پیام فارس

آخرين مطالب

کم‌کاری در تکمیل یادمان شهدا هیچ توجیهی ندارد اجتماعي

کم‌کاری در تکمیل یادمان شهدا هیچ توجیهی ندارد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید کوشکی جهرمی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در نشست حفظ آثار و ساماندهی یادمان‌های شهدای گمنام شهرستان زرقان که با حضور امام جمعه زرقان، فرماندار، شهردار و دیگر مسئولان این شهرستان برگزار شد گفت: فارس با داشتن 140 یادمان از میان 2 هزار و 366 یادمان شهدای گمنام در کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
او با اشاره به ایام گرامیداشت شهادت آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران گرانقدر او گفت: ما اوایل انقلاب در حزب جمهوری اسلامی بودیم و اخبار را نیز از روزنامه حزب دنبال می‌کردیم و شاهد این بودیم که آیت الله بهشتی به عنوان دبیر کل حزب حتی میان بچه حزب الهی‌ها هم مظلوم بود و هرگز قدر این دانشمند فرزانه شناخته نشد.
سردار کوشکی گفت: امروز توفیق حضور در میان جوانانی که برآمده از انقلاب اسلامی و محقق کننده بیانات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و رهرو شهدا هستند برای ما فراهم شده که باید از مظلومیت شهدا سخن بگویم.
این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: خداوند بار‌ها در قرآن از عبارات حاوی تذکر استفاده کرده و اولین تذکر دهنده نیز خداوند بوده که ما را به تفکر وا داشته است.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت : ساخت یادمان شهدا از سنخ همین تذکر و یادآوری و تداعی کننده کسانی بوده که زمانی تمام هستی خود را با اخلاص تمام تقدیم این مردم و نظام کردند و اینکه ما بر ساخت یادمان شهدا تاکید داریم .
سردار کوشکی گفت: اولین تهدید فراموشی نقش‌ها و یادگار‌ها و خاطرات رزمندگان ما و خانواده‌های آن‌ها بوده و تحریف و انحراف دومین خطری است که این حیطه را تهدید می‌کند و در طول تاریخ به ویژه زمان نبود پیامبران شاهد تحریف و بدعت در دین بوده‌ایم و اکنون نیز تلاش مجموعه حفظ آثار بر این اساس بنا نهاده شده که نگذارد عظمت شهدا دستخوش انحراف و تحریف قرار گیرد.
او گفت: ما نباید فراموش کنیم که چه کسی هستیم و این بازگشت به خویشتن و خودشناسی با همین یادمان‌ها تسهیل می‌شود و این الگوسازی از شهدا و ایثارگران ما در همین مسیر ترویج فرهنگ ایثار و اخلاق است.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: یادمان‌های شهدا امامزادگان عشق و خانه دل هستند و باید خانه دل مرتب و زیبا باشد و نباید معنوی بودن فضا توجیهی بر خاک خوردگی و و نامرتب بودن این فضا شود یا ساخت یادمان به تاخیر بیفتد.
سردار کوشکی در ادامه با گلایه از وضعیت ساماندهی یادمان شهدای شهرستان زرقان به ویژه در سال‌های اخیر گفت: برخی مسئولان شعار می‌دهند، اما در عمل گامی برای حفظ یاد و نام شهدا برنمی‌دارند یا با عذر و بهانه‌هایی، چون نبود بودجه و کرونا پیشرفت امور را به تاخیر می‌اندازند در حالی که از برگزاری یک جلسه در سال برای این موضوع نیز دریغ می‌کنند.
او با اشاره به تاریخچه ساخت یادمان شهدا در شهرستان زرقان گفت: سال 98 پس از بازدید از این شهر 5 دستور برای ساخت شهدای گمنام نوشتیم و حال پس از سه سال مراجعه می‌بینیم که تغییری طی این چند سال انجام نشده و مصوباتی که همان زمان به استاندار ابلاغ کردیم تا به فرماندار و بخشدار ابلاغ کند هنوز ذره‌ای عملی نشده است.
سردار کوشکی گفت: در نمونه‌ای دیگر هشت سال پیش شهید گمنام به شهری داده‌ایم و هنوز کار خاصی برای ساخت یادمان آن‌ها انجام نشده یا چندین سال قبل برای ساخت یادمان شهدا از امام جمعه و فرماندار و فرمانده مقاومت سپاه زرقان امضا گرفتیم، اما روند امور پیشرفتی نداشته و امروز نیز هیچ کدام از آن مسئولان حضور ندارند که مورد سوال قرار بگیرند.
مسئول هیات رزمندگان استان فارس با تاکید بر اینکه نوکری شهدا برای ما افتخار است و ما در خصوص ساخت یادمان شهدا از گذشته درس گرفتیه ایم گفت: در بنیاد مصوب شده که تنها زمانی پیکر مطهر شهدا را تحویل شهرستان‌ها بدهیم که جانمایی و فضاسازی انجام شده و 60 درصد کار پیش رفته باشد.
او با بیان اینکه امروز یادمان شهید گمنام برای دانشگاه آزاد، لپویی و رحمت آباد برابر با جانمایی مشخصی مصوب شد از مسئولان خواست پیگیر امور باشند.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس به مسئولان شهرستان زرقان وعده داد که با توجه به مصوبه بنیاد حفظ آثار مبنی بر تحویل پیکر شهدای گمنام در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) اگر یادمان شهیدی تا 20 روز قبل از این ایام آماده شود و 60 درصد پیشرفت داشته باشد ما پیکر شهید را تحویل خواهیم داد.
او در تشریح زیرساخت‌های این اماکن گفت: یادمان شهید به سه زیرساخت جاده جهت دسترسی، آب و برق نیاز دارد و طبق قانون مجموعه آبفا و برق موظفند به این مراکز فرهنگی انشعاب رایگان بدهند و این گونه نباشد که مسئولی فکر کند از جیب خودش می‌خواهد هزینه کند و منت بگذارد و مانع‌تراشی کند.
سردار کوشکی گفت: از اغلب این شهدا تنها تکه استخوان و پلاکی باقی مانده، اما پدر و مادر و خانواده آن‌ها حین مواجه شدن با همین مقدار نیز انگار که عضو خانواده‌شان تازه متولد شده خواهان تحویل و تدارک مکانی برای احداث یادمان این شهدا هستند و ما مسئولان نیز برای شهدا نباید خساست به خرج بدهیم و نباید فکر کنیم که آن‌ها نیازمند ما هستند بلکه شهدا عند ربهم یرزقون بوده و به ما نیازی ندارند.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: اگر همان مصوبه سال 98 اگر اجرا و همه چیز فراهم شود و نصب تابلوی راهنمای مقبره شهدا در سطح شهر و ورودی معبر یادمان، تعبیه مکانی مناسب برای انجام فرائض دینی، نورپردازی و تامین روشنایی به خصوص در شب، اجرای درب شیشه‌ای یادمان برای ورود و خروج زائر، رسیدگی به فضای سبز و تعبیه فضای سبز اطراف یادمان و هرس شاخ و برگ درختان با هدف ایجاد منظر بصری مناسب و در نظر گرفتن امکانات خدماتی و رفاهی به زائران و ایجاد فضای مترکز برای استقرار زائر جزء اصولی است که باید در این یادمان لحاظ شود.
او با تمجید از روند ساخت یادمان شهدای شهرهایی مانند فسا و لار خطاب به فرماندار زرقان گفت: شما رئیس هیات امنای یادمان شهدای گمنام و شورای حفظ آثار هستید و از شما انتظار می‌رود راه گذشته را در پیش نگیرید زیرا در سه سال اخیر هیچ جلسه‌ای درخصوص یادمان شهدا تشکیل نشد و اگر این روال مثل قبل پیش برود راه به جایی نخواهیم برد.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/270461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل