پیام فارس

آخرين مطالب

ایجادزمینه اشتغال خانگی زنان کارگرفصلی دبیران باکشت‌های گلخانه‌ای اقتصادي

ایجادزمینه اشتغال خانگی زنان کارگرفصلی دبیران باکشت‌های گلخانه‌ای
  بزرگنمايي:

پیام فارس - در سفر معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان زرین دشت مسائل و مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان مورد بررسی و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.
در ابتدای این بازدید فرماندار زرین دشت با اشاره به مشکلات عدیده کشاورزان این شهرستان اظهار کرد: اوضاع کشاورزان این منطقه به دلیل وقوع خشکسالی‌های متمادی نابسامان است.
رسول بهمنی با تاکید بر اینکه باید نگاه‌ها به سمت کشاورزی نوین سوق داده شود، ابراز کرد: بهترین روش کشاورزی در این خشکسالی‌ها حرکت به سمت کشتهای گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی است‌.
وی به پرداختن نشدن‌مطالبات گندمکاران این شهرستان اشاره کرد و گفت: مطالبات امسال کشاورزان در حوزه پرداخت بهای گندم تاکنون پرداخت نشده است.
فرماندار زرین دشت با تاکید بر اینکه در شهر دبیران بیش از 6 هزار تن گندم خریداری شده که 60 درصد از مطالبات مردم در این زمینه پرداخت نشده، یادآور شد: در سطح شهر حاجی آباد، بخش مرکزی شهرستان زرین دشت و همچنین بخش ایزدخواست زرین دشت 8 هزار تن گندم خریداری شده که 40 درصد از مطالبات این گندم کاران نیز پرداخت نشده است.
بهمنی با ذکر این نکته که کشاورزان این شهرستان با مشکلات جدی در حوزه کشاورزی روبرو هستند، عنوان کرد: کشاورزان این شهرستان در صدد کشت تابستانه خود هستند اما هزینه تأمین نهاده‌های کشاورزی و بذر پنبه برای کشت طلای سفید ندارند و مطالبات آنان در خصوص پرداخت بهای گندمشان هم بر زمین مانده است.
رئیس شورای کشاورزی شهرستان زرین دشت تصریح کرد: بدون تعارف حال و روز کشاورزی این منطقه اصلاً خوب نیست و مطالبات مردم هم محقق نشده است.
به گفته وی تاکید براقتصاد پایدار در حوزه کشاورزی، منطقی نیست چرا که با این اوضاع خشکسالی و فقر شدید سفره‌های آب‌های زیر زمینی و همچنین ممنوعه شدن دشت‌های این شهرستان سرمایه گذاری در این حوزه به صلاح نیست و باید به سمت اصلاح الگوی کشت و جایگزین کردن کشتهای گلخانه حرکت کنیم.
بهمنی رونق اشتغال در شهرستانهای جنوبی استان فارس را در گروی ایجاد کشت‌های گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی دانست و اظهار کرد: با این شرایط خشکسالی و قیمت‌های سرسام آور نهاده‌های کشاورزی، اشتغال در این حوزه آنهم بصورت سنتی اصلاً مقرون به صرفه نیست.
فرماندار زرین دشت همچنین از اعلام آمادگی بسیاری از متقاضیان کشت‌های گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به اشتغال زنان کارگر فصلی در مزارع شهرستانهای همجوار و ضرورت ایجاد اشتغال در این شهر افراد زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه کشتهای گلخانه‌ای اعلام آمادگی کرده اند.
وی از معاون‌باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خواستار رفع موانع پیش روی احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهر دبیران شد و گفت: در بخش ایزدخواست شهرستان زرین دشت یک شهرک کشاورزی با قابلیت دو مجتمع گلخانه‌ای ویک مجتمع دامی راه اندازی شده است که با بهره برداری کامل از این طرح 700 نفر بصورت مستقیم دارای اشتغال می‌شوند.
بهمنی ادامه داد: با توجه به استقبال از شهرک کشاورزی گلکویه زرین دشت، از محل اعتبارات چاه‌های پر شده می‌توان نسبت به احداث گلخانه در شهر دبیران نیز اقدام کرد.
تخصیص پاجوش برای درختان نخل از رقم پیارم و مجول با توجه به اقلیم آب و هوایی زرین دشت، آبرسانی به باغات خسارت دیده ناشی از خشکسالی، تخصیص یارانه نهال و کشت گیاهان دارویی، تخصیص اعتبار برای اصلاح باغات زرین دشت خصوصاً بزرگترین باغ زیتون 700 هکتاری یکپارچه کشور، و تأمین اعتبار برای حذف و اصلاح باغات این شهرستان با کاشت درختان مثمر بخشی از مطالبات فرماندار زرین دشت از معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بود.
در ادامه نماینده مردم شهرستانهای داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی از اشتغال خانگی زنان خانه دار این شهرستان پیرو تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد کشور به شهرستانهای داراب و زرین دشت خبر داد و گفت: براساس رایزنی‌های انجام شده، قرار شده تا یکماه آینده با اختصاص 1500 سهمیه به زرین دشت داده شود.
محمد جواد عسکری اظهار کرد: به جهت جمعیت شهر دبیران و تلاش زنان خانه دار خارج از حوزه خانگی در حوزه صنایع دستی اولویت را به شهر دبیران داده ایم تا با پرداخت 300 تا 500 فقره وام خود اشتغالی تا یکماه آینده رنج زنان کارگر فصلی این شهر کاسته شود.
وی افزود: ایجاد اشتغال پایدار با حمایت از سرمایه گذاران در شهر دبیران با احداث شهرک صنعتی پیگیری وبحمدلله در مرحله عملیاتی شدن‌است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متثاضیان برای سرمایه گذاری در حوزه کشت‌های گلخانه‌ای هر آنچه تسهیلات بخواهند داده می‌شود و در این زمینه هیچگونه مشکل اعتباری وجود ندارد.
عسکری خواستار هم افزایی بیشتر نهادهای متولی با حوزه آب و خاک در شهرستان زرین دشت شد و افزود: لازم است تا همه بخشهای مرتبط با حوزه کشاورزی زمینه اجرایی شدن‌هر چه سریع‌تر احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در دبیران فراهم کنند.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس از پافشاری‌های خود برای جذب اعتبارات مجتمع‌های گلخانه‌ای سخن گفت و افزود: ما برای سامان بخشی به حوزه کشاورزی در این شهرستان حتی اعتبارات استان‌های همدان و کرمانشاه را هم گرفته و به این سمت سوق داده ایم تا گره از مشکلات مردم در حوزه اشتغال کشاورزی گشایش پیدا کند.
او خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه بخش زیادی از زنان شهر دبیران بعنوان زنان کارگر فصلی در مزارع و گلخانه‌های شهرهای همجوار و استان فعالیت کرده اند قطعاً با راه اندازی گلخانه با توجه به تبحری که در این حوزه دارند، امتیازات ویژه ای دریافت خواهند کرد.
عسکری همچنین از اعطای یکصد میلیون تومانی تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان گلخانه‌های کوچک مقیاس نیز خبر داد و گفت: قول می‌دهم در اسرع وقت این تسهیلات با تنفس و سود کم پرداخت شود.
در خاتمه معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد:
جنوب کشور از پتانسیل بالایی برای کشت‌های گلخانه‌ای به لحاظ اقلیمی است و به همین جهت استان فارس و شهرستانهای داراب و زرین دشت باید جز برنامه‌های ما قراربگیرد.
محمد مهدی برومندی خطاب به مردم و مسئولان شهرستان زرین دشت بیان داشت: اگر زمین و آبی برای احداث شهرک‌های گلخانه‌ای دارید، همین فردا اقدام کنید زیرا شرکت شهرک‌های کشاورزی آمادگی دارد تا زیر ساخت‌های احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای را در کمترین زمان ممکن فراهم کند.
  در ادامه این بازدید مسائل و مشکلات بخش کشاورزی زرین دشت بررسی و راهکارهای لازم برای حل معضلات این بخش ارائه شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/270768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

یک کشته و یک مجروح در پی درگیری در فروشگاه لباس در شیراز

کشف 190 کیلوگرم تریاک در فسا

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

امحا مواد غذایی فاسد در آباده

یادواره شهدای روستای سرخا پایین بندرعباس

مرگ مرد 70 ساله با سقوط در چاله آسانسور

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درگیری در فروشگاه لباس در شیراز با یک کشته و یک مجروح

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

مردی با تیراندازی برادر خود را کشت و تسلیم شد

خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم در فارس

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله/مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

اتحاد تاریخچی قهرمان مسابقات والیبال عشایری فارس

عملیات تنبیهی وعده صادق، مسرت و سرافرازی تمام آزادگان جهان را به دنبال داشت

برادرکشی در فسا یک خانواده را عزادار کرد

اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان

مرگ تلخ یک زن پس از سقوط در جوی آب حین سیل | فیلم

فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

قتل در شیراز / دختر 11 ساله در مزون لباس فروشنده را کشت!

دستگیری دختر دهه نودی که فروشنده مزون لباس را به قتل رسانده بود

خرید تضمینی بیش از 21 هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

قتل در مزون لباس

اخذ مجوز راه‌اندازی فصلنامه پژوهشی در دانشگاه آزاد مرودشت

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

جزییات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد

مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

قتل هولناک در مزون لباس | دختر 11 ساله قاتل شد | دستگیری قاتل و مادرش پس از فرار نافرجام

روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه