پیام فارس

آخرين مطالب

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی مانعی پیش روی فرار مالیاتی است اقتصادي

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی مانعی پیش روی فرار مالیاتی است
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  حمیدرضا محمد ابراهیمی، در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: در گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی اعتراض داشتند که مالیات آنها به شکل صحیح مطالبه نمی‌شود که با تصویب قانون پایانه‌های مالیاتی از سوی مجلس در جهت اصلاح این روند گام مثبتی برداشته شد.
وی ادامه داد: به استناد ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی، اطلاعات دستگاه های کارتخوان مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد که این مهم علاوه بر شفافیت روند درآمدی، منجر شد که آن دسته از فعالان اقتصادی که مالیاتی پرداخت نمی کردند شناسایی شوند.
او اظهار داشت: پارسال در استان در بخش اشخاص حقوقی بالغ بر 150 هزار اظهارنامه مالیاتی توسط فعالان اقتصادی تسلیم شده بود که امسال تا به امروز نزدیک به 280 هزار اظهارنامه و تبصره 100 تسلیم شده که نشان می‌دهد اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تاثیر قابل توجهی در شناسایی مودیان فاقد پرونده مالیاتی داشته است.
مدیر کل امور مالیاتی فارس اضافه کرد: روند وصول مالیات و پیش بینی که در قانون بودجه و افزایشی که برای سقف مالیات در نظر گرفته شده منبع اصلی آن از محل افرادی است که تاکنون پرونده مالیاتی نداشته‌اند چرا که بالغ بر 62 درصد به سقف درآمدهای مالیاتی سال 1400 افزوده شده و از 290 هزار میلیارد تومان به 527 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
محمد ابراهیمی اضافه کرد: بنا است که این میزان افزایش از محل پرونده‌های جدید و مالیاتی که در سامانه‌های مالیاتی شناسایی شده‌اند مطالبه و وصول شود.
وی گفت: بر این اساس، از مهرماه امسال قانون پایانه‌های فروشگاهی الزامی می‌شود و بر اساس آن تمام فاکتورهای فروش توسط هر فعال اقتصادی با یک کد یونیک که سازمان امور مالیاتی صادر می‌کند دارای ارزش و اعتبار می‌شود و تمام فعالان اقتصادی به سامانه پایانه‌های فروشگاهی سازمان امور مالیاتی متصل می شوند و فاکتورهای فروش خودشان را بر اساس مواردی که در سامانه تعریف شده صادر کرده و کد یونیک دریافت می کنند.
او اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا، قانون پایانه های فروشگاهی اجرایی شده و الزامی است و این کشورها از زمانی که شروع به بهره برداری از این قانون کردند، شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و افزایش درآمدهای مالیاتی را تجربه کرده اند.
مدیر کل امور مالیاتی فارس افزود: از سامانه پایانه های فروشگاهی 210 دستگاه و مجموعه بهره برداری می‌کنند و وقتی که تمام اطلاعات خرید و فروش در این سامانه ثبت می‌شود، میزان موجودی کالایی که در استان وجود دارد و میزان کالایی که هر استان نیاز دارد از طریق آن مشخص و تعیین می‌گردد.
محمد ابراهیمی اضافه کرد: دستگاه‌های نظارتی نیز از طریق این سامانه ورود و نظارت و کنترل های خود را انجام می‌دهند و بنابراین می توان گفت که این سامانه صرفا برای دریافت مالیات نیست و بر اساس قانون مجلس 210 دستگاه از این قانون و سامانه می‌توانند بهره‌برداری کنند.
وی افزود: در کنار قانون پایانه فروشگاهی، قانون سامانه مودیان نیز اجرایی می شود که بر اساس آن برای هر فعال اقتصادی در هر بخشی، یک کارپوشه اختصاصی تعریف خواهد شد و تمام اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و مراودات او با سازمان مالیاتی در این کارپوشه ثبت و اساس کار محاسبه و دریافت مالیات و همچنین نظارت بر فعالیت‌ها قرار داده می‌شود.
وی، با بیان اینکه در دریافت مالیات به جز درصدی که قانون مشخص کرده مراجعه حضوری به مودیان نخواهیم داشت افزود: مراجعه مامور مالیاتی به مودی تنها در مورد فعالان اقتصادی بزرگ، مصداق قانونی خواهد داشت و تمام اقدامات مربوط به محاسبه مالیات بردرآمد (مالیات مستقیم) و مالیات برارزش افزوده، به استناد اطلاعات کسب شده از پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و کارپوشه مربوطه انجام می‌شود.
او اضافه کرد: با اجرایی شدن این قانون، همه فعالان اقتصادی الزاما باید خرید خود را از کسانی انجام دهند که اطلاعات آنها در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت شده باشد و در غیر این صورت به شکل سیستمی تخلف برای مودی درج خواهد شد.
مدیرکل امور مالیاتی فارس بیان کرد: قطعا هر یک از شهروندان و فعالان اقتصادی در صورت اطلاع دقیق از آثار مثبت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و اینکه بخشی از مالیات‌هایی که آنها پرداخت می‌کنند صرف عمران و توسعه امکانات و زیرساخت ها و توسعه خدمات می‌شود، همراهی بیشتر و بهتری در پرداخت مالیات خود خواهند داشت.
محمد ابراهیمی افزود: شهروندان باید بدانند که درآمدهای مالیاتی تاثیر مستقیم بر رفاه اجتماعی و بهبود شرایط زندگی آنها خواهد داشت.
او افزود: بخش عمده‌ای از مالیات ارزش افزوده، به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و امور عشایر پرداخت و صرف تامین هزینه‌های اقدامات و پروژه‌های عمرانی می‌شود که تاثیر مستقیم بر بهبود کیفیت زندگی تک تک افراد جامعه دارد.
مدیر کل امور مالیاتی فارس ادامه داد: از سال 87 و آغاز اجرای قانون مالیات ارزش افزوده تاکنون بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان درآمد حاصله از این بخش به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین امور عشایر استان پرداخت شده که یک هزار و 100 میلیارد تومان آن مربوط به سال گذشته است که سهم کلانشهر شیراز از این میزان 280 میلیارد تومان بوده است.
دریافت 174 مورد شکایت شهروندان از پزشکان فارس
محمد ابراهیمی، در خصوص خودداری برخی پزشکان از استفاده از دستگاه کارتخوان افزود: طی 2 ماه گذشته 174 مورد شکایت از پزشکان در این استان توسط شهروندان گزارش شده که موارد تخلف به استناد قانون کتبا به سازمان نظام پزشکی منتقل شده است.
وی گفت: مجموعه دادگستری استان و شخص رئیس کل دادگستری با جدیت پی گیر این مساله هستند و بر لزوم برخورد جدی با متخلفان مالیاتی تاکید دارند.
او اظهار داشت: به دنبال اطلاع رسانی که با همکاری رسانه ها در این زمینه انجام شد و موارد مختلفی از تخلف از طریق سامانه 1526 گزارش شده است.
مدیر کل امور مالیاتی فارس، از شهروندان تقاضا کرد که هرگونه موارد تخلف مالیاتی را از طریق این سامانه اطلاع رسانی کنند.
وی بیان کرد: استفاده از پایانه فروشگاهی و کارتخوان برای تمام صنوف از جمله پزشکان و وکلا الزامی است و در صورت خودداری از استفاده از دستگاه کارتخوان، جریمه هایی تا صدور احکام زندان و ابطال مجوز فعالیت برای متخلفان در نظر گرفته خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/271523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر