پیام فارس

آخرين مطالب

شهرک های صنعتی دلفان در برزخ رکود/ اینجا خبری از گردش چرخ های صنعت نیست مقالات

شهرک های صنعتی دلفان در برزخ رکود/ اینجا خبری از گردش چرخ های صنعت نیست
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


گروه استان‌ها- سالهاست شهرک‌های صنعتی نورآباد و علی میرزایی شهرستان دلفان آماده استقبال از سرمایه گذران هستند اما هنوز خبری از گردش چرخ های صنعت در این شهرک‌ها نیست و جوانان این شهرستان به دنبال شغلی برای امرار معاش مجبور به مهاجرت هستند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از دلفان، امروزه شهرک های صنعتی نقش مهمی در رونق تولید، افزایش اشتغال، توسعه صادرات و ارزآوری دارند و در هرکجا که شهرک های صنعتی استقرار یافته اند تولید و اشتغال نیز در آن منطقه از رشد چشمگیری برخوردار شده و آبادانی را برای اهالی آنجا به دنبال داشته است اما در شهرستان دلفان با وجود اینکه طی سالهای گذشته تاکنون دو شهرک با امکانات زیرساختی در این شهرستان استقرار یافته اما خبری از اشتغال نیست و چرخ های صنعت بر مدار صفردرجه می چرخند.
همین امر خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت تا در گزارش های با عناوین «صنعت در شهرستان دلفان به خواب رفت؛ تغییر کاربری یا تعطیلی دائم »و «سایه سنگین رکود بر صنعت شهرستان دلفان/ تنها صنعت دلفان 17 سال به خواب رفته است» به این موضوع بپردازد و خواستار تعیین تکلیف واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی علی میرزایی شود.
واحدهای مستقر در شهرک صنعتی علی میرزایی بلاتکلیف هستند
بیش از 22 سال است که شهرک صنعتی علی میرزایی با 24 واحد تولیدی راکد و بلاتکلیف رها شده که حدود 90 درصد صاحبان آنها غیربومی بوده و به دلیل اینکه برای فعالیت از تسهیلات بانکی بدون وثیقه استفاده کرده و اصولا برای فعالیت واقعی در شهرک نیامده بودند، تسهیلات را به جاهای دیگر بردند و این واحدهای صنعتی بلاتکلیف رها شدند.
کنتور سازی، قطعات بدنه خودرو، ایزوگام، فرقان سازی، تولید فولاد، الکترود سازی، تولید طناب‌های دریایی، ریل لوکوموتیو، تولید میل‌گرد و پروفیل از جمله واحدهای صنعتی تعطیل شهرک صنعتی علی میرزایی شهرستان دلفان است که هیچ گاه نتوانستند گرهی از اشتغال و رونق تولید را در این شهرستان بگشایند و در عمل تنها یک پهنه بزرگ 50 هکتاری با واحدهایی تعطیل را از خود برای جوانان این دیار به یادگار گذاشتند.
اکنون این صنایع سال‌هاست که تعطیل هستند و عوامل طبیعت آن‌ها را نابود کرده و چیزی از آن‌ها نمانده که برای بانک پول بشود.
شهرک صنعتی نورآباد برای یکهزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت
شهرک صنعتی نورآباد( غضنفر) نیز بهمن ماه سال 97 در زمینی به مساحت حدود 100 هکتار با حضور مسئولان وقت کلنگ زنی شد، مصوبه این شهرک مربوط به سال 84 بود که شرکت شهرک های صنعتی پس از 13 سال موفق به تملک اراضی و شروع عملیات اجرایی آن آغاز شد.
مهر ماه سال 99 بود که بختیار رازانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در گفت و گو با رسانه‌ها از اشتغال یکهزار نفر با راه اندازی این شهرک خبر داد و گفت: تا پایان سال واحدهای تولیدی در این شهرک مستقر می شوند.
وی عمده ترین اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی این شهرک را اجرای عملیات خاکی شهرک، احداث خط انتقال و توزیع برق، طراحی و اجرای معابر، حفر چاه، یک باب مخزن ذخیره آب بتنی 500 متر مکعبی، اجرای پروژه خط انتقال و شبکه توزیع آب، اجرای فیبرنوری تا ورودی شهرک اعلام کرد.
با توجه به انجام زیرساخت‌های ضروری این مجموعه، امکان واگذاری زمین به تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی فراهم است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند از ظرفیت شهرک صنعتی نورآباد، بهره‌مند شوند.
با وجود استقرار دو شهرک صنعتی بزرگ در شهرستان دلفان همچنان جوانان تحصیلکرده و جویای کار این شهرستان برای تامین معیشت خود و اعضای خانواده ناگزیر از مهاجرت به شهر های بزرگ هستند که این امر مشکلات و آسسب های اجتماعی ناشی از آن را به دنبال دارد.
شهرک صنعتی نورآباد قابلیت احداث طرح های صنعتی بزرگ را دارد
بختیار رازانی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرک صنعتی غضنفر نورآباد در موقعیت کریدور شرق به غرب واقع شده که برای سرمایه گذران فرصتی کم نظیر است.
وی با اشاره به بحران کم آبی کشور و مشکلات کم آبی که اغلب شهرک های صنعتی با آن مواجه هستند، افزود: شهرک صنعتی غضنفر نورآباد با قرار گرفتن در دامنه کوه های گرین و حفر یک حلقه چاه و یک باب مخزن ذخیره آب بتنی 500 متر مکعبی و 100 هکتار زمین تملک شده از بهترین نقاط برای سرمایه گذاری است.
رازانی با اشاره به شهرک صنعتی نورآباد( غضنفر) گفت: این شهرک هیچگونه واحد تولیدی در آن احداث نشده و خالی است و برای احداث صنایع بزرگ می تواند مناسب باشد.
وی با اشاره به شهرک صنعتی علی میرزایی، تصریح کرد: در حال حاضر 24 واحد تولیدی در این شهرک مستقر است که تنها 6 واحد از آنها فعال و مابقی غیرفعال هستند.
صنعت در شهرستان دلفان به خواب رفت؛ تغییر کاربری یا تعطیلی دائمسایه سنگین رکود بر صنعت شهرستان دلفان/ تنها صنعت دلفان 17 سال به خواب رفته است
تولیدات دلفان به نام شهرهای دیگر در بازارهای فروش عرضه می شوند
فرماندار دلفان نیز با اشاره به ظرفیت های شهرستان دلفان در تولید انواع مختلف محصولات کشاورزی، اظهار داشت: در شهرستان دلفان 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که گندم، جو و نخود مهمترین تولیدات کشاورزان هستند.
نورالدین درمنان با اشاره به ظرفیت مناسب دلفان در تولید محصولات لبنی و عسل و گیاهان دارویی، افزود: متاسفانه به دلیل نبود صنایع بسته بندی، تکمیلی و مشکلات بازاریابی، محصولات دلفان با نام دیگر مناطق در بازارهای داخلی و خارجی فروش عرضه می‌گردند.
وی با اشاره به ظرفیت شهرک های صنعتی علی میرزایی ونورآباد شهرستان، گفت: سرمایه گذاری در این شهرک ها می تواند هم افزایش تولید شود و هم اشتغال جوانانی که به دلیل نبود صنعتی فعال در این شهرستان مجبور به مهاجرت می شوند.
جوانان دلفان برای یافتن شغل مجبور به مهاجرت می شوند
یحیی ابراهیمی نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در شهرستان های سلسله و دلفان با وجود بیشترین و بهترین نعمتهای خدادادی، بیکاری مهمترین مشکل مردم است به طوری که دراین دو شهرستان 20 هزار خانوار دارای جوان بیکار هستند.
وی با بیان اینکه ضریب محرومیت در دلفان بسیار زیاد است،افزود: محرومیت در این منطقه بیداد می کند، این یک ظلم آشکار است که بعد از چهل سال از عمر بابرکت انقلاب، هنوز برخی بانوان نورآبادی برای تامین معیشت خود در مزارع کارگری می کنند.
نماینده سلسله و دلفان با اشاره به اینکه سوءمدیریت باعث شده تا منابع ما از بین برود و 13 هزار نفر از جوانان تحصیل کرده ما به علت نبود زیرساخت ها مهاجرت کنند، ادامه داد: تولیدات محصولات منطقه نظیر حبوبات، عسل در دلفان و زعفران سلسله به علت نبود زیر ساخت و کارخانه به بهای ناچیز توسط دلالان خریداری و منجر به تضرر کشاورزان می شود.
وی با تاکید بر ایجاد طرح های زود بازده در الشتر و نورآباد برای رفع غبار محرومیت از چهره این دو شهرستان، افزود: باید براساس ظرفیت های بومی سلسه و دلفان، سرمایه گذار را به سرمایه گذاری این مناطق ترغیب کنیم.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با هلدینگ سرمایه‌گذاری شستا، تصریح کرد: در این جلسات توانستیم از مدیران ارشد این هلدینگ قول مساعد جهت ایجاد چند طرح صنعتی در شهرستان دلفان بگیریم و مقرر شد در صورتی که واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی علی میرزایی قابل فعالیت باشند از ظرفیت آن‌ها در راستای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز شهرستان بهره ببریم.
امیدواریم این بار وعده‌های مسئولان برای چرخش چرخ‌های صنعت و اشتغال جوانان در شهرستان دلفان رنگ حقیقت به خود بگیرد و مردم دلفان شاهد برخاستن صدای تولید از چرخ‌های صنعتی امیدبخش در این شهرستان باشند.
انتهای پیام/ 642/ ت

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/251229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

بررسی وضعیت طرح های عمرانی مسکن مهر صفادشت

علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری

هواشناسی 403/02/05؛ تداوم بارش درمرکز، شرق و جنوب کشور

برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه 10 شیراز

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای 11 استان

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

رقیب سرسخت ایران در عراق

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

رشد 2 برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

دور دوم انتخابات در شیراز و زرقان تمام الکترونیکی برگزار می‌شود

دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند

لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ 5 اردیبهشت

تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران

خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم

پیشخوان روزنامه‌های فارس 5 اردیبهشت‌

بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود

هواشناسی ایران 403/02/05؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است

الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس