پیام فارس

آخرين مطالب

چراغ‌های کم‌فروغ یا پرتوهای کافی در معابر شهر شیراز مقالات

چراغ‌های کم‌فروغ یا پرتوهای کافی در معابر شهر شیراز
  بزرگنمايي:

 

پیام فارس- عده‌ای کارمند و شاغل هستند و با تمام شدن نوبت کاری قصد عزیمت به سوی منزل دارند. عده‌ای به‌ دنبال تأمین نیازهای روزمره خود از درون بازارهای هفتگی هستند. برخی برای خرید مایحتاج به مغازه‌ها، پاساژها، فروشگاه‌ها و.... روی آورده‌اند. برخی از بد روزگار با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و برای التیام دردهای‌شان روانه مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها هستند. 
مهم نیست که افراد با چه هدفی در زیر آسمان تیره غروب و شب از این سو به آن سو می‌روند، مهم نیست این همه تکاپو و آمدوشد از سر دلخوشی و نشاط است یا اضطرار و درماندگی؛ مهم این است که افراد با آرامش خاطر و احساس امنیت زمان خود را در بیرون از خانه سپری کنند.

این چندمین فصل پاییز است که نور بی‌فروغ تیرک‌های چراغ برق در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر شیراز، توجه‌ ها را جلب می‌کند. چندمین باری است که بی‌رمقی نورهای خیابان‌ها و معابر و کوچه‌ها، دغدغه‌ها را زیاد می‌کند که آیا رهگذران می‌توانند در سایه این نورهای ضعیف، احساس امنیت و آرامش خاطر داشته باشند؟
 چشم‌ها را چند بار باز و بسته می‌کنیم؛چشم‌ها را گشاد می‌کنیم، انگار فایده‌ای ندارد. این بار چشم‌ها را ریزتر می‌کنیم تا شاید دید بهتری داشته باشیم  اما در هجوم تاریکی غروب و زیر نور کم‌فروغ تیرک‌های برق، نوع و رنگ خودروهای عبوری چندان قابل تشخیص نیست. هر خودرویی را که از دور برای ما چراغ یا بوق می‌زند با تردید نگاه می‌کنیم نمی‌دانیم این خودرو مسافرکش است یا مزاحم! حتی نمی‌توان سرنشین‌های خودرو را به خوبی برانداز کرد.

دختر یا زن یا حتی پیرمردی را تصور کنید که با خود می‌گوید اگر آدم‌های ناجوری سوار ماشین باشند، چه کنم؟!  اندکی بعد می‌گوید از کجا بفهمم که راننده خودرو فرد شریفی است یا نیتی شیطانی دارد؟! ... این قصه پر غصه، دختران و زنان عفیف و پاکدامنی است که نه به دلخواه، بلکه به اضطرار در ساعات تاریک شبانه‌روز در خیابان‌ها در حال رفت و آمد و به دنبال امنیت هستند.  

بلوارهای تاریک عرصه نگاه را بر اتومبیل های عبوری می بندند اما تاریکی میدان را برای تصادف یا افتادن خودرو درون چاله ها و گرفتاری در بازوی ستبر دست اندازها فراهم کرده است. 

دلگیر بودن فضای تاریک و زدوده شدن چراغانی از خیابان ها و بولوارها تبلور خو درا در افسردگیو خمودی نشان خواهد دارد.

بارها از عوام شنیده‌ایم که نهادهای متولی تأمین روشنایی معابر با هدف انجام صرفه‌جویی و کاهش مصرف سرانه برق نسبت به کاهش روشنایی معابر یا حتی خاموشی یک در میان چراغ‌های برق نصب شده در خیابان‌ها، کوچه‌ها و محلات اقدام می‌کنند.

به راستی دلیل بی‌فروغی نور چراغ‌های معابر چیست؟ چگونه می‌توان نسبت به رفع این معضل و تأمین امنیت آمد و شد در معابر و کوچه‌های شهر اقدام کرد؟

لوکس و آلودگی نوری  

مسئول روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز معتقد است: استاندارد مشخص شده برای نورهای سطح شهر با یک لوکس نوری مشخص می‌شود. حال اگر قرار باشد که درجه نور را افزایش بیشتری دهیم، این روند موجب آلودگی نوری و  تهدید سلامت ساکنین منطقه‌ خواهد شد.
سید باقر احمدی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: منظور از لوکس نوری یعنی روشنایی‌ها در معابر باید به شکلی باشد که خیرگی نداشته باشد و این ویژگی روشنایی شهری و استاندارد روشنایی در کل کشورهای دنیا است.

یک لوکس (Lux) که در سیستم رایج اندازه‌گیری و استانداردهای ایران برای شدت روشنایی استفاده می‌شود برابر یک لومن نور(منبع نور مانند شمع)  تابیده شده از فاصله‌ یک متری به سطحی برابر یک متر مربع است، در واقع این مقدار برابر با یک لومن در هر متر مربع است.

این واحد (لوکس) برای هر مکان متفاوت است مثلا  برای محیط عمومی و همچنین کلاس درس بین 330-500 لوکس و برای کتابخانه و محیط مطالعه 300-500 لوکس است.   

مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: به‌رغم وجود این استاندارد، ما پا را فراتر گذاشته و درصد روشنایی شهری را کمی افزایش داده‌ایم. به طوری که دو سال قبل خبرنگاران برخی از رسانه‌ها که گله‌مند کم فروغی شب‌های شهر بودند، وقتی توضیحات ما را شنیدند، با تیتر "شیراز روشن‌تر از همه جا" در این زمینه اطلاع‌رسانی عمومی را انجام دادند. 
وی درباره خاموشی یک در میان چراغ‌های شهر نیز گفت: این مسأله برطبق دستور و طرح کشوری است که در خردادماه سال‌جاری به همه شرکت‌های توزیع نیروی برق در سراسر کشور ابلاغ شد و ما هم مطابق دستورالعمل اقدام نمودیم.هیچ یک از معابر شهر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خیابان‌های شلوغ و پرتردد، معابر خلوت و... همه تحت شمول این طرح قرار گرفته‌اند. 
احمدی ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق، روشنایی همه اماکن و معابر را به یک اندازه تأمین کرده است. حال اگر در مکان‌هایی از سطح شهر مشاهده کردید که روشنایی خیره کننده دارند همانند بخش‌های تجاری؛ مالکین این اماکن نسبت به نصب پروژکتور یا چراغ‌های پرنور و... اقدام کرده‌اند.
  مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز بیان  کرد: با تمام این تفاصیل؛ اگر شهروندان نقاطی از شهر را فاقد نور دیدند و یا ستون‌های برق آن مناطق دچار مشکلات فنی شد، می‌توانند مراتب را به صورت شبانه‌روزی از طریق شماره تلفن 121 یا اپلیکیشن "برق من" اطلاع دهند تا مأمورین خود را به محل مربوطه اعزام و پس از بررسی نقطه‌ گزارش شده، نسبت به تأمین روشنایی اقدام کنند.
با شنیدن توضیحات این مقام مسئول، هنوز این مسأله در ذهنم مرور می‌شود که چرا قدرت دید ما در خیایان‌های شهر کم است؟! شاید اگر روشنایی معابر کمی بیشتر شود، بانوان احساس امنیت بیشتری کنند. وقتی شدت نور به‌حدی پایین است که حتی توانی برای تشخیص رنگ خودروها وجود ندارد، چگونه آلودگی نوری می‌تواند تهدیدکننده سلامت ساکنین خیابان‌های عریض و طویل کلان‌شهرها باشد؟!
 مسئول روابط‌عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: بزهکاری اجتماعی همواره به عنوان یک معضل مطرح بوده است و در هر زمانی؛ چه شب، چه روز می‌تواند اتفاق افتد. نمی‌توان موضوع ناامنی روانی یا اجتماعی برای بانوان را به مسأله میزان روشنایی معابر مرتبط دانست. قاطعانه می‌گویم که روشنایی یک در میان برای شهرمان کفایت می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/255866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور