پیام فارس

آخرين مطالب

افزایش تاب‌آوری به کاهش خشونت در جامعه منجر می‌شود گفتگو

افزایش تاب‌آوری به کاهش خشونت در جامعه منجر می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام فارس-  اعظم فرمانی چهارشنبه در گفتگویی اظهار کرد: عوامل مختلفی در پایین بودن آستانه تحمل جامعه نقش دارد که در این میان، عدم آموزش مهارت‌های فردی و خانوادگی نقش بسزایی در بروز این مشکل دارد.
وی اظهار داشت: بررسی وضعیت کنونی گویای آن است که این مهارت‌ها در خانواده و یا مدارس به درستی آموزش داده نشده‌اند، همچنین عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تأثیر بسیاری در ایجاد این معضلات دارند. لذا لازم است به آموزش‌ افراد جامعه از طریق رسانه‌ها و نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش بپردازیم.
کارشناس مسئول دفتر فوریت‌های اجتماعی بهزیستی فارس با اشاره به انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر قتل همسر و سه فرزند توسط پدر خانواده در صدرای شیراز، گفت: برخی معتقدند علت اصلی اقدام این مرد مشکلات مالی بوده‌است در صورتی که عوامل زیربنایی گوناگونی در وقوع اینگونه حوادث نقش دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما با بسیاری از افراد در جامعه روبه‌رو هستیم که با مشکلات مالی مختلفی از جمله ورشکستگی و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند اما مرتکب چنین عملی نمی‌شوند و حتی تصور آسیب زدن به فرزندان و همسرشان برای آنها بسیار دشوار و متأثر کننده است.
فرمانی ادامه داد: خشونت خانگی یک نوع آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و ما بعضا در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی مبنی بر قتل و خشونت مردان نسبت به همسران خود را می‌شنویم و همچنین با اخباری در این خصوص که پدر یا مادری فرزند خود را به قتل رسانده و یا از لحاظ جسمی به او آسیب وارد کرده‌اند مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: برای قتلی که اخیرا اتفاق افتاده و ارتکاب خشونت توسط این مرد اگر بخواهیم تحلیلی روانشناسانه داشته‌ باشیم می‌توان گفت معمولا افرادی که مرتکب این نوع خشونت می‌شوند مبتلا به یک سری اختلالات روانی از جمله اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند یا حتی ممکن است این عمل در زمان مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی رُخ داده باشد.
کارشناس مسئول دفتر فوریت‌های اجتماعی بهزیستی فارس عنوان کرد: در این اتفاق با یک سری عوامل زمینه‌ساز روبه‌رو هستیم و سایر عوامل مانند مشکلات اقتصادی و مشاجرات خانوادگی که فرد در آن لحظه با آنها روبه‌رو است باعث تسریع این اقدام می‌شود.
او افزود: بدون شک اختلالات روانی و مصرف مواد می‌تواند علت زیربنایی این اقدام باشد و معمولا افرادی که مرتکب این نوع خشونت‌ها می‌شوند برخی مهارت‌ها از جمله مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله را که باید در دوران کودکی فرا می‌گرفتند آموزش ندیدند و حتی شاید در دوران کودکی مورد آزار والدین قرار گرفته‌اند.
وی اظهار داشت: در حقیقت سابقه آزار دیدن در تاریخچه زندگی این افراد وجود دارد. حتی ممکن است انجام اینگونه اقدامات به عوامل ژنتیکی این افراد برگردد. سابقه وجود اختلالات روانی از جمله اختلال شخصیت، افسردگی و یا اختلالات مربوط به وسواس یا اضطراب در خانواده نیز در وقوع این اتفاقات تأثیرگذار است.
فرمانی ادامه داد: این اقدامات قطعا پیامدهای منفی به دنبال دارد. ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه، افزایش آمار در حوزه کودک‌آزاری و همسرآزاری، افزایش آمار طلاق، اختلافات و درگیری خانوادگی، افزایش مصرف مواد و فراهم شدن شرایط برای فرار از منزل از پیامدهای این اتفاقات خواهد بود. در واقع اثرات وقوع این حوادث را در سالهای آینده مشاهده خواهیم کرد.
کارشناس مسئول دفتر فوریت‌های اجتماعی بهزیستی فارس به بیان راهکارهایی برای پیشگیری از این حوادث در جامعه پرداخت و گفت: برای ارائه راهکار باید عوامل مختلف فردی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی را در زندگی این افراد مورد بررسی قرار دهیم. بدون تردید آموزش‌هایی در خصوص مهارت‌های تاب‌آوری، صبر کردن و همچنین مهارت‌ حل مسئله و مهارت ارتباطی را که خانواده به فرزندان آموزش می‌دهد به افراد کمک شایانی می‌کند تا در زمانی که با بحران مواجه می‌شوند بتوانند مدیریت بحران داشته باشند و هیجانات منفی خود را کنترل کنند.
فرمانی گفت: همه انسان‌ها در اجتماع موظف هستند که به کاهش خشونت در جامعه کمک کنند و اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دهند.
او اضافه کرد: زمانی که این نوع خبرها در فضای مجازی منتشر می‌شود و رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازند هم فضای اضطراب در جامعه ایجاد می‌شود و هم ممکن است یادگیری اتفاق بیفتد و افرادی که هوش هیجانی پایین دارند یا در سنین نوجوانی هستند این کار را مورد تقلید قرار بدهند.
فرمانی تأکید کرد: منتشر کردن این اخبار در بلند مدت باعث ترویج و عادی‌سازی خشونت در جامعه خواهد شد و پس از مدتی خواندن خبرهای مربوط به خشونت یا دیدن اینگونه حوادث برای افراد عادی می‌شود و امکان دارد که این موضوعات دیگر باعث برانگیخته شدن احساسات مردم نشود.
وی بر نقش رسانه‌ها در پیشگیری از بروز خشونت تأکید کرد و گفت: افراد باید بپذیرند که ملتزم به مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند و نباید به انتشار این اخبار و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه کمک کنند.
کارشناس مسئول دفتر فوریت‌های اجتماعی بهزیستی فارس، افزود: ما در بحث کاهش خشونت از مراکز اورژانس اجتماعی بهره می‌بریم که فلسفه راه‌اندازی این مراکز ارائه خدمات تخصصی، به موقع و در دسترس به آحاد جامعه به منظور پیشگیری و کاهش خشونت از جمله خشونت‌های خانگی است‌.
فرمانی با بیان اینکه تقویت و گسترش این مراکز اقدام بسیارخوبی برای کاهش، پیشگیری و کنترل خشونت‌های خانگی خواهد بود، گفت: مراکز اورژانس اجتماعی در حوزه مبارزه با کودک‌آزاری، همسرآزاری، والد آزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری فعالیت می‌کند و از تیم روانشناس و مددکار با حضور روانپزشک و مشاور حقوقی بهره می‌برد و مردم می‌توانند از طریق تماس با خط 123 از خدمات این مراکز استفاده کنند. همان طور که گفتم تقویت نهادهایی که در حوزه کاهش و کنترل خشونت فعالیت می‌کنند نقش مؤثری در پیشگیری از خشنونت در جامعه دارد.
وی افزود: خدمات‌رسانی سیار نیز از دیگر فعالیت‌های این مراکز به شمار می‌رود. به محض اینکه تماس دریافت می‌شود با توجه به فوریت موضوع، تیم خدمات سیار شامل روانشناس و مددکار به محل اعزام می‌شود و موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و حتی در صورت لزوم افراد جهت ادامه خدمات به مرکز مداخله در بحران ارجاع داده می‌شوند.
وی در رابطه با نحوه بازتاب خبرهای مربوط به حوادث گفت: اصحاب رسانه باید آموزش‌های لازم را در انتشار اخبار مربوط به خشونت و خودکشی فراگیرند، چراکه انعکاس این اخبار موجب ترویج خشونت می‌شود. البته این بدان معنا نیست که این اخبار نباید منتشر شود بلکه ما معتقد هستیم اینگونه اخبار نباید به عنوان تیتر اول رسانه‌ها باشد.
بنا بر گزارشی موثق که منبعی رسمی حاضر به اعلام آن نشد، مردی حوالی ساعت 2 بامداد روز 26بهمن‌ماه 1400 در شهر صدرا در 20 کیلومتری شمال غرب شیراز مردی پس از کشتن سه دخترش و همچنین همسر خود، به زندگی‌اش پایان داد. جزئیات این حادثه از این قرار است که این مرد، پس از خوراندن سم به سه دختر 21 و 11 ساله‌اش(دوقلو) آنان را کشته و سپس با ضربات سلاح سرد، همسر 39 ساله‌اش را نیز به قتل رسانده است. بررسی ها نشان می دهد که قاتل 40 ساله با ضربات چاقو خود را نیز کشته است. در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده که علت اصلی این حادثه اختلاف مالی قاتل با دایی همسر خود بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/264679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز