پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد:

جایزه کتاب سال فارس بسترساز تقویت تولیدات فرهنگی باشد سياسي

جایزه کتاب سال فارس بسترساز تقویت تولیدات فرهنگی باشد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جایزه کتاب سال فارس باید انگیزه بخش و بسترساز جوشش تولیدات فرهنگی باشد و به تقویت تبادلات و تعاملات در عرصه فرهنگ کشور منجر شود.

به گزارش ایرنا، محمدعلی مرادیان یکشنبه در آیین پایانی دومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس در شیراز افزود: جایزه کتاب سال از جمله رویدادهای مهم فرهنگی کشور است؛ جایزه ای که به همت مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به منظور برجسته نمایی پدید آورندگان و ناشران خدوم استان فارس راه اندازی شده که شاهد دومین دوره این رویداد بودیم. 
وی ادامه داد: اگر ناشران بدانند سرمایه گذاری فرهنگی که انجام داده‌اند توسط جامعه مورد پذیرش قرار گرفته است و اگر نویسندگان متوجه شوند اثرشان دیده و توسط مردم مطالعه می شود انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا می کنند. 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جوایز کتاب در اساس، حرکات مفیدی هستند اما به شرطی که منجر به حرکت و روندگی آثار تقدیری و جریان سازی برای تولید و کیفی سازی آثار بعدی شوند. این رویداد باید باعث بیشتر دیده شدن و بیشتر مصرف شدن آثار تقدیر شده باشند.
مرادیان گفت: جایزه کتاب فارس قرار است با تمرکز بر زیست بوم فرهنگی به تقدیر از همت کنش‌گران و جریان های فرهنگی انقلاب اسلامی در قالب های مختلف بپردازد تا انگیزه ای برای تداوم و استمرار تولیدات مکتوب باشد.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت سیزدهم در بُعد فرهنگی توجه ویژه ای به تقویت حلقه های میانی دارد و تمرکزش در توجه به مناطق کم برخوردار است.
وی اظهار داشت:مناطق کم برخوردار از نظر زیرساخت با مناطق کم برخوردار از نظر فرهنگی تفاوت دارند؛ در استان فارس منطقه کم برخوردار از فرهنگ وجود ندارد و اکثر شهرستان ها و روستاهای فارس در ترویج کتاب و کتابخوانی پیشرو بوده و هستند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استان فارس استانی پیشرو در عرصه های فرهنگ و هنر کشور به شمار می‌رود و در برخی از رسته های فرهنگی و هنری توانسته است الگوسازی کند.
وی ادامه داد:حتی مناطق کم‌برخوردار استان هم به لحاظ اقدامات فرهنگی پیشرو محسوب می‌شوند. در جشنواره اخیری که به نام طرح های برگزیده روستایی به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار شد طرح هایی که از سوی روستاهای این استان حتی مناطق کم برخوردار ارایه شد رگه های پختگی و نخبگی کاملا مشهود است.
مرادیان اضافه کرد: این استان ظرفیت های ذاتی فرهنگی ویژه ای در خود دارد و از تاریخ و عقبه فرهنگی قابل افتخار، هویت ساز و تمدن سازی برخوردار است و به طور کلی بستر مناسبی برای تربیت عناصر فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویدادهای ماندگار فرهنگی و هنری دارد.
وی بیان داشت: ساختارهای تشکیلات مردمی و دولتی در حوزه فرهنگی ساختارهای مستحکم، مؤثر و خوش پیوندی است. به عنوان مثال می‌توان به ظرفیت دانشگاه شیراز اشاره کرد که بسیاری از اساتید امروز حوزه ادبیات و نویسندگی و نویسندگان به نام عرصه های ادبی از تحصیلکرده های این دانشگاه هستند.
او عنوان کرد: جبهه فرهنگی استان فارس از ظرفیت های فرهنگی بسیار مهم و اثرگذار کشور است. آموزشگاه های نویسندگی و کتابفروشی های متعهد به ارزش های مورداحترام جامعه، نویسندگان و فرهنگوران و هنرمندان فعال در این استان تنها بخشی از ظرفیت های استان پهناور فارس است.
وی خطاب به مدیرکل ارشاد فارس گفت: ما را در ستاد مدیریت فرهنگی خادم خود بدانید و جریان سازی های محتوایی که مد نظر اهالی فرهنگ فارس است را از ما مطالبه کنید.
مردمی بودن دولت زمانی محقق خواهد شد که فرهنگ، عمومی شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این آیین اظهار کرد: فرهنگ هیچ گاه در حاشیه نخواهد بود؛ بلکه فرهنگ به عنوان اصل، متن و مرکز باید به عنوان موتور اصلی و پیشران کشور و سایر نظام های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.
حمیدرضا قانعی ادامه داد: رویکرد کلان ما گفتمان سازی بر مبنای هویت ایرانی اسلامی است. در حقیقت هویت یکی از مهمترین مقوله های اقتدار ملی است. هرچه هویت ملی یک کشور تضعیف گردد، آن کشور از درون تهی می‌شود و زوال و نابودی آن قطعی خواهد بود.
قانعی اضافه کرد: تلاش جدی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راستای تغییر ارزش ها و نگرش های مردم به ویژه جوانان و به تبع آن تغییر هویت آنان نشان از اهمیت این موضوع دارد که باید به صورت جدی به آن توجه شود.
وی بیان داشت: فرهنگ امری حکومتی، فرمایشی،دستوری و ساختنی نیست بلکه امری است که باید از درون مردم و با مردم شکل بگیرد.
این مقام مسئول گفت: اهالی فرهنگ و هنر باید در ساخت، رشد و تعالی فرهنگ، سهم عمده و جدی داشته باشند و برای تحقق پیشرفت فرهنگی که در حقیقت زیربنای پیشرفت اقتصادی،سیاسی و در نهایت پیشرفت کشور خواهد بود.
وی عنوان کرد: باید از ظرفیت های مردمی و اهالی فرهنگ و هنر استفاده کرد. مردمی بودن دولت زمانی محقق خواهد شد که فرهنگ عمومی شود. در واقع این فرهنگ است که باید مردم را به میدان بیاورد.
قانعی گفت: برای به میدان آوردن ظرفیت فرهنگ و هنر و فعالان مردمی توانمندسازی و ارتقا سطح دانشی و مهارتی یک اصل است و همان توانمندی و ظرفیت کم نظیر اهالی فرهنگ و هنر زمانی می تواند تبدیل به یک جریان و گفتمان عمومی شود که به صورت شبکه ای با یکدیگر متصل بوده و با یکدیگر هم افزایی داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابراز کرد: امیدوارم جشنواره جایزه کتاب سال فارس مقدمات خیر و برکت برای اهالی فرهنگ فارس و مقدمه تحول فرهنگی در جامعه باشد.نسل جدید انقلاب برای دریافت مبانی اصیل و برخاسته از اندیشه نام انقلاب همواره آماده است.
نحوه داوری رویداد
دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال نیز در این مراسم اظهار داشت: این رویداد در زمینه های فلسفه و روانشناسی، دین، ادبیات، پژوهش ادبی، علوم کاربردی، تاریخ و جغرافیا، کلیات، علوم اجتماعی، زبان، هنر، نقد ادبی، مستندنگاری کودک و نوجوان، علوم انسانی و هنر اجرا شد.
محمدرضا خالصی افزود: نویسندگان آثار خودرا به دبیرخانه ارسال کردند و بر اساس آیین نامه جایزه کتاب سال داوری در چند مرحله انجام شد و داوری در چند مرحله شکل گرفت.
خالصی در رابطه با نحوه داوری در این رویداد گفت: ابتدا تمام کتاب ها از سوی گروه داوران مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت و آثاری که حداقل یک رأی مثبت را احراز کردند به مرحله دوم راه یافتند و کتاب های راه یافته به مرحله ی دوم از سوی دو داور ارزیابی شدند و نتایج ارزیابی در فرم های ویژه ای که بدین منظور طراحی شده بود درج شد و کتاب هایی که از 100 امتیاز حداقل 70 امتیاز کسب کردند به مرحله نهایی راه یافتند.
دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال بیان کرد: در مرحله نهایی در نشست مشترک داوران اصلی، آثار راه یافته به این مرحله مورد بررسی و ملاحظه نهایی قرار گرفته و آثاری که امتیاز آنان 80 یا بیش از آن بود به عنوان اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر شناخته شدند.
وی گفت: در هیأت علمی نیز پس از بررسی آثار منتخب و داوری ها آثار منتخب تأیید شده از سوی این هیأت اعلام شد. 
خالصی بدیع بودن موضوع کتاب و رعایت استانداردها در ساختار، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان را از معیارهای داوران در این رویداد دانست و گفت: رعایت استانداردهای در ذکر منابع و مآخذ، بالا بودن عیار علمی محتوای کتاب، بهره مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف چینی، صفحه آرایی و چاپ و رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه در خصوص آثار ترجمه شده و تصحیح شده از دیگر معیارهای ما برای انتخاب کتاب‌های برتر بودند.
وی بیان داشت: در دومین جایزه کتاب فارس آثار در موضوعات ده گانه رده بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد و از میان 142 عنوان مورد ارزیابی پس از داوری در مرحله اول 20 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که از این میان پس از ارزیابی دقیق علمی هر اثر توسط دو نفر از داوران 6 عنوان کتاب برگزیده و 9 عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شدند.
این پژوهشگر عنوان کرد: در این کار ارجمند 33 تن از اساتید طراز اول کشوری از استادان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی و مراکز پژوهشی و علمی ما را یاری دادند که از همین جا دست همه را می فشاریم و از ایشان به خاطر زحمت های بسیار و دقت ویژه‌شان تقدیر و تشکر می کنیم و از همه نویسندگان ،پژوهشگران ، هنرمندان که با وجود مشکلات، باز قلم توتم آن هاست سپاسگزاریم.
وی ابراز کرد: امید رویداد کتاب سال راهی باشد برای رسیدن فارس به جایگاه اصلی خود در تولید و پیشرفت فرهنگ اسلامی ایرانی.
او در ادامه با بیان اینکه کتاب در فرهنگ و اندیشه اسلامی نقشی ویژه دارد، گفت: معجزه پیامبر اسلام، کتاب است. هر چند بقیه پیامبران هم کتاب آسمانی داشتند اما کتاب های ایشان با معجزات آنان متفاوت بود.
او عنوان کرد: در قرآن کریم 319 بار ماده کتب و مشتقات آن در ساختارهای گوناگون بیان شده است و این بسامد بالا نشان از اهمیت والای کتاب در این فرهنگ دارد.
در این مراسم برگزیدگان جشنواره، مروجین حوزه کتاب و دست اندرکاران 12 روستای دوستدار کتاب مورد قدردانی قرار گرفتند.
فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال فارس در خرداد 1400 صورت گرفت.
پیش از این، آیین پایانی نخستین دوره جایزه کتاب سال استان فارس،30شهریور 1399 برگزار شد.
برچسب‌ها
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شیراز فارس جایزه کتاب سال

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/261656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن