پیام فارس

آخرين مطالب

شاغلان ایران‌خودرو و سایپا 5 برابر خودروسازان کره‌ای و ژاپنی! اقتصادي

شاغلان ایران‌خودرو و سایپا 5 برابر خودروسازان کره‌ای و ژاپنی!
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


در طول چهار دهه گذشته میزان اشتغال بالا در صنعت خودروسازی ایران یکی از افتخارات مدیران دو غول خودروسازی بوده است. اشتغالی که در آن خبری از رشد کارایی و بهره‌وری نیست و هرگونه تصمیم‌گیری برخلاف منافع خودروسازان همیشه از ناحیه میزان اشتغال صنعت، مورد تهدید قرار می‌گیرد.
براساس آمار در صنعت خودروی ایران تعداد شاغلان پنج‌برابر خودروسازی‌های کره‌ای و ژاپنی است.
در ایران‌خودرو و سایپا با وجود 100‌هزار کارگر، به ازای هر شاغل 9 یا 10‌خودرو تولید می‌شود. در حالی که در خودروسازی هیوندای با 110‌هزار شاغل و تیراژ 7‌میلیون خودرویی به ازای هر شاغل 66‌خودرو و در خودروسازی سوزوکی به ازای هرشاغل 49‌خودرو تولید می‌شود. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که خودروسازان با کدام مدل پیشرفته مدیریتی توانسته‌اند عملاً هفت تا هشت‌برابر معمول نیروی انسانی را برای تولید میزان معینی از خودرو استخدام بکنند.
مدیران خودروسازی و وزرای صمت به عنوان متولی تولید خودرو همواره میزان اشتغالی که در صنعت خودروی کشور ایجاد شده به عنوان نقطه قوت معرفی می‌کنند، اما چیزی که از آن غفلت شده، میزان کارا بودن این اشتغال و بهره‌وری نیروی کار در این خودروسازی‌ها بود. به عبارت دیگر، باید دید میزان شغل مستقیمی که ایران‌خودرو و سایپا به‌وجود آورده‌اند تا چه حد توجیه اقتصادی دارد. قطعاً بهره‌وری نیروی کار در این بنگاه‌ها مهمتر از اشتغال خالصی است که این بنگاه‌ها ایجاد کرده‌اند و متأسفانه در این سال‌ها به آن هیچ توجهی نشده‌است.
بهره‌وری نیروی کار به این معناست که به ازای هر کارگری که در این شرکت‌ها استخدام شده چند اتومبیل تولید می‌شود. هرچه این نسبت بیشتر باشد به این معناست که بهره‌وری نیروی کار بیشتر بوده و سهم هر فرد در تولید بیشتر است.
میزان اشتغال ایجاد شده توسط ایران خودرو در سال گذشته حدود 55‌هزار و 577‌نفر و میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده توسط سایپا 43‌هزار و 516 نفر است. با توجه به میزان تولید اتومبیل در سال‌99، میزان بهره‌وری در ایران خودرو 9 و در سایپا 10 است.
این به آن معناست که هر فرد در ایران خودرو در سال 9‌خودرو و هر فرد در سایپا 10‌خودرو تولید کرده‌است. تا اینجای کار این امر به معنای ضعف شدید بهره‌وری نیروی انسانی ایران‌خودرو در مقابل سایپا است.
آمار جهانی تولید خودرو.
اما اگر این آمار را با آمار‌های بین‌المللی مقایسه کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم. شرکت ایسوزو با تولیدی تقریباً مشابه ایران‌خودرو یعنی حدود 612‌هزار اتومبیل در سال حدود 36‌هزار و 600‌کارگر دارد و میزان بهره‌وری هر فرد 17‌خودرو‌است (دو برابر ایران خودرو).
همچنین شرکت کره‌ای هیوندای با تیراژ سالانه 7‌میلیون و 218‌هزار خودرو با 110 هزار کارگرمشغول به کار، میزان بهره‌وری هر فرد‌66 است و شرکت ژاپنی سوزوکی با تیراژسالانه 3‌میلیون و 302‌هزار دستگاه و 67‌هزار کارگر، میزان بهره‌وری هرکارگر 49 است که در مقایسه با خودروسازان ایرانی یک پنجم نیروی کار و هفت‌برابر تولید خودرو دارند.
علاوه بر موارد فوق در اغلب شرکت‌های خودروسازی جهان، کاهش تولید با کاهش نیروی انسانی نیز همراه است، اما توجه داشته‌باشیم در سال‌های اخیر با وجود کاهش 40‌درصدی تولیدات خودروسازان، نه‌تن‌ها یک‌نفر هم از کارکنان این شرکت‌ها کم نشد، بلکه شاغلان آن‌ها افزایش نیز یافته است. به طوری که در سال 92 میزان اشتغال ایجاد شده توسط ایران خودرو 54 هزار نفر بوده‌است.
به عبارت دیگر، درحالی شاغلان ایران‌خودرو و سایپا سالانه افزایش می‌یابد که دو شرکت جیلی و گریت‌وال موتورز در دو سال اخیر تعداد شاغلان خود را با کاهش تقاضای جهانی خودرو و همچنین همه‌گیری کرونا به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌اند.
به گزارش سازمان بین‌المللی تولید‌کنندگان وسایل موتوری (oica)، تعداد شاغلان جیلی (GEELY) از 43 هزارنفر در سال 2019 به 38‌هزارنفر در سال‌2020 رسیده و تعداد کارکنان شرکت گریت‌وال موتورز نیز از 71‌هزار و 617‌نفر در سال‌2016 به 59هزار و 760 نفر در سال 2020 رسیده است.
اینجاست که باید از مدیران ایران خودرو و سایپا پرسید چگونه و با کدام مدل پیشرفته مدیریتی توانسته اند چنین نتایجی را خلق بکنند و عملاً هفت تا هشت برابر معمول نیروی انسانی را برای تولید میزان معینی از خودرو استخدام بکنند. با این حساب در مقام مقایسه می‌توان گفت حداقل 40‌هزار نفر از کارمندان ایران خودرو و 35 هزار نفر از کارمندان سایپا اضافی هستند و ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌کنند.
این امر به معنای هرز رفتن منابع ملی برای پوشش عدم بهره‌وری خودروسازان داخلی است. این امر نه به تحریم‌ها و نه به کمبود سرمایه مرتبط است. پایین بودن بهره‌وری و حجم بالای کارمندان و کارگران این کارخانه‌های خودرو‌سازی بیش از هرچیز دیگر به مدیریت سیاسی و دولتی این کارخانه‌ها بازمی‌گردد که لازم است هرچه سریعتر تجدیدنظری جدی در آن به عمل آید.
در این میان تولید به روش سنتی و غیر‌پیشرفته در صنعت خودروی ایران شاید یکی از دلایل پایین بودن بهره وری و افت کیفیت به شمار بیاید، اما افزایش نیروی کار به‌رغم کاهش تولید به هیچ وجه منطقی نبوده و قابل توجیه نیست./منبع: روزنامه جوان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/257364/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»

ایران با موشک باران اسرائیل باعث رسوایی این رژیم غاصب و هم پیمانانش شد

بیانیه امام جمعه اهل سنت سرسوره در پی حمله قهرمانانه موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

تعطیلی مدارس این شهرها و استان ها فردا سه شنبه 28 فروردین

انتقال 400 هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

اعلام آموزش غیرحضوری مدارس برخی از شهرستانهای فارس

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

نبود امکانات عامل کاهش استقبال ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه شیراز است

مدارس هرمزگان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس غیر حضوری شدند

هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است

برخی مدارس فارس، فردا غیر حضوری شدند

مدارس هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس سه شنبه غیر حضوری شدند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد

صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس

مردم استان‌های جنوبی برای احتمال وقوع سیل آماده باشند

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود

اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

هشدار سطح نارنجی برای ترددهای دریایی در خلیج فارس صادر شد

لزوم توجه مراجع تقلید به آموزش طلاب

تشدید بارش‌ها در 6 استان کشور تا پایان هفته

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بازدید رایگان از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی در روز اول اردیبهشت

اهدای 2 هزار و 87 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد فارس

اولین اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری

پشت پرده برخی از رستوران های معروف شیراز

شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت کاهش «فوری» تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد

دین عقلانی، جذاب، فراگیر و فطرت‌پذیر است

قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه پاسداران به رژیم غاصب صهیونیستی

کشف 195 کیلو تریاک از یک خودرو سواری در ورودی شیراز

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ویژه برنامه‌های روز ارتش در استان فارس اعلام شد

4 فوتی در تصادف جاده جهرم به قیروکارزین

مدارس شهرستان مهر فردا غیرحضوری است

ورود سامانه پر بارش به فارس

خبر‌های ورزشی 27 فروردین فارس

باخت باورنکردنی پویا دادمرز در فینال مقابل حریف کره‌ای با شکست 9 بر صفر

دعوت از فرهنگیان فارس برای شرکت در رویداد ملی الف‌تا

وداع با پیکر زنده‌یاد پروفسور هاشم شرقی در شیراز