پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده مجلس: فارس، نزدیکترین مسیر انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان است سياسي

نماینده مجلس: فارس، نزدیکترین مسیر انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان فارس نزدیکترین مسیر برای اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان است، گفت: استفاده از تاسیسات مشترک، می‌تواند هزینه انتقال آب را برای استان اصفهان و بخش‌های شمالی فارس به حداقل برساند.

بنا بر مطلب ارسالی روز شنبه دفتر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، جعفر قادری در گزارشی از دومین جلسه بررسی انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان از طریق استان فارس گفت: تلاش بر این است که با مشارکت اصفهانی‌ها در پروژه انتقال آب از دریا هم این استان از نزدیکترین مسیر، آب خود را از خلیج فارس تأمین کند و هم فارس بتواند هزینه انتقال آب به استان را خصوصا برای بخش‌های شمالی به حداقل برساند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ادامه داد: اگر ما با اصفهانی‌ها به توافق برسیم غیر از دو خطی که بصورت مستقل برای فارس اجرا خواهیم کرد، یک خط مستقیم برای اصفهان اجرا می کنیم و از این اقدام مشترک، هر دو استان منتفع خواهند شد.
قادری بیان کرد: ما اگر از کریدور، آب شیرین کن و تاسیسات پمپاژ مشترک، استفاده کنیم هزینه تمام شده در هر متر مکعب آب برای هر دو استان کاهش خواهد یافت.
وی عنوان کرد: فارس در طول چند ماه گذشته موفق شده هم تخصیص خود از آب خلیج فارس را از 290 میلیون متر مکعب به 400 متر مکعب افزایش دهد و هم با تثبیت 145 میلیون متر مکعب از این تخصیص به شرکت فراآب رسان سرزمین، عملیات انتقال آب به استان را تسریع کند، بگونه ای که بیش از 10 کیلومتر از مسیر 85 کیلومتری فاز اول این پروژه، اجرا شده است.

پیام فارس


نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه پیرو جلسه اول که با حضور استانداران سابق دو استان در چند ماه گذشته برگزار گردید، نتایج مطالعات و بررسی های انجام شده در این فاصله زمانی به بحث گذاشته شد و قرار شد ظرف یک ماه آینده این مطالعات برای حجم 200 متر مکعب در افق سال 1425 تکمیل شده و در جلسه بعدی در استان فارس مورد بررسی قرار بگیرد.
به گفته قادری، جلسه بعدی در استان فارس تشکیل می‌شود و مسئولانی از استان اصفهان برای بازدید از ظرفیت‌های سرمایه گذار و کارهای انجام شده در خط اول انتقال آب به استان فارس و نیز شرکت در جلسه بعدی به این استان سفر می‌کنند.
وی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد مشارکت سایر استان ها مثل استان یزد هم در این پروژه مورد بررسی قرار بگیرد. حاضرین اعتقاد داشتند که استان یزد نیز برای تأمین آب بخشهایی از خود خصوصا شهرستان‌های غربی خود می‌تواند در این پروژه مشارکت کند.
سهم دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای تکمیل بزرگراه شیراز - عسلویه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، همچنین در رابطه با برگزاری جلسه تکمیل بزرگراه شیراز- عسلویه، گفت: در این جلسه نیز پس از بحث و بررسی های مختلف مقرر شد از محل بخشی از کمکهای وزارت نفت و وزارت راه قطعه کوار فیروزآباد تکمبل شود و با مشارکت 25 درصدی قرارگاه، 25 درصدی وزارت نفت، 25 درصدی وزارت راه، 15 درصدی شستا، 5 درصدی کربنات سدیم و 5 درصدی فولاد کوار قطعه فیروزآباد تا جم به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری تنظیم قرار داد شود و به همین منظور تفاهم نامه اولیه تنظیم و برای امضاء شرکا به دستگاه‌ها ارسال شد.
به گزارش ایرنا، عملیات لوله‌گذاری طرح انتقال آب خلیج فارس به شهرستان لامرد در جنوب استان فارس 26 تیرماه 1400 در آیینی با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.
پیش از آن، عملیات اجرایی این طرح در افق بلند مدت با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان فارس در اول اسفند 97 با حضور وزیران صمت، نیرو و اطلاعات آغاز شده بود که تا تیرماه 1400، حدود 2.2 میلیون مترمکعب خاکبرداری از 7.5 میلیون مترمکعب خاکبرداری پروژه انجام شده بود.
در آن مقطع زمانی اعلام شد که حدود 30 کیلومتر (از سمت لامرد به پارسیان) از 67 کیلومتر (کل مسیر) خط انتقال آب، آماده اجرای کانال‌زنی برای لوله‌‎گذاری است. از شنبه 26 تیرماه جاری عملیات لوله‌گذاری در حدود یک کیلومتر آغاز شد که ادامه یافت.
در فاز نخست بهره‌برداری، آب خلیج فارس پس از شیرین‌سازی به روش اسمز معکوس (RO) از آبگیر ساحل بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) توسط خط لوله (به طول 67 کیلومتر) به منطقه ویژه اقتصادی لامرد منتقل می‌‏شود و با طراحی این خط نیز انتقال آب به دیگر مناطق استان فارس امکان‌پذیر است.
درحالی سرمایه‌گذار و مجری پروژه با اطمینان خاطر، عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال آب را آغاز می‌کند که در تاریخ هشتم تیر جاری، الحاقیه قرارداد خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذار برای صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد به امضای سرمایه‌گذار پروژه (شرکت فرا آبرسان سرزمین) و منطقه ویژه اقتصادی لامرد به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) رسید.
برپایه الحاقیه این قرارداد، خرید 4.25 میلیون مترمکعب آب (چهار میلیون و 250 هزار مترمکعب) در سال توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعهد شده که سازمان این منطقه، آب را به صورت پلکانی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی خریداری می‌کند.
منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مبلغ سه هزار و 500 میلیارد ریال را برای پیش خرید آب در طول مدت ساخت به سرمایه گذار پرداخت می‌کند.
امضای الحاقیه قرارداد یاد شده علاوه براطمینان خاطر بیشتر سرمایه‌گذار و شتاب‌بخشی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس نیز اعتماد متقاضیان سرمایه‌گذاری احداث پتروشیمی و پایین‌دست آن برای حضور در این کانون صنعتی، جلب می‌شود و مقصد نخست انتقال آب به منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که مباحث مربوط به تضمین خرید آب را متعهد شده است.
براساس جزییات فنی و طراحی پروژه، قطر خط لوله هزار میلی متر و ظرفیت خط 60 میلیون مترمکعب در سال است و حجم کل سرمایه‌گذاری پروژه از سوی سرمایه‌گذار، 17هزار میلیارد ریال (7 هزار میلیارد ریال خط انتقال آب و 10 هزار میلیارد ریال آب شیرین کن) اعلام شد.
بنا بر اعلام شرکت پیمانکار اجرایی، مدت زمان اجرای پروژه 2 سال است که 300 نفر در دوران ساخت و 60 نفر در دوران بهره‌برداری مشغول به کار می‌شوند.
تاسیسات آب شیرین کن در مساحت تقریبی 6.3 هکتار در سایت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) واقع است که ظرفیت شیرین‌سازی سالیانه 15 میلیون مترمکعب در فاز نخست را دارد.
شهرستان لامرد در فاصله 365 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
برچسب‌ها
طرح انتقال آب خلیج فارس نماینده مجلس شورای اسلامی شیراز اصفهان فارس
پروندهٔ خبری
انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/259136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل