پیام فارس

آخرين مطالب

شهرداری شیراز در هوشمندسازی، به نفع دانش‌بنیان‌ها تغییر رویکرد خواهد داشت اجتماعي

شهرداری شیراز در هوشمندسازی، به نفع دانش‌بنیان‌ها تغییر رویکرد خواهد داشت
  بزرگنمايي:

پیام فارس- مهدی نصیری قرقانی با اشاره به لزوم حرکت شهر شیراز و استان فارس در مسیر تحقق شعار سال (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) افزود: در حال حاضر فرآیند برخورد شهرداری برای پیشبرد پروژه‌های مختلف یکسان است و حتی در این فرآیند اعتبار پروژه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، این نوع برخورد موجب شده شرکت‌ها تمایل چندانی برای ورود به حوزه دانش‌بنیان و فناوری اطلاعات نداشته باشند.
این مدرس دانشگاه با اعتقاد به اینکه در بودجه کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات، دو بودجه با رقم‌های قابل توجهی در نظر گرفته شد، گفت: یک بودجه برای راه‌اندازی مرکز نوآوری شهرداری با تمرکز بر مدیریت شهری و بودجه‌ای هم به منظور اجرایی شدن پروژه‌های فناورانه در نظر گرفتیم که در تلاش هستیم این بودجه‌ها را در سال‌های آینده افزایش دهیم.
او عنوان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که در بخش نوآوری فعالیت می‌کنند بخش عمده‌ای از طرف قراردادها برای انجام پروژه‌های فناورانه هستند.

لزوم تغییر در نحوه برخورد سازمان‌های دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در شرایط کنونی توجه ما به آمار و ارقام بسیار زیاد است. این در حالی است که اگر ما تنها به آمارها تکیه کنیم نمی‌توانیم شاهد رشد کیفی شرکت‌ها باشیم و در نهایت فقط به توسعه فیزیکی دست می‌یابیم.
وی در رابطه با نحوه برخورد ادارات و سازمان‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حوزه بیمه و مالیات همان برخوردی که با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود با یک شرکت غیر دانش‌بنیان و غیرنوآور نیز صورت می‌گیرد. در حالی که قانون به سازمان‌ها اجازه داده است که نوع نگاهشان را در مقابل این شرکت‌ها تغییر دهند.
نصیری افزود: به عنوان مثال در بحث مالیات عنوان شده که شرکت‌ها باید 25 درصد از سود سالیانه را به عنوان مالیات پرداخت کنند. اما در تبصره‌ای آمده است که اگر قرارداد شرکت در حوزه فناوری اطلاعات؛ قراردادی مبنی بر خرید نرم‌افزار باشد باید 12 درصد از سود سالیانه به عنوان مالیات پرداخت شود و اگر قرارداد تولید نرم‌افزار باشد این رقم به 6درصد کاهش می‌یابد.
وی اضافه کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قطعا به توسعه و رونق اقتصادی آنها کمک خواهد کرد و این شرکت‌ها می‌توانند در آینده به سطحی برسند که مالیات بیشتری هم پرداخت کنند. همچنین توسعه این شرکت‌ها موجب خواهد شد که نیازمندی‌های ادارت و سازمان‌ها نیز سریعتر و دقیق‌تر برطرف شود و در نهایت شاهد پیشرفت و موفقیت سازمان‌های دولتی در مسیر دستیابی به اهدافشان باشیم.

عدم همکاری شهرداری‌های مناطق برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محلات
نصیری عدم همکاری شهرداری‌های مناطق برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر مشکلات این شرکت‌ها دانست و گفت: به متقاضیان برای راه‌اندازی شرکت‌هایی از جنس فناوری اطلاعات این مُجوز داده شده که از مناطق مسکونی به شرط عدم مزاحمت برای مردم آن منطقه برای راه‌اندازی شرکت‌ استفاده کنند اما برخی از شهرداری‌های مناطق در این زمینه همکاری لازم را ندارند و مانع از فعالیت این شرکت‌ها در مناطق مسکونی می‌شوند.
وی گفت: برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز است که افراد فعال در این عرصه صبور باشند. همان‌طور که گفتم نگاه ادارات و سازمان‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان هم باید نگاه جدیدی باشد و سازمان‌ها بایستی تلاش کنند برای انجام کارها از ظرفیت این شرکت‌ها بهره ببرند. 

ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه گردشگری شیراز استفاده شود
رئیس کمیسیون هوشمندسازی،فناوری‌های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز اعلام کرد:  با توجه به جایگاه استان فارس و شیراز در عرصه گردشگری باید تلاش کنیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف گردشگری بهره ببریم.
وی افزود: استان فارس از پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری تاریخی، ادبی، مذهبی، سلامت و طبیعی برخوردار است اما استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و هوش مصنوعی در حوزه گردشگری فارس مغفول مانده است.

توسعه اقتصاد گردشگری با بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها
نصیری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کرده‌اند که گردشگری یکی از ظرفیت‌های مهم در استان فارس محسوب می‌شود که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. ایشان همچنین اعلام کردند که اگر مسئولان کشور و استان بتوانند از همین ظرفیت گردشگری به شکل درست، با تبلیغات و جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد حاصل از آن می‌تواند استان فارس را از همه معونه‌های دیگر بی‌نیاز کند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: امسال تعداد قابل توجه مسافران در تعطیلات نوروز این پرسش را به ذهن متبادر کرد که با چه رویکردی می‌توان از ظرفیت گردشگری فارس و حضور گردشگران در استان استفاده کرد و به معرفی مناطق گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه پرداخت؟
وی بیان کرد: با ظهور استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین در حوزه گردشگری می‌توانیم افزون بر اینکه به معرفی مناطق گردشگری در استان بپردازیم به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و رشد اقتصادی استان هم کمک کنیم.

ضرورت بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان در استان فارس
نصیری با تأکید بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد استان فارس گفت: بیش از اینکه آمار تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را مدنظر قرار دهیم بایستی به نقش این شرکت‌ها در اقتصاد استان و کشور توجه کنیم. در واقع باید تمام تلاش خود را برای بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان به کار بگیریم.
وی افزود: محصولات دانش‌بنیان باید تبدیل به محصولاتی درآمدزا شوند. در حقیقت می‌بایست از این محصولات که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شوند به منظور توسعه اقتصادی استان بهره ببریم.

لزوم تغییر نگرش مدیران نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز اضافه کرد: افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتقای جایگاه دانش‌بنیانی در استان در گرو تغییر نگرش و دیدگاه مدیران نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان است.
نصیری گفت: در حال حاضر مسئولان ترجیح می‌دهند به منظور برنامه‌ریزی جهت فعالیت‌هایی که برای رفع نیازهای ادارات و سازمان‌ها تعریف می‌شود، از بسته‌ها و راهکارهای بی‌دردسرتر که در کوتاه‌مدت آنها را به نتیجه موردنظر می‌رساند، استفاده کنند.
وی ادامه داد: برخی مسئولان برای رفع نیاز سازمان‌ها ریسک پذیر نیستند و قصد دارند با کمترین دغدغه این نیازها را برطرف کنند. در صورتی که تهیه این بسته‌ها باید با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ صورت بگیرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند به عنوان طرف قرارداد سازمان‌های دولتی در این مسیر گام بردارند.
نصیری عنوان کرد: شرکت‌های بزرگی که به مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌پردازند و از سهامداران خصوصی برخوردار نیستند هم می‌توانند این بسته‌ را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف و محصول جامعی را تولید کنند که هر بخشی از این بسته، محصول دانش‌بنیانی باشد که نیاز سازمان‌ را برطرف کند. البته تحقق این امر نیاز به توجه جدی به حوزه دانش‌بنیانی دارد.

بازاریابی مهمترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان فارس
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مشکل بازاریابی یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان فارس است گفت: در جلسات متعددی که با برخی از نمایندگان و مسئولان برگزار شده به این نتیجه رسیدیم که بازاریابی یکی از عمده‌ترین مشکلات شرکت‌های مستقر در پارک و دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس محسوب می‌شود.
او ادامه داد: آموزش بازاریابی و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان توسط سازمان‌های دولتی می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد اهداف این شرکت‌ها کند. با این کار حتی شاهد افزایش تعداد شرکت‌ها و سهم این شرکت‌ها در رُشد اقتصادی استان و شهر شیراز خواهیم بود.
نصیری بر رعایت دقیق‌تر استانداردها تأکید کرد و به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: زمانی که ایده جدیدی در قالب نوپا یا استارتاپ مطرح می‌شود، این ایده توسط یک شتاب‌دهنده پرورش می‌یابد و پس از آن نیز باید در مرحله ارزیابی قرار گیرد. در واقع فرصت فعالیت در عرصه دانش‌بنیان را بایستی با ارزیابی سطح توانمندی شرکت‌ها در این عرصه ایجاد کنیم.

استفاده از ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه مهارت آموزی به جای سوادآموزی کمک شایانی به توسعه دانش‌بنیان‌ها می‌کند، گفت: می‌بایست از ظرفیت مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه فنی و حرفه‌ای در زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود.

دوره‌های آموزشی برای دانش بنیان ها برگزار شود
نصیری به بیان راهکارهایی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک پرداخت و گفت: در وهله اول می‌بایست سه دوره آموزشی در زمینه آشنایی با بیمه، مالیات و بازاریابی برای این شرکت‌ها برگزار شود. همچنین با توجه به جایگاه استان فارس و شیراز در عرصه گردشگری باید تلاش کنیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف گردشگری استفاده کنیم.

نقش رسانه‌ها در ایجاد گفتمان ‌عمومی در حوزه دانش‌بنیان
رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز اظهار کرد: رسانه‌ها نیز نقش مؤثری در ایجاد گفتمان ‌عمومی در حوزه دانش‌بنیان دارند و می‌توانند گام‌های محکمی برای عملیاتی شدن شعار سال بردارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/267302/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

از وطن تا حرم؛ ذاتِ این خاک قهرمان‌پرور است

آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!

بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین

یک نفر در استان فارس بر اثر سیل درگذشت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

امداد رسانی به عشایر در آباده

دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

بازداشت کلاهبردار رسیدساز جعلی در شیراز

30 فروردین، بازدید از اماکن تاریخی فارس رایگان است

مراسم رژه روز ارتش، شیراز

رفع تصرف 2 هزار و 700 مترمربع از اراضی ملی در اقلید

آدم‌ربایی در محور ارسنجان-مرودشت نافرجام ماند

بارش شدید باران در کازرون

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی

اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است

قدردانی صداوسیمای فارس از فرمانده سپاه فجر فارس

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

اعزام 11 تیم امدادی و عملیاتی هلال احمر فارس به مناطق سیل زده

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد