پیام فارس

آخرين مطالب

مدرس دانشگاه: درک ناقص از مفاهیم دانش‌بنیان در جامعه اصلاح شود گفتگو

مدرس دانشگاه: درک ناقص از مفاهیم دانش‌بنیان در جامعه اصلاح شود
  بزرگنمايي:

پیام فارس- مهدی اسکروچی دوشنبه در گفت‌وگویی افزود: مسئولان و مردم از رسانه‌ها تأثیر می‌پذیرند و همین مسئله نقش مهم رسانه‌ها در این عرصه را بیش از پیش آشکار می‌کند. لذا نیاز است که قبل از هر اقدامی در این زمینه، به تقویت رسانه‌ها در حوزه دانش‌بنیان بپردازیم و برای آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم دانش‌بنیان، دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

اهمیت توجه به بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه دانش‌بنیان شدن صنعت
اسکروچی بر اهمیت توجه به بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه دانش‌بنیان شدن صنعت تأکید کرد و با اشاره به پیام‌های نوروزی رهبر معظم انقلاب که در ابتدای هر سال اعلام می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب از سال 87 تاکنون شعارهای سال را در حوزه اقتصادی بسیار هدفمند و دقیق انتخاب کردند. با این حال بسیاری از سازمان‌ها پس از اعلام شعار سال برای تحقق اهداف موردنظر رهبری، تنها به برگزاری چند جلسه، نمایشگاه یا سمینار اکتفا می‌کنند.
عضو هیات علمی بخش مهندسی نفت دانشگاه شیراز ادامه داد: موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی است که چندین سال به صورت متوالی به عنوان بخش مهمی از شعار سال به آن تأکید شد و مقوله تولید هم در طول سال‌های اخیر بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. اما متأسفانه شاهد اقدامات اساسی از سوی سازمان‌ها برای تحقق این شعارها نبودیم.
این فعال دانش‌بنیان اضافه کرد: «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» ادامه همان اقتصاد مقاومتی است و مسیری که رهبر معظم انقلاب از سال 87 تاکنون ترسیم کرده‌اند مسیر ادامه داری است که نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.
وی با اشاره به سخنی از زنده‌یاد محمدعلی اسلامی ندوشن مبنی براینکه ایران نیاز به موازنه فکری دارد، گفت: ما نیاز داریم که در حوزه‌های مختلف به تعادل برسیم. کشور ایران در برخی از شاخص‌ها در جهان رتبه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده‌ است. این در حالیست که در بعضی شاخص‌ها هم عملکرد بسیار ضعیفی داریم.

عدم توجه به نیازهای جامعه در انتخاب رشته دانش‌آموزان
اسکروچی با اشاره به شرایط کنونی کنکور در کشور، افزود: متأسفانه وضعیت ثبت نام دانش‌آموزان در کنکور فاجعه‌ای است که در سال‌های آینده با پیامدهای ناشی از آن رو به رو خواهیم شد. در واقع رهبر معظم انقلاب نیز در بهمن‌ماه سال 1400 در سخنرانی خود به این موضوع اشاره و اعلام کردند که تا پانزده سال آینده نیاز مبرمی به پژوهشگر پیدا خواهیم کرد.
عضو کمیته تخصصی انرژی شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری عنوان داشت: متأسفانه در طول سال‌های گذشته تعداد بسیاری از دانش آموزان  به رشته‌ تجربی روی آورده‌اند به گونه‌ای که برخی از مدارس مجبور شدند فرآیند آموزشی در رشته ریاضی را متوقف کنند. این مسئله باعث شده که بسیاری از دانشجویان در رشته‌های غیرپزشکی هم دلسرد و بی‌انگیزه شوند. این یک فاجعه است که ما را در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.
مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت طرح و اندیشه پتروآزما گفت: وضعیت انتخاب رشته دانش‌آموزان نشان می‌دهد که  نیازهای جامعه در این انتخاب دیده نشده است و باید هر چه سریعتر تدابیری برای حل این مشکل اتخاذ شود.
وی توجه به ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها و تأمین نیروی انسانی باکیفیت را به عنوان راهکارهایی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان قلمداد کرد و گفت: ما باید شرایط لازم برای پرورش نیروی انسانی توانمند و باکیفیت را فراهم کنیم تا در پانزده سال آینده از نظر نیروی انسانی با مشکلی مواجه نشویم.

عوامل مؤثر بر نابودی و انحطاط شرکت‌های صنعتی بزرگ
اسکروچی با اشاره به افول بلندمدت شرکت‌های بزرگ گفت: یکی از مهمترین دلایلی که موجب نابودی و انحطاط شرکت‌های صنعتی بزرگ شده، این است که آنها در کنار خود از گروه‌های متخصص و نوآور در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان و فناور حمایت نکرده‌اند. این در حالیست که شرکت‌ها بایستی حمایت از سطوح فناوری یک، دو و سه در دانشگاه‌ها و سطوح فناوری چهار و پنج در مجموعه‌های استارتاپی و دانش‌بنیان را آغاز کنند.
وی با بیان اینکه تغییرات فناوری بسیار سریع اتفاق می‌افتد گفت: شرکت‌های تولیدی باید خود را برای ده سال آینده آماده کنند تا بتوانند محصولات به روزی را تولید و به بازار عرضه کنند. متأسفانه با وجود اینکه شرکت‌های بزرگ در کشورهای توسعه یافته تمام تلاش خود را برای بهره‌گیری از ایده‌های جدید و نوآورانه به کار می‌گیرند در کشور ایران شاهد این نوع نگرش در بین شرکت‌های صنعتی نیستیم.

ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
او با اعتقاد به اینکه پیوست فناوری را باید جدی بگیریم افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌هایی که در آغاز راه هستند برای دستیابی به اهدافشان باید صبور باشند. چراکه اگر صبر پیشه نکنند به نتیجه مورد نظر نمی‌رسند.
عضو کمیته تخصصی انرژی شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد داد: باید ساز و کاری اندیشیده شود تا افراد فعال در این عرصه بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرند و تا آنجا که ممکن است نیازهای افرادی که در مرحله آغازین فعالیت‌هایشان در این عرصه هستند برای یک یا دو سال برطرف شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/267531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها