پیام فارس

آخرين مطالب

فرهنگسرایی در شیراز که متحول شد؛ از پرورش هنرمندان تا اهداف فرااُستانی سياسي

فرهنگسرایی در شیراز که متحول شد؛ از پرورش هنرمندان تا اهداف فرااُستانی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- ساختمانی در محله پودونک شیراز، چندسالی بود که به عنوان فرهنگسرای فناوری اطلاعات فعالیت می‌کرد و از سال 92 با تابلوی فرهنگسرای رسانه‌ و با هدف ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی‌های عمومی تغییر وضعیت داد و در نهایت، از شهریور 1400 وارد فضایی شد که با تحول همراه بود.

این بار، ماموریت این فرهنگسرا با تابلو و عنوان "پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی ره‌آوین" شکل گرفت، فرهنگسرایی که شکوفایی و پرورش هنرمندان و افزایش تولیدات هنری را در دستور کار قرار داده است.
از فرهنگسرای فناوری اطلاعات تا پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی
این پردیس در مکانی راه‌اندازی شده که در گذشته به عنوان فرهنگسرای فناوری اطلاعات فعالیت می‌کرد و از سال 92 نیز در قالب فرهنگسرای رسانه‌ و با هدف ارتقا سطح فرهنگ و آگاهی‌های عمومی در جهت بهزیستی، برنامه‌های فرهنگی را برای اهالی این منطقه به فعالیت‌های خود ادامه داد.
بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این مجموعه تا پیش از شیوع کرونا به برگزاری رویدادهایی برای گذران اوقات فراغت محدود می‌شد و پس از گسترش بیماری کووید 19 در سال 98 نیز تمامی فعالیت‌های این فرهنگسرا مانند سایر فرهنگسراها در سراسر کشور، به مدت دو سال متوقف شد.
تا اینکه در سال 1400 با روی کارآمدن دولت سیزدهم و بهتر شدن شرایط کرونا این فرهنگسرا هم تحولات قابل توجهی را تجربه کرد و با این تغییرات پنجره جدیدی را به سوی دنیای هنر گشود. ساختمان این فرهنگسرا که قرار بود به عنوان ساختمان اداری در اختیار حوزه هنری قرار بگیرد با تغییر مسئولیت در حوزه هنری فارس به مجموعه‌ای تحت عنوان پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی برای گسترش فعالیت‌های هنری فرهنگی تبدیل شد.
در واقع، حوزه هنری انقلاب اسلامی با حمایت و پشتیبانی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز و همچنین سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، ساختمان فرهنگسرای رسانه را به عنوان محل فعالیت در نظر گرفتند و با تفاهمی که به عنوان اقدام مشترک این ارگان‌ها انجام شد و البته با نقش آفرینی مستقیم و جدی مجموعه‌های متخصص مردم نهاد این مجموعه شکل گرفت.

پیام فارس


استعدادیابی و کمک به رشد و توانمندسازی هنری در استان
این ساختمان در حال حاضر به عنوان یک مجموعه تخصصی هنری قرار است افزون بر رسالت و مأموریت خود در استعدادیابی و کمک به رشد و توانمندسازی هنری در استان، به عنوان یک مجموعه فرهنگی هنری به محیط پیرامونی خود نیز خدمات فرهنگی و هنری ارائه کند. ساختمانی که امروز بچه‌های محله نیز در آن به فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشغول هستند و رشد و شکوفایی هنر انقلاب اسلامی در اولویت فعالیت‌های آنها قرار دارد.
در حقیقت توجه به مقوله انقلاب اسلامی و خلق آثار هنری در این بخش جزء اولویت‌ها و راهبردهای این مجموعه فرهنگی در سطح کلان و به تبع آن استان فارس است. پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی ره‌آوین نگاه متفاوتی به هنر انقلاب اسلامی دارد و تداوم پرشور این جریان را به عنوان یک حرکت اصیل، محور فعالیت قرار داده است.
راه‌اندازی پردیس ره‌آوین با هدف اجرایی کردن رهنمودهای رهبر انقلاب
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس ایجاد تغییر و تحولات در این مجموعه را اقدامی اساسی برای اجرایی نمودن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب قلمداد کرد و در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مقام معظم رهبری در فرمایش‌های خود از جمله در سفر سال 1387 به این استان، ضمن اشاره به سرمایه‌ها و مفاخر تاریخی و ادبی مردم فارس، ایجاد مرکزی برای تربیت، پرورش و تقویت هنر متعهد و برخوردار از جهت‌گیری دینی را در شیراز ضروری خوانده‌اند. این سخنان رهبر معظم انقلاب سبب شد که راه‌اندازی مرکزی برای شناسایی و پرورش هنرمندان انقلابی در دستور کار قرار بگیرد.
وحید نمازی ادامه داد: بدین ترتیب ما تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن رهنمودهای رهبری و همچنین تحقق اهداف مشخص شده در نقشه مهندسی فرهنگی استان و پیشبرد نقشه تحولی تدوین شده در حوزه هنری فارس به کار گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری، فضا و مرکزی را برای رُشد و توانمندسازی جریان هنر انقلابی در شیراز راه‌اندازی کنیم.
وی با بیان اینکه پردیس هنر و اندیشه ره‌آوین با چهار رویکرد در حال فعالیت است، گفت: این مجموعه را با محوریت ایجاد مرکزی برای شناسایی، رشد و توانمندسازی مستعدان و علاقمندان به عرصه هنر راه‌اندازی کرده‌ایم و در نظر داریم که این مکان به عنوان یک مرکز تربیتی و توانمندی در شیراز فعالیت کند.
شناسایی و رفع نیازهای محله
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس عنوان کرد: در گام اول در نظر داریم که به شناسایی و رفع نیازهای محله بپردازیم و در گام‌های بعدی با گسترش فعالیت‌هایمان در شهر شیراز و استان فارس قصد داریم این فعالیت‌ها را در سطح منطقه توسعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه پژوهش‌محوری و ایجاد فضای گفتمانی و اندیشگانی در حوزه هنر انقلاب از دیگر رویکردهای این فرهنگسرا به شمار می‌رود، گفت: برای دستیابی به اهدافمان در این زمینه یک مرکز پژوهش در فرهنگسرا پیشبینی کرده‌ایم که عمده فعالیت‌هایش برگزاری کارگاه‌ها و جلسات متعددی در حوزه اندیشگانی و گفتمانی هنر انقلاب و حمایت از پژوهش‌های کاربردی منطبق بر زیست بوم هنری و فرهنگی استان است. 
نمازی اضافه کرد: ایجاد فضایی برای بهره‌گیری از ظرفیت مجامع و مؤسسات هنری و انقلابی که در حال فعالیت در شهر هستند نیز از دیگر اقدامات ما محسوب می‌شود تا با هم‌افزایی و در کنار هم قرار دادن این مجموعه‌ها بتوانیم پردیسی از مؤسسات و مجامع هنری ایجاد کنیم و شاهد شکل‌گیری هسته‌های دیگر از دل این مجامع باشیم.
وی با بیان اینکه محله‌محوری از دیگر رویکردهای این فرهنگسرا به شمار می‌رود، گفت: اکثر مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و هنری که در این فرهنگسرا برگزار می‌شود را افراد همان منطقه تشکیل می‌دهند و در نظر داریم بخش عمده‌ای از نیاز فرهنگی و هنری در این منطقه از شیراز را که منطقه پُرمخاطبی است پوشش دهیم.
این مقام مسئول اظهار داشت: از شهریور ماه سال 1400 اقدامات اولیه برای پیشبرد اهداف‌مان در این مجموعه را آغاز کردیم و چندین ماه درگیر ایجاد زیرساخت‌ها بودیم. البته در طول این مدت هم برنامه‌های قابل‌توجهی برگزار کردیم و شاهد اتفاقات خوبی بودیم.
وی گفت: در حال حاضر پاتوق‌های هنری در این مجموعه شکل گرفته، مجامع و مؤسسات هنری مستقر شده‌اند و پژوهشکده فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.
نمازی اعلام کرد: درصدد هستیم فعالیت‌هایمان را به صورت جدی دنبال کنیم. قطعا اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که یک‌ نسل نوساخته و جدید از هنرمندان انقلابی و متعهد در شیراز شناسایی و به جامعه فرهنگی و هنری معرفی کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه نوجوانان بخش بزرگی از مخاطبان پردیس در حوزه توانمندسازی و آموزش هستند، گفت: در حوزه تولید افراد باتجربه‌تری فعالیت دارند و در بخش مؤسسات هنری هم با مخاطبان حرفه‌ای روبه رو هستیم. در بخش انجمن‌ها، پاتوق‌ها و باشگاه‌ها هم گروه‌های سنی متفاوتی فعالیت می‌کنند. البته به دلیل اینکه یکی از مأموریت اصلی ما شناسایی و پرورش استعدادهای هنری است، نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی پردیس هنر و اندیشه ره‌آوین به شمار می‌روند.
تحولات زیرساختی فرهنگسرا
نمازی به تحولات این فرهنگسرا از نظر زیرساختی اشاره کرد و گفت: زمانی که به سراغ فرهنگسرا رفتیم این مکان در شرایطی قرار داشت که فعالیت‌هایش حدود دوسال به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود. در واقع این فرهنگسرا جزو قدیمی‌ترین فرهنگسراهای شیراز محسوب می‌شد که از نظر فیزیکی هم شرایط مناسبی نداشت.
وی ادامه داد: ما تلاش کردیم که متناسب با رویکرد و برنامه‌هایی که داشتیم این مکان را به فضای دلنشین هنری تبدیل کنیم و محیط داخلی ساختمان را متناسب با فعالیتهای فرهنگی تغییر دهیم.
رییس حوزه هنری فارس افزود: سعی کردیم پیوست بین فرهنگسرا و محله را تحت عنوان یک سری خدمات و برنامه‌های فرهنگی طراحی کنیم که این تغییرات را در سازه هم ایجاد کردیم. در حال حاضر ما از ظرفیت اکران فیلم برای مردم محله، برگزاری تمرینات تئاتر، آموزش و اجرای سرود بهره می‌بریم.
وی عنوان کرد: راه‌اندازی باشگاه هنری از دیگر اقدامات ما در این فرهنگسرا به شمار می‌رود. این باشگاه با هدف ایجاد فضایی برای گردهم آمدن فعالان فرهنگی هنری راه‌اندازی شد تا هنرمندان بتوانند در آن فضا به صورت پاتوقی در کنار هم قرار بگیرند. در واقع باشگاه فضای فعالی است که‌ پیوند بین فرهنگسرا و محله را ایجاد می‌کند.
افزایش قابل توجه خدمات فرهنگی
نمازی یادآور شد: در گذشته این فرهنگسرا پنج یا شش نوع خدمات فرهنگی و دوره‌ای را با هدف گذراندن اوقات فراغت به محله ارائه می‌داد اما در حال حاضر حدود 15 تا 16 نوع خدمات متنوع در این مجموعه پیشبینی شده است.
وی با بیان اینکه بودجه‌های قابل توجهی در این مکان صرف زیباسازی و بهسازی فرهنگسرا و ایجاد تناسب بین فضا و خدمات شده است، گفت: عمده فعالیت‌هایی که قرار است در منطقه انجام شود بایستی توسط گروه‌های مردمی مستقر در فرهنگسرا و گروه‌های فرهنگی فعال محلات پیرامون این مجموعه دنبال شود. بدون تردید این حرکت کمک شایانی به ایجاد شور و هیجان در جامعه و هویت بخشیدن به گروه‌های هنری می‌کند.
نمازی افزود: حدود ده گروه در این فرهنگسرا فعالیت می‌کنند و قصد داریم از دل این گروه‌ها با بازه زمانی چند ساله شاهد شکل‌گرفتن گروه‌های دیگری در این فرهنگسرا باشیم.
وی اضافه کرد: پردیس هنر و اندیشه ره‌آوین به گونه‌ای طراحی و راه‌اندازی شده است که حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری نقش تصدی‌گری نداشته باشند بلکه قرار است به عنوان نهاد متولی از مؤسسات و گروه‌های مردمی حمایت کنند.
رئیس حوزه هنری فارس اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا در حوزه مردمی‌سازی فعالیت‌های هنری نقش شتاب دهنده و کمک کننده داشته باشیم تا از دِلِ همین جریانات مردمی در شیراز بتوانیم جریانات جدید فرهنگی و هنری را ایجاد کنیم.
مکانی برای جذب مستعدین هنری، هنرمندان نوپا و هنرمندان فعال
فضاهای فرهنگی به عنوان بخشی از فضاهای عمومی، مکانی برای برقراری تعاملات اجتماعی به شمار می‌روند که افراد به صورت اختیاری و برای دنبال کردن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این اماکن حضور می‌یابند. این گونه فضاها نقش مهمی در ارتقای تعاملات و ارتباط افراد با یکدیگر و ایجاد تحول در زندگی اجتماعی آنها دارند. لذا برنامه‌ریزی برای جذب افراد در این مکان‌ها می‌تواند سهم بسزایی در پیشبرد اهداف فرهنگی در جامعه داشته باشد.
مدیر پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی ره‌آوین یکی از مهمترین اهداف راه‌اندازی این پردیس را برطرف کردن نیازهای مخاطبان این مجموعه در سطوح مختلف قلمداد کرد و گفت: بر اساس تجریبات گذشته و همچنین مطالعات صورت گرفته، سندی راهبردی به اضافه مجموعه فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی تدوین شد که در آن برای سه سطح از مخاطبین، یعنی مستعدین هنری، هنرمندان نوپا و هنرمندان فعال و همچنین با در نظر گرفتن عموم جامعه به عنوان مخاطبین محصولات و خدمات هنری در شاخه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.
سید مهدی موحد در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس و مأموریتی که برای این ارگان در نقشه مهندسی فرهنگی استان تعیین شده است، در دو حوزه استعدادیابی و توانمندسازی هنرمندان و همچنین تقویت حوزه اندیشگانی در بحث هنر در سند تحول حوزه هنری ساختار جدیدی با عنوان پردیس هنر واندیشه ره‌آوین طراحی شده است تا بتواند خارج از روال اداری معمول در این زمینه ایفای نقش کند.
راه‌اندازی پردیس ره‌آوین نمونه بارز از هم‌افزایی ارگان‌های دولتی
وی اضافه کرد: بدین منظور بر اساس تجریبات گذشته و همچنین مطالعات صورت گرفته سندی راهبردی به اضافه مجموعه فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی تدوین شد که در آن برای سه سطح از مخاطبین، یعنی مستعدین هنری، هنرمندان نوپا و هنرمندان فعال و همچنین با در نظر گرفتن عموم جامعه به عنوان مخاطبین محصولات و خدمات هنری در شاخه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.
موحد راه‌اندازی پردیس ره‌آوین را یک نمونه بارز از هم‌افزایی ارگان‌ها و مجموعه‌های دولتی دانست و اظهار کرد: راه‌اندازی این مجموعه نمونه بارزی از هم‌افزایی ارگان‌های دولتی است که به عنوان ستاد پشتیبان و تخصصی یک حوزه فعالیتی مشخص و با کنار هم گذاشتن امکانات خود فرصت نقش‌آفرینی مجموعه‌های مردم نهاد به این وسعت را فراهم آورده‌اند.
رشد و شکوفایی هنرمندان فعال در مناطق کم‌برخوردار و شهرستان‌ها
مدیر پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی ره‌آوین بیان داشت: این مجموعه‌ تلاش دارد هنر انقلاب اسلامی را به مثابه هنر دغدغه‌مند و مسئله محور متناسب با نیازهای روز جامعه و بر اساس معیارهای هنر اصیل اسلامی و هنر فطری از یک هنر فانتزی و دور از دسترس خارج کرده تا با درگیر کردن استعدادهای بالقوه نوجوانان و جوانان استان بخصوص با رویکرد توجه به مناطق کم‌برخوردار و شهرستان‌ها بتواند به رشد و شکوفایی هنرمندانِ فعال و کارآمد کمک کند.
موحد عنوان کرد: مجموعه کلان اقداماتی چون برگزاری جشنواره آینه برای آشناسازی مستعدین هنری در تمام رشته‌های هنر، ایجاد بستر رصد و شناسایی استعدادهای هنری، برگزاری دوره‌ها و رویدادهای هنری تولید محور و همچنین کمک به تشکیل باشگاه‌های هنری از جمله فعالیت‌های پردیس ره‌آوین خواهد بود.
وی ادامه داد: در حوزه اندیشگانی نیز با فعالیت مرکز پژوهشهای هنر و اندیشه ره‌آوین و بخصوص فعالیت میزهای تخصصی چون فلسفه هنر، فقه هنری، جامعه شناسی و روانشناسی هنر و همچنین اقتصاد هنر و برگزاری دوره‌های مختلف آموزش پژوهشگری و همچنین نشست‌های گفتگو و اندیشه ورزی تلاش می‌شود عرصه فکر و اندیشه با تولید و ارائه خدمات همراه شود.
موحد یادآور شد: از جمله زیرساختهای پردیس ره آوین می‌توان به حضور مجموعه‌هایی چون خانه طراحان انقلاب اسلامی، خانه فیلم سازان انقلاب اسلامی و چند مؤسسه فعال در این حوزه اشاره کرد که با راه اندازی استودیوهای آموزشی صدا و تصویر، کتابخانه و پاتوق‌های گفتگو قرار است محفل و مرجع مراودات هنرمندان باشند.
مدیر پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی ره‌آوین اظهار کرد: طراحی مدارس فیلم سازی نگاره و گرافیک بیت، تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی داستان نویسی، طنز و شعر، هنرهای نمایشی، حجم‌سازی، پادکست، عکاسی، انیمیشن و ... همچنین محافل پخش و نقد فیلم، عصرهای شعر و طنز، شاهنامه و سعدی خوانی و دوره های فکری مانند نشست های هنر اندیشی سایه روشن، نشست‌های تجربه نگاری فرهنگی میزبان و انعکاس از جمله برنامه های پردیس ره‌آوین است که تاکنون اجرا شده است.
برچسب‌ها
انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری هنرمندان شیراز فرهنگسرای رسانه حوزه هنری شهرداری شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/268126/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است