پیام فارس

آخرين مطالب

باغ‌هایی که گود شده‌اند شهرداری تهران

باغ‌هایی که گود شده‌اند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - گودهای جبلی و توچال تنها گودهای رها شده در شمال شهر تهران به‌شمار نمی‌آیند و مدیریت شهری به‌دنبال ساماندهی آنهاست.

به گزارش شهر ، تا چند سال قبل صدای پرنده‌های باغ، اهالی خیابان را از خواب صبح بیدار می‌کرد حالا هراس از ترک ‌خوردن سقف و دیوارها نمی‌گذارد که شب‌ها خواب آرام داشته باشند. باغ بزرگ و قدیمی که در محل تقاطع 2خیابان بود خراب شده، درختان کنده شده و تنها یک ردیف از آنها دورتادور زمین باقی‌مانده که در حال خشک شدن هستند. جای باغ یک گود بزرگ رها شده است و دیوار آپارتمان‌های اطراف ترک خورده است. در گود «جبلی» نیاوران هنوز ریزش اتفاق نیفتاده و کسی کشته نشده است. بقیه گودهای بزرگ شمال شهر هم چنین وضعیتی دارند.
معمولا تصور نمی‌کنیم که در خیابان‌های شمالی منطقه یک یا در نقاط پرشیب با مشکل گودهای ساختمانی روبه‌رو باشیم ولی در جریان ساخت‌وساز در املاک گران‌قیمت این محدوده‌ از شهر بارها پیش آمده است که یک پروژه به‌دلیل مشکلات قانونی یا حتی مالی، نیمه‌کاره باقی مانده یا در مراحل ابتدایی حفاری متوقف شده است. سود سازندگان در سرعت بیشتر است و به همین دلیل تلاش می‌کنند به‌محض فراهم شدن مقدمات کار، حفاری را شروع کنند و برخی اصول قانونی و سندی در این روند نادیده گرفته شده یا به آینده موکول می‌شود.
در تقاطع خیابان جبلی و خیابان کاج، درست بین ساختمان‌های بلندمرتبه نوساز یک حصار آبی و سفید نصب شده که نشانه کارگاه ساختمانی است. درون حصار کاری انجام نمی‌شود و چند کانکس اسکان کارگری، یک تاورکرین، بخشی از فونداسیون بتنی و یک مخزن عمودی سیمان به چشم می‌خورد.
خطر ریزش
همان موقعی که تخریب باغ را شروع کردند اهالی خیابان به این کار اعتراض کردند. سال98 بود که ترک خوردن ساختمان‌های اطراف شروع شد. از روی نمای سنگی 2ساختمانی که در سمت مقابل خیابان قرار دارد هم می‌شود ترک‌ها را تشخیص داد. بیشتر از همه درز انقطاع ساختمان‌ها تحت‌ تأثیر قرار گرفته است. اهالی بعضی از آپارتمان‌های اطراف از هراس ریزش، خانه خود را ترک کردند اما پس از مدتی برگشتند. ترک‌ها هم بزرگ‌تر نشد ولی این دلیلی بر ایمنی گود نیست. در سال98 پروژه متوقف شد و سازمان تامین اجتماعی که مالک آن اعلام شده بود موظف شد گود را به‌صورت پایدار دربیاورد؛ مسیر قناتی را که به درون آن راه پیدا کرده بود اصلاح کند و به ساکنان ساختمان‌های اطراف که مجبور به تحمل ترک خانه‌های خود شده بودند ماهانه مبلغی برای اجاره محل سکونت پرداخت کند.
یکی از ساکنان محله و عضو شورایاری نیاوران دراین‌باره می‌گوید: «مدتی پیش دیواره‌های این گود مقاوم‌سازی‌ شد. ساکنان ساختمان‌های اطراف هم همچنان در آن ساکن هستند.»
مختار عموجعفری، با اشاره به ساخت و سازهای بی‌رویه می‌افزاید: «گود مالک دارد و مالک کار آن را دنبال می‌کند. در نیاوران مشکل، قطع شدن آب قنات‌ها و خشک شدن درختان است.» مشکلات قنات‌های قدیمی هم در سال‌های اخیر بیشتر خود را نشان داده است. زمانی که گود به مسیر قنات برخورد می‌کند، آب در آن جمع و باعث نشست خاک می‌شود. ارقامی که در آن سال از تعداد گودهای منطقه‌یک اعلام می‌شد، عجیب بود؛ مانند 42پرونده از 62پرونده برج – باغ‌شهر تهران که در محدوده منطقه‌یک شهرداری قرار دارد یا اینکه 89گود در منطقه‌یک وجود دارد که 45مورد آنها رها شده است.
در ابتدای مسیر پیاده‌روی کوهنوردان به سمت توچال هم یکی از گودهای پرخطر منطقه‌یک قرار دارد که به نام گود ولنجک شناخته می‌شود. زمینی به مساحت تقریبی هزار مترمربع که در تقاطع خیابان بیست‌وپنجم و بلوار ولنجک در جنوب پارکینگ مجتمع فرهنگی- تفریحی توچال واقع است. گودهای مرجان، اژدری و... هم دیگر نقاط خطرساز شمال تهران هستند که گهگاه آماری از تعداد آنها ارائه می‌شود.
یکی از دلایل اختلاف در تعداد گودهای خطرناک، عمق و میزان پایدارسازی‌ آنهاست. معمولا خاکبرداری با بیشتر از 20متر عمق، گود پرخطر ایجاد می‌کند و از طرف دیگر پایدارسازی‌ با نیلینگ(ایجاد دیواره با استفاده از میلگرد و شبکه فلزی و بتن‌ریزی) برای مدت مشخصی دوام دارد.
شهردار منطقه‌یک درباره گود خیابان جبلی می‌گوید: «گود جبلی یکی از گودهای پرخطر منطقه است که ساختمان مجاور آن نیز دچار انحراف شده و باید با دستور صریح دادستانی این ساختمان تخلیه و گود نیز تعیین تکلیف شود.»
حمیدرضا حاجوی، گود اژدری را نیز از دیگر گودهای پرخطر منطقه دانست و گفت: «گزارش رسمی اقدامات این گود نیز باید از شرکت ذیصلاح که زیرمجموعه حوزه معاونت شهرسازی اداره کل معماری ساختمان است دریافت شود و از نظر بحرانی مورد بررسی قرار بگیرد.»
او با اشاره به اعتبار 10میلیارد تومانی رفع خطر از گودها، افزود: «شهرداران نواحی با شناسایی و اعلام گودهای پرخطر با اعتبار موجود باید برای پر کردن و رفع خطر این گودهای پرخطر اقدام کنند.»

پیام فارس


منبع: همشهری
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/274623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز