پیام فارس

آخرين مطالب

«قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» را بهتر بشناسید مقالات

«قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» را بهتر بشناسید
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، وضعیت کتابخوانی و مطالعه در ایران را که بررسی می‌کنیم، آمارهای مبتنی بر یک پژوهش علمی با شاخصه‌های استاندارد، کمتر در دسترس قرار دارد، اما همه صاحب‌نظران و مسئولان مرتبط، میانگین مطالعه در ایران را بسیار پائین توصیف و اعلام کرده‌اند؛ به طوریکه در آخرین اظهارنظرها این عدد زیر 6 دقیقه در هر روز بوده است.
براساس آخرین اظهارنظرها، کمتر از 41 درصد از کل افراد جامعه، مطالعه مستمر کتاب‌های غیردرسی را در برنامه روزانه، هفتگی یا ماهیانه خود گنجانده‌اند، این در حالیست که برای مشخص کردن میانگین مطالعه، بعضا مطالعه متون در گوشی‌های تلفن همراه یا تبلت‌های کتابخوان و رایانه و ... را به عنوان مطالعه غیردرسی محسوب شده است.
پائین بودن آمارها، هرچند غیررسمی، از میزان سرانه مطالعه، منجر به شکل‌گیری ایده‌ای از سوی معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس با هدف تلاش در مسیر تشویق افراد به کتابخوانی و مطالعه شده است.
مدیر سبک زندگی معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس پیرامون ایده جدید برای افزایش سرانه مطالعه، گفت: نیاز کشور برای ارتقا سطح دانش و معلومات عمومی جامعه، امری بدیهی است و رفع این مشکل تبدیل به دغدغه‌ای همگانی شده که دستگاه‌های متولی باید در این بین نقش اساسی ایفا کنند.
سعید رستگار گفت: از همین رو یکی از این تلاش‌های انجام شده، تشویق مردم به کتاب‌خوانی به شکل و شیوه‌ای جدید و متفاوت است که اخیرا در استان فارس در حال اجرا است و گویی سبک متفاوت و جذاب‌تری نسبت به بقیه طرح‌های گذشته دارد.
او ادامه داد: مدتی است طرحی به نام «قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» با همت معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس در موضوع سبک‌زندگی راه‌اندازی شده است و معتقدیم اگر در موضوع کتاب‌خوانی به دو عامل «انگیزه و توانایی» دقت شود قطعاً مردم، کتاب‌خوانی را به‌عنوان موضوع مهم و اولویت‌دار در زندگی‌شان قرار می‌دهند؛ و این کار براساس همین دو نکته برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.
رستگار اضافه کرد: در قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها، برای تحریک عامل انگیزشی در افراد، گروه‌هایی با حداقل یک ویژگی مشترک مانند هم محله‌ای بودن، هم‌کار بودن، خانواده بودن و... دور هم جمع شده و هر کس بر طبق سلیقه‌ی شخصی خود کتابی را انتخاب می‌کند و پس از مطالعه‌ی کتاب، نتایج این مطالعه شامل؛ خلاصه‌ای از کتاب، برداشت‌های شخصی و آزاد از مطالعه‌ی انجام شده را در فضای مجازی برای سایر اعضای قبیله منتشر می‌کند؛ همین کار گروهی و تشویق جمعی، خود موجب ایجاد و تقویت انگیزه در افراد و ادامه دادن به مسیر مطالعه‌ی بیشتر می‌شود و به مرور باعث می‌شود با باورپذیری عمومی، کتاب‌خوانی در افراد تبدیل به عادت روزمره گردد و این عادات قبیله‌ها در گذر زمان به خرده فرهنگ و در نتیجه به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.
رئیس قبیله مرکزی کتاب خوان‌ها، گفت: عامل دوم تعیین کننده در مطالعه‌ی کتاب، توانایی است. افراد به دلایل مختلف مانند خواب‌آلودگی هنگام مطالعه، عدم وقت کافی، خستگی چشم، عدم دسترسی به منابع معتبر، نداشتن منابع مالی و گرانی کتاب و... کتاب نمی‌خوانند و همین موضوع باعث می‌شود که توانایی مطالعه‌ی افراد پایین بیاید و برای حل این مسئله سعی شده به طور دقیق و منطقی پاسخی شفاف ارائه شود؛ و با برطرف شدن این شبهات در هر قبیله افراد از لحاظ بینشی و توجیهی نیز ذهن همراهی پیدا خواهند کرد. مثلاً در قبیله پاسخ می‌دهند که فرق کتاب خواندن با کتاب نخواندن چیست؟ یا فرق کتاب مطالعه کردن با گوش دادن به پادکست چیست؟ و ...
رستگار گفت: برای حل موضوع دسترسی نداشتن افراد به کتاب و بالا بودن هزینه‌های خرید، تعاملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فارس و جناب آقای دکتر منوچهری انجام شد که براساس آن یکی از اعضای قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها به‌عنوان سفیر در طرح سفیر کتاب شرکت می‌شناسند و به این وسیله به نمایندگی از اعضای قبیله خود، به منابع متعددی از کتاب‌ها دسترسی دارد و می‌تواند آن را در اختیار سایر اعضا قرار دهد؛ همچنین تلاش ما برآن است که بر اساس ذائقه و سلیقه اعضای هر قبیله کتب مرتبط با آن قبیله به آن‌ها معرفی شود.
مدیر سبک زندگی معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس: طرح «قبیله‌ی کتاب‌خوان‌ها» از نیمه‌ی شعبان1400، با ایجاد یک قبیله‌ی خانوادگی و با هدف ترویج فرهنگ عمومی کتاب‌خوانی آغاز به کار کرده و بعد از ایجاد پنج قبیله به صورت آزمایشی و رفع نواقص، هم اکنون در مساجد، حسینیه‌ها، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف به دنبال توسعه‌ و ترویج و عضوگیری است و بخش قابل توجهی از اعضای این قبیله در این مدت، بیش از 20 جلد کتاب را مطالعه کرده‌اند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/248949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!