پیام فارس

آخرين مطالب

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در گرو تفویض اختیارات به استان‌هاست علمي

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در گرو تفویض اختیارات به استان‌هاست
  بزرگنمايي:

پیام فارس- امین رضا ذوالقدر سه‌شنبه اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب آمار شرکت‌های دانش‌بنیان کشور باید رشد دو برابری داشته باشد که این امر مستلزم یک کار جهادی است.

ضرورت ترغیب شرکت‌های صلاحیت‌دار برای دانش‌بنیان شدن

رئیس پارک علمی و فناوری فارس ادامه داد: در حال حاضر ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها به منظور دریافت مجوز برای دانش بنیان شدن به صورت متمرکز در تهران انجام می‌شود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی این کار است.

ذوالقدر افزود: استان‌ها در شرایط کنونی این اختیار را ندارند که بتوانند به جذب شرکت دانش‌بنیان بپردازند. این در حالیست که برخی شرکت‌ها پتانسیل دانش‌بنیان شدن را دارند اما به دلیل فرآیند ثبت‌نام در سامانه و پروتکل‌هایی که وجود دارد ممکن است تمایل زیادی برای ورود به این عرصه نداشته باشند.

ذوالقدر افزود: باید زمینه‌ مناسبی را برای ترغیب و تشویق شرکت‌های صلاحیت‌دار به دانش‌بنیان شدن فراهم کنیم و بدون شک این امر با اختیاراتی که به پارک‌های علم و فناوری داده می‌شود، محقق خواهد شد.

لزوم واگذاری اختیارات به پارک‌های علم و فناوری برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ضمن تشکر از سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هرچند در طول این سالها اقدامات قابل توجهی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است. اما اگر بخشی از اختیارات به پارک‌های علم و فناوری استان‌ها واگذار شود، می‌توانیم گام‌های محکم‌تری در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برداریم.

ذوالقدر بیان داشت: می‌بایست در کنار ارزیابی‌هایی که توسط کارگزاران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود اختیاراتی به پارک‌های استانی داده شود تا این پارک‌ها بتوانند خودشان به صورت میدانی در این عرصه حضور یابند و شرکت‌هایی که صلاحیت دانش‌بنیان شدن را دارند شناسایی کنند.

وی عنوان کرد: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند بررسی‌های لازم را انجام دهند و به ترغیب شرکت‌ها بپردازند و اگر شرکتی مورد تأیید پارک بود وارد فاز بعدی شود و اقدام به ثبت‌نام در سامانه کند. در واقع تأیید پارک بایستی به معنای این باشد که شرکت‌های مسجل شده نیاز به ارزیابی مجدد ندارند.

این مقام مسئول گفت: باید ارزیاب‌هایی برای این کار در نظر گرفته شود تا بتوانیم ضمن رعایت اصول حاکم بر ارزیابی‌ها در معاونت فناوری به تسهیل و تسریع روند جذب شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم.

طرح دستیار فناوری راهکاری بلندمدت برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به طرح دستیار فناوری گفت: این طرح که در هفته پایانی سال، توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و به کل دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور ابلاغ شد با هدف تعامل دانشجویان با شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب دانشجویان در این شرکت‌ها با توجه به رشته‌های تحصیلی‌ آنها اجرا می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم نظام تربیت نیروی انسانی متخصص را تقویت کنیم.

رئیس پارک علمی و فناوری فارس اضافه کرد: بایستی زمینه فراگیری بخشی از توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار برای دانشجویان در طول دوران تحصیل فراهم شود. لذا ایجاد راهکارهایی برای فراهم آمدن اشتغال دانش‌بنیان می تواند به ایجاد تحول و جهش در میزان اشتغال در کشور کمک کند. 

وی با اعتقاد به اینکه رویکرد وزارت عتف برای اجرایی شدن طرح دستیار فناوری، راه را برای بکارگیری دانشجویان در حین تحصیل در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری هموار می‌کند، گفت: در این طرح با بورسیه نمودن دانشجویان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب ماهانه مبلغ 1، 2 و 3 میلیون تومان، 6 ماه فرصت کارآموزی در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

پرورش نیروی متخصص و جلوگیری از خروج نخبگان

ذوالقدر تأکید کرد: همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم ایده دستیار فناوری با هدف توسعه همکاری متقابل پارک علم و فناوری و دانشگاه و هم چنین افزایش اثربخشی فارغ التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان طراحی شده است.

وی اعلام کرد: شرکت‌های فناور علاوه بر کسب امتیازات گوناگون از سمت پارک علم و فناوری طرف قرارداد، می‌توانند فرصت انتخاب رایگان و هوشمند مدیران و کارکنان آینده خود را از دانشجویان مستعد و واجد شرایط داشته باشند.

ذوالقدر ادامه داد: طرح فن آموزی نیز برای فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی و ارشد است که در این طرح شرایطی فراهم شده که فارغ‌التحصیلان بتوانند به مدت یک یا دو سال در شرکت‌ها فعالیت داشته باشند.

وی با اعتقاد به اینکه اجرای این طرح‌ها در بلند مدت کمک‌شایانی به توسعه شرکت‌های دانش بنیان از نظر کمی و کیفی می‌کند، گفت: طرح پسادکتری نوآوری نیز برای فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در نظر گرفته شده است. این طرح‌ها از طریق پرورش نیروی انسانی متخصص کمک‌ شایانی به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنند.

ذوالقدر افزود: در استان فارس از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستیم اما این ظرفیت‌ها آن طور که باید جهت‌دهی نمی‌شوند. این در حالیست که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند مانع خروج نخبگان از کشور شود.

افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهی

وی با بیان اینکه استان فارس از 204 شرکت دانش‌بنیان بهره می‌برد و 350 شرکت فناور نیز در پارک علم و فناوری استان فارس مستقر هستند، گفت: در استان فارس بیش از 200هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی داریم. این تعداد دانشجو تناسبی با تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در استان ندارد. لذا می‌توان شرایطی فراهم و موجی در دانشگاه‌ها ایجاد کرد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فارس با این گنجینه نیروی انسانی که در اختیار داریم، افزایش یابد. 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه 29 اسفند 1400 در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1401 هجری شمسی، با تبریک عید نوروز و ایام ولادت خورشید فروزان عالم وجود، حضرت بقیةالله الاعظم(عج) به ملت بزرگ ایران و همه ملت‌های همدل، و با تبریک ویژه به خانواده‌های معظم شهیدان و همچنین جانبازان، ایثارگران و خدمتگزاران ملت در میدان‌های مختلفِ علم، سلامت، امنیت و مقاومت، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین دوشنبه یکم فروردین ماه 1401 در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت فرارسیدن سال نو و به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد اعلام کردند که برای رشد اقتصاد کشور به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم و تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است. 

ایشان افزودند: منظور از اقتصاد دانش‌بنیان، نگاه علمی و فناورانه به تولید در همه عرصه‌ها است که نتیجه آن، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: توقع‌ام از مسئولین این است که شرکت‌های دانش‌بنیان صد در صد افزایش یابند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/265815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

8 کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب

8 کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب

اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس

نجات کودک بازیگوش از مرگ حتمی در بالابر

هشدار شدید باران در 21 استان

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ 3 نفر در حادثه رانندگی در فارس

هشدار باران شدید در 21 استان

کشف بیش از 60 سکه‌های تاریخی در فسا

حمایت علمای اهل سنت خاش از عملیات تنبیهی وعده صادق

70 هکتار از اراضی ملی در استهبان رفع تصرف شد

نجات کودک‌ بازیگوش از سازه آسانسور در شیراز

روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی

درگذشت مادر شهید عباسی در کازرون

فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

مهم‌ترین خبر‌های پلیس فارس در 24 ساعت گذشته

جزییات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 در استان فارس اعلام شد

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند