پیام فارس

آخرين مطالب

دیدگاه پزشکان: تردیدافکنی در مورد تاثیر واکسن کرونا، پایه علمی ندارد مقالات

دیدگاه پزشکان: تردیدافکنی در مورد تاثیر واکسن کرونا، پایه علمی ندارد
  بزرگنمايي:

پیام فارس- این ویروس مهلک موجب شد تا شرکت‌های تولیدی دارو با تأسی، پیشی و سبقت گرفتن از یکدیگر و ممارست خستگی‌ناپذیر، واکسن‌های مختلفی مانند برکت، فایزر، اسپوتنیک، آسترازنکا، سینوفارم و ... را برای ایجاد ایمنی در برابر این ویروس ساخته و به بازار عرضه کنند. 
امید مسئولان بهداشت کشورها و نیز سازندگان واکسن‌های مختلف این است که با تزریق این واکسن‌ها، ایمنی جمعی افزایش یابد و از قدرت کشندگی این ویروس تا حد بسیار زیادی کاسته شود.
این واکسن‌ها که در شرایط فعلی به‌عنوان موثرترین راهکار برای پیشگیری از انتشار ویروس کووید 19 شناخته شده‌اند، به گفته پزشکان در برابر سویه‌های جدید نیز عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.
با این حال، هنوز در دل برخی از افراد، تردید و نگرانی‌هایی موج می‌زند. این که آیا تزریق واکسن مقابله با ویروس کووید 19، عوارض جانبی و خطرناکی را به همراه دارد؟ و اینکه با توجه به هوشمند بودن ویروس و تغییر مستمر ساختار آن، از طریق تزریق این واکسن‌ها تا چه اندازه در برابر سویه‌های جدید ویروس ایمنی ایجاد می‌شود؟
طبق نظر پزشکان، در صورت رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی و واکسینه شدن عامه مردم، ایمنی نزدیک به 90درصد در بدن افراد ایجاد می‌شود.
 
عوارض جانبی واکسن، بزرگ نمایی نشود
 یک جراح عمومی از مردم درخواست کرد که از بزرگ‌نمایی عوارض جانبی واکسن‌ها خودداری کنند چرا که استدلال‌های بی‌پایه و اساس با روح علم سنخیت ندارند.
ابراهیم خردمند  افزود: این واکسن‌ها بسیاری از مراحل را از کشف تا ساخت طی کرده‌اند و در آزمایشگاه‌ها و بر روی تعداد قابل توجهی از نمونه‌های حیوانی و انسانی تست شده‌اند و سپس به مرحله تزریق عمومی انسانی رسیده‌اند.
وی اضافه کرد:برای اجتناب از خطر تهدیدکننده این بیماری، واکسیناسیون عمومی تنها راه و چاره موجود است.
این جراح گفت:به تدریج و با جهش‌ یافتن مجدد ویروس، تغییر ژنتیکی در ساختار آن ایجاد و قدرت همه‌گیری و مرگ‌زایی ویروس ضعیف‌تر می‌شود. مثل سویه اومیکرون که همانند سرماخوردگی و آنفلوانزا  بیشتر حالت واگیری در سرایت دارد. 
خردمند بیان کرد:در صورت نادیده انگاشتن هشدارها، عدم رعایت موازین بهداشتی و نیز عدم تزریق دوزهای یادآور، برخی افراد که به‌لحاظ وضعیت سلامت در گروه پرخطر قرار دارند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شوند. 

منافع واکسن کرونا بر عوارض آن برتری دارد
یک متخصص بیهوشی و پزشک خانواده سابق گفت:درخشش و توفیق ارزنده‌ دانش پزشکی در ساخت واکسن‌های کنترل‌کننده کرونا، میلیون‌ها نفر از ساکنان کره زمین را از مرگ حتمی نجات داد. با این حال، واکسن کرونا نیز مانند سایر داروها ممکن است پاره‌ای عوارض جانبی و منفی به‌همراه داشته باشد.   
احمد بستانی در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: منتها اگر جوانب را بسنجیم، متوجه می‌شویم که منافع تزریق واکسن بر مضرات آن می‌چربد و طبیعتاً بروز عوارض در بدن برخی افراد، ناشی از این است که برخی واکسن‌ها حاوی ویروس ضعیف یا کشته شده هستند و تزریق آنها موجب می‌شود تا قدرت ایمنی بدن به طرز فوق‌العاده‌ای بالا برود و به سپری غیرقابل تهاجم تبدیل شود.
وی در پاسخ به اظهارات خبرنگار ما مبنی بر این‌که اخیراً مشاهده یا شنیده شده که برخی افراد پس از تزریق یکی از دوزهای سه‌گانه، عوارضی همچون تورم غدد لنفاوی داشته اند  یا متأسفانه به کما رفته و به کام مرگ فرو رفته‌اند، توضیح داد: این عارضه صحت دارد ولی نه به شدتی که بزرگ‌نمایی شود.
بستانی گفت: بطور مثال تزریق برخی واکسن‌ها ممکن است موجب شود که از هر 200 هزار نفر یک نفر، عارضه‌های مختلفی داشته باشند اما به مرور وضعیت جسمانی فرد به حالت عادی برمی‌گردد. از سوی دیگر، بزرگ شدن غدد لنفاوی در همه‌ سرماخوردگی‌ها شایع است و نشان‌دهنده سالم بودن سیستم ایمنی بدن بیمار است. 
او افزود:در مجموع، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تزریق واکسن، انگشت‌شمار است و نباید چنین پدیده‌های نادری مانع ایمن‌سازی کل جامعه شود.
وی تمثیل زیبایی را در توضیحات خود گنجاند، آنجایی که گفت: مردم این تصور را داشته باشند که ناگزیرند در جزیره‌ای دور افتاده و تنها در کنار انواع موجودات خطرناک زندگی می‌کنند، اگر به دور خود حصار نکشند و یا اسلحه‌ای برای دفاع نسازند، نمی‌توانند زنده بمانند و حالا همین وضعیت بر جامعه مستولی شده است. حال خودتان قضاوت کنید؛ برای مقابله با سویه جدید (اومیکرون) که حتی با گذر فرد مبتلا از یک مکان، سریع به همه افراد حاضر در آن مکان منتقل می‌شود، بهتر است واکسن بزنیم یا تسلیم مرگ خود خواسته شویم؟

به واکسن ها شک نکنید
این متخصص بیهوشی گفت: به هیچ واکسنی با شک و تردید نگاه نکنید. چراکه اگر واکسن‌ها به نجات‌مان نیامده بودند، در هر ثانیه، صدها نفر قربانی این بیماری منحوس می‌شدند. حال آن‌که همه انواع واکسن‌های تزریق شده، توانسته‌اند مرگ‌ومیر را به کمترین حد برسانند.
بستانی ادامه داد:برای ما ایرانیان که دارای پیشینه فرهنگی غنی هستیم  خیلی ناگوار است که حدود 20 میلیون نفر، هنوز درگیر شایعات بی‌پایه و اساس هستند و در برابر واکسیناسیون مقاومت می‌کنند. این بدان مفهوم است که یک‌سوم ایرانی‌ها می‌توانند برای کل ایران و ایرانی‌ها خطرآفرین باشند! به این دسته از افراد باید گفت که از وضعیت کره شمالی درس عبرت بگیرید که سرانجام کل کشور خود را قرنطینه کرد تا از پیک‌های کرونا مصون بماند.
پزشک دیگری که در مرکز واکسناسیون شهدای سرداران شیراز مستقر است و درخواست کرد از ذکر نامش خودداری شود، به خبرنگار ما این اطمینان را داد که در ساخت واکسن‌ها، دو مولفه جمعیت و زمان مدنظر قرار گرفته است. بنابراین هر نوع احتمالی درباره عوارض وخیم و شدیدی که منجر به فوت برخی واکسینه شده‌ها می‌شود را رد می‌کنم.
وی گفت: بر اساس علم احتمالات، در مرحله نهایی آزمایش های بالینی که بر روی نمونه‌های انسانی داوطلب انجام می‌شود، امکان بروز عوارض شدید ناشی از واکسن‌های کووید19 وجود دارد. هر چند در همان مرحله هم احتمال مرگ بسیار ضعیف است اما در شرایط کنونی که همه آزمایش‌ها پشت سر گذاشته شده‌اند، احتمال مرگ و میر ناشی از تزریق واکسن نزدیک به صفر است. 
این پزشکان هم‌صدا با هم خواستار شدند که برای افزایش ایمنی عمومی جامعه، افرادی که به هر دلیلی تاکنون از تزریق دوزهای سه‌گانه واکسن خودداری کرده‌اند، مبادرت به واکسینه کنند تا دوباره آرامش و سلامت در جامعه موج زند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/261783/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

نجوم و بنای استون‌هنج

پایش صلاحیت حرفه‌ای در شرکت توزیع برق فارس

جنایت دختر 11ساله در مزون خانگی

میراث جهانی روستای میمند پاکسازی شد

کشف 15 فقره سرقت احشام در فارس

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

حفاران غیرمجاز در شهرستان زرقان دستگیر شدند

صاعقه زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

درگذشت پدر شهیدان والامقام، محمدیان

سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم+ویدیو

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

صاعقه‌زدگی خانم 45 ساله در سپیدان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد