پیام فارس

آخرين مطالب

کارخانه نرگس شیراز همچنان در گیرودار مقدمات پروژه خروج مقالات

کارخانه نرگس شیراز همچنان در گیرودار مقدمات پروژه خروج
  بزرگنمايي:

پیام فارس- قرار گرفتن کارخانه روغن نباتی شیراز در حریم منطقه مسکونی شهر و پیامدهای منفی حاصل از آلایندگی این واحد صنعتی موجب شده است که بحث انتقال این کارخانه از محدوده کلانشهر شیراز مطرح شود و این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های اهالی شیراز مورد توجه قرار بگیرد.

بحث 30ساله انتقال کارخانه
بیش از سی سال است که پروژه انتقال این واحد صنعتی به خارج از شهر دستخوش اما و اگرهای بسیار قرار گرفته و هر بار به دلایل مختلف فرآیند انتقال متوقف و تنها درصد اندکی از کار پیش رفته است.
این کارخانه که در سال 1333 خورشیدی در زمینی به مساحت 93 هزار و 750 مترمربع تحت عنوان کارخانه «پنبه پاک‌کنی» راه‌اندازی شد و فعالیت‌هایش را در حومه شهر شیراز در مکانی که به گود خزینه شهرت داشت آغاز کرد، با گسترش فضای شهری و رشد پراکنده ساختمان‌ها به مرور زمان در حریم منطقه مسکونی و بافت فرهنگی شهر قرار گرفت و اینک در بلوار چهل مقام و در نزدیکی آرامگاه حافظ که یکی از مهمترین و پُررفت و آمدترین مناطق شهر محسوب می‌شود واقع شده است.
بحث جابه‌جایی این کارخانه که ظرفیت تولید 180 هزار تن روغن خوراکی دارد و می‌تواند زمینه اشتغال هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کند در سال گذشته با آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید، مجددا مطرح شد.
در اسفندماه سال 99 عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در زمینی به مساحت افزون بر 80 هزار مترمربع، با سرمایه‌گذاری 17هزار و 800 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای هزار نفر آغاز و بحث انتقال این کارخانه به خارج از شهر با جدیت بیشتری از سوی مسئولین استان فارس پیگیری شد.

تلاش دولت سیزدهم برای اجرایی شدن پروژه انتقال کارخانه
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز از همان ابتدای فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم بر ضرورت انتقال صنایع آلاینده از شیراز تأکید کرد و پیرو تأکیدات استاندار فارس تدابیر لازم برای برطرف شدن مشکلات این کارخانه‌ها در استان فارس و تسریع روند انتقال واحدهای صنعتی آلاینده شیراز اتخاذ شد و این موضوع در جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز مورد بررسی قرار گرفت.
رییس کل دادگستری استان فارس نیز هشتم آذرماه سال جاری در بازدید از محل جدید احداث کارخانه روغن نباتی شیراز اظهار کرد که بیش از 10 سال از واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی به این واحد تولیدی می‌گذرد اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای انتقال این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی انجام نگرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی با بیان اینکه انتظار می‌رفت پس از یک دهه از واگذاری زمین به کارخانه روغن نباتی شاهد پیشرفت قابل توجهی در راستای انتقال گام به گام این واحد تولیدی به محل جدید باشیم، افزایش ظرفیت تولید و انتقال این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز را از مطالبات جدی دادگستری قلمداد کرد و گفت: استان فارسی‌ها نزدیک به هفتاد سال از این برند و محصولات آن استفاده کرده‌اند که امیدواریم مدیران اجرایی در اسرع وقت نسبت به افزایش کیفیت تولید و مرتفع نمودن مسائل موجود، اقدام جدی داشته باشند.
در همان زمان سعید جارودی مدیرعامل وقت کارخانه روغن نباتی شیراز هم عنوان کرد که عملیات اجرایی انتقال این مجموعه تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در مرحله تسطیح سطح و عملیات خاک قرار دارد و به منظور پیشبرد پروژه انتقال کارخانه لازم است که با تغییر کاربری و فروش بخشی از مساحت این مجموعه که در آن تولید انجام نمی شود سرمایه نقدی و منبع درآمدزایی برای جابه جایی این واحد صنعتی ایجاد کرد.

طولانی شدن روند اقدامات مربوط به جابه‌جایی
این سخنان در حالی از سوی مدیرعامل کارخانه روغن نباتی شیراز بیان شد که با گذشت زمان اقدام قابل توجهی برای انتقال این کارخانه صورت نگرفت و طولانی شدن روند اقدامات مربوط به جابه‌جایی این کارخانه نشان دهنده نبود عزم و اراده جدی در مدیران این واحد صنعتی برای اجرای این طرح است؛ به گونه‌ای که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم هفتم دی ماه 1400 در گفتگو با ایرنا به عدم پیشرفت فیزیکی این پروژه اشاره کرد و گفت: آیین کلنگ زنی کارخانه جدید روغن نباتی اسفند ماه 1399 انجام شده است اما پس از گذشت 9ماه از کلنگ‌ زنی این طرح و شروع عملیات اجرایی در منطقه ویژه از لحاظ پیشرفت فیزیکی شاهد اقدام قابل ملاحظه‌ای نبودیم و تنها عملیاتی در حد خاکریزی و تسطیح زمین انجام شده است.
حمیدرضا ایزدی افزود: هرچند که از مدیران شرکت خواستیم که هر چه سریعتر نسبت به تسریع روند عملیات احداث این واحد تولیدی اقدام کنند. اما به طور کلی روند اجرای طرح انتقال این کارخانه تاکنون رضایت‌بخش نبوده است.
به گفته رییس سازمان صمت فارس، طبق طرح زمان بندی انتقال کارخانه روغن نباتی پیش‌بینی شده است که این کارخانه تا حدود سه سال دیگر به منطقه ویژه منتقل خواهد شد اما با توجه به روندی که در حال حاضر وجود دارد به نظر می‌رسد انتقال این کارخانه بیش از سه سال به طول بینجامد.

راه‌اندازی خطوط جدید تولید در کارخانه
در بازدید یک مقام دولتی از این کارخانه که در دی‌ماه 1400 انجام شد، علیرضا بیگ محمدی مدیر کارخانه و عضو هیات مدیره شرکت روغن نباتی نرگس شیراز عنوان کرد که به منظور رفع کمبود روغن، خطوط تولید جدیدی در این کارخانه راه‌اندازی شده است و مدیران این کارخانه در تلاش هستند که با تأمین روغن خام و رفع مشکلات این حوزه مجددا کارخانه را به شرایط ثبات و تولید برسانند.
ایجاد خطوط تولید جدید در کارخانه‌ای که بحث انتقال آن به خارج از شهر مطرح است نشان از این داشت که "نرگس" شیراز چندان هوای رفتن از محدوده حریم شهری را ندارد و به جای شتاب گرفتن اقدامات مربوط به انتقال کارخانه، توسعه کارخانه فعلی و گسترش فعالیتهایشان در همین مجموعه در اولویت است.
این در حالیست که پیش از این مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس بر ضرورت شتاب‌بخشی به انتقال کارخانه‌های روغن نباتی، سیمان و پشم شیشه از شهر شیراز تاکید کرده اند.
آنگونه که رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس تاکید کرده، با توجه به مصمم بودن مدیران استان در حمایت از روند خروج کارخانه‌های آلاینده، تحقق این امر نیازمند عزم جدی و همه‌جانبه مدیران این کارخانه‌ها است.
ایزدی اظهار کرد: لزوم خروج این واحدهای صنعتی را بارها کارشناسان، دستگاه‌های مختلف و شهروندان شیراز مطرح کرده اند و اخیرا هم به صورت جدی در دستور کار مسئولین استان قرار گرفته است.

بی‌نتیجه ماندن پروژه انتقال در سال 1400
سال 1400 نیز با تمام فراز و نشیب‌هایش گذشت و با وجود اینکه در این سال بحث انتقال این کارخانه به صورت جدی در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گرفت اما گویا مدیران این واحد صنعتی عزم و تصمیم اساسی برای به سرانجام رساندن این پروژه ندارند. بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای انتقال این کارخانه و حرکت لاکپشتی این پروژه به‌گونه ای است که استاندار فارس این امر را ناشی از عدم پایبند بودن متولیان امر به تعهدات عنوان کرد.

نرگس به تعهدات خود عمل نکرد
استاندار فارس یکشنبه 28 فروردین ماه 1401 در نشستی خبری اعلام کرد: کارخانه جدید روغن نرگس شیراز هم اینک در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در دست احداث است اما مدیران آن به تعهد خود عمل نکرده‌اند.
ایمانیه افزود: این کارخانه هم اینک و در محل فعلی با ظرفیت تولید روزانه 50 تن فعال است در حالی که قبلا تولید روزانه آن 500 تن در روز بوده است.
وی ادامه داد: مالکان این کارخانه اعلام کردند که برای راه اندازی کارخانه جدید دو هزار میلیارد تومان پول نیاز دارند که بنا شد بخشی را از آورده خودشان تأمین کنند، بخشی را از محل تسهیلات و بخش دیگری را نیز از محل تغییر کاربری زمین فعلی کارخانه در شیراز تأمین کنند.
استاندار فارس تأکید کرد: برای بررسی قابل اجرا بودن و نبودن این موارد مطرح شده از سوی مالکان کارخانه، کمیته‌ای با مشارکت شهرداری شیراز و سازمان صمت تشکیل شده است.

چشم امید به درایت مسئولان
با تمام این تفاصیل به نظر می‌رسد ماجرای انتقال این کارخانه از شهر شیراز سَرِ دراز دارد و این ماجرا به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت. هرچند که شیراز همچنان چشم امیدش را برای خروج این صنایع آلاینده به درایت مسئولان استانی دوخته است و انتظار می‌رود که با تهیه زیرساخت‌های مناسب، شرایط انتقال این کارخانه‌ها به مکانی خارج از شهر شیراز فراهم شود تا با این جدایی روحی تازه در کالبد شهر دمیده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/266569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد