پیام فارس

آخرين مطالب

قالیباف: فعالیت‌های جهادی تحولی در حکمرانی نو است سياسي

قالیباف: فعالیت‌های جهادی تحولی در حکمرانی نو است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - رییس مجلس شورای اسلامی در پیام تصویری به‌رزمایش جهادگران فاطمی استان فارس با اشاره به اینکه جهاد به معنای یک باور، اندیشه و فرهنگ است، گفت: فعالیت‌های جهادی یک تحول بزرگ برای حکمرانی نو و فناوری اجتماعیِ هوشمندانه‌ است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف چهارشنبه در پیام تصویری در آیین افتتاح مراکز تخصصی سواد رسانه و فضای مجازی در فارس خطاب به حاضران در رزمایش جهادگران فاطمی استان فارس، گفت: کاری که شما آغاز کردید، بیش از یک دهه یا قریب به دو دهه است که جوانان کشور در این راه گام گذاشته‌اند. اگر امروز بخواهیم بگوییم این گروه‌ها و حرکت‌های جهادی به چه سمتی حرکت می‌کنند، اول باید این را دقیق بدانیم که وقتی حرف از جهاد می‌زنیم و کلمه جهاد را پیشوند یک خصوصیت و یک ویژگی انجام می‌دهیم، جهاد یعنی چه؟
رییس مجلس شورای اسلامی جهاد را به معنای یک باور، اندیشه و فرهنگ دانست و اظهار کرد: جهاد یعنی در مقابل یک دشمن ایستاده‌ایم، پس معلوم است که پشت آن یک باور، انگیزه، خلاقیت و تلاش مضاعف وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت وقتی که ما حرف از گروه‌های جهادی می‌زنیم، یعنی گروه‌هایی که می‌خواهند در عرصه محرومیت زدایی، اشتغالزایی و رسیدگی به محرومین و مستضعفین تلاش کنند.
گروه‌های جهادی فرصت بروز و ظهور ظرفیت‌های مستضعفان است
قالیباف با بیان اینکه باید خوب و دقیق بدانیم مستضعف یعنی چه، افزود: در باور ما و در فرهنگ اسلامی، مستضعف یعنی کسی که ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های بالقوه‌ای در وجودش قرار دارد اما آنها را نمی‌تواند بالفعل کند. بنابراین ما به عنوان گروه جهادی مأموریت‌مان این است که آن ظرفیت‌های بالقوه‌ای که فرصت بروز و ظهور ندارند را فرصت بروز و ظهور بدهیم. این معنی‌اش یعنی یک حکمرانی نو؛ یعنی ما می توانیم، یعنی اندیشه امام و اندیشه ناب انقلاب اسلامی.
رییس قوه مقننه ضمن اشاره به اینکه موارد مذکور فناوری اجتماعیِ هوشمندانه‌ای است، اظهار کرد: امروز برای پشت پا زدن به بروکراسی بسیار فشل، سخت، غیرانقلابی و غیرخلاقی در نظام اداری و سیستم‌هایی که می‌خواهند در حوزه اقتصادی، پیشرفت و غیره کار کنند اما نتوانستیم به معنای یک حکمرانی نو و آغاز یک تحول بزرگ عمل کنیم.
وی دوران دفاع مقدس را بزرگترین فناوری اجتماعی دانست و بیان کرد: وقتی امروز گفته می‌شود رزمنده، بسیجی، انقلابی، انسان باگذشت، انسان خلاقی، یعنی دوران دفاع مقدس، یک فرهنگ از خودش ساخته است.
حرکت جهادی و گروه‌های جهادی یک فناوری اجتماعی بشمار می‌رود
قالیباف با تأکید بر اینکه امروز اربعین به‌عنوان یک حرکت سیاسی-مذهبی، یک فناوری اجتماعی است و حرکت جهادی و گروه‌های جهادی نیز یک فناوری اجتماعی بشمار می‌رود، گفت: بنابراین باید پاسخ داد نقطه میرایی این کار کجاست؟ نقطه میرایی این کار وقتی است که به مردم توجه نکنیم و در واقع آن را تبدیل به یک سازمان اداری کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقطه میرایی فناوری اجتماعی وقتی است که مردم را دسته بندی کنیم، گفت: وقتی مردم را به سیاه و سفید، شهری و روستایی، باسواد و بی‌سواد، پیر و جوان، متخصص و غیرمتخصص، حزبی و غیرحزبی، انقلابی و غیرانقلابی، بسیجی و غیربسیجی تقسیم کنیم، نقطه میرایی ایجاد شده است در واقع دسته بندی یاد شده نمی‌تواند در این فناوری اجتماعی و در این فرهنگ جهادی، تمدن سازی و حکمرانی نو درست کند.
وی تصریح کرد: وقتی مردم در دوران دفاع مقدس به پایگاه مسجد یا مقرهای مختلف مراجعه می‌کردند تا به جبهه بروند به آنها گفته نمی‌شد پیر هستی یا جوان، شاغل هستی یا بیکار، حزبی هستی یا غیرحزبی، به کدام دسته، گروه یا عشیره تعلق داری؟ و همین که آماده حضور در جبهه حق و باطل بود به جبهه اعزام می‌شد. ممکن بود یک ضعف‌هایی هم داشته باشد اما وقتی در فضای صادقانهِ پرتلاشِ به تعبیر شهید سلیمانی در جبهه به عنوان یک قطعه از بهشت قرار می‌گرفت، همه آن ویژگی‌هایی که مدنظر من و شما است و بعضی وقت‌ها می‌خواهیم به زور به حلق جوانانمان بریزیم، خود آن در جبهه اتفاق می‌افتاد.
قالیباف در ادامه پیام تصویری خود با بیان اینکه گروه‌های جهادی باید آغوش خود را باز کنند تا هر کسی و با هر سلیقه ای وارد آن مجموعه شود، اظهار کرد: در واقع این شما هستید که باید از این افراد، یک رزمنده، خلاق، سازنده و تحول واقعی درست کنید. به عبارتی بر اساس این فرهنگ باید محرومیت زدایی و اشتغالزایی مبتنی بر دانش بنیان در اقتصاد خرد تا کلان و یک تحول عظیم درست کنید.
رییس قوه مقننه در این راستا، افزود: بدانید که اگر می‌خواهیم برای نظام‌، امام (ره) و شهدا کاری کنیم و اگر می‌خواهیم خدمتگذار خوبی برای مردم، یک یاور خوب برای رهبرمان و یک ایرانی سرفراز در نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم، توجه به ماموریت اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است. تنها روش و ابزار آن همین حکمرانی نو مبتنی بر مردمی سازی و مبتنی بر باورها و سنت‌های الهی است.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این مسیر حرکت کنیم، اظهار کرد: به عنوان یک بسیجی و فردی که در این مجموعه خدمت کرده، می‌گویم که نیروی مقاومت و بسیج سازندگی باید نقش سازماندهی و ساماندهی به خیل عظیم مردم و جوانان را انجام دهد و بستر را فراهم کند. امیدوارم بدون بروکراسی و مقررات خشک و تبعیض‌ها، این سازماندهی را انجام بدهیم و مطمئن باشید که بزرگترین تحول و رشد محسوب می‌شود و راه نجات از مشکلات اقتصادی امروز است.
موانع اداری از سر راه گروه‌های جهادی در قانون بودجه 1401 برداشته شد
قالیباف با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی برای تصویب بودجه سال گذشته و سال 1401 همه موانع اداری که بر سر راه حضور گروه‌های جهادی اعم از بروکراسی غلط گذشته در قانون شکسته شد، گفت: البته باید بگویم شما هرگز پیمانکار نیستید و نخواهید شد و با فرهنگ پیمانکاری و بروکراسی اداری وارد عرصه نخواهید شد بلکه شما با فرهنگ جهادی در میدان هستید.
رییس مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی موفقیت توأم با نشاط، شادابی، عاقبت بخیری برای بسیجیان، خطاب به جهادگران، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید همواره در خدمت همه جهادگران از نوجوان تا پیر روشندل هستم.
برچسب‌ها
قالیباف شیراز سازمان بسیج مستضعفان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/267153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد