده شده است.
وی افزود: در نیمه دوم شهریور ماه، تقاضا برای خرید لباس فرم بسیار زیادتر می شود در حالی که بسته به همان میزانی که پارچه در اختیار ما قرار می گیرد، لباس تولید می کنیم.
این تولیدکننده لرستانی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از افراد سودجو وارد این بازار شده و سعی دارند تا پارچه های تقلبی را با تهیه لباس فرم عرضه کنند که قطعا با نظارت بیشتر این امر رخ نمی دهد چرا که ما تولیدی ها با پارچه هایی که کیفیت مناسبی دارند لباس تولید می کنیم.
وی اظهار داشت: نباید پارچه معمولی که برای تهیه لباس های فرم انتخاب شده در انحصار باشد که مسئولان لازم است به این مهم رسیدگی کنند و در صورتی که پارچه به همین ترتیب به صورت تدریجی در اختیار ما قرار گیرد، تهیه و توزیع لباس های فرم تا هفته اول مهر ادامه دارد.

پیام فارس

چوب سودجویان لای چرخ تولیدکنندگان لباس فرم مدارس
فرشاد بازگیر رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: امسال از خرداد ماه برنامه ریزی برای تهیه پارچه لباس فرم مدارس در دستور کار قرار گرفت ولی مشکلاتی رخ داد که سبب شد این کار با تاخیر انجام شود ولی در مجموع پارچه های مورد نظر برای لباسها انتخاب شد.
وی افزود: متاسفانه وقتی پارچه ای برای لباس فرم تهیه می شود، دست هایی در کار می رود تا بتوانند از این بازار سودجویی کنند به طوری که پارچه های انتخاب شده را در انحصار خود قرار می دهند و همین سبب شده تا تهیه و تولید لباس فرم با مشکلاتی همراه شود.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: با توجه به اینکه انتخاب پارچه بر عهده ماست ولی نظارت بر قیمتها و کیفیت پارچه ها بر عهده بازرسی اصناف است و برخی تلاش دارند تا پارچه های مشابه ولی بی کیفیت را در قالب لباس فرم عرضه کنند.
بازگیر بیان کرد: تولیدکنندگان پارچه در حال حاضر پارچه را به صورت تدریجی در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند و همین سبب شده تا در برخی از شهرها با کمبود پارچه و لباس فرم مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: برای تهیه لباس فرم مقطع متوسطه اول و دوم مشکلی نداریم ولی در مقطع ابتدایی کمبودهایی وجود دارد که تلاش بر این است تا مشکل برطرف گردد، البته پارچه اولیه ای که برای لباس فرم انتخاب شده پارچه ای است که در تمام نساجی ها تولید می شود ولی برخی سعی دارند تا پارچه ها منتخب را احتکار کنند.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: در شهرهای بزرگ استان از جمله خرم آباد، بروجرد و کوهدشت مشکل کمبود پارچه برای تهیه لباس فرم وجود دارد و تلاش می شود تا مهرماه لباس های فرم تکمیل و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
عرضه لباس فرم خارج از نرخ های اعلام شده تخلف است
بازگیر با اشاره به اعتراض تولیدی ها نسبت به نرخ قیمتها، بیان کرد: با توجه به قیمتهایی که مصوب شده برای تهیه هر دست لباس فرم تنها 20 هزار تومان به تولیدکننده می رسد که سبب گلایه تولیدی ها شده است.
وی بیان کرد: برهمین اساس نرخ مانتو شلوار دخترانه مقطع ابتدایی از 270 تا 370 هزار تومان است که این نرخ طبق سایزها متفاوت است، همچنین لباس فرم دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی از 220 تا 300 هزار تومان، پیراهن شلوار پسرانه مقطع متوسطه از 470 تا 520 تومان می باشد.
به هر حال تهیه لباس های فرم مدارس دغدغه ای جدی است که می طلبد متولیان نسبت به تهیه پارچه، تولید، توزیع و قیمتها نظارتی مضاعف داشته باشند تا شرایط برای عده ای سودجو فراهم نشود که با پارچه های بی کیفیت اقدام به تولید لباس فرم نمایند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/276610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد