پیام فارس

آخرين مطالب

فارس من| رویای ده‌ها ساله دستیاران تخصصی چگونه محقق شد؟ مقالات

فارس من| رویای ده‌ها ساله دستیاران تخصصی چگونه محقق شد؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: دانشجویان رشته پزشکی که دوره 7 ساله عمومی و 2 ساله طرح را پشت سر می‌گذارند برای گرفتن تخصص در رشته‌های مدنظر، باید در آزمون دستیاری پذیرفته شوند تا پس از دادن تعهد محضری به عنوان دستیار در مراکزی که وزارت بهداشت معرفی می‌کند به مدت 3 تا 5 سال خدمت کنند. دوره دستیاری یا رزیدنتی با مشکلات متعددی مواجه است: پول دریافتی کمتر از حقوق کارگری آنهم نه به عنوان حقوق که کمک هزینه، 80 الی 127 ساعت خدمت در هفته آنهم به صورت اجباری، تعهد محضری که اتفاقا آنهم اجباری است و.
.. شاید همین سختی کار باعث شده بود تا تعدادی از آنها به فکر مهاجرت باشند.
موضوع مطالبات دستیاران تخصصی از آن دست مطالباتی است که توانست با همدلی و همکاری رزیدنت‌ها و مسوولان حل و فصل شود. نکته مهم اینجاست که رزیدنت‌ها علی‌رغم فشار کار و سختی‌های جسمی و روحی، اعتراض و گلایه‌های خود را از طریق نامه‌نگاری با مسوولان وزارت بهداشت پیگیری کردند و زمانی که احساس کردند مطالبه آنها چندان مورد توجه قرار نگرفت با تشکیل گروه‌های مجازی، ظرفیت این شبکه‌ها را نیز به کار گرفتند. رزیدنت‌ها برای آنکه بتوانند مطالبات خود را با قدرت بیشتری پیگیری کنند، اقدام به ایجاد «دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی» کردند که 14 هزار نفر در آن عضو شدند.
از سوی دیگر آنها بدون برخورد و رفتاری که شأن جامعه پزشکی را خدشه دار کند از ظرفیت رسانه‌های مختلف برای تحقق مطالبه بر حق خود استفاده کردند، حتی از فرصت دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب هم بهره بردند و صدای خودشان را به گوش ایشان رساندند.

پیام فارس

*درخواست دستیاران از مقام معظم رهبری
در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، یکی از دانشجویان پزشکی از مقام معظم رهبری درخواست کرد به این موضوع ورود کنند و مشکلات این قشر که از سخت‌ترین آزمون‌ها گذر کرده‌اند تا به عرصه خدمت وارد شوند را مورد عنایت قرار دهند.
محمدرضا گنج دانش - دانشجوی پزشکی و دارنده مدال طلای المپیاد دانشجویی در این جلسه عنوان کرد: 10 سال است که وزرای بهداشت کشور به این موضوع واقف هستند که دستیاران زیر فشار هستند. 400 تا 500 ساعت فعالیت شغلی، فشار روانی، استرس‌های روانی بالا با حقوق 3.5 میلیون تومانی فشار بسیار زیادی را به دستیاران وارد می‌کند. برای این معضلات راهکار وجود دارد و امیدواریم با تاکیدات حضرتعالی این نکته هم محقق شود.
مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست این دانشجو از دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت خواستند که این موضوع را پیگیری کند و در نهایت وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع، مسئله حق الزحمه دستیاران پزشکی را با مصوبه هیات امنایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد.

پیام فارس

در نهایت، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از افزایش حق الزحمه دستیاران تخصصی برای سال جاری خبر داد و گفت: حق الزحمه دستیاران مجرد، 60 میلیون ریال و دستیاران متأهل نیز 80 میلیون ریال خواهد بود و اعتبار این افزایش نیز از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌های آموزشی کشور بوده که دستیاران نقش مهمی در حصول آن ایفا می‌کنند. طبق دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان، کارانه نیز به دستیاران تعلق خواهد گرفت.
*وضعیت بیمه دستیاران تخصصی
البته افزایش حق الزحمه تنها یکی از مشکلات دستیاران پزشکی بوده و دستیاران امیدوار هستند که موضوعاتی از جمله بیمه، سوابق کاری، بیمه‌های تکمیلی و اصلاح آیین نامه‌های آموزشی و کاهش کشیک‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد.
آنها این مطالبه خود را هم در نامه‌نگاری با وزیر سابق بهداشت و پیگیری از معاونت دانشجویی مطرح کردند. در نتیجه این فعالیت‌ها صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از ارائه بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان برای دستیاران بیش از 2 هزار و 880 نفر خبر داد و اعلام کرد حدود 8 هزار نفر دیگر نیز در سامانه صندوق رفاه دانشجویان ثبت‌نام کرده‌اند که به‌زودی به وضعیت آنها هم رسیدگی خواهد شد.
همچنین در ادامه این مطالبات موضوع تبدیل دوره دستیاری به شغل نیز در دستور کار رزیدنت‌ها قرار گرفت. آنها در این مسیر با نمایندگان مجلس و مسئولان نظام پزشکی به گفتگو نشستند تا خواسته‌های خود را به گوش آنان برسانند. این رایزنی‌ها نیز نتیجه داد و مدیران وزارت بهداشت اعلام کردند لایحه این موضوع تهیه شده و قرار است در دستور کار معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت قرار گیرد. به گفته باقری فرد، در صورت تحقق این موضوع، دستیاران از حداقل حقوق و مزایای یک پزشک عمومی بهره‌مند خواهند شد. همچنین کاهش استرس‌های بی مبنا و دریافت کارانه متناسب با تغییر برخی آیین نامه‌های ناعادلانه، از جمله فعالیت‌هایی است که در حال انجام است.

پیام فارس

*ماجرای تعهد نامه محضری دستیاران تخصصی
یکی دیگر از مسائلی که مشکلات زیادی را برای دستیاران ایجاد کرده بود موضوع اخد تعهدنامه از آنها بود. پزشکانی که پس از گذراندن طرح عمومی دو ساله در آزمون رزیدنتی پذیرفته می‌شوند مجبور به امضاء تعهدی بودند که بعد از اتمام دوره باید حداقل نیم وحداکثر تا دو برابر مدت تحصـیل را در هر محلی که وزارت بهداشت تعیین کند در قالب طرح تخصص خدمت کنند.
همچنین اگر دستیار به هر دلیلی نتواند دوره را به اتمام رساند، حداقل دو برابر هزینه را باید پرداخت کند؛ یعنی حتی اگر رزیدنت فوت کند خانواده‌اش مجبور به پرداخت این هزینه خواهند بود. این تعهدات در حالی است که در متن تعهدنامه میزان دستمزد یا سقف تعداد کشیک و حداکثر ساعات خدمت وجود ندارد؛ با این وضعیت هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی اختیار تام دارند تا دستیاران را موظف به 80 الی 127 ساعت فعالیت در هفته با حقوق 2 میلیون و پانصد هزار تومان کنند.
دستیاران برای پیگیری این موضوع مهم نیز مثل سایر مطالبات خود از ظرفیت رسانه‌های کشور و همچنین رایزنی با نماینگان مجلس استفاده کردند. اما در این مسیر، از ظرفیت‌های حقوقی نیز غافل نشدند. آنها موضوع را در دیوان عدالت اداری مطرح کردند و توانستند حکم ابطال این آیین‌نامه را اخذ کنند.
متن کامل دادنامه را

پیام فارس

رزیدنت‌ها در فارس من
خبرگزاری فارس یکی از مهمترین رسانه‌هایی بود که در این سال‌ها پیگیری مطالبات رزیدنت‌ها را بر عهده داشت. دستیاران تخصصی بارها مطالبات خود را در قالب پویش‌هایی در سامانه «فارس‌من» ثبت کرده بودند؛ پویش‌هایی که هزاران امضا پای آن ثبت شده بود و خبرنگاران خبرگزاری فارس را ملزم می‌کرد که طبق تعهد خود به مخاطب، موضوع را در اولویت دستور کار خود قرار دهند. هرچند تا امروز بخشی از مطالبات این قشر زحمت کش نظام سلامت با پیگیری انجمن‌های صنفی و رسانه‌ها برطرف شده اما خبرگزاری فارس پیگیری سایر مطالبات این قشر را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

پیام فارس

رزیدنت‌ها که ده‌ها سال با مشکلات کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم می‌کردند، در سال‌های اخیر نشان دادند که در صورت همدلی و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و رسانه‌ای می‌توانند رویاهای به‌ظاهر دست‌نیافتنی را به واقعیت تبدیل کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/252938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟