پیام فارس

آخرين مطالب

حوادث دوران سالمندی و راهکارهای پیشگیری علمي

حوادث دوران سالمندی و راهکارهای پیشگیری
  بزرگنمايي:

پیام فارس- عبدالرحیم اسداللهی  در یک کارگاه آموزشی گفت: افراد سالمند سالم اغلب سطح فعالیت اجتماعی خود را تا حدی که فقط تفاوت جزیی با افراد میانسال دارد در حد مطلوب نگه می‌ دارند. برای خیلی از افراد، دوران سالمندی تداوم رشد هوشی، هیجانی و روانی است.

او ادامه داد: بر اساس یافته ها، حفظ فعالیت اجتماعی برای سلامت جسمی و روانی سالمندان حائز اهمیت است و در این صورت فرد سالمند می‌تواند احساس کفایت و احترام به نفس را در خود تداوم بخشد. آنچه که باید اطرافیان فرد سالمند انجام دهند، کمک به «حفظ حس احترام» و «عزت نفس» سالمند است‌.

عضو هیئت علمی گروه ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت شیراز افزود: فرد سالمند اگر مورد حمایت اجتماعی و خانوادگی قرار گیرد، سلامت جسمی و روانی او تامین می‌ شود و عزت نفس بالایی پیدا می ‌کند. هر چه فرد سالمند توان جسمی خود را تداوم بخشد بهتر می‌ تواند با عوامل خطرزای محیطی مقابله کند. 

او با بیان اینکه بالاترین میزان حادثه برای سالمندان در منزل اتفاق می‌افتد، گفتک پنج علت اصلی بروز حوادث در منزل، را می توان شامل تماس با مایعات داغ‌، تماس با اجسام تیز، زمین خوردن‌، سقوط و برخورد با اجسام (ضربه) برشمرد. بنابراین سالمندان به عنوان یکی از اقشار آسیب‌پذیر به محیطی ایمن نیاز دارند.

اسداللهی با یادآوری اینکه در محیط داخل و بیرون منزل سالمندان با حوادث گوناگونی مواجه هستند، سقوط را یکی از شایع‌ترین حوادث دوران سالمندی دانست و گفت: افراد سالمند به دلیل ضعف عضلانی، نداشتن تعادل جسمی و سرگیجه ناشی از تغییرات فشارخون، قادر به جلوگیری از سقوط و زمین‌خوردن نیستند.

او ضمن بیان اینکه چنین حوادثی امکان دارد در حمام، راه ‌پله، سطوح لیز و لغزنده به ویژه سطوح سنگی و پوشیده شده با پارکت و سرامیک و حتی در تختخواب اتفاق بیفتد، گفت: نصب یک دستگیره کنار دوش حمام و قراردادن زیرپایی غیرلغزنده برای استفاده در حمام، وجود نورکافی در مسیرهای حرکت و محل زندگی فرد سالمند و رفع موانع و از بین بردن لغزندگی سطوح، می‌تواند مانع از بروز حادثه شده و فرد سالمند را از شکستگی و عوارض ضربه مصون نگه دارد.

اسداللهی توصیه کرد که در مسیر تردد سالمندان، نخستین و آخرین پله علامت‌گذاری شده و فرش و موکت پهن شده در خانه هم به زمین فیکس شده باشد و گفت: برای ایمنی هر چه بیشتر، تاکید شود که سالمندان حین راه رفتن در منزل و خارج منزل از عصا استفاده کنند.

او با بیان اینکه قراردادن تلفن در نزدیکی محل خواب ونشستن فرد سالمند، ضرورت دارد و پشت پنجره و اطراف تراس خانه باید ایمن‌سازی شود، گفت: استفاده از کفش مناسب برای ایام زمستان، تاکید بر پیاده روی با قدم‌های آهسته و آرام و پیاده روی در مسیرهای ایمن و امن، ایمن بودن صندلی محل نشستن و تختخواب سالمند ضرورت دارد تا امکان سقوط هنگام چرت زدن و خواب به حداقل ممکن کاهش یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خفگی را یکی دیگر از حوادث مرتبط با سالمندان دانست و گفت: بعضی از سالمندان به علت داشتن حالت‌های بیقراری و تکانشی و صرف عجولانه غذا با پریدن خوراکی در راه‌های تنفسی مواجه شوند بنابراین باید سعی کنیم که سالمندان را هنگام صرف غذا تنها نگذاریم، به فرد سالمند آموزش دهیم و نوع غذای آنان را با دیگران، تفاوت قائل شویم.

او همچنین مسمومیت، سوختگی، بریدگی و تصادف را از دیگر حوادث رایج در دوران سالمندی دانست و گفت: سالمندی معمولا با مصرف انواع دارو همراه بوده و از طرفی ضعف بینایی نیز حادث می‌شود و احتمال دارد، داروها را اشتباهی، بیش از اندازه یا ... مصرف کرده و دچار مسمومیت شوند. بهترین راهکار، جداسازی داروها، نصب برچسب با رنگهای مختلف، دور نگه داشتن دارو از دسترس و مراقبت هنگام مصرف دُز داروها، است.

اسداللهی، در خصوص راهکارهای پیشگیری از سوختگی گفت: ظروف داغ، بخاری، اجاق گاز و مایعات داغ را از مسیر تردد، خواب ونشستن سالمندان دور کنیم، قبل از حمام درجه آب برایشان تنظیم شود، غذا و مایعات داغ، به فرد سالمند داده نشود، نکات ایمنی هنگام استفاده از بخاری و لوازم گرم کننده، به سالمند هشدار داده شود.

او گفت: با توجه به لرزش دست و ضعف حرکت انگشتان در سالمندان، استفاده از چاقو، قیچی و ... وسایل تیز نظیر سوزن و ناخن گیر و ... برای آنان دشوار خواهد شد، لذا تا حد امکان استفاده از این وسایل به سالمند محول نشود و در محدوده حرکت و نشستن و خواب سالمندان، هرگونه شیئ برنده و تیز، قرار نداشته باشد، لبه‌های میز، صندلی، مبلمان و تختخواب، تیز و برنده نباشد و ....

اسداللهی با اشاره به اینکه سالمندان با توجه به محدودیت‌های جسمی و حرکتی، امکان عبور از خیابان را ندارند و با توجه به کاهش قدرت بینایی و شنوایی، نمی‌توانند موقعیت دقیق خودروها و وسایل نقلیه را تشخیص دهند بنابراین باید سالمندان را در این موقعیت‌ها یاری دهیم؛ نصب علائم هشدار دهنده در مسیرهای عبور سالمندان، آموزش به رانندگان و شهروندان و تکرار توصیه‌های ایمنی به فرد سالمند، در این موضوع اثرگذار است.

او گفت: باید تا حد امکان از رانندگی افراد سالمند جلوگیری کرده و در صورت لزوم، دقت در رعایت نکات ایمنی را به فرد سالمندی که رانندگی می‌کند، به شکل مداوم توصیه کرد؛ باید با انجام آزمایش ادواری از سلامتی فرد سالمندی که قصد استفاده از وسایل نقلیه را دارد، اطمینان کامل حاصل کرد و به هیچ عنوان اجازه طی مسافتهای طولانی با خودرو را به آنان نداد.

عضو هیئت علمی گروه ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت شیراز، با بیان اینکه وجود لوازم و ابزارهای مربوط به کمک‌های اولیه و دستگاه‌هایی نظیر سنجش فشارخون و قندخون، در منزل سالمندان ضرورت دارد، گفت: کنترل مداوم فشارخون افراد سالمند، مانع از بروز حوادث ناشی از افزایش یا کاهش فشارخون خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/275968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توزیع بسته حمایتی تحصیلی میان دانش‌آموزان کم برخوردار فارس

10 تا از بهترین آزمایشگاه پاتوبیولوژی شیراز را بشناسید!

نجات فرد گمشده در کوه های آخ تنگ آباده

اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی

افزایش شاخص‌های زیست محیطی در ارتفاعات شیراز

تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در 110 شاخص عملیاتی

کمک 10 میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کمک 400 میلیون تومانی استانداری جهت بهسازی ساختمان انجمن سینمای جوان

تولید یک کاپشن گران قیمت با پوست تمساح توسط استاد کره‌ای (فیلم)

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بزرگداشت شهید حسین انتظاریان اردکانی در عقدا

پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت رزمنده دفاع مقدس

اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در فارس

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خودروی حامل دام قاچاق به مقصد نرسید

پیروزی و تساوی نمایندگان فوتبال فارس مقابل رقبا

رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها

بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی

قاچاقچیان دام زنده محکوم به پرداخت جزای نقدی شدند

ای اهل جهان وعده صادق این است

بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت

تلخ شدن کام قاچاقچی بادام

نسبت میان علم و فلسفه

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

رگبار شدید باران در 10 استان کشور و جزایر خلیج فارس

دانش آموزان 11 شهرستان فارس، امروز غیر حضوری آموزش می‌بینند

هواشناسی ایران1403/01/28؛بارش شدید و سیلاب در نوار جنوبی

فعالیت سامانه پر بارش، امروز در فارس

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه 28 فروردین

برپایی نمایشگاه دستاورد‌های هنرمندان بسیجی و دانش آموزان در آباده

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

باران شدید، مدارس 9 شهرستان فارس را غیرحضوری کرد

آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»

ایران با موشک باران اسرائیل باعث رسوایی این رژیم غاصب و هم پیمانانش شد

بیانیه امام جمعه اهل سنت سرسوره در پی حمله قهرمانانه موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

تعطیلی مدارس این شهرها و استان ها فردا سه شنبه 28 فروردین

انتقال 400 هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

اعلام آموزش غیرحضوری مدارس برخی از شهرستانهای فارس

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

نبود امکانات عامل کاهش استقبال ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه شیراز است