پیام فارس

آخرين مطالب

سیری در بافت تاریخی در روز شیراز مقالات

سیری در بافت تاریخی در روز شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس- شهرهای کهنسال و دارای تمدن دیرینه، اسنادی گویا و گرانبها از پیشینه‌ و وارستگی ملی و یادبودهای ارزنده‌ای از گذشتگان هستند که آگاهی بر دگرگونی‌ها و تحولاتی که با گذشت روزگار بر این شهرها وارد شده و نگاهداری از میراث نیاکان و آنچه از گذشته به یادگار مانده، از ضروریات ملی است.
شیراز یکی از کهن‌ترین و برجسته‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که هنوز هم در گوشه و کنار این شهر انعکاسی از زندگی پیشینیان هویدا است. بافت تاریخی شیراز با قرارگیری در مرکز شهر و با مساحتی حدود 360 هکتار یکی از مناطق ارزشمند شیراز محسوب می‌شود که موجودیت این منطقه به پیش از اسلام و حتی به قبل از دوره هخامنشیان بازمی‌گردد.

بافت تاریخی شیراز خاستگاه اولیه این شهر
بافت تاریخی شیراز که خاستگاه اولیه این شهر است، در دورانی به عنوان مناسب‌ترین مکان برای سکونت بوده و تا سال 1322 بخش قابل توجهی از جمعیت شهر را در برمی‌گرفته است.‌ معماری این منطقه موجب شده که از تمامی بافت‌های تاریخی در شهرهای کهن کشور متمایز باشد. با این حال برخی معتقد هستند طی چند سال گذشته این بافت باارزش و تاریخی به دلیل وجود برخی از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی و عدم رسیدگی به معضلات دچار فرسودگی شده به گونه‌ای که جاذبه و هویت خود را از دست داده است. 
هرچند که این منطقه در دورانی قابلیت اسکان و زندگی داشته است اما در شرایط کنونی به دلیل عدم تطابق با زندگی مدرن شهری و همچنین نداشتن دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی، امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر حوادث طبیعی و غیرمترقبه دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی است. در حقیقت این منطقه افزون بر اینکه از مشکل فرسودگی ابنیه رنج می‌برد، از امکانات شهری نیز محروم است و شبکه تأسیسات شهری آن در حال حاضر کارکردهای خود را از دست داده است.

سیری در بافت تاریخی در روز شیراز

هشت محله تاریخی شیراز در فهرست بافت فرسوده شهری
بافت تاریخی شیراز از هشت محله تشکیل شده که با گذری بر این محلات و عبور از معابر آنها می‌توان نظاره‌گر بناهایی بود که بخشی از هویت این سرزمین کهن هستند. اگرچه این محلات از نظر فرسودگی، کمبود خدمات شهری و کهنسالی جمعیت با یکدیگر وجه اشتراک دارند اما هرکدام دارای پتانسیل و ویژگی‌های خاص خود هستند.

نقش پُررنگ محله «بالاکفت» در رونق صنایع دستی شیراز
محله «بالاکفت» که از بزرگترین محلات بافت به شمار می‌رود در محدوده مرکزی شهر شیراز قرار گرفته است. خیابان آستانه و لطفعلی خان زند از خیابان‌های شرقی و غربی این منطقه هستند. کاربری مذهبی با کارکرد فراشهری، کاربری تجاری با کارکرد فرامحله‌ای و کاربری مسکونی که بخش عمده‌ای از محله را در بر گرفته از کاربری‌های غالب این منطقه محسوب می‌شوند. اگرچه این محله در گذشته از باغ‌های بسیاری برخوردار بوده ولی امروز جز شمار اندکی از این باغ‌ها به جای نمانده است. این محله در حال حاضر نقش بسزایی در توسعه صنایع دستی دارد به طوری که نزدیک به 20 کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در این منطقه مشغول به فعالیت هستند. با این حال محله تاریخی بالاکفت با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است و هنوز هم در بسیاری از کوچه‌های این محله شاهد عدم دسترسی ساکنین به امکانات اولیه و خدمات شهری هستیم.

سیری در بافت تاریخی در روز شیراز

محله «سنگ سیاه» مهمترین گذرگاه شهر شیراز
از دیگر محلات حاشیه‌ای بافت قدیم می‌توان به محله «سنگ سیاه» اشاره کرد که کاربری غالب این محله نیز مسکونی است. محله سنگ سیاه پهنه بزرگی در جنوب غربی بافت تاریخی است که نزدیک به 80 هکتار مساحت دارد و از اصلی‌ترین پهنه‌های ساختاری بافت تاریخی شهر به شمار می‌رود. این محور تاریخی با حدود 180 متر طول یکی از مهمترین گذرهای اصلی شهر شیراز از گذشته تا به امروز بوده است. این محله از شمال با خیابان قاآنی شمالی، از جانب با خیابان کارگر و از غرب با بلوار سیبویه، خیابان قاآنی جنوبی و شیر شرقی محدود شده و با بازار میوه و سبزیجات، بازار ماهی فروشی شیراز مجاورت دارد. وجه تسمیه آن به دلیل وجود سنگ سیاه چهار گوشی است که در محوطه آرامگاه سیبویه قرار دارد. راه‌اندازی بازار هنر شیراز در محله سنگ سیاه با هدف ساماندهی وضعیت این منطقه از اقداماتی است که توسط متولیان فرهنگی و مجموعه مدیریت شهری دنبال می‌شود. گذر فرهنگ و هنر با هدف حمایت از هنرمندان و دستیابی به اقتصادی پویا و پایدار در این منطقه پایه‌گذاری شده است. سکونت مشاهیر، علما و تجار با قومیت و مذاهب گوناگون در این منطقه از مهمترین ویژگی‌های محور تاریخی سنگ سیاه محسوب می‌شود. این بافت به دلیل قدیمی بودن بسیار متراکم است و به جز 4معبر اصلی که پیرامون محله واقع شده‌اند، باقی شبکه‌های معابر عرضی کمتر از شش متر دارند و همین مسئله باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد شده است.

محله «سردزک» قلب تپنده بافت تاریخی شهر
محله «سردزک» که در قسمت جنوبی بافت قدیم واقع شده از دیگر محلات قدیمی شیراز است. خیابان حضرتی که از وسط این محله عبور می‌کند یکی از خیابان‌های پیوند دهنده شهر با حرم مطهر شاهچراغ(ع) است و از این رو حجم عبور و مرور در این منطقه بسیار بالاست. محله سردزک که برخی آن را قلب تپنده‌ای در بافت تاریخی فرهنگی شیراز می‌دانند دارای ویژگی‌های جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی است. در این محله مسجدی به نام قدس با قدمت بسیار زیاد و مربوط به دوره قاجار وجود دارد که این اثر تاریخی با کد 4727 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این مسجد طی سال‌های گذشته به نماد انتظار و پایگاهی برای منتظران ظهور امام عصر (ع) معرفی شده است. این مسجد نیاز مبرمی به بازسازی و احیا دارد. همچنین این منطقه نیاز مبرمی به بهسازی و ارتقای کیفیت معابر دارد.

سیری در بافت تاریخی در روز شیراز

محله «لب آب» بخشی از هویت فراموش شده شیراز

محله «لب‌آب» نیز یکی از محله‌های حاشیه‌ای بافت به شمار می‌رود که دارای کوچه‌های قدیمی و باریک است و در جنوب شهر شیراز واقع شده است. محله لب آب به مناسبت اینکه قسمت عمده آب‌ قنات‌های جاری که از ناحیه قصرالدشت وارد شهر می‌شد از میانه آن می‌گذشت به این نام خوانده شد. این محله که از جنوب به خیابان مفتح،بلوار سیبویه و میدان شاه داعی الله و از شرق به خیابان حسینی منتهی می‌شود در گذشته از باغ‌های فراوانی برخوردار بوده است که این باغ‌ها به دلیل ازدیاد جمعیت و بروز خشکسالی به مرور زمان از بین رفته و تبدیل به ساختمان شدند. در حال حاضر کاربری غالب این محله مسکونی است اما به دلیل استقرار واحدهای تجاری در دو سوی این منطقه و به واسطه وجود قبرستانی بزرگ در آن از مکان‌های پر رفت و آمد شیراز محسوب می‌شود. برخورداری از معابری باریک، پیر و فرتوت و محدودیت تردد در کوچه‌ها به ویژه هنگام‌ نیاز به تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی از مهمترین مشکلات این منطقه به شمار می‌رود. مردم این منطقه نیز از نبود امکانات رفاهی و خدمات شهری گله‌مند هستند. عدم پاکسازی معابر از ضایعات و ترافیک موجود در این منطقه و همچنین عرض کم معابر که باعث می شود خوردهای امداد نتوانند به بخش‌هایی از این بافت خدمات مناسبی ارائه دهند از دیگر مشکلات این محله به شمار می‌رود.

محله «درب مسجد» و ضرورت توسعه گردشگری مذهبی در این منطقه
محله «درب مسجد» که امروزه به درب مسجد مشیر مشهور است از دیگر محله‌های قدیمی شیراز به شمار می‌رود که در پیرامون مسجد جامع نو قرار دارد. قرارگیری مسجد نو در این منطقه، هم افزایش کاربری مذهبی توریستی در این محله را به همراه داشته است. هرچند در گذشته اهمیت سکونتی این محله به دلیل کیفیت و موقعیت اجتماعی ساکنان آن مطرح بوده است اما در حال حاضر همجواری این محله با شاهچراغ (ع) و پیوند شهر با این حرم مطهر بر اهمیت گردشگری مذهبی آن افزوده است. هم‌اکنون مسجد مشیر با پیشینه تاریخی و کاشی‌کاری‌های زیبای آن مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. به دلیل برخورداری محله درب مسجد از این ظرفیت گردشگری نیاز مبرمی به حل معضلات موجود در این منطقه احساس می‌شود.

سیری در بافت تاریخی در روز شیراز
یک کارگاه صنایع دستی در محله سنگ سیاه شیراز

محله «درب شازده» با کارکردی فرامنطقه‌ای
محله «درب شازده» نیز که به دلیل وجود آرامگاه شاهزاده منصور در آن بدین نام خوانده می‌شود با وجود برخی تحولات و دستخوردگی‌ها هنوز هم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محلات بافت به شمار می‌رود. این محله در شمال شهر شیراز واقع شده و به دلیل برخورداری از خدمات شهری، کارکرد فرامحله و حتی فراشهری دارد. وجود بازار وکیل در این محدوده موجب ایجاد کاربری تجاری و مسکونی در این منطقه و کارکرد فرامنطقه‌ای این محله شده است. محله درب شازده از شمال به دروازه اصفهان و محله سعدی، از جنوب به محله بالاکفت و بازار مرغ محدود می‌شود و از بناهای شاخصی از جمله مسجد وکیل، حمام وکیل، بازار وکیل، بازار نو، مسجد مولا و کاروانسراهای احمدی بهره می‌برد.

عدم بهره‌گیری یادگار صفویه از خدمات شهری
در قسمت شمال غربی بافت تاریخی شیراز و در محدوده مرکزی شهر هم به محله «میدان شاه» می‌رسیم. نام میدان شاه از یادگارهای دوران صفویه است و می‌توان گفت در این منطقه از دوره صفویه تا قاجاریه، مجموعه‌های حکومتی بسیاری ایجاد شده است. این محله از شمال با خیابان توحید و لطفعلی خان زند، از شرق با خیابان پیروزی، از جنوب با خیابان نهم دی و از غرب با خیابان قاآنی شمالی مجاورت دارد و می‌توان گفت محله میدان شاه به وسیله خیابان لطفعلی خان زند به دو قسمت تقسیم شده است که قسمت شمالی آن به دلیل همجواری با محله درب شازده از خدمات شهری قابل توجهی بهره می‌برد اما قسمت جنوبی آن وضعیت مناسبی از نظر امکانات ندارد.

محله«اسحاق بیگ» نیازمند احیای بناهای تاریخی
محله «اسحاق بیگ» نیز با کاربری غالب مسکونی از دیگر محله‌های قدیمی شیراز است که قسمت شمالی این منطقه به دلیل همجواری با میدان آستانه و دسترسی‌های آسان‌تر در حاشیه بافت وضعیت مناسب تری در مقایسه با قسمت جنوبی دارد. مردم شیراز نام این محله را که از شمال با خیابان لطفعلی خان زند، از شرق با خیابان شیخ روزبهان و از جنوب با خیابان آستانه محدود شده است به نام شیخ جمال الدین ابواسحق اینجو که برای آبادی شیراز تلاش بسیاری داشته نام‌گذاری کرده‌اند. در این محله حمام تاریخی «نظر علیخان» قرار دارد. این حمام که در کوچه عطاالدوله واقع شده است سال‌هاست در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و احتمال ریزش این بنای تاریخی دوره زندیه وجود دارد. همچنین مدرسه خان از دیگر بناهای مهم در این منطقه به شمار می‌رود. زیربنای این محل که به سبک بناهای درون گرا ساخته شده است 7686 مترمربع است که در زمینی به مساحت 5003 مترمربع در دو طبقه بنا گردیده است‌. عدم رعایت حریم میان این اثر تاریخی با بناهای مدرن، وجود ضایعات و زباله در پیرامون بنای مدرسه‌ و گذرهایی که ویران شده و جای خود را به پارکینگ‌های بی‌روح داده‌اند،  از مهمترین مشکلات این محله به شمار می‌رود.

سیری در بافت تاریخی در روز شیراز

مشکلات بافت تاریخی شیراز
به طور کلی بسیاری از مشکلات موجود در بافت‌ تاریخی شیراز به دلیل عدم انطباق این محلات با نیازهای مدرن امروز است. اغلب مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند از نظر اقتصادی و مالی جز طبقه متوسط به پایین هستند. آنها دلیل سکونت خود را در این مناطق؛ امکان تهیه مسکن با قیمت پایین، نزدیکی این مناطق به مرکز شهر و محل کار، قیمت پایین اجناس و کالاهای مورد نیاز و همجواری با اماکن مذهبی و فرهنگی مطرح می‌کنند و سازگار نبودن وضعیت زندگی و امکانات و تجهیزات این مناطق با زندگی مُدرن امروز، آبگرفتگی معابر، افزایش آسیب‌های اجتماعی و وجود معتادین متجاهر در این محل‌ها، عدم رعایت مسایل بهداشتی در معابر و خیابان‌های این مناطق، استاندارد نبودن ساخت و سازها در برابر مخاطرات و عدم توجه مسئولان برای رسیدگی اساسی به مشکلات این مناطق را از مهمترین معضلات زندگی در بافت تاریخی شیراز می‌دانند.

لزوم گره‌گشایی از مشکلات محله‌های تاریخی
این در حالیست که بافت تاریخی شیراز به دلیل قرارگیری در محدوده مرکزی شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌توان با برطرف کردن کمبودها و ارائه خدمات شهری مورد نیاز ساکنان به حل این معضلات و احیای بافت تاریخی کمک کرد. استقرار کاربری‌هایی از جمله فرهنگسرا، کتابخانه و رونق اماکن گردشگری در خانه‌های باارزش تاریخی درون بافت افزون بر اینکه مانع از مهاجرت ساکنین این محلات به دیگر مناطق شهر می‌شود از تخریب و فرسوده شدن بافت و بناهای تاریخی جلوگیری خواهد کرد. همچنین ایجاد فضای سبز و اماکن ورزشی برای گذران اوقات فراغت افراد ساکن در این مناطق موجبات رفاه عمومی را فراهم خواهد کرد. برنامه‌ریزی صحیح جهت جمع‌آوری و دفن زباله و ساماندهی شبکه‌های آب سطحی و هدایت آب به طریق بهداشتی هم منجر به کاهش مشکلات ساکنان بافت خواهد شد. ساماندهی معتادان متجاهر، بهسازی واحدهای مسکونی با حمایت بخش دولتی و گشایش‌های کالبدی در مسیر رفت و آمد مردم برای کاهش ترافیک و دسترسی آسان شهروندان به خدمات مورد نیاز از دیگر راهکارهایی است که به بهتر شدن وضعیت بافت‌های تاریخی که میراث و یادگار گذشتگان برای آیندگان هستند کمک شایانی خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/266918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده