پیام فارس

آخرين مطالب

اختصاص 2 درصد اعتبارات به حوزه فرهنگ فرهنگي

اختصاص 2 درصد اعتبارات به حوزه فرهنگ
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای پیشبرد نقشه مهندسی فرهنگی، تاکید کرد که نهادها، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی امکان این را دارند که 2 درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند.
سید محمد حسینی، شامگاه پنجشنبه 7 مرداد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس اظهار کرد: عده‌ای در شبکه‌های بیگانه فارسی زبان و حتی برخی در داخل کشور در تلاش هستند کاستی‌ها را برجسته کنند و این تفکر را جا بیندازند که کاری در دولت‌ها انجام نشده است.
به نقل از اداره کل ارشاد فارس، معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد: هرچند در کشور مشکلاتی از جمله افزایش قیمت کالاها وجود دارد اما کارهای بزرگی هم در جای جای کشور انجام شده است.
حسینی، دولت سیزدهم را دولت تحول‌گرا خواند و گفت: دولت سیزدهم آستین را بالا زده تا تحول ایجاد کند. یکی از ویژگی‌های رئیس جمهور این است که جدی پای کار است و تاکید بر حل مشکلات دارند.
وی گفت: دولتهای قبلی هم بحث آزادسازی سواحل را مطرح می‌کردند اما زمانی که با مقاومت رو به رو می شدند عقب نشینی می‌کردند؛ اما در دولت سیزدهم این کار به انجام رسید. پس می توان در سایر حوزه‌ها نیز کارهای بزرگی انجام داد.
حسینی بیان داشت: ما قصد اغراق نداریم اما اعتباراتی که به تدریج به استان‌ها تخصیص داده می‌شود و اقدامات در حال انجام در بحث آب و توجه به سایر حوزه‌ها از جمله تحولاتی است که در این دولت صورت گرفته است. هرچند برخی درصدد هستند این اخبار بایکوت شود و گفته نشود. 
وی عنوان کرد: می‌توان این اقدامات را در قالب هنری ارائه دهیم تا مردم مایوس نشوند چراکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که نباید بگذاریم احساس شود کشور به بن بست رسیده است.
حسینی با اشاره به اینکه کشور اسلامی هیچگاه به بن بست نمی‌رسد عنوان داشت: ما باید کاری کنیم که امیدواری مردم بیشتر شود چراکه اگر مردم ناامید باشند کار دشوار می‌شود. زمانی که دولت تصمیمی می‌گیرد باید وفاق عمومی در بین خواص و عامه مردم ایجاد شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دشمنان سرمایه گذاری سنگینی دارند، گفت که مانند اوایل انقلاب نمی‌توانند روشهای ساده و ابتدایی را به کار بگیرند بلکه از روشهای پیچیده استفاده می‌کنند و هر روز ما مسئله داریم. دشمنان نقاط قوت کشور را 180 درجه تغییر می‌دهند و آنگونه که خود می خواهند بیان می کنند.
حسینی یادآور شد: جلسات شورای فرهنگ عمومی به صورت مستمر تشکیل شود و در شورای هماهنگی تبلیغات هم که هیات اندیشه ورز تشکیل شده است و کارهای مستمر انجام می‌شود باید زمینه سازی کرد و شور و هیجانی ایجاد کرد تا بتوانیم مردم را جذب کنیم.
وی با بیان اینکه باید از ابزارهای مختلف از جمله هنر برای جذب مردم بهره ببریم گفت: با گسترش کارهای فرهنگی و مذهبی می‌توانیم مردم را جذب کنیم. متمرکز کردن بحث حجاب و عفاف در مدارس می‌تواند ما را به نتایج خوبی برساند و آموزش و پرورش هم آمادگی دارد در این زمینه همکاری کند.
حسینی تأکید کرد: باید نقش دانش آموزان و دانشجویان در مراسم 13 آبان پررنگ تر شود و مراسم نماز جمعه هم باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه دولت در بحث سومین حرم اهل بیت (ع) حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد، گفت: در بحث حجاب و عفاف هم وظایف همه دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است و اگر مدیر جدی باشد قطعا همه کارمندان رعایت خواهند کرد.
وی در خصوص اعتبارات لازم برای نقشه مهندسی فرهنگی گفت: باید توجه شود تا اعتباراتی که به دستگاه‌های فرهنگی تعلق می‌گیرد در سالهای آتی بیشتر شود. تخصیص اعتبارات به کار فرهنگی ضروری است.
حسینی بیان کرد: دستگاه‌ها و شرکتهای دولتی می‌توانند دو درصد از اعتبارات هزینه‌ای را در حوزه فرهنگی مصرف کنند. بسیاری از مراکز مانند صنایع، معادن و بانک ها بودجه فرهنگی دارند و می‌توانند کمک‌کنند تا برخی طرح‌های فرهنگی استان انجام شود. در این اقدامات سازمانها باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد.
وی به نقش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در پیشبرد امور فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در مورد شهدا کارهای محدودی انجام شده بود اما شهید قاسم سلیمانی که در زمان حیات به کارهای فرهنگی اهمیت بسیاری می‌دادند برای شهدا و رزمندگان یک‌ موسسه فرهنگی ثارالله در کرمان راه‌اندازی کردند و این طرح در سایر استان‌ها تعمیم پیدا کرد. کار خوب تأثیرگذار است.
حسینی ادامه داد: باید فرصت را مغتنم بشماریم؛ امیدواریم که نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها و ابتکاراتی که در حوزه فرهنگی استان فارس رقم خورده است در سایر استان‌ها هم تسریع پیدا کند.
وی با بیان اینکه در هشت سال گذشته خون دل خوردیم، گفت: نقشه مهندسی فرهنگی که در پایان دولت دهم ابلاغ شد تا اجرا شود مورد بی‌توجهی قرار گرفت و حتی قصد اصلاح آن را داشت. متأسفانه در آن زمان برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی اقدام جدی صورت نگرفت اما در حال حاضر که بین دستگاه‌های دولتی همگرایی وجود دارد باید این فرصت را مغتنم بشماریم و کارهای بزرگی را انجام دهیم.
حسینی بر لزوم داشتن نگاه فرهنگی برای پیشبرد امور کشور تأکید کرد و گفت: رییس محترم جمهور در برخی جلسات دولت و اجتماعات مختلف که برخی به بحث‌های فرهنگی تأکید دارند اذعان می‌کنند که حوزه فرهنگی در برخی مقاطع مورد بی‌توجهی قرار گرفته و باید به مقوله فرهنگ توجه بیشتری شود. بدون شک با بهتر شدن وضعیت کشور و عبور از شرایط دشوار کنونی به مقوله فرهنگ هم بهای بیشتری داده می‌شود. 
وی با تاکید بر اینکه استان فارس پتانسیل‌ بالایی در حوزه فرهنگی دارد گفت: در استان فارس بهانه‌های زیادی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی وجود دارد و خوشبختانه این رویدادها مورد استقبال عموم مردم استان قرار می‌گیرد. کمتر استانی در کشور وجود دارد که از این تنوع فرهنگی برخوردار باشد.
حسینی اضافه کرد: البته نباید به همین اندازه بسنده کنیم. زمانی که این ظرفیت در استان وجود دارد باید بیشتر کار کنیم. باید از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیریم. البته در استان فارس شاهد جریان سازی فرهنگی هستیم به گونه‌ای که از یک جمعیت با انگیزه و متعهد برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی به خوبی استفاده می‌شود.
وی گفت: راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی و دیگر اقدامات در این حوزه در استان فارس می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و کارها را پیش ببرد و انتظار داریم این نوع اقدامات در سایر استان‌ها نیز دنبال شود.
استاندار: فارس کانونی برای خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی است
استاندار فارس با اعتقاد به اینکه استان فارس کانونی برای خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی شده است، گفت: درصدد هستیم پیشتاز حرکت‌های فرهنگی در کشور باشیم.
محمدهادی ایمانیه، اظهار کرد: نماینده ولی فقیه استان فارس به عنوان یک چهره دانشگاهی و حوزوی توانسته جمعی از حوزویان و دانشگاهیان را برای تدوین برش سند توسعه فرهنگی که نمادی از هماهنگی و همکاری سازمان‌های مختلف است گردهم جمع کند که امیدواریم در عمل بتوانیم این برش را اجرا کنیم.
ایمانیه ادامه داد: مشخص شدن زمانبندی اجرای سند، رصد شدن سند و تذکر دادن و راهنمایی سازمان‌های مربوطه از جمله اقداماتی که در حال انجام است.
وی با بیان اینکه استان فارس محل و منشأ برای بسیاری از خلاقیت‌ها و ابتکارات امور فرهنگی و اجتماعی است،گفت: استان فارس می‌تواند در حوزه فرهنگی و اجتماعی پیشتاز حرکت‌های مثبت و جهادی باشد.
استاندار فارس گفت:سپاه فجر استان فارس فعالیتهای قابل توجهی از جمله طرح چهارشنبه‌های طلایی را انجام داده است همچنین طرحی هم برای پاکسازی روستا از اعتیاد دارد که این طرح می‌تواند یک الگوی جهانی باشد.
وی گفت:قرارگاهی تحت عنوان محرومیت‌زدایی به نام مبارک احمدبن موسی (ع) ایجاد شده است تا فعالیتهای عمرانی و فرهنگی در مناطق آسیب‌پذیر دنبال شود.
ایمانیه افزود: اقدامات بسیار خوب و مؤثری نیز توسط سازمان فرهنگی شهرداری شیراز انجام شده است. به عنوان مثال امسال طرح محلات مسجد محور در 50 مسجد آغاز شد.
استاندار فارس گفت: قرارگاهی را در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای صیانت از جمعیت راه‌اندازی کردیم و سازمان‌ها برای افزایش جمعیت و رفع مشکلات کاهش جمعیت پای کار آمدند.
امام جمعه شیراز: اعتبارات لازم برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی در بودجه 1402 دیده شود
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اعتقاد به اینکه دولت سیزدهم باید سازو کارهای اجرای نقشه مهندسی را فراهم کند،گفت: اعتبارات لازم برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی باید در بودجه 1402 دیده شود تا برای تحقق اهداف سند در سال 1402 نگرانی بابت تأمین اعتبارات نداشته باشیم.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه پنجشنبه در شورای فرهنگ عمومی استان فارس اظهار کرد: با دغدغه‌مندی جدی ریاست محترم جمهور نسبت به همه مسائل کشور طبیعی است که تمام کشور حرکت رو به رشدی را شروع کند که ما هم از این جهت بسیار امیدوار هستیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: مسئولان در سطح ملی این موضوع را تصدیق می‌کنند که استان فارس در مسائل فرهنگی و اجتماعی الهام‌بخش است‌ که جا دارد از تلاش‌های استاندار فارس که یک چهره کاملا علمی و انقلابی هستند، تشکر ویژه‌ای داشته باشم.
آیت الله دژکام بیان کرد: افراد محدودی هستند که بتوانند کاری که دانش‌بنیان باشد اما کاملا در چهارچوب ارزشی و دینی شکل بگیرد را انجام دهند اما خوشبختانه در مدیریت استان فارس در حال حاضر چنین نگاهی وجود دارد. البته این وظیفه همه ما را سنگین می‌کند که در خدمت نظام اسلامی از این رویکرد که مورد حمایت جدی رهبر معظم انقلاب است حمایت کنیم.‌ امیدواریم حمایتی شود تا ما بتوانیم این الگو را تثبیت کنیم و توسعه دهیم.
وی بیان کرد: طبیعتاً یک سری از نهادهای مردمی در راستای کار فرهنگی تأثیرگذاری عمیق‌تری دارند و می‌توان گفت در استان فارس حرکات ارزشمند و اقدامات ابتکاری بسیار خوبی توسط نهادهای مختلف صورت گرفته است.
آیت‌الله دژکام به اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اشاره کرد و عنوان داشت: امور مساجد و ائمه جماعات فارس حرکت خوبی تحت عنوان مسجد جامعه‌پرداز را در پیش گرفتند و در دانشگاه‌ها نیز اقدامی تحت عنوان بهارنکو در بحث خانواده انجام شده که حرکت تاثیرگذاری بوده است.
وی با اعتقاد به اینکه از کار هیجانی باید پرهیز کرد، گفت: در امور فرهنگی باید کار عالمانه و مستمر انجام شود چراکه این پیوستگی حرکت است که مسئله را جا می‌اندازد و تبدیل به فرهنگ می‌کند. خوشبختانه این حرکت شکل گرفته‌ است.
امام جمعه شیراز اظهار داشت: از آنجا که جنگ دشمن بر علیه ما همه جانبه است ما نمی‌توانیم بگوییم کار فرهنگی را جدای از کار اقتصادی انجام می‌دهیم؛ باید در بستر کار اقتصادی اهداف فرهنگی را محقق کنیم.
وی عنوان کرد: نمی‌توانیم هدفی بالاتر از رویکرد و جهت‌دهی رهبر معظم انقلاب که امسال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است پیدا کنیم. رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که ما بایستی همه ابعاد را مورد توجه قرار دهیم تا حرفمان اثر کند و مسیری که می‌رویم به نتیجه برسد.
آیت‌الله دژکام عنوان کرد: امیدواریم همین تقسیم کاری که در دولت سیزدهم به آن تأکید شده مدنظر قرار بگیرد و نباید به عنوان اینکه می‌خواهیم حرکت فرهنگی انجام دهیم، بخش‌هایی از دولت کار اصلی خود را دست دوم فرض کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بخش‌های فرهنگی بایستی حرکت خود را آغاز کنند و کار فرهنگی خود را جهادی پیش ببرند و بخش‌های دیگر دولت تنها وظایف ذاتی خود را دنبال کنند تا بتوانیم تحریم‌ها را خنثی سازی کنیم.
آیت الله دژکام با بیان اینکه در استان فارس همه مقدمات برای انجام یک کار بزرگ فرهنگی فراهم شده است، گفت: برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و تهیه برش استانی تمام مقدمات فراهم شده اما آنچه مهم است این است که دولت سیزدهم باید سازو کارهای اجرای نقشه مهندسی را فراهم کند تا اعتبارات و بودجه لازم برای اجرای این سند تأمین شود.
وی افزود: اگر یک دستگاهی می‌خواهد کار فرهنگی کند باید اعتبارات و بودجه‌های لازم هم برای آن در اختیار داشته باشد. برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی در سال 1401 نیاز به حمایت دولت داریم تا استان فارس بتواند از این بودجه به شکل عادلانه بهره‌مند شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: اعتبارات لازم برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی باید در بودجه 1402 دیده شود تا در سال 1402 نگرانی بابت تأمین اعتبارات نداشته باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/273277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!