پیام فارس

آخرين مطالب

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

لزوم توجه به تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه علمي

لزوم توجه به تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO)، مبنی بر اینکه سالانه بیش از هفت میلیون مرگ در رابطه با آلودگی هوا ثبت می‌شود، هوای سالم را از اساسی‌ترین نیازها برای سلامت جامعه دانست و بر لزوم توجه به اهمیت راهکارهای اجرایی مقابله با ایجاد و گسترش آلاینده‌های زیست محیطی تاکید کرد.

دکتر ابوالفضل اژدرپور دوشنبه 16 اسفند به خبرنگاران گفت: آلودگی هـوا به عنوان یکـی از مهمتـرین مـشکلات جامعه بشری در قرن حاضر مورد توجه همه جوامع به‌ویژه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.
او ادامه داد: آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلوده کننده در اتمسفر به میزان غلظت هایی که باعث اثرات نامطلوب بر انسان، حیوان و گیاهان شود. این آلاینده ها می تواند از منابع طبیعی و یا مصنوعی وارد اتمسفر شده و شامل مواد مختلفی مانند گازها (مانندNO2 ، NO، SO2، CO) و ذرات باشد.
این عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طی دهه گذشته مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان داده که به دلیل افزایش میزان مرگ و میر مرتبط با آلودگی هوا، تعیین اثرات آلودگی هوا بر بهداشت عمومی به طور قابل ملاحظه ای در نقطه توجه قرار گرفته است.
آلودگی هوا سالانه 7 میلیون انسان را می‌کشد
او گفت: سازمان جهانی بهداشت(WHO) گزارش داده که سالانه بیش از هفت میلیون مرگ در رابطه با آلودگی هوا رخ می دهد. همچنین مطالعات اپیدمیولوژی نشان می دهد سالانه بیش از 800 هزار نفر در جهان بر اثر بیماری های قلبی-عروقی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
اژدرپور ادامه داد: در بین آلاینده های هوا، «ذرات معلق» به عنوان آلاینده هایی با بیشترین اثرات ناسازگار روی انسان مورد توجه هستند. ذرات معلق به یک ترکیب پیچیده از آلاینده ها اشاره دارد که متشکل از دود، ترکیبات سولفاته و نیتروژنه، یون های فلزی، آلاینده های آلی و میکروبی است و در اتمسفر به صورت معلق وجود دارد.
وی گفت: نـوع، غلظـت و انـدازه این ذرات معلق بـه نـوع فعالیت، پارامترهای هواشناسی و توپوگرافی منطقه وابسته است. ذرات معلق به دو دسته درشت (10-5/2 میکرون) و ریز (کمتر از 5/2 میکرون) تقسیم می شود که ذرات معلق دارای قطر آئرودینامیک برابر یا کمتر از 5/2 میکرون به علت توانایی نفوذ به داخل برونش و حبابچه های ریوی، دارای بیشترین اثرات بهداشتی است.
این استاد دانشگاه افزود: طبق مطالعات ثابت شده است که مواجهه با ذرات معلق، منجر به گستره ای از اثرات بهداشتی نظیر افزایش خطر بیماری های قلبی، کاهش عملکرد ریه، افزایش مراجعه به بیمارستان، مشکلات تنفسی و ریوی می شود. نتایج برخی مطالعات بر این نکته تاکید دارد که تماس طولانی مدت با ذرات معلق می تواند منجر به کاهش طول عمر شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: گزارش شده است که افزایش میزان این ذرات معلق در هوا، کاهش عملکرد ریه، افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و حملات آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری های قلبی- عروقی و ریوی را به همراه دارد.
اژدرپور گفت: بیوآئروسـل هـا حـدود 25 درصـد از ذرات اتمسفری را تشکیل می دهد که شامل باکتری های زنده و مرده (انواع بیماریزا و غیر بیماریزا)، اسپور قارچ ها، ویروس ها، آلرژن هـایی بـا وزن مولکــولی بــالا، اندوتوکــسین باکتریــایی و پپتیدوگلیکان ها است.
او اضافه کرد: تماس با آلودگی ناشی از بیوآئروسل ها در زندگی شهری در سراسر جهان را می توان غیر قابل اجتناب دانست. از طرفی تماس با بیوآئروسل­­ها با گستره وسیعی از اثرات بهداشتی شامل بیماری ­های واگیر و افزایش اپیدمی ها، اثرات سمی حاد، آلرژی و سرطان، آلودگی مواد غذایی و از بین رفتن مواد دارویی و بهداشتی مرتبط است و تأثیر مستقیمی بر روی اقتصاد نیز دارد. همچنین یکی از روش­های مهم انتقال میکرو ارگانیسم­های بیماریزای هوا و آلاینده های موجود در هوا است.
استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر چه بیوآئروسل‌ها می­‌تواند از طریق تماس پوستی و یا بلع همراه مواد غذایی نیز وارد بدن شود و اثرات مضر بهداشتی پدید آورد، اما مهم ترین راه ورود بیو آئروسل ها به بدن از راه تنفس است.
او گفت: مطالعات متعدد در سراسر جهان نشان می‌ دهد که رابطه تنگاتنگی بین افزایش غلظت آلاینده های هوا و کاهش سطح سلامت و رفاه جوامع، افزایش مرگ و میر، کاهش وسعت دید، افزایش صدمه به سایر موجودات و سایر مسایل زیست محیطی وجود دارد. همچنین مسئله آلودگی هوا با افزایش روزافزون جمعیت، پیشرفت صنایع و فناوری، وضعیت اقتصادی مردم، شرایط ویژه جوی، توپوگرافی، دخانیات و ترافیک نیز در ارتباط است.
ابوالفضل اژدرپور گفت: عوامل محیطی مانند باد، باران و گیاهان قادرند آلاینده‌های هوا را تصفیه کنند، ولی امروزه در اثر فعالیت‌های انسانی آلودگی هوا به حدی رسیده که گاهی طبیعت قادر به پاک سازی و تصفیه آن نیست. بر اساس گزارشWHO ، سالانه بیش از 7 میلیون مرگ در اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد که 90 درصد آن در کشورهای در حال توسعه می‌باشد. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/265104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟