پیام فارس

آخرين مطالب

استخدام‌های قطره چکانی جبران کننده کمبود محیطبان نیست مقالات

استخدام‌های قطره چکانی جبران کننده کمبود محیطبان نیست
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


در ادامه گزارش روزنامه ایران در 19 آبان می‌خوانیم: با وجود این «جمشید محبت خانی» فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به «ایران» می‌گوید: «با این برنامه 10 ساله هم کمبود محیطبان‌ در کشور رفع نمی‌شود. براساس استانداردها، ایران نیاز به 7 هزار محیطبان دارد و باید سالی 500 تا 600 محیطبان استخدام کند تا طی 10 سال به این عدد برسد.
محیط‌ زیست در حال حاضر اجازه استخدام سالی 300 محیطبان دارد. با توجه به بازنشستگی هزار محیطبان در طول یک دهه باز هم با کمبود محیطبان رو به رو می‌شویم.» محیط‌ زیست در تلاش است بتواند مجوز استخدام محیطبان را به سالی 600 نیرو برساند.
استخدام 50 محیطبان دریایی
استخدام محیطبان‌های دریایی گامی دیرهنگام اما ضروری است. پردیسان براساس مجوز استخدام رسمی که در دست دارد برای سال‌ جاری 50‌ محیطبان دریایی استخدام کرد تا در سواحل جنوبی‌ و شمالی کشور از داشته‌های دریایی خلیج فارس، عمان و خزر حفاظت کنند. 250 محیطبان دیگر هم در چهارگانه خارج از دریا مشغول می‌شوند. این روند در سال‌های پیش‌ رو هم دنبال می‌شود.
فرهاد قلی‌پور مدیرکل محیط‌ زیست بوشهر در گفت‌وگو با «ایران» سهم استخدامی سال 1400 بوشهر را 13 محیطبان اعلام می‌کند و درباره کمبود شدید نیرو در بوشهر می‌گوید: «محیط‌ زیست بوشهر کلاً 45 محیطبان دارد. درباره استاندارد استخدام محیطبان در کشور اختلاف نظر وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند برای هر 10هزار هکتار نیاز به یک محیطبان است و برخی می‌گویند برای هر هزار هکتار. این استانداردها الگوبرداری شده و با وضعیت محیط‌ زیست ما نمی‌خواند. مثلاً کل نیروهای محیط‌ زیست ژاپن 250 نفر است، چون در ژاپن هیچ شکاری انجام نمی‌گیرد. در ایران گردشگر محیط‌ زیست را تخریب می‌کند. فعالیت‌های عمرانی به تخریب محیط‌ زیست منجر می‌شود. حیات وحش شکار می‌شود. بنابراین استانداردها باید با توجه به شرایط محلی بازتعریف شود.»
قلی‌نژاد می‌گوید: «ما در چارت تشکیلاتی بوشهر 131 پست محیطبانی داریم اما فقط 45 نفر استخدام شده و پست 86 محیطبان خالی است.» او استخدام محیطبان دریایی را مقوله‌ای تازه می‌داند و می‌گوید: «علاوه بر استخدام محیطبان دریایی ما به ایستگاه محیطبانی دریایی و قایق‌های تندرو برای گشت و کنترل نیاز داریم‌ و در حال حاضر 5 قایق داریم که تنها در سواحل گشت می‌زنند.»
محیط‌ زیست ایران در سواحل جنوبی و عمق خلیج فارس با مسائل زیادی درگیر است. مرگ دلفین‌ها و نهنگ‌ها، آلودگی دریایی و ...‌. اما نیرو و امکانات به محیطبان‌ها اجازه نمی‌دهد تا آنها در عمق موج‌های آبی خلیج فارس و دریایی عمان از محیط‌ زیست دریایی حفاظت کنند. سواحل جنوبی ایران بارها شاهد پس دادن لاشه دلفین‌ها و نهنگ‌ها از سوی خلیج فارس بوده‌ اما کارشناسان محیط‌ زیست تا به امروز نتوانسته‌اند علت واقعی مرگ پرتکرار آنها را حدس بزنند.
کارشناسان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان بارها در پاسخ به «ایران» گفته‌اند از مرگ دلفین‌ها و نهنگ‌ها زمان زیادی گذشته و زمان طلایی برای انجام آزمایش‌ها از دست رفته است. آنها می‌گویند باید تجهیزات دریایی در اختیار داشته باشند تا بتوانند بررسی‌ها را در دل دریا و به محض کشته شدن گونه‌های دریایی انجام بدهند.
قلی‌پور خواستار تأمین اعتبار و تجهیزات برای ایجاد سه ایستگاه محیطبانی دریایی در بوشهر، گناوه و خارکو می‌شود و می‌گوید: «در بوشهر برای حفاظت از سواحل و بنادر به ایستگاه محیطبانی دریایی نیاز داریم. در گناوه به‌دنبال حفاظت از زیستگاه‌های شمالی خلیج فارس هستیم و در جزیره خارکو که اثر ملی و طبیعی است نه ایستگاه محیطبانی دریایی داریم نه محیطبان.»
او یکی از ضروری‌ترین نیازهای محیط‌ زیست بوشهر را قایق تندرو می‌داند و می‌گوید: «علاوه بر قایق به پایش الکترونیکی در جزایر با نصب دوربین‌های پیشرفته و غواصی برای کنترل وضعیت مرجان‌ها نیاز داریم.»
قلی‌پور خواستار تهیه تجهیزات برای پایش آلودگی در محیط‌ زیست خلیج فارس می‌شود و می‌گوید: «برای کنترل ورود گردشگر بی‌ضابطه، صید غیرمجاز، کشتار جانوران دریایی و... به قایق تندرو نیاز است. پنج قایقی که در اختیار محیطبانی است توان وامکان ورود به آب‌های عمیق را ندارند و محیطبان‌ها فقط سواحل را پایش می‌کنند.»
او نبود یک برنامه برای حفاظت محیط‌ زیست خلیج فارس را مشکلی جدی می‌خواند و می‌گوید: «باید برنامه‌ای تهیه و آن را به قانون تبدیل کرد تا وظایف وزارت نفت، سازمان بنادر، شیلات و محیط‌ زیست در حفاظت از تنوع زیستی مشخص شود. این قانون باید ضمانت اجرایی داشته باشد. وقتی کشتی‌ای واژگون می‌شود یا آب توازن را در خلیج فارس خالی می‌کند باید غرامت بدهد اما هیچ بودجه‌ای برای جبران خسارت وارده به محیط‌ زیست دیده نشده است.»
او خواستار بودجه ویژه‌ای برای حفاظت از تنوع زیستی خلیج فارس می‌شود و می‌گوید: «برای حفاظت، با دردسر بودجه تأمین می‌کنیم.»
لزوم تأمین تجهیزات پهپادی در مناطق چهارگانه
«محمدجواد اشرفی» مدیرکل محیط‌ زیست خوزستان در گفت‌وگو با «ایران»، سهم سالانه استخدام محیطبان برای استان را 14 تا 18 نیرو اعلام می‌کند و می‌گوید: «استخدامی‌های سال گذشته پس از آموزش‌های لازم امسال در مناطق چهارگانه ماهشهر، آبادان، بهبهان و... به کار گرفته می‌شوند.»
او هم تعداد محیطبان‌های خوزستان را کمتر از نیاز واقعی می‌داند و مشکل بزرگتر را نبود حداقل تجهیزات لازم محیطبانی برمی‌شمارد.
اشرفی می‌گوید: «نیروها باید ماشین و موتور داشته باشند. نیاز به تجهیزات شخصی و پاسگاه محیطبانی‌ مناسب دارند. پایگاه‌ها نیاز به هزینه نگهداری دارند.»
او یکی از نیازهای ضروری مناطق چهارگانه استان را پهپاد می‌داند و می‌گوید: «در دو سه سال اخیر تلاش‌های خوبی‌انجام گرفته اما با شرایط مطلوب فاصله دارد و موتورها و تجهیزات خریداری شده یک‌سوم نیاز واقعی استان است.»
او شرایط محیطبان‌های خوزستانی را به سربازهای بدون تفنگ تشبیه می‌کند و می‌گوید: «متخلفان از محیطبان‌ها مجهزترند. وسعت عرصه تحت حفاظت بسیار بالاست و تعداد محیطبان‌ها کم. برخی مناطق صعب العبور و برای کنترل آنها نیاز به تجهیزات پهپادی است. گاهی اوقات نیاز به هلیکوپتر است اما حتی یک هلیکوپتر در سازمان حفاظت محیط‌ زیست وجود ندارد.»
منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها سیستان و بلوچستان بوشهر وزارت نفت محیط بان هرمزگان خوزستان خلیج فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/249335/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403