پیام فارس

آخرين مطالب

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس:

اغلب مشکلات مالیاتی ناشی از تفسیر قانون است اقتصادي

اغلب مشکلات مالیاتی ناشی از تفسیر قانون است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه عمده پیمانکاران استان با معضلات مالیاتی روبرو هستند، بخش زیادی از این مشکلات را ناشی از تفسیر قانون مالیاتی توسط کارشناسان مالیاتی دانست و به تشریح برخی از این موارد پرداخت.

علیرضا قدرتی دوشنبه 13 دی در جلسه بررسی مشکلات حوزه مالیاتی پیمانکاران فارس گفت: جلسات کارشناسی برای جمع آوری مشکلات برگزار شده و عمده پیمانکاران استان با معضلات مالیاتی روبرو هستند که بیشتر آنها ناشی از تفسیر قانون مالیاتی توسط کارشناسان مالیاتی است.
او افزود: به طور مثال برخی از قوانین مالیاتی موجود در هر استان متفاوت اجرا می‌شود و این درحالی است که ما در فارس برای اجرای صحیح این قوانین، به مراتب دچار سخت گیریهایی فراتر از قانون هستیم.
قدرتی اظهار کرذ: اتاق بازرگانی فارس به دنبال تسهیل فضای کسب و کار و فعالیت برای فعالان اقتصادی در استان است و از ظرفیت‌های قانونی در این زمینه استفاده می‌کند.
او عمده مشکلات جامعه پیمانکاران استان را همکاری نکردن با آنان برای تقسیط بلندمدت بدهی‌های مالیاتی اعم از عملکرد و ارزش افزوده، تهاتر نکردن بدهی‌های مالیاتی سنوات گذشته با مطالبات پیمانکاران و مطالبات شرکت‌ها از کارفرمایان و از محل ارزش افزوده عنوان کرد.
قدرتی ادامه داد: با وجودیکه پیمانکاران و کارفرماها با مشکل نقدینگی مواجه‌اند، اغلب پرداخت‌ها به آنان به شکل واگذاری اسناد خزانه اسلامی با سررسیدهای 2 تا چهارساله انجام شده و پیمانکاران و کارفرمایان نیز به دلیل مشکلاتشان ناچار به پذیرش هزینه تنزیل و فروش این اسناد هستند. به طوریکه این هزینه‌ها طی سال‌های 94 تا 96 زیان فراوانی را متوجه شرکت‌های پیمانکاری کرده است.
او خاطرنشان کرد: در زمان رسیدگی به مالیات بر ارزش افزوده هیئت رسیدگی طبق قانون باید به طور دقیق اسناد را بررسی کند اما اگر برای مودی در زمان رسیدگی عملکرد به صورت علی‌الراس برگ تشخیص مالیات صادر شده باشد ، هیئت رسیدگی مبنا را همان ماخذ درآمد تشخیصی ممیز عملکرد قرار می‌دهد و به اطلاعیه‌های سامانه اعتنا نمی‌کند. اما اعتراض به این اقدام، بسیار زمان‌بر است.
قدرتی افزود: گاهی کارفرمایان در برابر بدهی خود به پیمانکاران مصالح ساختمانی مثل سیمان و فولاد می‌دهند، اما متاسفانه هنگام فروش این کالاها، مالیاتی مضاعف به شکل ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد.
او ملاک قرار گرفتن اعلام کارفرما در محاسبه مالیات، امکانپذیر نبودن تهاتر مطالبات و بدهی ارزش افزوده با عملکرد و بالعکس، ممکن نبودن تهاتر اسناد خزانه با بدهی مالیاتی و مواجهه مودیان با مسدود شدن حساب و تلفن و ممنوعیت خروج از کشور را ازدیگر مشکلات در این ارتباط دانست.
در ادامه این جلسه معاون مودیان بزرگ مالیاتی سازمان امور مالیاتی فارس نیز گفت: در اجرای ماده 167 قانون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی میتواند بدهی مالیاتی مودیان را حداکثر تا 36 ماه تقسیط کند. اما براساس بخشنامهها تفویض اختیار برای نهایتا تا 12 ماه تقسیط انجام می‌شود ولی در ستاد تسهیل براساس مصوبه هیات وزیران و با رعایت ماده 167 می توان بدهی مالیاتی شرکت های تولیدی تا 60 ماه تقسیط کرد. 
طهماسب فرخی، افزود: علیرغم اینکه این مصوبه برای شرکتهای پیمانکاری نبوده، اما برای شرکتهای پیمانکاری نیز این تقسیط بیش از 12 ماه نیز انجام شده است.
فرخی اظهار کرد: 5 هزار میلیارد تومان سهم سازمان امور مالیاتی از اسناد خزانه است که سررسید تهاتر اسناد خزانه با مطالبات پیمانکاران براساس بخشنامه مشخص میشود و هم اسناد خزانه و هم تهاتر از سوی سازمان امور مالیاتی مورد استقبال قرار گرفته است. تهاتر اسناد خزانه برای سالهای قبل یک مورد ملی است و باید در شورای گفتگو مطرح شود.
او اضافه کرد: برای مالیات عملکرد پیمانکاران باید دفاتر و اسناد داشته باشند و مالیات بر ارزش افزوده نیز براساس اسناد و مدارک واقعی مودی قابل بررسی است. حتی در پروندههای قطعی اعتراض مودی مورد بررسی قرار گرفته است، از سال 1397 هیچ گونه مالیات علی الراس وجود ندارد و ارزش منصفانه زمانی است که اسناد و مدارک ارائه نمی شود یا درآمد اشتباه اظهار شده است. براساس ماده 216 و 238 پس از قطعی شدن مالیات می توان اعتراض نمود و به سرعت پاسخ گرفت.
معاون سازمان امور مالیاتی فارس ادامه داد: تهاتر مطالبات و مصالح چنانچه شرکت پیمانکاری دفتر داشته باشد و مشخص شود که نقدی پرداخت نشده، با بررسی دفاتر، مالیات عملکرد و ارزش افزوده اخذ میشود. مالیات طبق اخذ تحقق درآمد است و باید شیوه حسابداری مودی اصلاح شود.
فرخی عنوان کرد: کارفرما می‌تواند یک بار در سامانه ماده 169 ویرایش انجام دهد. پس چنانچه کارفرما بیش از مستندات پیمانکار درآمد را ثبت نماید با ارائه مستندات قابل اصلاح است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/258844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران