پیام فارس

آخرين مطالب

خطر آبیاری با فاضلاب در جنوب کلانشهر شیراز اقتصادي

خطر آبیاری با فاضلاب در جنوب کلانشهر شیراز
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ذبیح اله سیروسی مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز گفت: تولید محصولات سلامت محور خط قرمز جهادکشاورزی است و راهکار‌های حمایتی و مشاوره‌ای به کشاورزان ارائه می‌شود.
او تصریح کرد: ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره ای، راه اندازی سامانه برخط توزیع نهاد‌ها و سهمیه کود‌های یارانه ای، تشویق برای راه اندازی کشت‌های جایگزین، حمایت برای احداث گلخانه از مواردی است که به همین منظور در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با بیان این که سال زراعی از مهرماه آغاز می‌شود، با ارائه آمار و ارقامی در این زمینه گفت: در بخش کشت گندم، جو و کلزا 25 هزار هکتار سطوح زیرکشت تعهدی مربوط به مزارع دیم داشتیم و کشاورزان به واسطه تصوری که از میزان بارش داشتند بیش از 30 هزار هکتار را به این مسئله اختصاص دادند. اما متاسفانه به دلیل خشکسالی مقدار 10 هزار هکتار آن قابلیت برداشت داشت.
او با بیان اینکه پیش بینی بارش برای زمان طولانی‌تر از یک ماه چندان دقیق نیست، اظهار کرد: در کشت گندم آبی 10 هزار هکتار به زیر کشت رفت که 7 هزار هکتار آن آماده برداشت شد و در مجموع حدود 45 هزارتن گندم تولیدی در سال زراعی گذشته داشتیم.
این مقام مسئول در مورد کشت کلزا که یکی از محصولات استراتژیک سازمان است، افزود: دلایلی از قبیل عدم اعمال حمایت‌های لازم و عدم رغبت کشاورزان باعث شد تا تولید مناسبی در این زمینه انجام نشود. برای تولید کلزا نیازمند برنامه ریزی دقیق برای کاشت، داشت و برداشت هستیم و به موازات آن دولت باید قیمت خرید را افزایش دهد که خوشبختانه در سال جاری این حمایت‌ها اتفاق افتاده است و امیدواریم به استقبال کشاورزان منجر شود.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با بیان این که پارسال 80 هکتار کشت کلزا داشتیم بیان کرد: در شهرستان شیراز محصولاتی نظیر ذرت و چغندر قند، گوجه فرنگی، سبزیجات زیر کشت می‌روند و سالانه نزدیک به 20 هزار تن تولید جو داریم که به عنوان علوفه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سیروسی با اشاره به موضوع پراهمیت سلامت در حوزه تولید محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب در جنوب کلانشهر وجود داشت و این امر به یک معضل اساسی و خطرناک تبدیل شده که جهاد کشاورزی شیراز با قدرت به این موضوع ورود کرده است.
این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی با بیان این که مقابله با چالش‌های بزرگ نیازمند همکاری فرادستگاهی است تصریح کرد: از نظر قانونی هر دستگاهی برای مدیریت فاضلاب وظایفی بر عهده دارد. شرکت آبفا موظف به جمع آوری و ساماندهی فاضلاب شهری است که این امر در پهنه شهر شیراز به صورت ناقص انجام می‌شود. همچنین محیط زیست وظیفه دارد پساب کارخانجات را مدیریت کند و متاسفانه در شهرک صنعتی و برخی دیگر از مناطق شاهد ورود فاضلاب‌های صنعتی خام به عرصه محیط زیست هستیم.
او در ادامه گفت: در جنوب کلانشهر شیراز با یک پهنه 1500 هکتاری روبرو هستیم که در معرض خطر آبیاری با فاضلاب قرار دارد. اما باید به این نکته تاکید کرد که تمامی این پهنه مورد کشت قرار نمی‌گیرد و بر اساس نقشه برداری‌های انجام شده 114 هکتار از مزراع ذرت و یونجه با فاضلاب خام گاهی موارد ابیاری می‌شود.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه آبیاری با فاضلاب تخلف محرز کشاورز است عنوان کرد: برای مقابله با این پدیده مذموم که سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد راهکار‌های مختلفی در دستور کار قرار گرفته است. در وهله اول با فرهنگسازی و اقدامات آموزشی به دنبال پیشگیری از این بحران هستیم و سپس از طریق مراجع قضایی تخلف‌ها را پیگیری می‌کنیم. کشاورزانی که مزارع خود را با فاضلاب آبیاری می‌کنند شناسایی شده و اسامی آن‌ها به شبکه بهداشت و محیط زیست ارائه می‌شود و آن‌ها نیز با پیگیری در مراجع قضایی دستورات لازم برای امحا این گونه محصولات را اخذ می‌کنند.
عزم راسخ برای امحا محصولات فاضلابی سیروسی در ادامه با تاکید بر این که محصولاتی نظیر سبزیجات، برنج و ارزن و هیچ محصول دیگری با فاضلاب رها شده در طبیعت در شهرستان شیراز آبیاری نمی‌شود، خاطر نشان کرد: پساب‌های تصفیه شده از تصفیه خانه شماره یک شیراز به مزارع کشاورزی هدایت می‌شود و آبیاری با آن‌ها مورد تایید کارشناسان است. البته در سالیان اخیر کشت با فاضلاب تصفیه نشده نسبت به گذشته بسیار تقلیل یافته و برخی از کشاورزان به ناچار به شیوه غیرقانونی متوسل می‌شوند که باید راهکاری جایگزین برای مقابله با آن را در دستور کار قرار داد. یکی از راهکار‌هایی که به کشاورزان ارایه می‌دهیم تغییر الگوی کشت است. برای مناطقی که از آب کمی برخوردار هستند پیشنهاد می‌کنیم تا به الگو‌های کشت گلخانه‌ای متوسل شوند و از طریق پساب‌های تصفیه شده اقدام به کشاورزی کنند. در همین زمینه سازمان جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات و خدمات کارشناسی و مشاوره‌ای از کشاورزان حمایت می‌کند.
این مقام مسئول با اشاره به اقداماتی که در راستای مقابله با کشت فاضلابی انجام شده گفت: جهاد کشاورزی شیراز بنا بر وظیفه‌ای که بر عهده دارد بار‌ها و بار‌ها نسبت به مسدود سازی کانال‌های هدایت فاضلاب به سوی مزارع شهری اقدام کرده است.
او ادامه داد: اما متاسفانه برخی از سودجویان مجددا اقدام به بازگشایی و هدایت فاضلاب به مزارع کرده اند. در همین زمینه پیرو بازدید میدانی که از مزارع پرخطر انجام گرفت، جلسه‌ای با حضور مقامات قضایی و مدیران ارشد استان برگزار شد و مصوبات خوبی در این زمینه به انجام رسید و وظیفه هر دستگاه اجرایی مشخص شد.
سیروسی سلامت جامعه را خط قرمز جهادکشاورزی ارزیابی کرد و افزود: اگر کشاورزی اقدام به کشت محصولات با فاضلاب کرد دستگاه‌های ذیربط نظیر شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی بر اساس دستور قضایی می‌توانند اقدام با سم پاشی مزرعه با علف کش‌های قوی کنند که منجر به خشک شدن محصول می‌شود.
او اظهار کرد: به منظور پرهیز از تنش با کشاورزان خاطی این اقدام با استفاده از پهباد‌های سمپاش صورت می‌گیرد. به همین دلیل از کشاورزان درخواست داریم تا به منظور حفظ سلامتی جامعه و پیشگیری از برخورد‌های قانونی و خشکاندن محصول از آبیاری با فاضلاب جدا بپرهیزند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز خبر از عزم راسخ سازمان متبوعش برای نابودی محصولات آلوده داد و بیان داشت: طی سال‌ها و ماه‌های اخیر صد‌ها هکتار از مزارع ذرت علوفه‌ای و یونجه که با فاضلاب آبیاری شده بود معدوم شده است. این اقدامات سبب شد تا در مناطقی نظیر برمشور دیگر شاهد کشت با فاضلاب نباشیم.
انتهای پیام/ 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/253422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست فوری استقلالی ها؛ اخراج یک نفر از باشگاه + عکس

عکس‌| خواسته مشترک هواداران استقلال از هلدینگ خلیج فارس/اخراج علی خطیر

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز