پیام فارس

آخرين مطالب

گام‌های بلند برای افتتاح طرح نیمه‌تمام کارخانه کاغذسازی در فارس اقتصادي

گام‌های بلند برای افتتاح طرح نیمه‌تمام کارخانه کاغذسازی در فارس
  بزرگنمايي:

 پیام فارس- «دستور رفع مشکل کارخانه تولید کاغذ داده شد»، «تلاش برای گره‌گشایی از مشکل کاغذسازی فارس»، «تأمین مالی کارخانه کاغذسازی» و «اعطای تسهیلات به کارخانه زاگرس» از جمله تیترهایی هستند که طی ماه‌های گذشته نوید بخش آغاز فعالیت‌های این کارخانه شدند. 
کارخانه‌ای که از همان شروع عملیات احداث با مشکلات بسیاری برای تأمین منابع مالی به منظور تکمیل و بهره‌برداری روبه‌رو شد و در صف بلند دریافت تسهیلات قرار گرفت. اما برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم و سفر رئیس جمهور به استان فارس که یکی از اهداف این سفر جهش تولید و شفاف‌سازی آخرین وضعیت کارخانه‌های راکد یا نیمه تمام بود، بارقه امید را بر پیکر نیمه جان این واحد صنعتی زنده کرد و نویدی برای فعالان اقتصادی و صنعتگران فارس شد.

شروع عملیات احداث کارخانه از یک دهه پیش
ساخت کارخانه کاغذسازی زاگرس که در جاده شیراز – مرودشت و در محدوده شهرستان زرقان در 25 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد، نزدیک به یک دهه پیش، آغاز شد و تاکنون با سرمایه‌گذاری انجام شده پیشرفت 78 درصدی داشته است. این کارخانه که پس از راه‌اندازی این قابلیت را خواهد داشت که کاغذهای باطله را در قالب‌هایی همچون کاغذ تحریر بازیافت کند، می‌تواند ارزآوری بسیار نیز برای کشور داشته باشد و همچنین نزدیک به 600 اشتغال مستقیم و افزون بر هزار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند. گفته می‌شود که این کارخانه با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه 125 هزار تن را از محل کاغذهای بازیافتی دارد.
کارخانه در حال احداث کاغذسازی در استان فارس که از زمان شروع عملیات احداثش با مشکلات بسیاری برای دریافت تسهیلات دست و پنجه نرم می‌کرد مهرماه 1400 در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود که این بازدید با دستور دکتر آیت‌الله رئیسی برای گره‌گشایی از موانع فراروی این واحد تولیدی همراه شد و این روزها تحقق آن، در دستورکار مسئولان کشوری و استانی است.
سفر استانی دولت سیزدهم به فارس 
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور پنجشنبه 22 مهرماه 1400 همزمان با ایام بزرگداشت یادروز حافظ شاعربلندآوازه ایران و در هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس سفر کرد، سفری که با افزون بر یکصد مصوبه برای توسعه استان و گره‌گشایی از مشکلات مردم همراه بود. در بازدید سرزده رئیس‌جمهور از  کارخانه کاغذسازی زاگرس اعلام شد، 78 درصد عملیات ساخت این واحد تولیدی انجام شده و برای تکمیل 13 درصد باقیمانده، به تسهیلات برای بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز است.
آیت الله رئیسی در این بازدید گفت: مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند.
رئیس جمهور تاکید کرد: درحالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذسازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود؛ این نکته را در بازدید قبلی خود از یک کارخانه چوب و کاغذ در شمال کشور نیز بیان کردم.
رییسی ادامه داد: استاندار فارس کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده است، هر چه سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه 600 نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.

بازدید دومین گروه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری از کارخانه
دومین گروه پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به فارس در 9 آبان ماه 1400 از کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس،بازدید کردند. این گروه شامل نمایندگانی از کمیته کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند که پس از بررسی میدانی و آشنایی با کارکرد و مشکلات این کارخانه، برخی راهکارهای خود برای راه‌اندازی هرچه سریعتر این کارخانه را با رئیس کارخانه بررسی کردند.
استاندار فارس 19 آذرماه 1400 در جمع نمازگزاران جمعه شیراز گفت: اجرا و عملیاتی شدن مصوبات سفر رئیس جمهوری به فارس را که در 22 مهرماه امسال انجام شد با جدیت در سطح ملی و استانی دنبال خواهیم کرد.محمد هادی ایمانیه افزود: در این سفر 110 مصوبه به ارزش 20 هزار میلیارد تومان در زمینه‌های آب و فاضلاب، فرهنگی، ورزشی، حمل و نقل، انرژی، گردشگری، محرومیت زدایی و بهداشت و درمان به تصویب رسید.

مکلف شدن مدیران کارخانه به ارائه طرح توجیهی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز 2دیماه 1400  اعلام کرد: درخواست مدیران کارخانه کاغذسازی زاگرس برای دریافت تسهیلات بانکی به منظور ادامه یافتن عملیات احداث این واحد صنعتی در حال بررسی است و بانک صنعت و معدن با توجه به اسناد و مدارک موجود ملزم به پرداخت تسهیلات مورد نیاز شده است. حمیدرضا ایزدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: قرار بر این شد که مدیران کارخانه زاگرس در مدت 10 روز نسبت به ارائه طرح توجیهی خود اقدام و درخواست و نیازشان را برای تسهیلات باقی‌مانده اعلام کنند و بانک هم بایستی در اسرع وقت این طرح را بررسی کند و اقدامات لازم را برای پرداخت تسهیلات باقی‌مانده انجام دهد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ما منتظر هستیم که درخواست شرکت کاغذ زاگرس به بانک ارسال شود تا بانک رقم درخواستی آنها را با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه شده بررسی کند. در واقع بانک ملزم شده هر چه زودتر تسهیلات باقی مانده را بپردازد.

تأکید استاندار فارس به پیگیری مصوبات دولت در زمینه راه‌اندازی کارخانه
استاندار فارس در 20 بهمن 1400 و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس در شیراز بار دیگر بر پیگیری مصوبات سفر هیأت دولت تأکید کرد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌ تعطیل را از اولویت‌های مهم استان برشمرد و گفت: طبق مصوبات سفر مهرماه رئیس جمهور به فارس، باید شرایط برای فعال شدن و ایجاد شرایط تولید در این کارخانه‌ها فراهم شود. لذا از واحدهای تولیدی نیز انتظار داریم که نسبت به فعال‌سازی ظرفیت تولیدشان اقدام کنند و چنانچه این کار به کندی و غیر معمول پیش رود واحدهای متخلف به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. محمدهادی ایمانیه افزود: کارخانه تولید کاغذ زاگرس فارس هم هر زمان که طرح توجیهی خود را آماده کند جهت دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی خواهد شد.

در 21 اسفندماه 1400 جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با آخرین وضعیت کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس تا آن زمان گفت: اقدامات مربوط به راه‌اندازی این کارخانه در حال احداث در حال انجام است و امیدواریم هر چه سریعتر مابقی تسهیلات مورد نیاز این کارخانه تأمین شود تا در آینده ای نزدیک شاهد فعالیت‌های این کارخانه باشیم.

ادامه پیگیری‌ها برای بهره‌برداری از کارخانه کاغذسازی در سال 1401
پیگیری‌ها برای راه‌اندازی این کارخانه به سال 1400 محدود نشد و با شروع سال 1401 هم مسئولان تلاش خود را برای بهره‌برداری از این واحد صنعتی ادامه دادند. در دهم فروردین ماه 1401 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ارائه گزارشی از روند اجرای مصوبات فرهنگی هفتمین سفر استانی دولت به فارس گفت: تلاش برای راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی از مصوبات دولت بود که با پیگیری‌های صورت گرفته،این نوید را می‌توان داد که در آینده نزدیک با رفع موانع جزئی شاهد افتتاح این کارخانه باشیم. حمیدرضا قانعی چهارشنبه افزود: امیدوارم در نیمه اول سال 1401 خبرهای خوبی در زمینه افتتاح این کارخانه بشنویم.

در ششم اردیبهشت ماه 1401 نیز در دیدار استاندار فارس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم ارتقاء زیرساخت‌های فرهنگی تأکید شد و مقرر گردید که عملیات تکمیل کارخانه کاغذ سازی زاگرس شتاب گیرد. طولی نکشید که در 24 خردادماه معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر به استان فارس برای بررسی وضعیت کارخانه کاغذسازی زاگرس از روند عملیات احداث این کارخانه بازدید کرد.
در ادامه پیگیری‌های مسئولان، رئیس و اعضای کمیسیون ویژه «جهش و رونق تولید» و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی هم در 27 خردادماه به بازدید از این کارخانه پرداختند و ضمن آشنایی با توانمندیها و ظرفیت موجود این واحد، مسائل و مشکلات را بررسی و جهت رفع موانع تولید تصمیمات لازم اتخاذ شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در این بازدید گفت: به حرکت درآمدن چرخه تولید این مجموعه باعث رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری، فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

بررسی وضعیت کارخانه کاغذسازی در بازدید میدانی معاون اجرایی رئیس‌جمهور
24 خردادماه 1401 بود که سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان فارس برای نظارت میدانی بر روند اجرای مصوبات سفر استانی دولت، از کارخانه کاغذسازی زاگرس که از طرح‌های مهم تولیدی در حوزه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، بازدید کرد.

نوید اعطای تسهیلات به کارخانه
رئیس سازمان صمت فارس چهارشنبه یکم تیرماه 1401 نیز در حاشیه بازدید مدیرعامل بانک صنعت و معدن به تعدادی از طرح‌های صنعتی نیمه تمام یا در حال فعالیت استان فارس اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح‌ها در سه دسته نیمه تمام، توسعه‌ای و در حال فعالیت برای دریافت سرمایه در گردش جای می‌گیرند، اعلام کرد که تکلیف میزان تسهیلات درخواستی کاغذسازی زاگرس توسط بانک صنعت و معدن کشور طی یک هفته آینده مشخص خواهد شد. حمیدرضا ایزدی افزود: مدیران این بانک اذعان دارند که این طرح نیاز به تسهیلات دارد و در حال حاضر هم طرح توجیهی این پروژه در بانک صنعت و معدن کشور در دست بررسی است و قول مساعد داده شده تا هفته آینده میزان تسهیلات درخواستی این کارخانه مشخص شود تا با پرداخت تسهیلات باقی مانده، شاهد راه‌اندازی خط تولید کاغذ تحریر در این واحد تولیدی باشیم. 
مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این بازدید گفت: امیدواریم به زودی با تأمین مالی به شکل کنسرسیوم به میزان ٨٠٠ میلیارد تومان این طرح به نتیجه برسد.

با اعطای این تسهیلات به مدیران کارخانه کاغذسازی قطعا این کارخانه در مسیر همواری برای تکمیل و بهره‌برداری قرار می‌گیرد و می‌تواند در تأمین نیاز کشور به کاغذ و ایجاد اشتغال نقش‌آفرینی کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/270593/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

مردی با تیراندازی برادر خود را کشت و تسلیم شد

خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم در فارس

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله/مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

اتحاد تاریخچی قهرمان مسابقات والیبال عشایری فارس

عملیات تنبیهی وعده صادق، مسرت و سرافرازی تمام آزادگان جهان را به دنبال داشت

برادرکشی در فسا یک خانواده را عزادار کرد

اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان

مرگ تلخ یک زن پس از سقوط در جوی آب حین سیل | فیلم

فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

قتل در شیراز / دختر 11 ساله در مزون لباس فروشنده را کشت!

دستگیری دختر دهه نودی که فروشنده مزون لباس را به قتل رسانده بود

خرید تضمینی بیش از 21 هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

قتل در مزون لباس

اخذ مجوز راه‌اندازی فصلنامه پژوهشی در دانشگاه آزاد مرودشت

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

جزییات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد

مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

قتل هولناک در مزون لباس | دختر 11 ساله قاتل شد | دستگیری قاتل و مادرش پس از فرار نافرجام

روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه

برادرکشی در کوه‌های اطراف فسا

جزئیات قتل فروشنده لباس توسط یک مادر و دختر در شیراز

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود

دختر 11 ساله فروشنده مزون لباس را با چاقو کشت

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

جزئیات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

منطقه زیبای پامنار خوزستان

بارش‌های رگباری استان فارس را در بر می‌گیرد

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

مادر و دختری که فروشنده لباس را در شیراز کشتند، دستگیر شدند

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

بازدید از اماکن تاریخی فارس، امروز رایگان است

استقلال و پرسپولیس، خلاص!

توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

راهپیمایی حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح، فردا در فارس

رفع تصرف 2700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید