پیام فارس

آخرين مطالب

سرنوشت مبهم نارنجی‌های بدون دود در شیراز مقالات

سرنوشت مبهم نارنجی‌های بدون دود در شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس- این در حالی است که نشان شهر ملی دوچرخه ایران بهمن‌ماه 1399 در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی به شهر شیراز اهدا شد و شکل و ظاهر برخی خیابان‌ها متاثر از این عنوان تغییر کرد و مسیرهای دوچرخه‌سواری در آنها از مسیر خودروهای سواری جدا شد. اما همواره حریم تعیین شده برای تردد دوچرخه‌ها توسط خودروها نقض می‌شد.

در حالی به نظر می‌رسد دوچرخه‌های اشتراکی به خط پایان رسیده‌اند که مسئولان شهری پیش‌تر گفته بودند: براساس بررسی‌های انجام شده استقبال شیرازی‌ها از این دوچرخه‌ها بی‌نظیر و حتی از پایتخت نشینان نیز بیشتر بوده است‌.

از سلام تا خداحافظی
سی‌ام آذرماه 98 آیین رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابان‌های شیراز گذاشت.
هفتم بهمن 1399 نیز نشان شهر ملی دوچرخه ایران در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی، به شهردار شیراز اهدا شد.
چند روزی بیشتر از سه و نیم ساله شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز نگذشته بود که اواخر هفته گذشته پایان فعالیت دوچرخه‌های بیدود در شیراز از سوی این شرکت اعلام و نارنجی‌های بدون دود روانه پارکینگ شد.
در این مطلب که در صفحه رسمی بیدود در فضای مجازی منتشر شده آمده است: " متأسفانه توفیق ادامه خدمت‌رسانی به شهروندان شیرازی از ما سلب شد. طی چند روز آینده و پس از محاسبات مالی، بازگشت مانده حق عضویت شهروندان شیرازی انجام می‌شود.
در مطلب دیگری که در صفحه رسمی شرکت بی دود در اینستاگرام آمده است نوشته شده که براساس پژوهش‌های بین المللی در سال 1399 ،شیراز مناسب‌ترین شهر ایران برای دوچرخه‌های اشتراکی است.

صرفه‌جویی نیم میلیون لیتر بنزین؟
با روانه شدن بیدودهای شیراز به پارکینگ، پویشی با درخواست از مسئولان برای تداوم فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز به راه افتاد و تاکنون نزدیک به هشت هزار و 500 نفر نیز این درخواست را به صورت الکترونیکی امضا کرده‌اند.
در متن این کارزار آمده است: با خبر شدیم سامانه‌ بیدود تنها سامانه‌ دوچرخه‌سواری عمومی با مصوبه‌ شورای شهر شیراز از ادامه‌ فعالیت خود در کلانشهر شیراز بازمانده است.وقوع این اتفاق در حالی رخ داده که گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی آن هم دوچرخه که بدون نیاز به سوخت فسیلی موجب کاهش محسوس بار ترافیکی و افزایش سلامت عمومی شهروندان خواهد بود، به عنوان یکی از اهداف مهم در ساختارهای سیاست‌گذاری شهری، خصوصا در کلانشهرهای مهم جهان مطرح می‌شود.
در ادامه این مطلب ادعا شده است: بر اساس داده‌های سامانه‌ ذکر شده در مدت فعالیتش در شیراز، حدود 82 هزار شهروند شیرازی با بیش از یک میلیون سفر موجب صرفه‌جویی نیم میلیون بنزین شده‌اند،لذا خواهشمند است با تسریع در روند بازگشت این سامانه با هدف افزایش سلامت عمومی مردم شیراز، همیاری کنید.

سرنوشت مبهم نارنجی‌های بدون دود در شیراز

شهرداری نمی‌تواند از فعالیت بیدود در شیراز جلوگیری کند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز   با بیان اینکه هجمه و موج‌های ایجاد شده در فضای مجازی در خصوص مباحث مختلف گویا به امری عادی و مرسوم تبدیل شده در حالی که بسیاری از این موارد واقعیت نیست ،گفت: قرارداد شهرداری شیراز با بیدود پنج ساله است که از سال 98 آغاز شده و اکنون شهرداری نمی تواند از فعالیت این شرکت جلوگیری کند.
محمدتقی تذروی افزود: در قرارداد دوچرخه‌های اشتراکی تعهداتی بر عهده شرکت بیدود و تعهداتی نیز بر عهده شهرداری شیراز است.
وی ادامه داد: حدود سه سال و نیم از زمان شروع به کار بیدود در شیراز می گذرد و بنا بوده که نرخ جدید استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در شورای شهر مصوب و ابلاغ شود که این نرخ در سال جاری تاکنون مصوب نشده و اکنون شورا با انجام اصلاحیه قصد تعیین نرخ جدید دارد که با مسائل حقوقی مواجه شده و مقرر بود که در صحن علنی یکشنبه 5 خردادماه شورای اسلامی شهر شیراز مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود که این طرح از نظر زمانی دیر به صحن رسید و در این جلسه مطرح نشد.
تذروی اضافه کرد: موضوع خاصی در کار نیست و به دلیل روال عادی و قانونی شورا تصمیم گیری درباره نرخ جدید دوچرخه‌های اشتراکی به جلسه آینده شورای شهر شیراز موکول شده است.

یقینا بیدود به خیایان های شیراز بازمی گردند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه استفاده از دوچرخه بعنوان یک مدل پاک حمل و نقل شهری در مدیریت شهری شیراز در اولویت قرار دارد، در ادامه گفت: قرارداد استفاده از دوچرخه های اشتراکی شرکت بیدود قطعا تمدید خواهد شد.
وی ادامه داد: قرارداد بیدود از سال 98 آغاز شده و حدود یک سال و نیم دیگر نیز ادامه دارد و بزودی نرخ جدید در شورا تصویب و ابلاغ خواهد شد.
تذروی با بیان اینکه تدبیر و اولویت مدیران شهری بر توسعه استفاده از سیستم حمل و نقل پاک و دوچرخه است،گفت: مناطق مرکزی شهر شیراز محل ترافیک است و به همین دلیل تخفیف ویژه برای استفاده از دوچرخه در نقاط مرکزی شیراز درنظر گرفته شده به این نحو که کسانی که مبدا و مقصد سفرشان با دوچرخه های اشتراکی در مرکز شهر باشد تخفیف ویژه برای آنها درنظر گرفته شده است.
وی عنوان کرد: برای تشویق مردم شیراز برای استفاده از دوچرخه، بهای کمی برای استفاده از این سیستم پاک حمل و نقلی درنظر گرفته شده است.

شورای ششم مشکلی با فعالیت نارنجی‌های بدون دود ندارد
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا هیچ تقابلی در شورای ششم برای فعالیت دوچرخه های اشتراکی وجود دارد؟ گفت: هیچ مخالفتی برای ادامه فعالیت بیدود از سوی مدیریت شهری کنونی و شورای اسلامی شیراز وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: حدود 3 سال و نیم است که نرخ بیدود اضافه نشده بود که به گفته مسئولان این شرکت مشکل کنونی که از ادامه فعالیت آن از سوی شرکت جلوگیری شده نیز همین مساله است که اکنون شورای شهر دنبال رفع این مساله است.
تذروی با بیان اینکه بهای استفاده از دوچرخه های اشتراکی افزایش خواهد یافت،افزود: کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز نرخ استفاده از بیدود را برای هر سفر نیم ساعته 3 هزار و 800 تومان درنظر گرفته که  هزار و 800 تا 2 هزار تومان آن از سوی شهروند و حدود 2 هزار تومان نیز از سوی شهرداری پرداخت خواهد شد.
او اظهار داشت: نرخ قبلی استفاده از دوچرخه ها پیش از این برای شهروندان هزار و 500 تومان بوده که پیش بینی می شود در پی مصوبه جلسه آینده شورای به حدود 2 هزار تومان افزایش پیدا کند و سهم شهرداری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

شیرازی ها از بیدود بیش از پایتخت نشینان استقبال کردند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگر سخنان خود گفت: براساس بررسی‌های شورای شهر شیراز ،شهروندان  این شهر از ساکنین تهران در استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی استقبال بیشتری داشته‌اند.
وی ادامه داد: براساس قرارداد اولیه سهمیه شهروندان شیرازی در استفاده از بیدود 75 هزار نفر بوده که در قرارداد دوم به 175 هزار نفر ثبت نامی افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در مرحله اول و دوم 2 هزار دستگاه دوچرخه در شیراز توسط شرکت بیدود بهره برداری شده که در فاز بعدی این تعداد به چهار هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

 طی روزهای اخیر برای اطلاع از سرنوشت دوچرخه‌های اشتراکی بارها اقدام به برقراری تماس با مسئولان مربوطه شهرداری شیراز کرد اما تا لحظه انتشار این گزارش آنها پاسخی در این باره ندادند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/270234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد