پیام فارس

آخرين مطالب

سد درودزن در فارس، آبی برای مصارف کشاورزی دارد؟ سياسي

سد درودزن در فارس، آبی برای مصارف کشاورزی دارد؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- این روزها مباحثی درباره حقابه کشاورزی از سد درودزن در استان فارس مطرح شده و اینکه آیا این سد، امسال آبی برای رها کردن دارد یا خیر؛ البته پاسخ مسئولان با استناد به وضعیت منابع این سد، منفی بوده است.

سد درودزن فارس با هدف مدیریت و تامین آب بخشی از کلانشهر شیراز و شهرهای مجاور همچون مرودشت، ساخته شده است و به تدریج برای اختصاص آب به مصارف دیگر در قالب حقابه کشاورزی در نظر گرفته شد.
طی دهه‌های گذشته، اختصاص حقابه کشاورزی از محل این سد متناسب با وضعیت بارش‌ها در استان، توسط سیاستگذاران حوزه آب بررسی می‌شده و در برخی سال‌ها، این حقابه اختصاص می‌یافته و یا اینکه اولویت تامین آب شرب موردنیاز مردم سبب می‌شده تا آبی به مصارف کشاورزی اختصاص نیابد.
در آن سال ها هم که حقابه کشاورزی اختصاص می‌یافته، نیز بدون مشکل نبوده است و برخی کشاورزان مناطق پایین دست انتهای مسیر رودخانه کر از دسترسی نداشتن به سهم خود گلایه مند بوده‌اند.
مهرداد زمان پور عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی فارس نیز پارسال در اظهارنظری گفت: این عادلانه نیست که دو طرف سد درود زن کشت شالیزار داشته باشیم؛ این حوضچه های آب، تبخیر را ده‌ها و صدها برابر می کند در حالیکه در پایین‌دست وضعیت خوبی نداریم.

پیام فارس


سد درودزن کجاست؟
سد درودزن که سال 1351 بر روی سد کر به بهره برداری رسید در حوزه شهرستان مرودشت و حدود 50 کیلومتری شمال آن است. مرکز شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز است.
رود کُر، بزرگترین رودخانه استان فارس است و یکی از منابع اصلی تأمین آب کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی شهرهای شیراز، مرودشت و دیگر مناطق استان است.
این رودخانه از کوه‌های سید محمد و پالانگری سده شهرستان اقلید و همچنین مارگون شهرستان سپیدان سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه‌های این شهرستان به آن، با نام رودخانه دژکرد از ناحیه تنگ براق، به شهرستان مرودشت وارد می‌شود.
رودخانه کر پس از عبور از سد درودزن، وارد دشت رامجرد می‌شود. در ادامه این رودخانه با گذر از جنوب شهر مرودشت وارد شهرستان زرقان شده و در نهایت در شهرستان خرامه، به دریاچه بختگان می‌ریزد. طول رودخانه کر تا حدود دریاچه بختگان 280 کیلومتر است.
آخرین رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی
آخرین بار، کارگروه کشاورزی استان در سال زراعی گذشته (1400-1399)، مصوب کرد که رهاسازی آب از سد درود زن برای مشروب کردن اراضی کشاورزی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه انجام شود.
به گفته مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس در فروردین‌ماه 1400، به دلیل کاهش میزان بارندگی در فصل زمستان و برای جبران کمبود آب مورد نیاز کشاورزان مقرر شده بود که در آن سال زراعی حدود 147 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای استفاده کشاورزان این شهرستان ها رهاسازی شود که نخستین مرحله در بهمن ماه سال 1399، دومین مرحله در 5 فروردین 1400 و آخرین بار در اردیبهشت‌ 1400 حقابه کشاورزی اختصاص یافت.
در این مرحله ها از رهاسازی حقابه کشاورزی، سهم شهرستان مرودشت از آب رهاسازی شده سد، 45درصد و سهم شهرستان های زرقان و خرامه 55درصد بود.
کشاورزانی که ناراضی بودند
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس در فروردین 1400 درباره نارضایتی برخی کشاورزان از حقابه جریان یافته در بستر رودخانه گفت: متناسب نبودن سطح اراضی زیر کشت در این شهرستان ها با آب رهاسازی شده از سد و ساعات محدودی که برای آبیاری اراضی کشاورزی در مناطق کربال، بندجهان آباد و بیشه دوشاخ در نظر گرفته شده بود، شرایطی را فراهم کرد که برخی از کشاورزان در شهرستان خرامه نتوانند بسیاری از مزارع خود را آبیاری کنند. 
این مقام مسئول ادامه داد: آب رهاسازی شده از سد درودزن می بایست مسیری در حدود 186 کیلومتری رودخانه کر را طی کند تا به آخرین نقطه این رودخانه یعنی منطقه جهان آباد خرامه برسد و در طول این مسیر از بندهای مختلفی عبور می کند که ممکن است برخی از این بندها به علت قدیمی بودن و نشتی دریچه هایشان باعث تلفات آب شوند.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس در آن مقطع زمانی، وعده برخورد جدی با کسانی که حقابه کشاورزان را پمپاژ می کنند داد و عنوان کرد: عده بسیار کمی هستند که این گونه تخلفات را انجام می دهند اما بدون شک با مدیریت آب در مسیر رودخانه کر قطعا با این تخلفات برخوردی جدی می شود.

پیام فارس


معضلی به نام هدر رفت آب
فرسوده بودن کانال‌ها و آبراهه‌های قدیمی، یکی از عوامل اصلی در هدررفت آب رهاشده برای مصارف کشاورزی در اراضی پایین دست سد درودزن است.
آماری را جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد شهریورماه 1400 در جلسه کارگروه آب کشاورزی استان فارس ارائه کرد که در نوع خود جالب توجه بود. وی در این زمینه گفت: در سال زراعی 1399 - 1398 بیش از 360 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای کشاورزی رهاسازی شد که بیش از 70 میلیون متر مکعب از آن در کانال ها هدر رفته است وبرای حل این معضل ما بایستی در کانال ها لوله گذاری کنیم و آب را از این طریق بر سر مزارع کشاورزان بیاوریم و از آنجا نیز کشاورزان با استفاده از سیستم های نوین آبیاری با کمترین هدر رفت آب اقدام به کشاورزی کنند.
در این ارتباط،‌راهکارهایی مانند لوله گذاری در بستر رودخانه برای جلوگیری از هدررفت آب در طول مسیر پایین دست سد مطرح شده و در حال بررسی است.
نیاز به مدیریت راهبردی
در این شرایط بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اسفندماه 1400 گفت: رودخانه کُر از سرچشمه تا زمین‌های کشاورزی مسیر و آخرین نقطه که دریاچه است نیاز به مدیریت راهبردی دارد.
اسماعیل محبی پور که در مراسم تکریم فرماندار سابق و معارفه سرپرست شهرستان خرامه سخن می‌گفت، افزود: استان فارس همچنان از خشکسالی رنج می‌برد و وضعیت چاه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی در شرایط خوبی قرار ندارند.
معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه آب به واسطه کمبود منابع آبی در جهان، مقوله‌ای مرتبط با امنیت کشورها و نیازمند ملاحظات امنیتی محسوب می‌شود، ضمن اشاره به شکل گیری شورای راهبردی و قرارگاه آب استان فارس خاطرنشان کرد: امیدواریم با تشکیلاتی که ایجاد شده و با پیگیری‌ها و استمرار حرکتی که داریم اتفاقات بهتری را رقم بزنیم.
نگاهی به وضعیت امروز سدهای استان فارس
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، فروردین‌ماه 1401 در گزارشی از وضعیت سدهای استان گفت: هم اینک 9 سد با ظرفیت سه میلیارد متر مکعب آب در استان وجود دارد که در مجموع 50 درصد از ظرفیت آنها خالی است.
محمود رضایی کوچی افزود: آن میزان آبی هم که در پشت سدها ذخیره است به طور کامل قابل استفاده نیست چرا که بخشی از آن باید برای پایداری سد باقی بماند و مابقی نیز برای آشامیدن، کشاورزی، صنعت و محیط زیست استفاده می شود. .
وی ادامه داد: بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان شیراز با جمعیت حدود 2 میلیون نفر از سد درودزن و بخشی نیز از چاه تامین می شود.
او اظهار داشت: فاز نخست خط 2 انتقال آب از سد درودزن به شیراز که حدود 35 درصد این خط را شامل می شود فعال است و مابقی خط نیز طی سه یا چهار ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید که با افتتاح کامل آن می توان امیدوار بود که تابستان را بدون مشکل خاصی از نظر تامین آب شرب مورد نیاز مردم شیراز پشت سر بگذاریم.
نگاهی به وضعیت سد درودزن
استاندار فارس در نشست صمیمی و دیدار نوروزی که اوایل سال 1401 با اهالی رسانه داشت به آماری از میزان ذخیره آب سد درودزن اشاره کرد که مبنای تصمیم گیری مسئولان استان در زمینه اختصاص نیافتن حقابه کشاورزی در سال زراعی جاری از محل این سد بوده است.
محمد هادی ایمانیه در این جلسه میزان ذخایر آن مقطع زمانی سد درودزن را حدود 560 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت:‌ بنا بر اظهارنظر کارشناسان، باید برای پایداری وضعیت سد، باید 330 میلیون متر مکعب از این منابع آبی در پشت سد ذخیره بماند.
وی ادامه داد: با این حساب، حدود 230 میلیون مترمکعب آب در پشت سد برای بهره‌برداری می‌ماند که باید برای مصرف شرب شهرهای اطراف به مدت دو سال باشد و با توجه به راه اندازی کامل خط 2 انتقال آب سد درودزن به شیراز در سال 1401 ، عملا آب دیگری برای سایر مصارف وجود ندارد.
درودزن آبی برای رها کردن ندارد
استاندار فارس یکشنبه 28 فروردین‌ماه 1401 نیز در نشستی خبری گفت: کاهش بارش ها سبب شد که امسال امکان رهاسازی آب سد درودزن برای اراضی کشاورزی پایین دست در سه شهرستان مرودشت، زرقان و خرامه فراهم نشود.
محمد هادی ایمانیه تصریح کرد: برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به کشاورزان این مناطق با موافقت بیمه و جهاد کشاورزی بنا شد کشاورزانی که در مقابل خشکسالی خود را بیمه نکرده بودند بیمه شوند تا بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی از محل بیمه جبران شود.
استاندار فارس گفت: همچنین بنا شد که به اشتغال های خرد در این سه شهرستان به ویژه شهرستان خرامه توجه ویژه شود.
برچسب‌ها
استانداری فارس محمدهادی ایمانیه سد درودزن فارس
پروندهٔ خبری
بحران خشکسالی در ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/266420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر