پیام فارس

آخرين مطالب

خروج کارخانه سیمان از شیراز نیازمند شتاب‌بخشی به فروش اراضی است گفتگو

خروج کارخانه سیمان از شیراز نیازمند شتاب‌بخشی به فروش اراضی است
  بزرگنمايي:

پیام فارس- علیرضا بستانیان یکشنبه در گفتگویی اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه انتقال کارخانه سیمان به خرامه از ابتدای سال 94 به صورت جدی آغاز شد و از همان زمان هم عملیات ساخت و ساز ساختمانی را شروع و بخشی از تجهیزات مورد نیاز مانند سیستم پخت را خریداری کردیم و کارهای ساختمانی مربوط به سیلوی مواد خام، پیش گرمکن، پایه های کوره و خنک کن را انجام دادیم.

همزمان شدن طرح انتقال کارخانه با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران
مدیرعامل شرکت سیمان فارس ادامه داد: در آن زمان برای خرید سایر تجهیزات که پیش‌نیاز ادامه عملیات بود نیاز به حدود 21 میلیون دلار وام ارزی داشتیم که برای دریافت این وام پیگیری‌های لازم از طریق بانک صنعت و معدن انجام شد اما بانک، درخواست ما را به کندی و آهستگی بررسی کرد.
وی اضافه کرد:‌ زمانی که درخواست ما به صندوق توسعه ارسال شد، با تحریم‌های ظالمانه آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ مواجه شدیم و همین مسئله باعث شد در خرید تجهیزات با مشکل رو به رو شویم و پروژه متوقف شود.
بستانیان گفت:‌ سال گذشته مجددا بحث انتقال کارخانه‌ سیمان به خرامه مطرح شد و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی آمادگی خود را برای اجرای پروژه اعلام کرد. اما با برآورد هزینه‌ها متوجه شدیم پروژه‌ای که در سال 94 با حدود 350میلیارد تومان به سرانجام می‌رسید، در حال حاضر نیاز به اعتباری نزدیک به 2هزار و 200 میلیارد تومان دارد.

اجرای پروژه جابه‌جایی کارخانه سیمان در گرو فروش اراضی اطراف کارخانه
مدیرعامل کارخانه سیمان شیراز بیان داشت: البته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) اعلام کرد که پروژه جابه‌جایی را از محل فروش اراضی اطراف کارخانه پس از تغییر کاربری آنها انجام خواهد داد.
بستانیان عنوان کرد: در واقع زمین‌هایی در اطراف کارخانه وجود دارد که ارتباطی به تولید ندارد و از طریق تغییر کاربری آنها می‌توان بخشی از هزینه این جابه‌جایی را تأمین کرد.
وی یادآور شد: این امر با تشکیل جلسه توسط کمیسیون ماده پنج و تصمیماتی که از سوی این کمیسیون برای 145 هکتار زمین کارخانه گرفته می‌شود محقق خواهد شد.
بستانیان ادامه داد: در حال حاضر با نظر مثبت و مساعد مسئولان از جمله مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری (شستا) استارت مجدد پروژه زده شده و اقدامات اولیه در این رابطه انجام و آگهی در روزنامه برای انتخاب مشاور صنعتی و پیمانکار منتشر شده است.
وی ابراز کرد: امیدواریم با تسهیل و تسریع بحث تغییر کاربری اراضی اطراف کارخانه در کمیسیون ماده پنج به منظور آغاز فروش زمین‌ها و تأمین اعتبارات لازم برای پیشبرد پروژه بتوانیم فعالیت اجرایی این پروژه را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

بهره‌برداری از کارخانه جدید سیمان در پایان سال 1403
بستانیان اضافه کرد: طبق پیشبینی‌هایی که انجام داده‌ایم اگر با مشکل خاصی مواجه نشویم و در بحث خرید تجهیزات خارجی هم بتوانیم همه کارها را به خوبی پیش ببریم قطعا تا پایان سال 1403 شاهد بهره‌برداری از طرح انتقال کارخانه به خرامه و تعطیل شدن کارخانه فعلی خواهیم بود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این جابه‌جایی چه تأثیری بر روند تولید کارخانه خواهد داشت، گفت: جابه‌جایی این کارخانه یک جابه‌جایی فیزیکی نیست. کارخانه سیمان فارس به عنوان قدیمی‌ترین کارخانه سیمان کشور به شمار می‌رود که از تجهیزات و تکنولوژی قدیمی بهره می‌برد. تجهیزات این کارخانه قابل انتقال به مکان جدید نیست. ما به دنبال خرید تجهیزات با تکنولوژی جدید و به روز هستیم که بتوانیم با بازدهی بهتر، مصرف انرژی و آب کمتر فعالیت کنیم.
مدیرعامل شرکت سیمان فارس بیان داشت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که با این جابه‌جایی نه تنها به روند تولید کارخانه آسیبی وارد نشود بلکه در زمان بهره‌برداری بتوانیم با امکانات و تجهیزات مناسب‌تری به فعالیتهای خود ادامه دهیم.

پیشرفت فیزیکی 15درصدی پروژه انتقال کارخانه سیمان
بستانیان با بیان اینکه این پروژه در شرایط کنونی حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، در رابطه با میزان اشتغالزایی کارخانه گفت: پروژه در حال حاضر تعطیل است و هنوز فعالیت اجرایی را آغاز نکرده‌ایم. البته نوع نیروهایی که در زمان پروژه کار می کنند با نیروهایی که در زمان بهره‌برداری مشغول به کار می‌شوند به لحاظ تخصصی کاملا متفاوت هستند. در زمان عملیات اجرایی پروژه به طور میانگین برای حدود 250 نفر اشتغال ایجاد می شود. اما در زمان بهره‌برداری از این پروژه شاهد اشتغالزایی قابل توجهی به ویژه در منطقه خرامه هستیم.
وی بیان کرد: یک کارخانه سیمان حدود 200 تا 250 نفر به صورت مستقیم و نزدیک به 3000نفر اشتغالزایی ایجاد می کند. طبیعی است که با انتقال کارخانه به مکان جدید سیستم حمل و نقل سیمان که حداقل نیاز به حدود 200 تا 250 کامیون دارد شکل خواهد گرفت و این امر اشتغالزایی قابل توجهی به دنبال دارد.
مدیرعامل شرکت سیمان فارس اعلام کرد: در بخش بهره‌برداری و استخراج معادن و در سطح عاملیت، صنایع پایین دستی سیمان، واحدهای تولید بِتُن آماده نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

کارخانه سیمان شیراز از نظر قدمت دومین کارخانه سیمان در استان فارس و کشور محسوب می‌شود که به دلیل توسعه فیزیکی شهر شیراز هم‌اکنون در مناطق مسکونی این کلانشهر واقع شده و سالهاست که موضوع خروج این کارخانه به منطقه خرامه مطرح است.
تحقق مطالبه مردمی در زمینه خروج صنایع آلاینده از شهر شیراز با دستور محمدهادی ایمانیه استاندار فارس شتاب گرفته است. کارخانه‌های سیمان، روغن نباتی و پشم شیشه سالها پس از راه‌اندازی در محدوده شهر قرار گرفته‌اند.
حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس پیش از این در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: یکی از مطالبات مردم شیراز انتقال سه کارخانه آلاینده شامل سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی به خارج شهر است که با توجه به مصمم بودن مدیران استان در حمایت از این روند، تحقق این امر نیازمند عزم جدی و همه‌جانبه مدیران این کارخانه‌ها است.
خرامه یکی از شهرستان های استان فارس است که در فاصله 82 کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/261624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان