پیام فارس

آخرين مطالب

شهدای روحانی اهل سنت کردستان در کلام علمای تشیع و تسنن اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج؛ انقلاب اسلامی ایران یکی از رخدادهای بی‌نظیر دوران معاصر و فجر جدیدی در تاریخ بشریت است که منشأ آثاری بس شگرف در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و...، در داخل و خارج از ایران گردید. به یقین شجره طیبه این انقلاب با بهره‌گیری از چشمه زلال معارف و اعتقادات دینی مردم نستوه و فداکار ایران و با تکیه بر ریشه­‌های استوار پیشینه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی آنان بارور و پرثمر گشت.
این انقلاب، خصوصیات منحصر به فردی دارد رویکرد ارزشی و هدف‌گیری اصلاح مفاسد جهانی و بشری با هدف حاکم سازی فرهنگ توحیدی به جای فرهنگ الحادی و استبدادی آن موجب شده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، دشمنان موانع بسیاری در برابر آن قرار دهند تا جلوی رشد این شجره طیبه را سد نمایند.
دفاع مقدس، جنگ‌های داخلی و تحریم‌های اقتصادی و ...از هجمه‌های مختلف دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است که هر کدام از این دسیسه‌ها برای براندازی حکومتی کافی بوده است، اما به برکت خون پاک شهدا تمام این توطئه‌ها یکی پس از دیگری نقش برآب شده و شجره طیبه انقلاب روز به روز رشد و نمو بیشتری پیدا می‌کند.
نقش روحانیون و علمای دینی از آغاز شکل‌گیری انقلاب اسلامی و در طول این سال‌ها در مسیر اعتلای این نظام الهی نقشی مهم و بی‌بدیل بوده است و جامعه روحانیون اهل سنت و تشیع در مسیر گوهرهای ارزشمند و گرانبهایی را تقدیم کرده‌اند.
امروز به بهانه برگزاری کنگره شهدای روحانی کشور که با حضور علما، روحانیون، خانواده شهدای روحانی اهل سنت و تشیع در قم برگزارشد، با هدف معرفی هرچه بهتر جایگاه و نقش شهدای روحانی اهل سنت کردستان با جمعی از علما و روحانیون اهل سنت و تشیع استان به گفت‌وگو نشستیم.
شهادت سرنوشت نهایی روحانیون

پیام فارس

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه روحانیون در بصیرت‌افزایی جامعه نقش مهمی دارد، به پنج نقش جامعه روحانیت گریزی زد و اظهار کرد: روحانیون مشوقین دینداری هستند و دین و برنامه‌های دینی را به مردم معرفی می‌کنند.
وی گفت: روحانیون مبلغ هستند و تمام توان و تلاش خود را برای تبلیغ دین بکار می‌گیرند و شهدای زیادی هم در این مسیر تقدیم کرده‌اند.
وی افزود: مشوق و مبشربودن روحانیون دلیلی بر مظلومیت و خدمتگذاری آنان است، روحانیون دینداری را در جامعه ترویج می‌دهند و با این کار هجمه های فکری دشمنان را نقش برآب می‌سازند.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: شهدای روحانی از جمله ماموستا برهان عالی در استان کردستان، به واسطه مبلغ بودن به شهادت رسید، لذا روحانیون نباید تبلیغ را با هیچ چیز دیگری معاوضه کنند.
وی ساده‌زیستی و در خدمت خلق بودن را از دیگر ویژگی‌های شهدای روحانی کردستان عنوان کرد و گفت: شهادت سرنوشت نهایی روحانیون است، روحانیون باید کاری کنند که در جامعه دوست داشته شوند مسئله‌ای که برای دشمنان غیرقابل تحمل است.
زبان در توصیف بزرگی و عظمت شهدا قاصر است

پیام فارس

ماموستا رستمی امام جمعه سنندج هم با بیان اینکه زبان در توصیف بزرگی و عظمت شهدا قاصر است و کسی جز خدا نمی‌داند که شهدا در چه جایگاه و منزلتی قرار دارند، اظهار کرد: شهدای انقلاب اسلامی پیام دفاع از شرف، کرامت، حیثیت، ناموس، آب و خاک، اعتقاد، معنویت، دین و عرفان را به سوی همه بشریت دنیا ارسال کردند و هیچ‌گاه یاد و راهشان فراموش نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن کریم، صبر و شکیبایی بازماندگان شهدا کمتر از شهادت نیست و اگر به واسطه صبر و استقامت پدران، مادران و فرزندان شهدا نبود اقتدار و عظمت کنونی در ایران اسلامی حاصل نمی‌شد.
امام جمعه سنندج گفت: خداوند شهادت علما را با شهادت همه ملائک و فرشته‌های آسمانی در یک مرتبه قرار داده چرا که حق‌تعالی نور قرآن را در دل علما گذاشته و این نشان از درجه و ارزش علما در پیشگاه خداوند بزرگ است.
وی با اشاره به فرموده خداوند در قرآن اظهار کرد: آیات و نشانه‌های خداوند در دل‌هایی‌ است که صاحب علم، شرف و کرامت بوده و یقیناً همه اهل زمین و آسمان برای اهل علم طلب مغفرت می‌کنند.
نماینده مردم استان کردستان به جایگاه و مقام شهیدان از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و خاطرنشان کرد: طبق فرموده خداوند سه طایفه اعم از آل النبیاء، علما و شهیدان در روز قیامت شفاعت می‌کنند، بنابراین باید ادامه‌دهنده راه این بزرگمردان باشیم.
دفاع از آرمان‌های انقلاب ویژگی بارز شهدای اهل سنت

پیام فارس

حجت‌الاسلام سعید عسکری، مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور هم با اشاره به اینکه کردستان 5 هزار و 400 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده که جامعه روحانیون سهم قابل توجهی را از این میزان به خود اختصاص داده است، گفت: از 54 شهید روحانی 11 نفر از شهدا در ماه رمضان شربت شهددت را نوشیده‌اند.
مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور به فرموده رهبر معظم انقلاب در رابطه با شهدای روحانی همچون شهید شیخ‌الاسلام اشاره کرد و افزود: دلبستگی به نظام و دفاع از آرمان‌های انقلاب و قدس شریف جرم نابخشودنی این عزیزان در نزد شیطان‌صفتان و مزدوران انقلاب بوده است.
به گفته وی، اگر‌ شهدای روحانی از نظام و دین اسلام دفاع نمی‌کردند هرگز مورد هجمه دشمنان قرار نمی‌گرفتند.
وی از شهدا به عنوان آبروی دین اسلام و چتر نجات نام برد و گفت: این وظیفه تک تک ماست برای دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن همواره قدردان و ادامه‌دهنده راه پرافتخار شهدا باشیم.
نحوه شهادت برخی روحانیون اهل سنت

پیام فارس

ماموستا اقبال بهمنی از علمای اهل سنت کردستان هم با بیان اینکه بسیاری از شهدای روحانی این استان در زمان طاغوت به واسطه دفاع از ارزش های دین و امام خمینی(ره) و حرکت های انقلابی به شهادت رسیدند، گفت: برخی از این علمای بزرگوار برای برپایی و زمینه‌سازی حکومت اسلامی در رژیم طاغوت مبارزه کردند و مجبور به مهاجرت شدند و مدت‌های طولانی در زندان بودند.
بهمنی افزود: روحانیون اهل سنت در چند جبهه شهید شدند، تعدادی از آنان در مسجد و محراب ترور شدند و عده‌ای در محل کار و همراه همسر و فرزند به شهادت رسیدند.
وی گفت: شهید ماموستا بیانی یکی از شهدای روحانی اهل سنت کردستان برای حفاظت از پادگان و بیمارستان‌ها تلاش کرد و در نیمه شبی به خانه‌اش حمله شد و او را جلوی زن و بچه‌اش به شهادت رساندند
وی ادامه داد: ماموستای دیگری را با کتاب‌های داخل خانه‌اش آتش زدند و این مجاهد روحانی اهل سنت کردستان را به خاطر طرفداری از نهضت امام خمینی (ره) به شهادت رساندند.
ملاحیدر فهیم در سن 82 سالگی به شهادت رسید، یکی از دوستانش تعریف می‌کرد که ملاحیدر همیشه می‌گفت از بچگی دوست داشت عالم شود، حج برود و در راه خدا شهید شود.
آخر عمرش گفته بود دو تا از خواسته هایم اجابت شد، احتمالا به سومی نمی‎رسم. ضدانقلاب این پیرمرد را 10 روز در کوه‌های اورامانات گرداندند تا فقط فتوا دهد که کار گروهک‌های ضدانقلاب درست و نظام اسلامی باطل است.
ایشان حرف ملامحمد کریمیان را زد که می‌گفت جمهوری اسلامی و امام (ره) حق هستند و چنین فتوایی نمی‌دهد. ضد انقلاب او را در اولین روز محرم اسیر کرد و در روز عاشورا در حال نماز به شهادت رساند.
وی اظهار کرد: ماموستا عرب منبری توسط ضد انقلاب چندین بار تذکر گرفت که دست از کار خیر بردارد، زمانی که توجهی نکرد او را جلوی چشم زن و بچه‌اش به درختی بستند و ابتدا چشم راست سپس چشم چپش را درآوردند و او را به رگبار بستند به این بهانه که می‌‎خواست به مردم خدمت کند.
وی با بیان اینکه ماموستا محمدی را داخل خانه ترور کردند، عده‌ای در جبهه به شهادت رسیدند و عده‌ای دیگر توسط بمباران رژیم صدام شهید شدند، گفت: شهادت علمای اهل سنت کردستان با جنگ تحمیلی و فتنه ضد انقلاب تمام نشد و تا امروز ادامه داشته است.
وی عنوان کرد: گروه‌های افراطی وهابی یکی از کار‌های اصلی‌شان ترور شخصیت‌های علمی کردستان است، نمونه آن شهادت ماموستا شیخ الاسلام است که در مقدس‌ترین ماه یعنی ماه رمضان و شب لیله القدر در بهترین مکان یعنی مسجد همانطور که امام علی (ع) شهید شد، او را نیز به شهادت رساندند. امروز نیز علمای اهل سنت در این سنگر جانانه مبارزه می‌کنند و ایستاده‌اند.
ماموستا بهمنی علمای اهل سنت را منشا خیر و برکت و ترویج اندیشه‌های اسلامی دانست و بیان کرد: در بسیاری از خدمات اجتماعی همچون ساخت مسجد و مدرسه شرکت داشتند و مرجعی برای مردم منطقه محسوب می‌‎شدند.
شهدای روحانی در دفاع از اسلام و انقلاب جلودار بودند

پیام فارس

حجت‌الاسلام علی جعفرنژاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه بیت المقدس هم به نقش شهدای روحانی از دوران مشروطه گریزی زد و تصریح کرد: 4 هزار و 500 شهید روحانی که مبلغین عامل وخط شکن بودند تا به امروز تقدیم اسلام و انقلاب شده است.
به گفته وی، در عصر مشروطه یک هزار و 275 شهید روحانی تقدیم اهداف عالیه اسلام شده است.
وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس شهدای روحانیون نسبت به جمعیت 10 برابر سایر اقشار شهید تقدیم کرده اند، گفت: اگر امروز نوک حملات دشمن متوجه این قشر مظلوم است به این دلیل بوده که روحانیون در عرصه های مختلف پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب و غیره همواره خط شکن و در خط مقدم بوده‌اند.
وی اضافه کرد: نمونه‌ای از دشمنی دشمنان با جامعه روحانیون سالجاری در حریم امن رضوی بود که دو شهید را تقدیم انقلاب شد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه بیت‌المقدس با تاکید براینکه شهدای روحانی در دفاع از حرم نیز نقش‌آفرین و جلودار بوده‌اند، گفت: 93 نفر از شهدای روحانی مفقودالاثر هستند و هنوز پیکر مبارکشان پیدا نشده است.
جعفرنژاد افزود: روحانیون جدای از نقش‌آفرینی عرصه تبلیغ، در عرصه‌های مختلف رزمی و غیره دارای مسئولیت بوده و به بهترین شیوه عمل کرده‌اند.
وی اضافه کرد: بیش از یک هزار و 200 نفر از شهدای روحانی در طول دفاع مقدس مسئولیت‌های مهم مانند فرمانده قرارگاه، لشکر، تیپ، عملیات و غیره را بر عهده داشته‌اند.
انتها پیام/2330/71
تبلیغات در خبربان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/267711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق

«فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

رشد 107 درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد