پیام فارس

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

بارش های 1400 دردی از دریاچه های فارس دوا نکرد مقالات

بارش های 1400 دردی از دریاچه های فارس دوا نکرد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- بارش‌های سال 1400 هم نتوانست دریاچه های خشکیده فارس را احیا کند تا این دریاچه ها در هفدهمین سال خشکی خود باشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سال 86 بود که دریاچه‌های استان فارس یکی پس از دیگری خشک شد و هم اکنون از دریاچه‌های مهم استان که روزی مقصد گردشگران بودند فقط یک نمک‌زار باقی مانده و دیگر هیچ. دومین دریاچه بزرگ کشور یا همان بختگان که روزگاری پذیرای هزاران قطعه پرنده از اقصی نقاط دنیا بود از ادامه حیات بازبماند و هم اکنون نه تنها به یک نمک‌زار تبدیل شده بلکه مشکلات عدیده ای را به همراه داشته که می‌توان به خشک شدن قطب انجیرستان های دیم دنیا و ورود کویر به استان اشاره کرد.
البته تنها دریاجه بختگان نیست که شرایط بسیار اسف باری دارد، دریاچه پریشان که مهمترین دریاچه آب شیرین کشور به شمار می‌رفت نیز به سرنوشتی مشابه بختگان گرفتار شد به گونه‌ای که از این دریاچه هم فقط زمینی خشک باقی مانده و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این دریاچه روزی مهمترین دریاچه آب شیرین ایران بوده به چشم نمی‌خورد.
یکی دیگر از دریاچه مهم استان که در شمال فارس قرار داشت دریاچه کافتر بود، این دریاچه با وسعتی بیش از هفت هزار هکتار در بخش مرکزی شهرستان اقلید در شمال استان فارس قرار داشت و یکی از دریاچه‌های آب شیرین استان فارس و از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می‌شد. این دریاچه دومین دریاچه آب شیرین بعد از دریاچه پریشان بود. شرایط برای این دریاچه هم مانند بختگان و پریشان و حتی بدتر شد.
اما مهارلو دریاچه‌ای نزدیک شیراز وضعیتش در این سال‌ها کمی بهتر بوده است البته نه به دلیل بارش باران بلکه به خاطر فاضلاب‌هایی که از شهر شیراز و دیگر نقاط به این دریاچه روانه می‌شود همیشه مقدار بسیار محدودی آب داشته و هیچ وقت خشک نشده است.

پیام فارس


البته دریاچه‌های فارس فقط به همین چهار دریاچه ختم نمی‌شود و دریاچه‌هایی هستند که وضعیت مشابهی مانند سایر دریاچه‌های استان دارند.
در حالی که هر روز وضعیت دریاچه‌های استان بدتر می‌شود شرایط برای احیای این دریاچه‌ها نیز دشوارتر می‌شود زیرا نزدیک به 17 سال است که خشک هستند و حیات در آنها جریان نداشته است.
سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به خبرنگار مهر با بیان اینکه طی چند سال گذشته دریاچه‌های استان فارس به دلیل عدم بارش و خشکسالی به طور کامل خشک شده اند ، گفت: نمی‌توان انتظار داشت که میزان بارش‌ها کم باشد اما دریاچه‌ها احیا شود.
نبی الله مرادی ادامه داد: سال گذشته میزان بارندگی در استان فارس بسیار کم بود به گونه‌ای که از بهمن ماه و حتی ایام عید بارندگی در فارس نداشته ایم بر همین اساس تمامی دریاچه‌های فارس به غیر از مهارلو که کمی آب دارد همگی خشک هستند.
وی افزود: دریاچه کافتر ، بختگان، طشک و پریشان همچنان خشک هستند در صورتی که در سال‌های گذشته حداقل در فصل بارش کمی خیس می‌شدند اما در سال گذشته اینگونه نبود و به دلیل عدم بارش کاملاً خشک بودند.
سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت افزود: ضروری است دستگاه‌های ذی ربط نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کنند تا بتوان برای احیای دریاچه‌های فارس قدمی برداشت.
وی در رابطه با حقابه دریاچه‌ها نیز توضیح داد: تخصیص حقابه بعد از آب شرب اولین اولویت است در حال حاضر برای تأمین اب شرب هم مشکل وجود دارد چگونه انتظار می ورد که حقابه ها رهاسازی شود.
با کار مطالعاتی دریاچه احیا نمی‌شود
مرادی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر پیرامون اعتبارات دریاچه بختگان گفت: در این راستا اعتباراتی برای مطالعه، لایروبی و… اختصاص یافته و اقداماتی نیز انجام شده اما مگر با کار مطالعاتی می‌توان دریاچه را احیا کرد؟
وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که بارندگی کم باشد وضعیت دریاچه‌های استان همین خواهد بود، ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت که بارندگی نداشته باشیم و همه جا خشکسالی باشد اما دریاچه‌ها نیز احیا شود.
یک فعال حوزه محیط زیست فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با وضعیت نگران کننده دریاچه‌های استان فارس گفت: نزدیک به 17 سال از خشکی دریاچه‌های استان می‌گذرد و در این سال‌ها همیشه خشک بوده از این رو احیای آنها دشوار است.

پیام فارس


علمدار علمداری به اثرات مخرب خشکی دریاچه‌ها اشاره کرد و افزود: به دلیل خشک شدن دریاچه‌های استان میزان رطوبت در سطح استان کاهش یافته و همین امر باعث کم بارشی و در نهایت مشکلات ناشی از این پدیده شده و خشکی دریاچه‌ها از بین رفتن پوشش‌های گیاهی را به همراه داشته است.
وی خواستار مدیرت کشاورزی در استان شد و تاکید کرد: باید به سمت تغییر الگوی کشت رقت نه اینکه اجازه داد محصولات آب بر در سطح استان کشت شود تا زمانی که الگوی درستی برای استفاده از منابع آب نداشته باشیم نمی‌توان انتظار احیای دریاچه‌ها را داشت.
یک فعال حوزه محیط زیست فارس گفت: وقتی چشمه‌ها خشک و سطح سفره اب های زیرزمینی پایین باشد آب وارد دریاچه نخواهد شد و اگر بارندگی و حتی سیلابی هم باشد فقط چشمه‌ها و سطح سفره‌ها بالا می‌آید.
علمداری افزود: چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه‌ها از ورود آب به داخل آن جلوگیری کرده و شیره جان دریاچه را می مکند به همین دلیل ضروری است هر چه سریع‌تر نسبت به پر کردن این چاه‌ها اقدام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/265930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور