پیام فارس

آخرين مطالب

ابعاد آشنایی جهان اسلام معاصر با مکتب امام صادق (ع) اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


آغاز شکل‌گیری مذاهب اسلامی در تاریخ اسلام از دوره زندگانی امام جعفر صادق(ع) شناخته می‌شود و مرحله بنیان‌گذاری برخی از مذاهب ماندگار فقهی نیز به همین عصر برمی‌گردد.
دوران امام صادق(ع) به دلیل تأسیس برجسته‌ترین مذاهب فقهی از مهم‌ترین مراحل تاریخ اسلامی در قرون نخستین است.
وضعیت کنونی مذاهب اسلامی و پیروان آن‌ها در جوامع اسلامی را تا حدود زیادی می‌توان امتدادی از خطوط اساسی بنیان نهاده شده در عصر تأسیس مذاهب و حیات امام جعفر صادق(ع) دانست.
امام جعفر صادق(ع) از منظر تاریخ‌پژوهان کلیدی‌ترین شخصیت در شکل‌گیری مذهب شیعه امامیه به شمار می‌رود، اما نکته بسیار حائز اهمیت آن است که امام ششم مکتب فکری و عقیدتی و فقهی خود را در شرایطی به‌وجود آورد که در ارتباط و زیست مستمر با دیگر مذاهب رایج آن دوران بود و از این رو در همان زمان به یکی از ممتازترین شخصیت‌های شناخته شده در جهان اسلام تبدیل و ماندگار شد.
فارغ از پشتوانه وحیانی و مقام امامت برای امام جعفر صادق(ع)، حضور فعال ایشان در عرصه‌ها و تماس‌های علمی و فکری عصر خویش و اهتمام به تربیت شاگردان که البته آن هم مستند به رسالت الهی آن حضرت بود، آثار و احادیث امام جعفر صادق(ع) بخش قابل توجهی از میراث بزرگ اسلامی برای مسلمانان را به‌وجود آورده است و تا به امروز محافل گوناگون جهان اسلام به این منزلت اذعان می‌کنند. شاید نتوان هیچ فقیه و دانشور علوم اسلامی را یافت که به جایگاه امام صادق(ع) آشنا و 
معترف نباشد. 
گرچه در ادوار مختلف تاریخی بنا بر محدودیت‌ها و فشارها بر ائمه اهل بیت(ع) و پیروان ایشان و همچنین عنادها و سیاست‌های ظالمانه خلفا، بسیاری از علوم امام صادق(ع) کتمان و به حاشیه رانده شد. به عنوان مثال در کتاب‌های فقه مقارن یا تطبیقی که افزون بر آرای ائمه اربعه اهل سنت، اقوال بسیاری از فقهای متقدم و پراکنده در آن دوران چون اوزاعی و سفیان ثوری و لیث بن سعد و امثال آنان از معاصران امام جعفر صادق(ع) به طور گسترده نقل شده اما برخلاف انتظار، یادی از اقوال و دیدگاه‌های امام صادق(ع) به مثابه یکی از فقهای برجسته آن عصر به میان نیامده است و همین نکته از سوی برخی از عالمان برجسته شیعه چون سید مرتضی به عنوان نقدی بر اهل سنت مطرح شده است.
سید مرتضی در کتاب معروف خود به‌نام الإنتصار صفحه 77 یادآور می‌شود: چگونه شما اگر آرای امام صادق(ع) را در کنار ابوحنیفه و شافعی نمی‌نهید، حتی در سطح آرای احمد بن حنبل و داوود ظاهری و ابن جریر طبری هم از آن یادی ندارید؟
به گفته محقق و حدیث‌پژوه برجسته معاصر آقای دکتر احمد پاکتچی، منابع پرشمار و متنوع اهل سنت در فقه مقارن و تطبیقی مانند اختلاف الفقهاء طبری، اختلاف الفقهاء طحاوی، الاشراف ابن منذر و... از احادیث و اقوال حضرت صادق(ع) خالی هستند و تنها در برخی منابع فرعی می‌توان توجه نادری به فتاوای امام صادق(ع) بازجست. اما با وجود این سابقه و سیر تاریخی و نحوه مواجهه تمدن اسلامی با میراث امام صادق(ع)، تحولات و بحران‌های چند دهه اخیر دنیای اسلام پژوهشگران را وادار به بازخوانی میراث فقهی و کلامی خود نموده و نوعی رویکرد انتقادی در نیم قرن اخیر در محافل علمی جهان اسلام رشد کرده و در این میان مکتب امام صادق(ع) که مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و عقلانی ممتاز و قابل ترجمان برای نیازهای روز جهان اسلام است دوباره درخشش یافته است.
گسترش جریان‌های تکفیری و سلفی و وهابی در جوامع اسلامی که حتی مذاهب اهل سنت را نیز تکفیر و مایه انحراف مسلمانان قلمداد می‌کردند متفکران و صاحبنظران اسلامی را به دفاع و عرضه قرائتی نو از میراث اسلامی برای حل مشکلات و کاهش بحران‌های جهان اسلام سوق داد. در این میان آموزه‌های امام صادق(ع) که سرشار از عناصر زندگی‌ساز و عقلانی و متناسب با مقتضیات زمان است بازتاب قابل تأملی یافته است.
شیخ علی جمعه، مفتی بزرگ سابق مصر که از شخصیت‌های فقهی مطرح میان کشورهای اسلامی است، سال 2020 در برنامه‌ای تلویزیونی امام صادق(ع) را از بزرگان مؤسس مذاهب اسلامی برشمرد که هم‌عصر ابوحنیفه و خود دارای مذهب فقهی مستقل در کنار سایر ائمه مذاهب بوده و مکتب فقهی‌اش تا به امروز 
پا برجاست.
همچنین شبکه بین‌المللی الجزیره در پژوهشی که آن را در بخش میراث اسلامی پایگاه رسمی خود منتشر نمود با تأکید بر علم فراوان و فراگیر و عمیق امام صادق(ع)، وجه بارز دیگر شخصیت آن حضرت را معارضه با حاکمیت جور عنوان نمود. بررسی مطالب انتشار یافته در محافل و رسانه‌های جهان اسلام درباره مقام امام صادق(ع) نشان می‌دهد با وجود کافی نبودن بررسی‌ها در مراکز علمی و دینی درباره ابعاد شخصیتی آن حضرت اما مباحث منتشر شده با احترام و تحسین همراه 
بوده است.
متأسفانه در حالی که کتابخانه‌های جهان اسلام دارای پژوهش‌ها و کتاب‌های فراوان درباره دیگر فقها و ائمه مذاهب است؛ آثار مرتبط با وجود مبارک امام صادق(ع) بسیار اندک است. گرچه مکتب علمی امام صادق(ع) با ابعاد متنوع آن با تلاش پیروان اهل بیت(ع) انعکاس و توسعه می‌یابد و حتی انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) خود برآمده از شاگردی و مکتب حضرت صادق(ع) است اما واقعیت آن است آشنایی با شخصیت حضرت جعفر بن محمد الصادق(ع) در حد انتظار نیست. این در حالی است که توجه به افکار ابن تیمیه در برخی کشورهای اسلامی حتی از ائمه اربعه مذاهب رسمی اهل سنت بیشتر شده است.
به نظر می‌رسد تعریف و طراحی و برگزاری برنامه‌های علمی و پژوهشی مشترک با سایر مذاهب اسلامی و استمرار گفت‌وگو با دانشمندان آن‌ها با محوریت شناخت و تطبیق و مقارنه مکاتب فقهی ائمه مذاهب و واکاوی فقه و کلام آنان راه مؤثری برای معرفی مقام امام صادق(ع) در تمدن اسلامی است.
شیخ عصام تلمیه از صاحبنظران و نویسندگان الأزهر در مقاله‌ای که در سال 2019 بازتاب فراوانی یافت تأکید نمود: استفاده از مذهب فقهی جعفریه یک روش و متد علمی متین و لازم به پیگیری است تا بتوان از طریق آن به تقویت و توانمندسازی دستگاه فقه اسلامی برای حل و فصل مسائل و ابتلائات 
مسلمانان پرداخت.
خبرنگار: بهمن دهستانی
تبلیغات در خبربان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/267721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز