پیام فارس

آخرين مطالب

لقب‌ها و واکنش‌های افراد مقالات

لقب‌ها و واکنش‌های افراد
  بزرگنمايي:

پیام فارس- مرد نمی دانست مردم با خشم و انزجار و یا مهربانی به او نگاه می‌کنند و او همچنان سراسیمه و مستأصل واژه «حاج خانم» را به‌کار می‌برد که سرانجام موفق شد توجه خانمی را که بیش از ده دقیقه به‌دنبالش دویده بود جلب کند.
نفس نفس‌زنان گفت: حاج خانم مگر صدای من را نمی‌شنوید؟! خسته شدم از بس به دنبال‌تان دویدم و شما را صدا کردم.

زن گفت: صدای مردی که حاج‌خانمی را صدا می‌کرد شنیدم اما من نه به سفر حج مشرف شده‌ام و نه مسن هستم! فکر نمی‌کردم خطاب شما با من باشد!

مرد جوان گفت: از بچگی به من یاد داده‌اند که خانم‌های ناشناس را حاج خانم صدا کنم، بگذریم... کیف پول‌تان را در مغازه ما جا گذاشته‌اید. وقتی متوجه شدم شما از مغازه دور شده بودید و من هر چه صدا کردم بی‌فایده بود.
 زن این‌بار با لحنی متفاوت، مرد جوان را خطاب قرار داد و گفت: بی‌نهایت از لطف شما سپاسگزارم، ای بزرگ‌مرد.

با دعای خیر و آرزوی تندرستی و خوشبختی، مرد جوان را بدرقه کردد.

مرد جوان بارها در مسیر بازگشت به مغازه، واژه بزرگ‌مرد را در ذهن خود مرور کرد و هر بار لذتی بی‌پایان تمام وجودش را فرا می‌گرفت و هر بار از خودش می‌پرسید پس آن خانم را باید چگونه خطاب قرار می‌دادم؟!


واکنش‌های متفاوت

راضیه حسینی، 27ساله می‌گوید: آنقدر آقایان «حاج خانم» خطاب‌مان کردند که دیگر به شنیدنش عادت کردیم. برای یکی مثل من فرقی نمی‌کند، چه  می گویند.
 شهین رفعت، 46ساله، مشابه رفتار واکنش‌های دخترش؛ این لقب را واژه‌ای عادت محور می‌داند که ورد زبان پیر و جوان شده و در ادامه گفت: احساس خاصی نسبت به آقایانی که مرا حاج خانم صدا می‌کنند، ندارم. حتی اگه اسمم را صدا کنم، برنمی‌گردم ببینم کسی که صدا زده، من را می‌شناسد یا نه.
 برخلاف این دو بانو، کشور کیانی، 67 ساله و اهل تهران، گفت:‌ بزرگتری گفتند، کوچک‌تری گفتند، احترامی گفتند، حج رفتنی گفتند، من خودم تا حالا توفیق زیارت خونه‌ خدا را نداشتم.معمولا این طور است  که هر که حج رفته می شود حاج خانم یا کسایی که خیلی مسن باشند یا تجربه دارند، مفتخر به این لقب می شودند.  به این جوان‌ها  نگویید «حاج خانم. روح‌شان را جریحه‌دار نکنید، فکرمی‌کنند پیر نشان می دهند.
روشنک معینی، 37ساله  اهل اصفهان می‌گوید: چه کاری است این لقب دادن؟ نگاهی به ریخت‌مان کنند ببینند ما حاج خانمیم، بعد صدامان کنند، کو تا بشیم حاج خانم و پخته، هنوز جوانیم و  اول راه.
مریم مقصودی اهل تهران  29 ساله گفت:‌در رسانه ملی فرهنگ‌سازی شود تا القابی مانند بانو، جانشین لقب‌هایی شود که از دیدگاه من احساسات خانم‌ها را جریحه‌دار می‌کند و بیشتر دختران و زنان به این لقب حساس هستند و می‌پندارند که مسن وکهن‌سال بنظرمی‌آیند.

خطاب ها متناسب با منطقه و محل

کارشناس آموزش و پژوهش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فارس با بیان این مطلب که به دلیل ظرافت روحیه زنان، افراد باید با دقت و وسواس بیشتری دختران و بانوان را مورد خطاب قرار دهندافزود:‌ هر چند القابی که در دین مبین اسلام برای مورد خطاب قرار دادن خانم‌ها به کار می‌رود، نشانه‌ای بر بزرگی و احترام شایسته به آن‌هاست، اما باید در به کارگیری القاب برای خانم‌ها، رفتارشناسی و از این القاب با دقت و حساسیت بیشتری استفاده شود. ضمناً هر لقبی را باید براساس آداب و رسوم بومی و منطقه‌ای به‌کار گرفت تا از آثار سوء روانی چنین خطاب‌هایی کاسته شود.
علی محمدپور در مصاحبه با ایرنا افزود: بیشترین لقبی که به نشانه‌ احترام به بانوان نسبت داده می‌شود «حاج خانم» است که این لفظ عامیانه؛ خیلی متداول و رایج است و استعمال آن دال بر بجا آوردن رسم ادب و محبت است. با این حال، نزد برخی؛ مفهوم پیری را می‌رساند. بنابراین مفهوم حقیقی این واژه باید مرتب و به کرات توسط بزرگترها و سیستم‌های آموزشی به فرزندان و نسل جوان تبیین شود تا آنان به‌خوبی درک کنند که بکارگیری واژه «حاج خانم»، در آموزه‌های دینی نشانه ارج، عظمت و شأن دختران و زنان مسلمان است و مترادف و همترازی غیر از این ندارد.
 وی در ادامه گفت: اما القاب بومی منطقه‌ای به نسبت بیشتری، حساسیت‌برانگیز بوده و نیاز به فرهنگ‌سازی دارند. چرا که در جایی؛ معنی خوب و محلی دیگر؛ مفهومی ناپسند دارند که باید جداً از استعمال این القاب در مناطق غیر بومی خودداری کرد. به طور مثال؛ کاربرد لقب «بی‌بی» در عشایر از گذشته تا به امروز متداول بوده و واژه بی‌بی به زنان توانمند،غیور و شجاع اطلاق می‌شود. حال آن که در بیشتر مناطق روستایی کشور، بی‌بی برای مورد خطاب قرار دادن زنان مسن و مادر بزرگ‌ها استفاده می‌شود.یا واژه «دمت گرم» که در بخش‌های جنوبی کشور از بار معنایی مثبتی برخوردار است، در بخش‌شمالی ایران؛  مفهومی بد و نامناسب را به ذهن متبادر می‌سازد.
وی اضافه کرد: لقب دیگری که اکثر شیرازی‌ها و تهرانی‌ها به نشانه احترام، قدردانی و سپاس از طرف مقابل به وی نسبت می‌دهند؛ «لوتی» و «خیلی لوتی» است که نشانه معرفت زیاد فرد است. در حالی که در بیشتر نقاط کشور؛ هم ردیف با بی‌بند و باری شناخته می‌شود. همچنین، زنان جوانی که در سنین کم ازدواج می‌کنند و صاحب نوه می‌شوند، اگر نوه‌ها آن‌ها را «مادر جان» خطاب کنند، خوشحال می‌شوند، اما اگر لقب «مادر بزرگ» بدان‌ها نسبت داده شود، موجب بروز واکنش منفی می‌شود.
محمدپور اظهار کرد: متأسفانه در ادبیات آموزشی، القاب به خوبی به کودکان آموزش داده نمی‌شوند.نگارندگان کتب آموزشی و دستگاه‌های متولی فرهنگ عمومی جامعه بخشی از متون آموزشی را به این مسأله اختصاص دهند.

القاب نشاط آور استفاده شود

 یک روانشناس اجتماعی با طرح این نکته که در تعالیم دینی همیشه لقب‌های مناسبی برای مورد خطاب قرار دادن دیگران بکار می‌رود، گفت: برخی القاب مانند «حاج خانم» یا جنبه مناسبتی دارد و به کسانی اطلاق می‌شود که مناسک حج را در سرزمین‌های مقدس مکه و مدینه ادا کرده باشند و یا به زنان سالخورده نسبت داده می‌شود. بهتر است بجای بکارگیری القاب جریحه‌دار کننده احساس زنان سرزمین‌مان، القابی بکار ببریم که تداعی‌کننده شور و نشاط در روحیه آن‌ها باشد.
حمیدرضا شعبانی ادامه داد: کنیه و القاب دارای کدگذاری هستند. بدین صورت که طبیعتاً افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی را در بارگذاری عنوانی که بدان‌ها داده‌ می‌شود، از خودبروز می‌دهند.به دو شکل؛ برانگیخته شدن احساس نفرت یا برعکس احساس شور و نشاط ناشی از چسباندن اتیکت لقب بر آن‌هاست که می‌تواند تداعی‌کننده خیلی لحظات شیرین برای آن بانو و یادآوری یک‌سری خاطرات تلخ نشأت گرفته از پرورش فرد و یا ارتباط‌گیری او با جامعه باشد.

وی ادامه داد:‌با شنیدن لقب، یک پیش فرض ذهنی در فرد شکل می‌گیرد؛ فراخوانی به حافظه بلندمدت خود زده و هورمون‌های شاد در وجودش ترشح می‌شود(ممکن است رابطه فوق‌العاده پدر با مادر، تداعی‌کننده احساس لذت و خوشی در فرزند به وجود آورد. به عنوان مثال: مرتب فرزند شنیده که پدر، همسرش را به نشانه اوج دوست داشتنش «حاج خانم» خطاب می‌کند).عکس این، ترشح ‌هورمون‌های وحشت و انزجار است که از احساس ناخوشایندی ترشح می‌شود.
 وی اشاره کرد: معمولاً از قدیم لقب حاج خانم به افراد کهنسال و بانوان سالخورده اطلاق گردیده است که در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی نیز برای همین رده سنی مدام استعمال می‌شود.

شعبانی اظهار داشت: در ادیان آسمانی؛ انبیا و ائمه(ع) مثل حضرت ابراهیم(ع)؛ زن و فرزندان خود را نورچشمان خطاب می‌کنند. استعمال چنین واژه‌هایی تداعی‌کننده شورو نشاط است. بکارگیری امثال این لقب در روابط خصوصی توصیه می‌شود و در روابط اجتماعی القابی مانند سرکار، بانو، و .... القابی وزین و احترام‌آمیز است که می‌بایست جایگزین واژه‌های دارای بار احساسی منفی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/259166/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل