پیام فارس

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا فارس مطرح شد

پیشنهاد مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های بزرگ در صورت حمایت از دانش‌بنیان‌ها سياسي

پیشنهاد مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های بزرگ در صورت حمایت از دانش‌بنیان‌ها
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- بهره‌گیری از ظرفیت‌ دانش‌بنیان‌ها به دنبال قرار گرفتن عنوان آنها در شعار سال بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و راهکارهای مختلفی برای تحقق آن ذکر شده است، از آن جمله در نظرگرفتن مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های بزرگ در صورت حمایت از دانش‌بنیان‌ها است.

استان فارس هم‌اکنون از 203 شرکت دانش‌بنیان‌ بهره می‌برد که به صورت رسمی در حال فعالیت در این عرصه هستند. شرکت‌هایی که از همان آغاز فعالیت‌هایشان با مشکلات بسیاری رو به رو بوده‌اند اما با نامگذاری سال 1401 به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» رسیدگی به مشکلات این شرکت‌ها در دستورکار مسئولان استانی قرار گرفت. 
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس نیز به دنبال نامگذاری سال 1401 و برای تحقق اهداف استان فارس در این عرصه میزگردی با عنوان «استان فارس در مسیر توسعه دانش‌بنیان» را با حضور مشاور استاندار فارس، رئیس پارک علم و فناوری، عضو شورای شهر و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کرد که بخش دوم آن، هم اینک از نظر مخاطبان گرامی می‌گذرد. در بخش نخست میزگرد تخصصی ایرنا، ضرورت آشنایی با مفاهیم دانش‌بنیان و مشکلات افراد فعال در این عرصه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این بخش راهکارها و پیشنهادات برای برون رفت از این مشکلات و تبیین سخنان رهبری مبنی بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است. از آنجا که رهبر معظم انقلاب پس از نامگذاری سال 1401، تحقق این شعار را اولویت اصلی دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف دانستند و بر لزوم افزایش دو برابری شرکت‌های دانش‌بنیان و زمینه‌سازی برای فعالیت آنها در راستای اشتغالزایی تأکید کردند.

پیام فارس


تحقق شعار سال نیازمند کار جهادی است
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: استنباط من از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم افزایش دوبرابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جدید این است که حوزه دانش‌بنیان نیازمند کار جهادی است.
امین‌رضا ذوالقدر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد:ما در جامعه با واقعیت‌هایی رو به رو هستیم که مانع پیشرفتمان در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند.
رئیس پارک علم و فناوری فارس ادامه داد: تا زمانی که برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف بدون داشتن دغدغه مالیات، بیمه و ریسک وجود دارد، کمتر شاهد حضور آنها در عرصه دانش‌بنیان خواهیم بود.
ذوالقدر اضافه کرد: در شرایط کنونی بسیاری از کارخانه‌ها فقط به دنبال این هستند که بتوانند به حیات خود ادامه بدهند و برخی از سرمایه‌گذاران هم نهایتا تا یک سال می‌توانند در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند و اگر در همین مدت به نتیجه نرسند دیگر حاضر به ادامه فعالیت در این عرصه نیستند.
وی گفت: بایستی با حمایت‌های غیرمستقیم، سرمایه‌گذاران را برای ورود به عرصه دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در این عرصه تشویق و ترغیب کنیم. هرچند برای تحقق این امر نیاز مبرمی به قوانینی حمایت‌کننده داریم‌.
رئیس پارک علم و فناوری فارس بیان داشت: استنباط من از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم افزایش دوبرابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جدید این است که حوزه دانش‌بنیان نیازمند کار جهادی است.
هدایت فارغ التحصیلان به عرصه دانش بنیان، بخشی از مشکل اشتغال را حل می‌کند
ذوالقدر به طرح دستیار فناور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد مشکل فارغ التحصیلانی از دانشگاه است که با توانمندی بسیار بالا جویای کار هستند اما شغل مناسبی برای خود پیدا نمی‌کنند.
وی افزود: بدون شک افزایش بیکاری، شرایط مهاجرت نخبگان کشور را فراهم می‌کند. این در حالیست که هدایت توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان به حوزه‌های دانش‌بنیان بخش عمده‌ای از این مشکلات را حل خواهد کرد.
ذوالقدر هدف از اجرای طرح دستیار فناور را آشنا کردن دانشجویان با فضای واقعی کار در حین تحصیل و جذب و پرورش نیروی انسانی متخصص در عرصه دانش‌بنیان قلمداد کرد و گفت: اواخر اردیبهشت ماه امسال قرار است برنامه‌ای تحت عنوان طرح دستیار فناوری اجرایی شود. هرچند این طرح هم‌ هنوز با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است اما می‌تواند به تحقق اهدافمان در این عرصه کمک کند. 
رئیس پارک علم و فناوری فارس به بیان راهکارهایی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس پرداخت و گفت: تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور موجود و ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشجویان و شرکت‌های پارک از مهمترین راهکارها برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس به شمار می‌رود.

پیام فارس


لزوم افزایش اثرگذاری و استفاده صحیح از منابع باکیفیت
منصور کنعانی مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانش بنیان نیز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر مطالبه افزایش دوبرابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها، گفت: سخنان مقام معظم رهبری باید در بستر چندین ساله تفسیر شود؛ در واقع، افزایش اثرگذاری و استفاده صحیح از منابع باکیفیت و منحصر به فرد جهانی از دست‌اندرکاران اجرایی و فعالان این عرصه خواسته شده است؛ در حقیقت اثر صحیح شرکت دانش‌بنیان باید در اقتصاد، اجتماع و جامعه دیده شود.
کنعانی با اشاره به پیگیری‌ها در سطح ارشد استان فارس برای تحقق شعار سال ادامه داد: در سطح بالاترین مسئول اجرایی استان، باید آمار و گزارش‌ها در خصوص صنایع غیردولتی و خصوصی را به‌گونه‌ای ارائه بدهیم که این آمار و گزارش‌ها بر اساس واقعیت باشد. نهادهای تأثیرگذار دولتی هم باید نسبت به اینکه چه عکس‌العملی در مقابل شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند پاسخگو باشند.
کنعانی با بیان اینکه بدنه نهادها و سازمان‌ها جزو اجتماع هستند، گفت: ادارات و سازمان‌های دولتی بایستی شرایطی فراهم کنند تا کارشناسان‌شان قبل از انجام هر گونه ارزیابی یا صدور مجوز برای شرکت‌های دانش‌بنیان، هفته‌ای دو ساعت در این شرکت‌ها حضور یابند تا با شیوه و نوع فعالیت آنها آشنا شوند.
وی بر لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: شکل‌گیری ارتباط سازنده صنعت و دانشگاه مستلزم به‌کارگیری صنعت از نوآوری دانشگاه است‌. در واقع مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه، مسئله نوآوری است و صنعت بایستی با نوآفرینی دانشگاه، نیاز بخش‌های مختلف خود را تأمین کند. به عنوان مثال این ارتباط نباید به ترمیم و بازسازی خطوط تولید محدود شود.
مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز گفت: جابه‌جایی شاخص‌ها با اهداف نیز بسیار آسیب‌زا است. اگر بدون نگاه به اهداف به دنبال شاخص‌ها برویم قطعا آسیب زیادی خواهیم دید. باید تلاش کنیم تا شاخص‌ها به اهداف نزدیک شود. بدون شک رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشند.

پیام فارس


توسعه اقتصاد گردشگری با بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها
مهدی نصیری قرقانی رئیس کمیسیون هوشمندسازی،فناوری‌های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز نیز یکی از راهکارهای برون رفت شرکت‌های دانش‌بنیان از مشکلات کنونی را فعالیت این شرکت‌ها در صنعت گردشگری دانست و گفت: با توجه به جایگاه استان فارس و شیراز در عرصه گردشگری باید تلاش کنیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف گردشگری بهره ببریم.
نصیری قرقانی افزود: استان فارس از پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری تاریخی، ادبی، مذهبی، سلامت و طبیعی برخوردار است اما استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و هوش مصنوعی در حوزه گردشگری فارس مغفول مانده است.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کرده‌اند که گردشگری یکی از ظرفیت‌های مهم در استان فارس محسوب می‌شود که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. ایشان همچنین اعلام کردند که اگر مسئولان کشور و استان بتوانند از همین ظرفیت گردشگری به شکل درست، با تبلیغات و جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد حاصل از آن می‌تواند استان فارس را از همه معونه‌های دیگر بی‌نیاز کند.
نصیری اضافه کرد: امسال تعداد قابل توجه مسافران در تعطیلات نوروز این پرسش را به ذهن متبادر کرد که با چه رویکردی می‌توان از ظرفیت گردشگری فارس و حضور گردشگران در استان استفاده کرد و به معرفی مناطق گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه پرداخت؟
وی بیان کرد: با ظهور استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین در حوزه گردشگری می‌توانیم افزون بر اینکه به معرفی مناطق گردشگری در استان بپردازیم به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و رشد اقتصادی استان هم کمک کنیم.

پیام فارس


صبور باشند
مهدی اسکروچی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان نیز معتقد است که شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌هایی که در آغاز راه هستند برای دستیابی به اهدافشان باید صبور باشند. چراکه اگر صبر پیشه نکنند به نتیجه مورد نظر نمی‌رسند.
اسکروچی با اعتقاد به اینکه پیوست فناوری را باید جدی بگیریم، به افول بلندمدت شرکت‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایلی که موجب نابودی و انحطاط شرکت‌های صنعتی بزرگ شده، این است که آنها در کنار خود از گروه‌های متخصص و نوآور در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان و فناور حمایت نکرده‌اند. این در حالیست که شرکت‌ها بایستی حمایت از سطوح فناوری یک، دو و سه در دانشگاه‌ها و سطوح فناوری چهار و پنج در مجموعه‌های استارتاپی و دانش‌بنیان را آغاز کنند.
عضو هیات علمی بخش مهندسی نفت دانشگاه شیراز با بیان اینکه تغییرات فناوری بسیار سریع اتفاق می‌افتد گفت: شرکت‌های تولیدی باید خود را برای ده سال آینده آماده کنند تا بتوانند محصولات به روزی را تولید و به بازار عرضه کنند. متأسفانه با وجود اینکه شرکت‌های بزرگ در کشورهای توسعه یافته تمام تلاش خود را برای بهره‌گیری از ایده‌های جدید و نوآورانه به کار می‌گیرند در کشور ایران شاهد این نوع نگرش در بین شرکت‌های صنعتی نیستیم.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت طرح و اندیشه پتروآزما پیشنهاد داد: باید ساز و کاری اندیشیده شود تا افراد فعال در این عرصه بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرند و تا آنجا که ممکن است نیازهای افرادی که در مرحله آغازین فعالیت‌هایشان در این عرصه هستند برای یک یا دو سال برطرف شود.

پیام فارس


لزوم افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نه دانش‌بنیان کردن شرکت‌های معمولی
محمدمهدی رجا کارگزار توانمندسازی و ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان فارس هم با اشاره به سخنان رهبری اظهار کرد: افزایش دادن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به این معنا نیست که پارامترها و عوامل تعیین کننده را برای حضور شرکت‌ها در عرصه دانش‌بنیان سهل‌تر کنیم. هرچند ما باید بتوانیم کِشِش بازار و ساختار اداری را به نحوی تعریف کنیم که افراد بیشتری بتوانند در عرصه دانش‌بنیان فعالیت کنند یا حتی فعالیت‌های خود را در این عرصه گسترش دهند اما این نوع نگرش نباید به معنای عدم در نظر گرفتن شاخص‌های دانش بنیان شدن برای شرکت‌ها باشد.
وی ادامه داد: مقصود رهبر معظم انقلاب از بیاناتشان در رابطه با افزایش دوبرابری شرکت‌های دانش‌بنیان این نیست که تعداد بیشتری شرکت را دانش‌بنیان کنیم بلکه منظور این است که شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا تعداد بیشتری شرکت دانش بنیان راه‌اندازی شود.
او گفت: ما در حال حاضر مدیرانی داریم که از حل مشکلات شرکت‌ها سر باز می‌زنند و با این کار مانع از پیشرفت این شرکت‌ها می‌شوند.
رجا با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان رفع نیازهای داخلی است، گفت: برخی از شرکت‌ها محصولات خود را بدون دغدغه در اختیار سایر استان‌ها قرار می‌دهند اما در فروش محصولاتشان در استان فارس با مشکل مواجه هستند.
این فعال دانش‌بنیان ادامه داد: از مجموع203 شرکت دانش‌بنیان در استان فارس که به صورت رسمی فعالیت دارند تنها 6 شرکت در حوزه فناوری زیستی، صنایع غذایی و کشاورزی فعالیت می‌کنند و این پرسش هم مطرح است که آیا این شرکت‌ها توانسته‌اند نیازهای استان فارس در این حوزه را برطرف کنند؟!
وی با اعتقاد به اینکه حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش بیمه و مالیات به سادگی امکان‌پذیر نیست، گفت: بدون تردید نبود نیروی انسانی خوب موجب فلج شدن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. همچنین عدم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، دلسردی و مهاجرت افراد فعال در این عرصه را به دنبال خواهد داشت.
کارگزار توانمندسازی و ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان فارس اضافه کرد: بایستی نقشه اکوسیستم شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس بازترسیم شود و باید این موضوع مورد ارزیابی قرار بگیرد که آیا کِشِشی برای ایجاد مرکز نوآوری و فناوری جدید وجود دارد؟

پیام فارس


مروری بر برخی راهکارهای طرح شده در میزگرد ایرنا
- مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های بزرگ تعیین شود تا در صورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از این معافیت‌ها برخوردار شوند.
- پیوست فناوری قراردادهای شرکت‌های صنعتی در مناقصه‌ها بیاید. به عنوان نمونه، به این شرکت اعلام شود که پول بیشتری پرداخت می‌شود در صورتی که در پارک علم و فناوری استان فارس، چند شرکت را به کار بگیرید و از این طریق، ضمن بهبود فرآیندها، از آنها حمایت کنید. 
- داده‌ها و شاخص‌ها درباره دانش‌بنیان‌ها باید واقعی شوند. 
- دانش بنیان‌ها باید بدانند باید صبورانه فعالیت خود را دنبال کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. با این وجود زندگی خرج دارد؛ پول‌پاشی درست نیست اما باید زندگی آنها تأمین شود تا به شرایط مناسب از بازدهی کار برسند.
- آموزش برای فرهنگسازی مفاهیم دانش بنیان ضروری است. اینکه می‌گوییم: صنعت ما باید دانش‌بنیان شود، باید در جامعه تبیین شود. این یعنی نباید نیازی که در داخل کشور و استان داریم از جای دیگری بخریم و راهکار آن حمایت از استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها است. 
- آموزش ضمن خدمت برای کارمندان ادارات و سازمان‌هایی که با شرکت‌های دانش‌بنیان سروکار دارند، در نظر گرفته شود. 
- شرکت های دانش‌بنیان باید از مشاوره برخوردار شوند. گاه با اطلاع از قوانین از برخی مشکلات، پیشگیری می‌شود. 
- همزمان با توسعه محصولات،‌ پرورش و تربیت نیروی انسانی باکیفیت نیز مورد توجه باشد تا کشور طی ده سال آینده از نظر منابع انسانی دچار آسیب نشود.
برچسب‌ها
شعار سال 1401 شورای شهر دانش بنیان شرکت دانش بنیان دانشگاه شیراز میزگرد ایرنا شورای اسلامی شهر شیراز شیراز استانداری فارس پارک علم و فناوری فارس رهبر معظم انقلاب

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/267253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر