بزرگنمايي:
پیام فارس- سپهر خلجی در نشستی با اصحاب رسانه فارس در
شیراز با بیان اینکه امروزه رسانهها نقش بی بدیلی در مسیرسازی و شکل دهی
افکار عمومی دارند، گفت: رسانه بازوان اصلی شکل دهی افکار عمومی است و
اصحاب رسانه روایت ساز،تبیین کننده و روشنگر و هدایتگران جامعه هستند.
او عنوان کرد: رسانهها یکی از مهمترین وظایف را در سطح اجتماع بر عهده داشته و میتوانند روایتگری صادق و یا برهم زننده صحنه باشند.
عضو شورای عالی اطلاع رسانی دولت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری
در خصوص جهاد تبیین براساس منطق و مستند، گفت: موضوعات باید مستند و براساس
منطق تبیین شود و حتی اگر نقدی هم وجود دارد باید با ادبیات مناسب باشد.
خلجی با بیان اینکه در جهاد تبیین باید موضع صادقانه و اقناع کننده
باشد،افزود: تقویت جایگاه رسانه در حوزه جهاد تبیین بیش از هر چیزی مدیون
کنشگری فعالین این بخش است.
او بیان اینکه کشور در شرایط سخت هجمه همه جانبه رسانهای قرار دارد،
گفت: رسانه یکی از عناصر اصلی جهاد تبیین است که اکنون ضرورت عمل به آن بیش
از دورههای دیگر احساس میشود.
عضو شورای عالی اطلاع رسانی دولت عنوان کرد: محور تخریب تا دورترین
نقاط کشور را در بر گرفته و جهاد تبیین باید روایت نخست را داشته باشد تا
در روایت جا کنیم.
خلجی بر اینکه سرعت، دقت و صحت باید در جهاد تبیین مدنظر اهالی رسانه
باشد، گفت: جنگ ترکیبی اصطلاحی جدید است که رهبری نیز در ماههای گذشته از
آن نام بردند و اصطلاحا به رقابت بدون درگیری گفته می شود که تصرف قلمرو
بدون جنگ آشکار و قدرت نظامی انجام شود.
او ادامه داد: بسیاری از کشورها اکنون تحت سلطه قرار می گیرند بدون اینکه به این کشورها لشکرکشی نظامی شود.
خلجی اضافه کرد: توسعه سریع فناوریهای جدید مانند فضای سایبر، توسعه
فناوری مبتنی بر شبکه، تغییر فضای اطلاعاتی، تغییر ماهیت جنگ و تغییرات
نسلی باعث تغییرات ترکیبی در سطح دنیا شده است.
عضو شورای عالی اطلاع رسانی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان
اینکه پدیده جنگ ترکیبی واژه جدیدی نیست بلکه به دلیل توسعه فضای مجازی
شکلی نو به خود گرفته است، گفت: جنگ ترکیبی اهدافی شامل بهم زدن نظم، تضعیف
رقیب و براندازی را دنبال میکند که با اهداف جنگ سخت یکسان است اما با
هزینه کمتر محقق میشود.
او با اشاره به اینکه با وجود تخریب زیاد در نبرد ترکیبی اما نمیتوان
پشتیبانی بین المللی را جلب کرد، افزود: استفاده از شکافهای قومیتی در
نبرد ترکیبی مدنظر دشمنان است.
خلجی تاکید کرد: تمرکز در نبرد ترکیبی بر افکار عمومی جامعه است،
خودتحقیری، بدبینی به مسئولان، تقویت حس عقب ماندگی، عصیان عمومی، غیرعادی
انگاری شرایط کشور از جمله ابزاری است که در بستر نبرد ترکیبی سامان داده
می شود.
او استفاده اصولی از رسانه را سلاح اصلی این نبرد دانست و گفت: هر
رسانهای که در جمهوری اسلامی فعالیت میکند باید به این مسئله توجه داشته و
در این نبرد حامی و کمک دهنده بوده و جامعه را به سمت درست هدایتگری کند.
اغلب رسانهها به اصول روزنامه نگاری بحران آگاهی ندارند
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نیز در
این نشست ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به مدیریت رسانهای در زمان
مخاطرات و بحرانها اشاره کرد و گفت: کشور ما در معرض بحرانهای متعددی
است.
اکبر نصرالهی افزود: وضعیت ما در خصوص مخاطرات خوب نیست و این به برهه کنونی نیز ربطی ندارد و در همه دورهها وجود داشته است.
او ادامه داد: بیش از 40 بحران در جهان شناسایی شده که بیش از 30 مورد آن در ایران رخ داده است.
نصراللهی اضافه کرد: ایران به لحاظ تنوع بحران در رده ششم جهان قرار دارد که اصلا جایگاه خوبی نیست.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: طی
چهار دهه گذشته، بحرانهای متعددی ازجمله سیل ،زلزله و زیست محیطی در ایران
رخ داده است.
او با بیان اینکه همه کشورها و سازمان ها در معرض بحران قرار دارند،
افزود: بهترین ابزار برای مدیریت بحران، رسانه است.آگاه بودن از مخاطرات و
آگاه کردن مردم از طریق رسانهها باعث مدیریت هوشمند و موفقیت در بحران
خواهد شد.
نصرالهی به نقش منفی رسانه در حوادث غیرمترقبه نیز اشاره و خواستار
بررسی و آسیب شناسی در این زمینه شد و اظهار کرد: اغلب رسانهها به اصول
روزنامه نگاری بحران آگاهی ندارند به همین دلیل با تاخیر واکنش نشان می
دهند.
او بیان کرد: مطالعات نشان میدهد که اخبار مخاطرات یا پوشش داده نمی شود و یا کم پوشش داده میشود.